Ny gamingdator ca 35k inkl. skärm (RGB LED-tema)

Permalänk
Medlem

Ny gamingdator ca 35k inkl. skärm (RGB LED-tema)

Hej
Jag tänkte bygga mig en gaming-/surfdator och delarna jag tänkt köpa är följande:

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX Glass, Svart
MB: ASUS ROG Crosshair VI Hero (WiFi)
CPU: AMD Ryzen 7 1700 m. kylare
RAM: 2x8 G.Skill Trident Z RGB 3200MHz
GPU: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming
PSU: Corsair RM750x
SSD: Samsung 960 250GB
SSD2: Samsung 850 1TB
Skärm: Asus PG348Q
Tillbehör: Phanteks Halos Fan Frame

Först och främst: Är det något som ser knasigt ut eller inte passar ihop?

Angående RAM-minnena, vilken "CL" bör jag välja? Är högre bättre?

Det blir alltså en dator med Aura Sync-tema eftersom målet är att bygga en dator med RGB LED där så mycket som möjligt ska kunna synkas på samma ställe. Jag har kollat runt lite och det verkar som att ASUS Aura Sync är det bästa alternativet just nu för att samla allt kring samma mjukvara.

Vad har folk för erfarenheter av Aura Sync?
Bra/dåligt med mjukvaran?
Hur funkar det ihop med delar som inte är ASUS egna?

När man kopplat in något till RGB-headern på moderkortet har jag förstått det som att det kontrolleras som en "RGB-zon" i mjukvaran. Hur många saker kan man seriekoppla innan belastningen blir för hög? Och går det i så fall att på något sätt få varje inkopplad sak att bli en enskild zon även om de är seriekopplade till samma header på moderkortet?

Är det någon som känner till några andra än Asus egna RGB LED möss och tangentbord som går att synka med Aura Sync? Jag är tyvärr inte så förtjust i utseendet på Asus egna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agent92:

Hej
Jag tänkte bygga mig en gaming-/surfdator och delarna jag tänkt köpa är följande:

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX Glass, Svart
MB: ASUS ROG Crosshair VI Hero (WiFi)
CPU: AMD Ryzen 7 1700 m. kylare
RAM: 2x8 G.Skill Trident Z RGB 3200MHz
GPU: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming
PSU: Corsair RM750x
SSD: Samsung 960 250GB
SSD2: Samsung 850 1TB
Skärm: Asus PG348Q
Tillbehör: Phanteks Halos Fan Frame

Först och främst: Är det något som ser knasigt ut eller inte passar ihop?

Angående RAM-minnena, vilken "CL" bör jag välja? Är högre bättre?

Det blir alltså en dator med Aura Sync-tema eftersom målet är att bygga en dator med RGB LED där så mycket som möjligt ska kunna synkas på samma ställe. Jag har kollat runt lite och det verkar som att ASUS Aura Sync är det bästa alternativet just nu för att samla allt kring samma mjukvara.

Vad har folk för erfarenheter av Aura Sync?
Bra/dåligt med mjukvaran?
Hur funkar det ihop med delar som inte är ASUS egna?

När man kopplat in något till RGB-headern på moderkortet har jag förstått det som att det kontrolleras som en "RGB-zon" i mjukvaran. Hur många saker kan man seriekoppla innan belastningen blir för hög? Och går det i så fall att på något sätt få varje inkopplad sak att bli en enskild zon även om de är seriekopplade till samma header på moderkortet?

Är det någon som känner till några andra än Asus egna RGB LED möss och tangentbord som går att synka med Aura Sync? Jag är tyvärr inte så förtjust i utseendet på Asus egna.

Lägre CL är bättre, så CL14. Och för Ryzen vill man gärna ha Samsung B-Dies. Finns forum på internet som listar vilka G.Skill Trident Z som är lämpligast. Annars har G.Skill nyligen announcat nysläpp för G.Skill Trident Z RGB specifikt för Ryzen, så du skulle kunna vänta på dessa.

