AMD Zen 2 till processorfamiljen "Matisse" – lanseras år 2019

Permalänk
Melding Plague

AMD Zen 2 till processorfamiljen "Matisse" – lanseras år 2019

Processormakaren AMD har två uppföljare till första generationens Ryzen planerade till år 2019. År 2018 släpps kodnamn Pinnacle Ridge, som efterträds av Matisse med arkitekturen Zen 2.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Skönt man inte behöver byta moderkort hela tiden som man får göra med Intel så fort de släpper ny CPU.

Permalänk

Håller med, synd att intel är bättre för musikproducering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Avstängd
Skrivet av byggadator03:

Håller med, synd att intel är bättre för musikproducering.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur så? Musikproducering är väl inte så intesivt på CPU sidan?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag vill inte vara sådan, men "Vad var det jag sa??"

AM4 består alltså, och man behöver INTE köpa nytt moderkort så snälla sluta sprid fake news om det, ni vet vilka ni är

Jag kommer naturligtvis uppgradera till både Pinnacle Ridge och Matisse och behålla mitt nuvarande moderkort. Härliga tider är det och härligare tider väntar!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vad jag är intresserad av att veta är om TR4 kommer användas i nästa generations Threadripper också precis som AM4 kommer göra med kommande Zen.

Skrivet av byggadator03:

Håller med, synd att intel är bättre för musikproducering.

Skickades från m.sweclockers.com

Får se, jag tänker köpa en 1950X med 32GB ram och ett par m.2 SSD's för att köra Reason (och allt annat jag gör).

Skrivet av Esseboy:

Hur så? Musikproducering är väl inte så intesivt på CPU sidan?

Ehhh... Jo, det kan vara rätt tungt

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd

Bara gå AM4 är en jävla investering för framtiden om man vill uppgradera och hade man kört intel så hade man fått byta moderkort 4 gånger under den tiden man kan köra am4

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Hur så? Musikproducering är väl inte så intesivt på CPU sidan?

Det är mer komplicerat än så. Intels HEDT har ett ganska bra övertag där.

https://techreport.com/review/32390/amd-ryzen-threadripper-19...

Citat:

In the DSP test, the Core i9-7900X and Threadripper 1950X are neck-and-neck at our most demanding settings, and the i7-7820X and 1920X are also locking horns. Relax the buffer depth, and the Threadrippers take the lead. One quirk of this test was that the Threadrippers were competitive with SMT on, but they performed best with SMT off. Some reading around suggests that SMT or Hyper-Threading can often be a source of reduced performance in audio applications, so the SMT-off numbers are the results we're presenting for the DSP benchmark. We note this as something to be aware of if you're considering a Threadripper for this kind of work. The Intel chips didn't seem to mind either way.

...

The VI test isn't as rosy for the AMD corner. While it's hard to say for sure, we suspect this test tends to favor low memory latency, high cache bandwidth, single-threaded performance, and raw clock speed at our test settings. Skylake-X chips have higher performance in all of those areas, and it seems to show in our results. The dominating performance of the Core i9-7900X is no fluke in these tests, either. We retested it several times to be sure, but the gap remained.

Readers will rightly perk up at a gap like this one, and when we see such a gap between two otherwise closely-matched parts, we do our best to get to the bottom of it. We tried overclocking the Threadrippers, to no effect. We flipped SMT off, to no effect. At the suggestion of one reader, we even played with the number of active cores in Reaper, also to no effect.

More testing may be required to pinpoint the source of this bottleneck, but we aren't alone in seeing it. Scan Pro Audio observed similar DAW performance with Threadripper, and the folks there have published an exhaustive analysis of why the chips might perform the way they do. The crux of the matter seems to be that if you can tolerate higher buffer depths (greater than 256), lower sampling rates, and ultimately higher latency, Threadripper may be competitive with Skylake-X chips for this type of workload. Using our demanding settings, however, the monolithic design of the Intel chips makes them superior—and in the case of the i9-7900X, far superior—for the most demanding virtual instrument fanatics.

http://www.scanproaudio.info/2017/08/14/first-look-at-the-amd...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag vill inte vara sådan, men "Vad var det jag sa??"

AM4 består alltså, och man behöver INTE köpa nytt moderkort så snälla sluta sprid fake news om det, ni vet vilka ni är

Jag kommer naturligtvis uppgradera till både Pinnacle Ridge och Matisse och behålla mitt nuvarande moderkort. Härliga tider är det och härligare tider väntar!

Jag med Vi får hoppas det iaf, det har ju hänt att nya processorer varit icke bakåtkompatibla förr trots samma sockel, tänker på Phenom som släpptes i brytpunkten vid ddr2 / ddr3.

