Varför denna besatthet med raid på en Mediaserver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Sannolikheten för fel betyder inte att den bara kan skicka en fel bit utan också att den helt enkelt inte kan läsa och säger det till arrayen (i stället för att ljuga fram en bit) vilket leder till att arrayen dör då den inte har data att återskapa sig själv. Det är därför som RAID 5 är riskfyllt och man ska sitta helst på RAID6 (eller vettigare RAIDZ2+).

Även om du skulle nog föredra att den bara slumpar en bit där det är läsfel tror jag inte att någon RAID jag hört talas om beter sig på detta vis. Kanske skulle vara vettigt att införa det som ett val då det skadar en fil men dödar inte hela arrayen.

Precis det du nämnder gör ju att man känner extrem osäkerhet kring RAID-5. Om en disk dör, så har du en ganska hög procentsats att någon av de andra diskarna får ett läsfel och hela raiden är förlorad. Detta då man förmodligen har lite större diskar i system. Jag har t.ex. 4 st 4TB diskar i min RAID-5 array som jag satte ihop för ett par veckor sedan (3 raidade och en sparedisk).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EDC:

Ladda ner sakerna igen ..... Ens personliga foton o filmer av vänner o familj. Var laddar jag ner dem igen?

Så du har ingen backup? Läs hans inlägg igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

@AxMi-24:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/999018-har-man-ratt-til...

"Du får lov att knäcka en kopieringsspärr på en dvd eller cd om du annars inte kan se eller lyssna på det som finns på skivan"
Min HTPC har ingen DVD-spelare så jag får alltså göra detta.
Jag har rätt att kunna titta på det jag har köpt.

Kan du citera vart i lagen det står? Vad jag kommer ihåg så har denna formulering pratats om men den finns inte i lagen. Däremot finns "du får inte röra DRM" delen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dblade:

Precis det du nämnder gör ju att man känner extrem osäkerhet kring RAID-5. Om en disk dör, så har du en ganska hög procentsats att någon av de andra diskarna får ett läsfel och hela raiden är förlorad. Detta då man förmodligen har lite större diskar i system. Jag har t.ex. 4 st 4TB diskar i min RAID-5 array som jag satte ihop för ett par veckor sedan (3 raidade och en sparedisk).

Är nog bättre att ha RAID6 än RAID5 med 1 reserv. Bästa är dock RAIDZ2+

I princip ska man undvika hw RAID som pesten och använda bara ZFS eller liknande RAID. När det blir problem med diskar är det väldigt användbart att kunna komma direkt åt själva disken i stället för bara till hw RAIDen. Spinrite och liknande mjukvara kräver direkt åtkomst och man har betydligt mer kontroll och portabilitet hos software RAID fält.

Permalänk
Skrivet av dblade:

Precis det du nämnder gör ju att man känner extrem osäkerhet kring RAID-5. Om en disk dör, så har du en ganska hög procentsats att någon av de andra diskarna får ett läsfel och hela raiden är förlorad. Detta då man förmodligen har lite större diskar i system. Jag har t.ex. 4 st 4TB diskar i min RAID-5 array som jag satte ihop för ett par veckor sedan (3 raidade och en sparedisk).

Har många RAID-5 arrayer finns det globalt sett? Och hur många av dessa fallerar?

Vad är "en ganska hög procentsats"?

Verkar vara många här inne som mest gissar sig fram och hittar på saker utifrån vad de råkade se nånstans på Youtube......

Good luck dudes!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Under 90-talet när jag var mer generell och hade koll på dåtidens lagringslösningar skrev jag flera artiklar i diverse datortidningar och svarade på mängder av läsarfrågor. Det jag hela tiden försökte banka in i huvudet på läsaren var följande:

Raid är inte backup

Det hindrade förstås inte att läsare från att i alla fall köra raid 1 med motiveringen "...då har jag en automatisk backup". Sedan råkade de radera bilderna från mormors 80-årskalas. Varpå jag får desperata frågor om hjälp med hur de ska få tillbaka bilderna från ”backup”-disken...

"Roligt" att se att samma tankefel begås 20 år senare.

Vid det här laget har vi det nog i vårt DNA

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Kan du citera vart i lagen det står? Vad jag kommer ihåg så har denna formulering pratats om men den finns inte i lagen. Däremot finns "du får inte röra DRM" delen.

https://euipo.europa.eu/ohimportal/sv/web/observatory/faqs-on...

Jag kör Linux på mina datorer vilket ju är ett alternativt operativsystem och har alltså rätt att kringgå kopieringsskydd. Jag sparar dem heller inte i mp3 format
Men jag är ingen jurist och läser väl det som jag vill läsa det kanske.

Men OK då är det inte sådan media folk har på sina mediaservrar heller då.

