Den lilla stjärnan - "Folk gillar dina inlägg"

Permalänk
Avstängd

Den lilla stjärnan - "Folk gillar dina inlägg"

Jag har ibland en sån där liten stjärna vid min profilbild att "skriver inlägg som gillas av andra". Denna försvinner ibland och bara nyfiken på hur denna lilla stjärna funkar?

Vet att den försvann när jag fått en varning men den har kommit tillbaka efter det men nu är den borta igen. Så bara nyfiken.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag tror det är så att man får den om de flesta av inläggen man skriver får gilla-markeringar.

Jag fick gnäll om att jag hade den härom dagen bara för att någon enskild tomte inte gillar mig på forumet. Som om jag skulle kunna hjälpa att vissa gillar mina inlägg liksom folk alltså...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag tror det är så att man får den om de flesta av inläggen man skriver får gilla-markeringar.

Jag fick gnäll om att jag hade den härom dagen bara för att någon enskild tomte inte gillar mig på forumet. Som om jag skulle kunna hjälpa att vissa gillar mina inlägg liksom folk alltså...

Det köper jag men förstår då inte varför den ibland försvinner.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det köper jag men förstår då inte varför den ibland försvinner.

Säg att du gjort 100 inlägg och 51 blivit gillade, då får du stjärnan. Om du sedan gör fler inlägg och de flesta inte gillas så är det inte längre en majoritet av dina inlägg som gillas, och då försvinner den. Gillas sedan en majoritet av dina inlägg igen så kommer den tillbaks, och så vidare... Jag tror det är så det fungerar

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Säg att du gjort 100 inlägg och 51 blivit gillade, då får du stjärnan. Om du sedan gör fler inlägg och de flesta inte gillas så är det inte längre en majoritet av dina inlägg som gillas, och då försvinner den. Gillas sedan en majoritet av dina inlägg igen så kommer den tillbaks, och så vidare... Jag tror det är så det fungerar

Oki, kan mycket väl vara så.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Legendarisk

@Stefflo: Stjärnan är tänkt att dels vara lite uppmuntrande för de som ofta skriver extra hjälpsamma eller informativa inlägg, dels vara en liten sporre för övriga, och delas ut av ett automatiskt system. Som @Ozzed är inne på så är hur många av dina inlägg som blivit gillade en viktig punkt, men det finns även en del filter för att t.ex. motverka att enkla oneliners i nyhetskommentarer blir bidragande eftersom att det är en annan typ av uppskattning än vad stjärnan försöker indikera.

Den påverkas inte av tillsägelse eller diskussion med moderator, däremot kan den komma och gå om man ligger nära något gränsvärde. Det är vad som har inträffat i ditt fall, men det är alltså ingen som sitter och kryssar bort den och det ska inte tas som någon kritik om den försvinner en stund. Att man inte har den betyder inte heller att man inte skulle vara "tillräckligt" hjälpsam, det påverkas mycket av vilken typ av diskussioner man deltar i och hur andra råkar reagera (man skulle t.ex. kunna råka hjälpa många som inte "tackar" med en gillning — men det betyder ju inte att ens insats på något sätt varit sämre!).

Vill du hjälpa någon annan att få stjärnan, eller bara visa lite uppskattning, så glöm inte att klicka på "bra inlägg" om du lägger märke till ett svar som är extra hjälpsamt, och förhoppningsvis är det bästa sättet att få den att försöka hjälpa andra själv.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Biberu:

@Stefflo: Stjärnan är tänkt att dels vara lite uppmuntrande för de som ofta skriver extra hjälpsamma eller informativa inlägg, dels vara en liten sporre för övriga, och delas ut av ett automatiskt system. Som @Ozzed är inne på så är hur många av dina inlägg som blivit gillade en viktig punkt, men det finns även en del filter för att t.ex. motverka att enkla oneliners i nyhetskommentarer blir bidragande eftersom att det är en annan typ av uppskattning än vad stjärnan försöker indikera.

Den påverkas inte av tillsägelse eller diskussion med moderator, däremot kan den komma och gå om man ligger nära något gränsvärde. Det är vad som har inträffat i ditt fall, men det är alltså ingen som sitter och kryssar bort den och det ska inte tas som någon kritik om den försvinner en stund. Att man inte har den betyder inte heller att man inte skulle vara "tillräckligt" hjälpsam, det påverkas mycket av vilken typ av diskussioner man deltar i och hur andra råkar reagera (man skulle t.ex. kunna råka hjälpa många som inte "tackar" med en gillning - men det betyder ju inte att ens insats på något sätt varit sämre!).