Permalänk
Medlem

Jaha då får man vänta tills 2019 innan man kan uppgradera. Det kommer ju alltid något bättre.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem

Fast Pinnacle Ridge har väl haft Zen-kärnor enligt AMDs roadmaps hela tiden?
Det har ju varit kännt länge att refreshen på 12nm(tidigare kallad 14nm+) skulle ha Zen-kärnor. Att Zen 2 skulle komma först vid övergngen till 7nm är väl samma som kommunicerats tidigare? Kan redaktionen eller någon annan här visa att Zen 2 var tänkt att komma redan vid 14nm+-refreshen, eller är det bara ett missförstånd?
Det enda som egentligen är nytt här är att de byter kodnamnsschema igen med Picasso.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fast Pinnacle Ridge har väl haft Zen-kärnor enligt AMDs roadmaps hela tiden?
Det har ju varit kännt länge att refreshen på 12nm(tidigare kallad 14nm+) skulle ha Zen-kärnor. Att Zen 2 skulle komma först vid övergngen till 7nm är väl samma som kommunicerats tidigare? Kan redaktionen eller någon annan här visa att Zen 2 var tänkt att komma redan vid 14nm+-refreshen, eller är det bara ett missförstånd?
Det enda som egentligen är nytt här är att de byter kodnamnsschema igen med Picasso.

För mig har det också alltid verkat varit fallet att det är Zen (14nm) -> Zen+ (14nm+, ändrat till 12nm) -> Zen2 (7nm). Det intressanta här är kodnamnen i min mening.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Känns bra för mig då ett eventuellt 8700k inte blir frånsprungen tills 2019 åtminstone.
Ska de ha konstnärer som kodnamn nu? Ha seriehjältar istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Jag med Vi får hoppas det iaf, det har ju hänt att nya processorer varit icke bakåtkompatibla förr trots samma sockel, tänker på Phenom som släpptes i brytpunkten vid ddr2 / ddr3.

Jag har för mig att den hade IMC för både DDR2 och DDR3, men det kanske är Phenom II jag tänker på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Utan att ha särskilt mycket belägg för något så tror jag att det handlar om att man (vi) inte riktigt har grepp om nomenklaturen och AMD är tysta i frågan. Det är ju den slide från AMDs Investor Relations möte som Swec har med i artikeln som krånglar till saken, eftersom de valt att kalla det 14nm+ vilket är uppenbart skilt från Zen 2 vilken skall vara på 7nm. Varken Zen 14nm+ eller Zen 1,5 har riktigt det naturliga anslaget som normalt eftersträvas i diskussioner om framtidens koncept, varför förvirringen uppstår.

En sak som slog mig med den här nyheten är kopplingen till förra veckans nyhet om HBM 2 på Vega 11. Om det inte finns någon Vegadesign utan stöd för HBM och ett uppenbart guldläge för en HBCC, vad innebär det för Raven Ridge?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Aleshi:

Fast Pinnacle Ridge har väl haft Zen-kärnor enligt AMDs roadmaps hela tiden?
Det har ju varit kännt länge att refreshen på 12nm(tidigare kallad 14nm+) skulle ha Zen-kärnor. Att Zen 2 skulle komma först vid övergngen till 7nm är väl samma som kommunicerats tidigare? Kan redaktionen eller någon annan här visa att Zen 2 var tänkt att komma redan vid 14nm+-refreshen, eller är det bara ett missförstånd?
Det enda som egentligen är nytt här är att de byter kodnamnsschema igen med Picasso.

Pinnacle Ridge som kodnamn började cirkulera innan AMD:s produktplaner (i bilder) läckte ut. De första uppgifterna talade för att Pinnacle Ridge skulle ha just Zen 2, vilken tillverkningsteknik som planerades för arkitekturen Zen 2 kom inte först några veckor senare.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Skeptisk till att AMD lyckas gå ner till 7nm till 2019. Intel lyckas ju inte komma till 10nm fören 2018 och stannat vid 14 mm i flera år. Om AMD skuttar till 12 sen 7 så tätt inpå varandra är det väldigt imponerande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag vill inte vara sådan, men "Vad var det jag sa??"

AM4 består alltså, och man behöver INTE köpa nytt moderkort så snälla sluta sprid fake news om det, ni vet vilka ni är

Jag kommer naturligtvis uppgradera till både Pinnacle Ridge och Matisse och behålla mitt nuvarande moderkort. Härliga tider är det och härligare tider väntar!