Själv har jag mestadels video jag själv har filmat med videokameran samt sådant jag privatkopierat genom att spela in från TV med mitt TV-kort. Dessa är inte lika lätt att ersätta som de filmer som finns att köpa så jag ser gärna till att skydda dem med både raid och backup.

Permalänk
Medlem

Man kör RAID för tillgänglighet.

Det är värt dem pengarna extra disk kostar för mig att ha smidigheten att bara byta en disk när en pajar samt att kunna ha en lagringspool.

Hade jag inte haft en raid hade jag fått dela min shares per disk.

Jag har
Media (Film, serier musik)
Backup (Bilder, saker jag vill spara)
Program (OS images, installationsfiler)
Proxmox (vm backuper, disk images osv.)

på min NAS, när allt ligger i en pool så finns det bara en gräns för vad allt sammanlagt kan dra, behöver jag utöka utrymmet så kan jag rycka en disk per dag och sedan expandera poolen när alla diskar är utbytta.

Jag har extern backup på vad jag anser viktigt, mestadels är på "Backup" share eller "Proxmox" share.

Hade jag haft separata diskar för allt så hade jag kunnat använda utrymmet sämre och på så sätt förlorat utrymme om jag ska bibehålla en vettig filstruktur.

Vid krasch hade jag fått köpa en ny disk, konfigurera nytt share, göra konfigurationer på de servrar som använder shares för automation och haft en nedtid på allt och restorat backuper. Sammanlagd tid spenderad och upptid förlorad på de tjänster jag använder privat hade kostat mig mer i tid och irritation än vad diskar för RAID kostar i valuta.

RAID används för att spara tid, är din tid värd mindre än pengarna för en RAID så skit i RAID. Detta är nästan aldrig fallet dock.
Har du vanlig svensk arbetarlön så är din tid värd mer en priset för extra disk såvida dina lagringsbehov inte är skyhöga. Är du kapten svartskägg så lär du i dagsläget se en ROI på att köpa Netflix.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

https://euipo.europa.eu/ohimportal/sv/web/observatory/faqs-on...

Jag kör Linux på mina datorer vilket ju är ett alternativt operativsystem och har alltså rätt att kringgå kopieringsskydd. Jag sparar dem heller inte i mp3 format
Men jag är ingen jurist och läser väl det som jag vill läsa det kanske.

Men OK då är det inte sådan media folk har på sina mediaservrar heller då.

Själv har jag mestadels video jag själv har filmat med videokameran samt sådant jag privatkopierat genom att spela in från TV med mitt TV-kort. Dessa är inte lika lätt att ersätta som de filmer som finns att köpa så jag ser gärna till att skydda dem med både raid och backup.

Du får inte rippa. Du får kringgå skyddet så att du kan spela upp DVD/CD (BR vet jag fan ens om du får göra det på men förmodligen). Rippar du så är det exemplarframställning och det är olagligt fast du och alla vi andra betalar för den. Om jag inte visste att Sverige inte har den enligt politiker skulle jag nog kalla det för korruption.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EDC:

Ladda ner sakerna igen ..... Ens personliga foton o filmer av vänner o familj. Var laddar jag ner dem igen?

Från din backup, som även skyddar mot virus, åsknedslag, brand och div andra faror. Endast dumma personer tror att RAID på en media server "säkrar" dina bilder.

@slugger321 Av ca 8 st olika RAID 5 jag har helt eller delvis varit inblandade i på senare år, har 1 överlevt en krash med full återbyggnad... En. När HDDna blir gamla nog att folk märker felen, är de andra diskarna precis lika gamla, precis lika utslitna och på gränsen.

Vad jag har börjat göra är att när jag ser en RAID 5 som saknar backup, och har en rasad disk, så återskapar jag inget. Jag ordnar snabbt som F ett ställe att kopiera all data på, början med det viktigaste. När allt är kopierat så ordnar man helt nya diskar för hela arrayn och lägger in allt igen.

Nästan samtliga försök att "rädda" en RAID 5 som har en rasad disk annars resulterar i död array, och förlorad data. Och även om du lyckas rädda det... så kommer en av de andra HDD snart att rasa igen ändå. Att påstå att ingen förlorar något på RAID 5 är bara dumheter. Är väldigt många som förlorar saker på RAID när de inser att det inte är backup, men det är inte alltid hårdvarufel som är boven.

De smarta dock har redan backup innan det sker, och mängden data som förloras är mininal, eller ingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

@AxMi-24:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/999018-har-man-ratt-til...

"Du får lov att knäcka en kopieringsspärr på en dvd eller cd om du annars inte kan se eller lyssna på det som finns på skivan"
Min HTPC har ingen DVD-spelare så jag får alltså göra detta.
Jag har rätt att kunna titta på det jag har köpt.

