SNES Classic Edition använder samma hårdvara som NES Classic Edition

Permalänk
Melding Plague

SNES Classic Edition använder samma hårdvara som NES Classic Edition

Efter att ha plockat isär SNES Classic Edition avslöjar nu Digital Foundry att den använder samma hårdvara som föregångaren, med bland annat identisk processor och primärminne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

haha och det har dom mage att ta det dubbla priset för? Nintendo/Bergsala är ett par sluska jävlar dom.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Och båda är helt enkelt en emulator. Det har ju även visat sig att några av spelen på nes var pirataversionen som användes på retropii och liknande system. Stor lathet hos Nintendo och då ska de inte ta så mycket betalt kan man tycka.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Hedersmedlem

Låter väl rätt rimligt. Ska man byta hårdvara så bör det ju vara motiverat. Svårt att se motivet för något sådant om nuvarande hårdvara klarar av uppspelningen. Det är ju trots allt rätt gamla spel i båda fallen som ska hanterats ;).
Extra stora siffror, laser och neon på valda kretsar gör ju inte det hela roligare...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Finns ingen tillverkare som kan mjölka pengar ur billig hårdvara så som Nintendo.

Permalänk
Medlem

Lite ironiskt när många i Nintendos målgrupp inte är intresserade av att lägga en massa pengar på hårdvara, samtidigt som Nintendo alltid har varit väldigt skickliga på att ta mycket betalt för sin hårdvara.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara smart! Vad gäller det högre priset så kommer SNES med två handkontroller istället för en som för NES. Det gör ju att ett högre pris är rimligt.

Permalänk
Medlem

Funkar det på samma hårdvara så är det väl bara drygt att byta, men Bergsala borde inte gjort konsolen dubbelt så dyr i Sverige. Det är ett svek mot låginkomsttagare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är ju spelen du betalar för.... igen.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Knappast förvånande, det är en Quad-Core A7 @ 1+ GHz, 256 MB RAM. SNES hade en Ricoh 5A22 @ 3.58 MHz och 128 KB RAM-minne, så det räcker ju till...

Hittar inget pris, men gissar på mellan $4 och $6 per SoC max.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asssor:

haha och det har dom mage att ta det dubbla priset för? Nintendo/Bergsala är ett par sluska jävlar dom.

Ajjbajja! Bergsala förtjänar numera inte att förknippas med Nintendo.

Nintendo gör bra och roliga spel. Bergsala är riktiga giriga jävlar.

Om vi räknar på 8 SEK per USD så får vi: 80*8 = 640 SEK.

Moms 1,25*640 = 800 SEK och sen säger vi 100 SEK kemikalieskatt bara för att.

Då får vi 900 SEK och sen kanske någon tullavgift eller hur är det med sådant?

Så ett pålägg på högst 700 SEK ser vi åtminstone. Sinnessjukt oavsett!!!

Btw kostar Super Mario Odyssey Bundle 4390 SEK medan Mario+Rabbids Bundle kostar 3990 SEK på Webhallen.

Jag undrar hur mycket av detta som är Bergsalas fula pålägg eller är det WH som lagt på extra mycket här?

Observera att Zelda BOTW+MK8 Bundle kostar 4490 SEK.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Funkar det på samma hårdvara så är det väl bara drygt att byta, men Bergsala borde inte gjort konsolen dubbelt så dyr i Sverige. Det är ett svek mot låginkomsttagare.

Varför det? Fanboys köper ju ändå. De kanske gnälla lite över priset men i slutändan så köper nintendo fanboys det ändå.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ajjbajja! Bergsala förtjänar numera inte att förknippas med Nintendo.

Du får ju också se det från andra sidan av myntet - Nintendo har själv valt Bergsala att distribuera deras produkter i Sverige. Precis som att Sony valt Nordisk Film för sina konsoler.

Så nog kan man förknippa de två alltid.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Lär gå undan för folk att "hacka" den då om det är samma-lika som sist?

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Låginkomsttagare?
Det är inte många vinstdrivande företag som sysslar med välgörenhet.
Men jag har ett förslag, du skulle ju faktiskt kunna köpa ett gäng enheter och sen sälja dem vidare till ett lägre pris eller varför inte donera dem till de som inte har det så gott ställt?

Jag tycker verkligen inte att det som Bergsala gjort i det här fallet är bra.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jag avbokade min snes classic iaf, tycker inte jag kunde motivera priset alls.
Och någon extrem eftermarknad som med nes classic lär det inte bli heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag avbokade min snes classic iaf, tycker inte jag kunde motivera priset alls.
Och någon extrem eftermarknad som med nes classic lär det inte bli heller.