Aura Sync funkar rätt bra. Har själv haft problem med senast där den inte sparar valda inställningar när datorn går in i t.ex sleep eller vid nerstängning. När det kommer till andra tillverkare så funkar bl.a G.Skill med Aura, Asus ofc, CableMod RGB LED's funkar. EVGA kort fungerar t.ex inte utan kräver Precision X software för färg. På Crosshair VI Hero finns 2 RGB headers, du kan utan problem seriekoppla t.ex 2x60cm på vardera utan problem.

Ingen koll på sync för mus/tangentbord. Du kan dock köra med t.ex Logitech mus + tangentbord och kontrollera just de 2 via logitech's gaming software.

Edit: Skaffa gärna en annan kylare som inte är stock, rekommenderat. Annars ser din build väldigt bra ut. Liknar min egen, och den rullar på ytterst bra

Edit 2: Om du inte tänkt syssla med t.ex video editing eller liknande tasks är 960 lite overkill och erbjuder knappt någon bättre prestanda än t.ex 850 EVO. Phanteks Halo funkar även dessa med Asus Aura. Inte heller förtjust i Corsair RM. Kan rekommendera EVGA G3 samt Seasonic Prime

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

Lägre CL är bättre, så CL14. Och för Ryzen vill man gärna ha Samsung B-Dies. Finns forum på internet som listar vilka G.Skill Trident Z som är lämpligast. Annars har G.Skill nyligen announcat nysläpp för G.Skill Trident Z RGB specifikt för Ryzen, så du skulle kunna vänta på dessa.

Häger inte riktigt med, och blir inte klokare av internet heller...

På moderkortets QVL (ASUS ROG Crosshair VI Hero WiFi) för 3200MHz finns alla Trident Z varianter med utom just RGB-varianten. Finns det skäl att tro att Trident Z RGB är helt olik de andra hårdvarumässigt trots likheter i namnet?

På G.Skills hemsida så listas moderkortet i QVL-listan för Trident Z RGB 2400MHz. Dessa minnen finns dock inte i moderkortets QVL...

Är G.Skill Trident Z RGB inte Samsung B-Dies?
Är det så att jag inte kan dra nytta av minnenas kapacitet om de inte är B-Die?
Gör jag bättre i att köpa 2400MHz-minnena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av agent92:

Häger inte riktigt med, och blir inte klokare av internet heller...

På moderkortets QVL (ASUS ROG Crosshair VI Hero WiFi) för 3200MHz finns alla Trident Z varianter med utom just RGB-varianten. Finns det skäl att tro att Trident Z RGB är helt olik de andra hårdvarumässigt trots likheter i namnet?

På G.Skills hemsida så listas moderkortet i QVL-listan för Trident Z RGB 2400MHz. Dessa minnen finns dock inte i moderkortets QVL...

Är G.Skill Trident Z RGB inte Samsung B-Dies?
Är det så att jag inte kan dra nytta av minnenas kapacitet om de inte är B-Die?
Gör jag bättre i att köpa 2400MHz-minnena?

TZ RGB är blandade, vissa är Samsung B och andra Hynix, finns en post på reddit där det står specifict vilka hastigheter och vilka modeller som är vilka dyes.
Jag skulle dock avvakta med TZ RGB fram till
https://www.anandtech.com/show/11866/gskill-announces-new-amd...

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

@Arcec: Tack för svaren, det var precis sånt här jag ville veta innan jag tryckte "köp"

Permalänk
Medlem
Skrivet av agent92:

@Arcec: Tack för svaren, det var precis sånt här jag ville veta innan jag tryckte "köp"

Rekommenderade även en annan person på forumet att avvakta lite för TZ RGB "Ryzen Edition" och Inet skulle kolla upp detta och försöka återkomma idag med eventuellt datum för när det kommer in på lager.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A