Då köper man inte någon DVD-film eftersom man inte kan använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EDC:

Ladda ner sakerna igen ..... Ens personliga foton o filmer av vänner o familj. Var laddar jag ner dem igen? Nog för att det var över 10 år sedn jag haft ett nas hemma

Dom hämtar man från sin långa backupenhet. WD har flera olika såna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Under 90-talet när jag var mer generell och hade koll på dåtidens lagringslösningar skrev jag flera artiklar i diverse datortidningar och svarade på mängder av läsarfrågor. Det jag hela tiden försökte banka in i huvudet på läsaren var följande:

Raid är inte backup

Det hindrade förstås inte att läsare från att i alla fall köra raid 1 med motiveringen "...då har jag en automatisk backup". Sedan råkade de radera bilderna från mormors 80-årskalas. Varpå jag får desperata frågor om hjälp med hur de ska få tillbaka bilderna från ”backup”-disken...

"Roligt" att se att samma tankefel begås 20 år senare.

De bilderna är bara att hämta från disken. En radering är inte radering av fotot utan en radering av catalogen som talar om var fotot ligger. Kör man raid 1 så har man fotona kvar i 2 ex.
Puran är en bland många som har program för sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Man ska naturligtvis ha backup på sin raid men det finns ändå anledningar att ha raid.

Man kan behöva ha mer utrymme än vad som får plats på en disk men vill ändå ha allt i samma lagringsvolym.

Man kanske tycker det är jobbigt att återställa från backupen om en hårddisk går sönder. Man får bättre upptid och slipper att lagringen ligger nere för återställning från backup.

Hårddiskar går sönder. Även om du haft tur så kommer ändå dina diskar gå sönder. Har man många diskar så ökar chansen att någon går sönder. Har själv 12 diskar i min raid och nog brukar någon disk gå sönder varje år men tack vare raid så har jag inte behövt återställa från backup på grund av diskhaveri. Däremot har jag behövt återställa filer som jag råkat radera...

Fast dom filerna som du raderat ligger kvar på disken och väntar på dig. Antingen lägger du något annat över eller också hämtar du upp dom igen. Backup behövs ibland om det har gått en stund eller om det blir hårdvarufel på diskarna, 1 eller flera.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag kör RAID på min server (för lagringen då) är för redundans/upptid. Går en disk sönder hinner jag förhoppningsvis ersätta den trasiga disken innan jag tappar data. Självklart har jag backup på mina filer. Jag laddar inte ner något, så det är inte så enkelt att bara hämta om en disk rasar, det skulle ta mig måååånga timmar att rippa om min film- och musiksamling (men det är också därför jag har backup på filerna).

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Håller med på alla sätt. Tex raid är inte backup, och backup bör finns innan man tittar på en raid/redundanslösning. Det är ju mer för att slippa obekvämheten av att en disk poffar o man behöver göra åtgärd.

Lade ner raidlösningar hemma 2004 tror jag. Nas/egen web/övervakning osv. Orkar inte feppla längre. Blivit gammal, lat o grå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

De bilderna är bara att hämta från disken. En radering är inte radering av fotot utan en radering av catalogen som talar om var fotot ligger. Kör man raid 1 så har man fotona kvar i 2 ex.
Puran är en bland många som har program för sånt.

Vad i tusan är detta för svammel. Om de ligger kvar, ligger de kvar precis lika bra utan RAID. Om de är överskrivna är exakt samma sektor också överskriven på båda diskarna. Mao.. RAIDen gör absolut nada här.

RAID. är. aldrig. backup.

Och detta gäller btw inte SMR diskar, då de glatt skriver över närliggande sektor, om den är tom. Det gäller inte SSD med TRIM heller, där är bilderna "poff" borta. Och kryptovirus kommer RAID inte skydda mot heller.

Så lägg ner RAID, och skaffa en ordentlig backup med versionshistorik.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Så lägg ner RAID, och skaffa en ordentlig backup med versionshistorik.

Vad rekommenderar du istället för raid? JBOD + zfs + nas med ecc minne +vpn koppling emot en likadan uppsättning på en annan ort?
Jag tror raid kommer leva kvar länge både professionellt och privatbruk eftersom det är så billigt och enkelt. Molntjänster i all ära men kommer man upp i lite högre krav så kostar de multum.

Att lagra data på en enda disk, så kvittar det vilket filsystem man har, kraschar disken försvinner datan. Även om man har en backup så kan backupdisken ha failat utan man vet om detta, så 2 diskar en för lagring och en backup är vansinne. -Visst kan man ha program som kontrollerar dataintegriteten på diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vad i tusan är detta för svammel. Om de ligger kvar, ligger de kvar precis lika bra utan RAID. Om de är överskrivna är exakt samma sektor också överskriven på båda diskarna. Mao.. RAIDen gör absolut nada här.