Vill du hjälpa någon annan att få stjärnan, eller bara visa lite uppskattning, så glöm inte att klicka på "bra inlägg" om du lägger märke till ett svar som är extra hjälpsamt, och förhoppningsvis är det bästa sättet att få den att försöka hjälpa andra själv.

Tackar för ett bra och uttömmande svar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag tycker dock att denna funktion verkar rätt "fuzzy" och att det känns oklart hur den fungerar. Av nyfikenhet kollade jag snabbt några användarnamn som jag inte kände igen som hade denna stjärna, och kunde i flera fall hitta användare som hade skrivt få eller inga gillade inlägg på iaf senaste månaderna. Är det så i praktiken att aktiva användare "bestraffas" iom att kvoten gillade inlägg då rimligtvis sjunker?

Sen kan jag inte påstå att det är något jag ligger sömnlös över men jag blir iaf nyfiken kring hur logiken ser ut

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av improwise:

Jag tycker dock att denna funktion verkar rätt "fuzzy" och att det känns oklart hur den fungerar.

Exakt så. De exakta kriterierna är dolda dels eftersom att det är lite experimentellt och föremål för ändring, och dels eftersom att jag inte vill att man ska försöka game:a systemet eller försöka skriva inlägg där stjärnan blir ett mål i sig. Avsikten att försöka identifiera en del av de användare som i större utsträckning bidrar med extra informativa eller hjälpsamma inlägg, och sedan dels att ge dessa en liten belöning och dels att informera övriga användare om att seriösa svar uppskattas i forumet.

Den är inte avsedd att försöka dela upp forumet i vilka som är hjälpsamma och vilka som inte är det. Det ska vara fuzzy: det finns ingen universell definition av vem som är hjälpsam och vem som inte är det, man använder forumet och tolkar varandras inlägg och ton på olika sätt, vissa söker underhållning, vissa söker hjälp, vissa söker att hjälpa... Att man inte har stjärnan betyder inte att man inte varit hjälpsam.

Skrivet av improwise:

Av nyfikenhet kollade jag snabbt några användarnamn som jag inte kände igen som hade denna stjärna, och kunde i flera fall hitta användare som hade skrivt få eller inga gillade inlägg på iaf senaste månaderna. Är det så i praktiken att aktiva användare "bestraffas" iom att kvoten gillade inlägg då rimligtvis sjunker?

Filtren försöker identifiera de mest uppskattade kontona, och det kan indirekt inträffa att man tappar stjärnan om man i högre utsträckning deltar i sammanhang där de inte letar, men jag tycker inte att "bestraffa" är ett lämpligt ord för det. Hjälpsamhet ska vara sitt eget syfte, stjärnan ska inte ta över det — den är bara en liten påminnelse om att vi tillsammans uppskattar det, och om man vet med sig att man har varit hjälpsam så tycker jag att man ska vara nöjd med det.

Och som alltid, ser man något extra informativt eller hjälpsamt inlägg av någon annan så använd gärna "bra inlägg" för att uppmuntra de som bidrar på ett positivt sätt, och vem vet, kanske får de en stjärna som tack...

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Det är bra att stjärnan inte är till för att dela upp de som är hjälpsamma från de som inte är det - problemet är att jag tycker att det är just det den gör Hovrar man över den så står det "Skriver inlägg som upskattas av andra" vilket då indirekt medför att den som inte har stjärnan per definition anses skriva inlägg som inte uppskattas av andra. Som tankeexperiement kan man tänka sig det omvända, att de som inte av filtret bedöms vara hjälpsamma istället får en överkryssad stjärna med texten "Skriver inte inlägg som uppskattas av andra" och det blir snabbt rätt absurt

I dagens samhälle där folk tom verkar bli upprörda för att dom inte hittar några erbjudanden för just det dom vill ha på Black Friday så tror jag att stjärnan inte har den effekt den är tänkt att ha (vilken jag helt håller med om). Det är dock min åsikt och det kanske är så att den är i minoritet.

Permalänk
Legendarisk

@improwise: Vet inte om din tolkning är i minoritet eller ej, men tacksam för att du delar med dig av den. Personligen tolkar jag inte etiketten som att övriga inte skulle vara hjälpsamma, men det är ju så lätt att bli färgad.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

@improwise: Vet inte om din tolkning är i minoritet eller ej, men tacksam för att du delar med dig av den. Personligen tolkar jag inte etiketten som att övriga inte skulle vara hjälpsamma, men det är ju så lätt att bli färgad.

Så tänker jag också, att jag säger vad jag tycker som input

Kanske att ni skulle fundera på att ändra texten för "mouse over" för stjärnan till något som är lite tydligare, exakt vad beror väl på hur filtret faktiskt jobbar. Sen är detta förmodligen inte direkt det största problemet i världen som så