@Ozzed
Samma här, ska bli kul att testa nyare processorer från amd

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Skeptisk till att AMD lyckas gå ner till 7nm till 2019. Intel lyckas ju inte komma till 10nm fören 2018 och stannat vid 14 mm i flera år. Om AMD skuttar till 12 sen 7 så tätt inpå varandra är det väldigt imponerande.

Skickades från m.sweclockers.com

GloFo's "7nm" är snarare ekvivalent med Intels 10nm.

@dannesthlm
Njae, kodnamn för hårdvara ska ju vara "stora/starka/smarta/mäktiga/vidunderliga/obskyra" ting

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Känns bra för mig då ett eventuellt 8700k inte blir frånsprungen tills 2019 åtminstone.
Ska de ha konstnärer som kodnamn nu? Ha seriehjältar istället

Har inte du en tavla som avatar? Borde inte du bli köpsugen

Permalänk
Medlem

Blir det som med inte CPUer +100Mhz och nytt namn så alla ska tro att det är en helt ny CPU på g Allt för att glädja ome marknaden
EX
1800X blir 2800X +100Mhz
1700X blir 2700X +100Mhz

vi får hoppas de höjer 200MHz/år så det "endast" tar 5 år att nå 5GHz

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Ser ut som att Raven Ridge är framskjuten till nästa år alltså, tidigt nästa år hoppas jag? Behöver en ny laptop snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Pinnacle Ridge som kodnamn började cirkulera innan AMD:s produktplaner (i bilder) läckte ut. De första uppgifterna talade för att Pinnacle Ridge skulle ha just Zen 2, vilken tillverkningsteknik som planerades för arkitekturen Zen 2 kom inte först några veckor senare.

Jo men någon källa på detta? Hela tiden har det ju varit Zen 14nm -> Zen 14nm+ -> Zen 2 7nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Bara gå AM4 är en jävla investering för framtiden om man vill uppgradera och hade man kört intel så hade man fått byta moderkort 4 gånger under den tiden man kan köra am4

Nu vill det sig bara att AMD lyckas hålla flytet så det blir värt att uppgradera innan 2019-2020.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Aleshi:

Jo men någon källa på detta? Hela tiden har det ju varit Zen 14nm -> Zen 14nm+ -> Zen 2 7nm.

Vad vill du ha källa på? Mitt inlägg du citerade beskriver hur rapporterna sett ut kronologiskt. Det flödesschema du beskriver konkretiserades inte förrän några veckor efter de första, delvis felaktiga, rapporterna om Pinnacle Ridge.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Hur så? Musikproducering är väl inte så intesivt på CPU sidan?

Varför skulle inte musikproduktion vara cpu intensivt?
Man kör massa mjukvara samtidigt (olika former av plug-ins i en värd) i "real-time". Till skillnad från med spel, så har man ju inte hjälp av någon ytterligare processor (GPU) som kan göra en del av jobbet (i alla fall inte vanligtvis, men det finns ett par lösningar som erbjuder extern processering av ljud, men då väldigt låsta system, som begränsar utbudet av tillgänglig mjukvara).

(Sen är musikproduktion dessutom ofta RAM intensivt också men mer mängd är hastighet.)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vad vill du ha källa på? Mitt inlägg du citerade beskriver hur rapporterna sett ut kronologiskt. Det flödesschema du beskriver konkretiserades inte förrän några veckor efter de första, delvis felaktiga, rapporterna om Pinnacle Ridge.

Jag vill ha citat eller officiella alternativt läckta roadmaps från AMD som ger stöd för ditt påstående.

Permalänk
Inaktiv

Bra steg, inget direkt barnbrytande, men de där fysikaliska lagarna sätter spärrar.
Matisse kommer väl kanske samtidigt som DDR5, där DDR5 är jättebra med tätare minneceller men den kommer säkerligen vara svindyr i framtiden.

Så min åsikt är positiva trender, men samtidigt om man köper en cpu i år, så är den inte helt värdelös om något år så jag ser ingen mening att vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av copyguy:

Jaha då får man vänta tills 2019 innan man kan uppgradera. Det kommer ju alltid något bättre.

Måste väl vara 5-6 år sedan det fanns en så bra anledming att uppgradera som nu?

Nyss kommit Zen med rejält med kärnor och nu kommer om någon vecka Intels 8000 serie. Synd bara att ddr priserna suger stenhårt. Det skulle säkert ha sålts mer datorer just nu om dom inte gått upp 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Har inte du en tavla som avatar? Borde inte du bli köpsugen

Om jag gått efter saker som kodnamn vid köp av processor hade jag inte direkt valt Matisse. Det är ju mer lämpat för att sälja psykedelika.

Kanske förklarar AMD;s framgångsrika verklighetskrumbuktfält dock?