Känslig DP kabel eller något annat problem?

Permalänk
Medlem

Känslig DP kabel eller något annat problem?

Jag har en AOC Agon AG271QG skärm med MSI GeForce GTX 1070 Aero ITX 8G OC, kopplad via den dp kabel som följde med skärmen.

Allt fungerar som det är tänkt men jag har reagerat på att bildsignalen verkar känslig just nu. Tiltar/lutar jag datorn lite en del eller flyttar på den verkar bildsignalen ofta påverkas med flimmer etc som följd, oftast tvingas jag t.o.m. starta om datorn för att allt ska bli bra.

Kört skärmen överklockad i 165Hz läget, vet inte om det gör signalen känsligare än 144Hz läget oklockad.

Känns ovan symptom igen, kan det vara så enkelt att jag behöver köpa en bättre dp kabel eller att jag bör gå igenom mitt system om något glappar? (grafikkortet etc)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av makatech:

Kört skärmen överklockad i 165Hz läget, vet inte om det gör signalen känsligare än 144Hz läget oklockad.

Det kan du enkelt testa själv.

Annars är själva rörelsen och flyttande på skärmen ett tecken på att kabeln inte sitter i, kabeln är glapp eller i värsta fall glappt i kontakten i skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det kan du enkelt testa själv.

Annars är själva rörelsen och flyttande på skärmen ett tecken på att kabeln inte sitter i, kabeln är glapp eller i värsta fall glappt i kontakten i skärmen.

Nästan helt hundra på att det inte är skärmanslutningen, möjligtvis däremot anslutningen till grafikkortet eller att själva kortet glappar på något sätt i pcie platsen... förutom då att jag misstänker dp kabeln.

Får göra mer tester när jag har tid, var mera nyfiken på om det är vanligt med dp kablar som ej håller måttet?

Nu ställt om den till 144Hz. Ingen allvarlig grej det här bör nämnas, på sin höjd sporadiskt irriterande när/om man flyttar på datorn medan den är igång.