24" skärm till PC. Två förslag, prisklass ~2500

Permalänk
Medlem

24" skärm till PC. Två förslag, prisklass ~2500

Hej alla.

Jag sitter för närvarande på en Benq-skärm på 21" som börjar få lite problem med att skärmen blir svart med jämna mellanrum så det är dags att investera i nytt!
Jag har kikat på 24" då jag har förstått det som att folk tycker att större än så nästan kan göra det omständigt att spela på dem då man får för mycket detaljer i periferin.
Tanken är att den nya skärmen blir primär skärm medan min gamla Benq blir den sekundära skärmen som främst används till internet/film medan jag sitter och spelar. har en gammal kvadratisk 17" plattskärm för det i dagsläget som är rätt gammal nu.
De spel jag spelar varierar rätt kraftigt: XCOM, Starcraft, Mass Effect, FTL, Rimworld, Stardew Valley etc. Inget överdrivet krävande som diverse FPS dock, så borde inte behövas en monsterskärm.
De skärmar jag har kikat på främst har 144 Hz, tanken är att den ska kunna leva med mig lite när jag senare uppgraderar datorn om något år eller två.
Jag har hittat dessa på inet för samma pris men är lite fundersam på vad skillnaden egentligen är och om det finns några andra man bör kika på?
https://www.inet.se/produkt/2210412/aoc-24-g2460pf-144hz#meri...
https://www.inet.se/produkt/2205434/acer-24-predator-xf240h#s...

Från början kollade jag på billigare skärmar för ca 17 – 1800 :- eftersom jag egentligen inte har så stora behov i mitt spelande. Men läste här på forumet att de flesta rekommenderar att man går upp till i alla fall 120 Hz varav jag höjde blicken till nästa steg.
Är det några problem med svärta eller liknande man bör tänka på?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

@JMH: Jag vet inte vad skillnaderna är mellan dom. Jag själv använder exakt den acer skärmen som primär att spela på. Jag tycker den är riktigt bra. Rekommenderar!

Permalänk

Jag har haft den där första du länkar till AOC och den kan jag rekommendera, bra budget skärm. Går du från en 60hz skärm till den så är skillnaden enorm och du blir garanterat nöjd

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Så två rekommendationer, en till vardera
Tack för input, känns ju tryggt att jag inte väljer en dålig skärm oavsett då