Forumdelen sponsras av

Finns där mening med att uppgradera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jun 2013

Finns där mening med att uppgradera?

Sitter på 2st Dell Ultrasharp U2412, monterade på ett sjukt stabilt bordstativ (för dubbla skärmar) från Dell det också.

Inser att 1900X1200 är rätt lågupplöst idag, men...

Dubbla skärmar passar mitt arbetssätt, jag jobbar delvis som sysadmin/driftchef på ett hosting företag och sitter ofta med ngn server på den ena skärmen och tex Outlook, Chrome, Skype m.m. på den andra. Upplösningen bråkar sällan vid RDP sessioner. Upplever texten skarp, ikoner är lagom stora och färgerna är som vanligt bra på en IPS-panel.

Nu till min fråga, finns där någon vettig anl att byta till nått nyare?

Ps
Det är ju heller inte speciellt jobbigt för grafikkortet att dra runt 1900X1200 när man spelar.

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX, Mobo: ASUS Maximus X Hero, CPU: Intel i7 8086K @ 5Ghz, kylning Noctua NH-D15, RAM: 16 GB Corsair Dominator 3200 mhz, SSD: Samsung 970 EVO 1TB Nvme, GPU: AORUS GTX1080 ti, PSU: Corsair RM850x, OS: Win10, Skräm: Acer Predator X34A
Bärbar: Dell XPS 13 2017 i7 8550U, 8GB RAM, 256GB m.2
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015

Det låter ju som att du är väldigt nöjd med hur du har det så då känns det ju ganska omotiverat. Det är kanske om du kollar på någon ultrawide 21:9 men även då försvinner ju några fördelar med de två skärmarna.

Skickades från m.sweclockers.com

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Samsung S24D590L

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@AxF: Har du några nya arbetsuppgifter som ställer nya krav? Några önskemål om en förbättring på något plan, framför allt något du är mindre nöjd med?

Om inte, kör på tills de pajjar eller någon villkorsändring i stil med det ovan dyker upp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av Laxpudding:

@AxF: Har du några nya arbetsuppgifter som ställer nya krav? Några önskemål om en förbättring på något plan, framför allt något du är mindre nöjd med?

Om inte, kör på tills de pajjar eller någon villkorsändring i stil med det ovan dyker upp.

Ok,

Så det finns inget nytt på en modernare högupplöst skärm som kommer göra livet behagligare? Som tex att text, bilder m.m. blir
skarpare, eller vad vet jag ?

Sen har jag funderat en del över vad alla skriver/säger om högre uppdateringsfrekvens. Att det skulle vara en helt annan värld att spela i 80-140 fps ist för hopplöst föråldrat 60fps ?! Jag måste säga att så länge grafikkortet klarar att hålla sig runt 60FPS så upplever iaf jag spelet som behagligt och med bra flyt.

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX, Mobo: ASUS Maximus X Hero, CPU: Intel i7 8086K @ 5Ghz, kylning Noctua NH-D15, RAM: 16 GB Corsair Dominator 3200 mhz, SSD: Samsung 970 EVO 1TB Nvme, GPU: AORUS GTX1080 ti, PSU: Corsair RM850x, OS: Win10, Skräm: Acer Predator X34A
Bärbar: Dell XPS 13 2017 i7 8550U, 8GB RAM, 256GB m.2
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

@AxF: Jag har gått från just U2412M till en LG 27UD88-W (27" 3840x2160) som min primära skärm, och har en Dell P2415Q (24" 3840x2160) som sekundär, och t.ex. text är mycket behagligare att läsa med den högre upplösningen och foton kan visas med mycket mer detaljer.

Samtidigt så är det inte helt problemfritt. Bilder i webbläsaren som inte är anpassade för hög DPI blir t.ex. lite suddigare eftersom de skalas upp, och så finns det vissa program som t.ex. Steam som inte skalar och därmed blir väldigt små (jag kör Linux, men tror att samma gäller i Windows). Men över lag tycker jag att fördelarna överväger nackdelarna, och kommer aldrig gå tillbaka till lägre upplösning.

Men som du säger finns ju också högre uppdateringsfrekvens som många tycker gör stor skillnad i spel, och samma gäller ju där att när man väl testat vill man inte gå tillbaka. Tyvärr så är hög upplösning och hög frekvens ömsesidigt uteslutande just nu, så man får välja den egenskap man tycker är viktigast. 4K-skärmar med högre frekvens är på gång, men då snackar vi ju rätt hög prislapp och att ens komma upp i 60Hz i 4K kräver ju en monsterdator för mer krävande spel.