Samma här... För dyrt och de få spelen jag ville spela på den har jag redan på original-SNES. Då lägger jag hellre pengarna på en FRAMEMEISTER...

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Det är ju spelen du betalar för.... igen.

Och vilket värde har de 25 år gamla spelen? 100Kr tillsammans? 50Kr? Knappt det?

1600Kr för för exakt samma maskin med nytt plast skal och nya roms är ju löjligt. Halva priset var väl ok, en rolig grej att ha i vardagsrummet... nej, tycker det är för dyrt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asssor:

Du får ju också se det från andra sidan av myntet - Nintendo har själv valt Bergsala att distribuera deras produkter i Sverige. Precis som att Sony valt Nordisk Film för sina konsoler.

Så nog kan man förknippa de två alltid.

Jovars, men då har Nintendo skjutit sig lite i foten nu genom att låta Bergsala få lägga på sådant sjukt pålägg och pålägget hamnar väl i svenska fickor och inte japanska så?

Men vi ser ju redan effekterna av det: många som avbokat och det lär bli många fler, särskilt när det kommit fram att Nintendo meddelat om större volym för denna Mini. "Sällsynthetseffekten" tappar sin effekt nu jämfört med NES Mini (som oxå var först så det verkade "nytt" när det kom).

När fler oxå får reda på att SNES Mini = NES Mini med Snes-spel så lär fler få damp och avboka eller inte köpa i butik på grund av att det känns som ett sånt cheap trick från Nintendo.

Troligen äré mest riktigt bra ställda nostalginissar, som min storebror på 35+, som köper denna med hull och hår. Vi växte båda upp med SNES och konsolerna efteråt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Finns ingen tillverkare som kan mjölka pengar ur billig hårdvara så som Nintendo.

Finns ett företag med en rutten halväten frukt som ät rätt duktiga på detta med. Dom har dock vlivit bättre med åren:)

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem

Dags för Nintendo att bryta agent i Norden. Tänkte köpa en switch till barnen till jul men det blir då till att privatimportera, bara för att vara säker på att Bergsala inte tjänar en krona.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Inaktiv

Blir avbokning bara för att jag hatar detta fula giriga Bergsala idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Funkar det på samma hårdvara så är det väl bara drygt att byta, men Bergsala borde inte gjort konsolen dubbelt så dyr i Sverige. Det är ett svek mot låginkomsttagare.

Låginkomsttagare? Företagsverksamheten är inget välgörenhetsprojekt. Skall man ha dessa låginkomsttagare i åttanke för allting man gö? Varfår låta ett företag gå med vinst, om man istället kan eliminera vinsten på en produkt, så att de sk. "låginkomsttagarna" har råd? Vem vill driva företag utan vinst?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Men varför skulle det vara annan hårdvara? Dom ska driva något som en klen mobiltelefon klarar att driva, klart man kör på samma sak istället för att designa olika hårdvara.
Är det någon som trott att dom skulle designa ny hårdvara för något som pie1 klarar att driva?
Sedan att priset är högt i Sverige är en annan sak.
http://www.gameseek.co.uk/pd/VideoGames0n743ck9wh/

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Betyder detta att det kommer vara lika "enkelt" att stoppa i fler ROM's som i NES versionen?

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kevlarheart:

*** raderat ***

Vad jag sett på YouTube så kan inte ens starka datorer emulera goldeneye bra (på grund av spelets dåliga optimering?) så om det blir en "liknande N64 emulator" i N64 Mini så lär goldeneye att bli en tung kandidat att få att flyta!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

Finns ett företag med en rutten halväten frukt som ät rätt duktiga på detta med. Dom har dock vlivit bättre med åren:)

De mjölkar ju om möjligt ännu mer. Men ofta ur lite dyrare hårdvara ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Och vilket värde har de 25 år gamla spelen? 100Kr tillsammans? 50Kr? Knappt det?

1600Kr för för exakt samma maskin med nytt plast skal och nya roms är ju löjligt. Halva priset var väl ok, en rolig grej att ha i vardagsrummet... nej, tycker det är för dyrt.

Om man skulle köpa dom styck vis skulle jag säga att de har ett värde mellan 100 och 50 kronor per styck
Bara för att spelen är äldre betyder inte de att dom är dåliga, oftast tvärt om.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Är ju ofta efterfrågan som sätter priset, och med efterfrågan som var på NES mini så kan de gott ta lite mer för en Snes.
Dessutom var det någon som skrev att man fick med två kontroller.

Ett exempel är ju Apple, deras produkter är inte värda priset och blir dyrare för varje år, men efterfrågan gör att de kan ta det priset, och vissa människor köper det för att ha en produkt med en äppelskrutt på.

Permalänk
Medlem

Den här dök upp idag. Nu är det dags att spela Super Mario World.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.