RAID. är. aldrig. backup.

Och detta gäller btw inte SMR diskar, då de glatt skriver över närliggande sektor, om den är tom. Det gäller inte SSD med TRIM heller, där är bilderna "poff" borta. Och kryptovirus kommer RAID inte skydda mot heller.

Så lägg ner RAID, och skaffa en ordentlig backup med versionshistorik.

Njae det där är inte sant. Vart läsarmen råkar befinna sig vid ett givet tillfälle är inte säkert. När man pratar om Raid1 och mekaniska diskar så vill man exempelvis ha det på systeminstallationer då söktiden minskar vilket är vad man vill ha framför ökad läsprestanda.

Raid1 funkar fint, dess funktioner är oklanderliga - förutsatt att man vet vad man får. Men som du säger så skyddar det inte mot många moderna "problem" utan Raid1 skall användas för att maximera upptid och minimera söktid. Abki har i praktiken dessutom rätt, att kasta en fil i papperskorgen och sedan ta bort den raderar inte filen utan tar bara bort den ur något register som talar om vart filen ligger. Det är därför de går att återskapa med flertalet olika program och det är därför det är lika viktigt att inte använda en disk man vill återställa på, vid istället en krasch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Njae det där är inte sant. Vart läsarmen råkar befinna sig vid ett givet tillfälle är inte säkert. När man pratar om Raid1 och mekaniska diskar så vill man exempelvis ha det på systeminstallationer då söktiden minskar vilket är vad man vill ha framför ökad läsprestanda.

Ja det kan skilja sig nån ms hit eller dit var läs-armarna är, men är det verkligen något som spelar roll när vi pratar säkerhet och möjligheten att återskapa borttagen info? Samma sektor kommer i RAID 1 lagra samma data. Det är hela poängen av RAID 1, att samma innehåll ska finnas på samma LBA på vardera disk.

Om de för någon anledning får inkonsekvent data, kommer de falla ur RAID. Så om du säg tar bort en fil.. och precis då går strömmen, och armen bara lyckades radera det på ena disken, inte den andra, så kommer RAIDen att behöva byggas om ändå då den är inkonsekvent och skadad.

Skrivet av MsSmith:

Raid1 funkar fint, dess funktioner är oklanderliga - förutsatt att man vet vad man får. Men som du säger så skyddar det inte mot många moderna "problem" utan Raid1 skall användas för att maximera upptid och minimera söktid. Abki har i praktiken dessutom rätt, att kasta en fil i papperskorgen och sedan ta bort den raderar inte filen utan tar bara bort den ur något register som talar om vart filen ligger. Det är därför de går att återskapa med flertalet olika program och det är därför det är lika viktigt att inte använda en disk man vill återställa på, vid istället en krasch.

Men åter igen. RAID 1 ja, upptid mot hårdvarukrash. Inte mot borttagna filer. Så visst RAID 1 fungerar fint, så länge man inte blandar in borttagna filer, utan just inser att det är endast hårdvaru-fel på disk det skyddar mot. Och då endast fel som detekteras också, inte sk "silent errors", då RAID 1 prestanda inställt inte läser från samma sektor från båda diskarna, utan man delar upp det, samt RAID1 saknar all form av ECC för korrigering utöver single disk, som tex RAID 5/6 har.

Fil i papperskorgen på single disk vs på RAID 1... är absolut nada skillnad, då:
- Skrivningar görs till båda diskarna.
- Data:n kommer ligga i samma LBA, som om de vore single disk.
- Både kommer ha identisk info, annars är de ur synk i RAIDen och du riskerar få defekt info, rasat RAID.
- Båda kommer skriva om att sektorn är ledig i filtabeller, precis som single disk.

Så jag står vid min ovan post. I borttagna filer är RAID totalt, fullständigt och otvivelaktigt meningslöst. Så snälla... lägg ner detta tramset nu. Halmstråna är slut, du behöver inte greppa efter dem.

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Det är just det den siffran säger. I snitt tar det 1E15 bitar innan ett fel uppkommer. Det kan vara tidigare och det kan vara senare men det är snittet tillverkaren uppger. Felet är att en bit läses fel. Nu kan det vara så att denna bit är mer eller mindre viktig beroende på exakt vilken data den är en del av (minst signifikant bit av en jpg bild kommer inte ändra något märkbart, medan om det är bit fel högre upp blir det märkbara artefakter i bilden)

Nej, den siffran säger att i genomsnitt är det 1 bit per 1E15 som har ett fel.
Så om disken läser 12TB data, så är det 10% sannolikhet att 1 bit har ett fel.

Permalänk
Medlem

@slugger321: Hmm, tråden är nästan 3 år gammal och användaren du citerade har inte varit online på 1 år...

Visa signatur

UNIX + SFF = <3