Forumdelen sponsras av

Frågor och köpråd för 27'' gamingskärm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Frågor och köpråd för 27'' gamingskärm

Hejsan!

Jag har för tillfället en gammal Asus VE278 (27'' + 60hz + TN panel) men sedan jag byggde en ny dator i somras är jag sugen att dra nytta av min nya högre fps och således skaffa en 120-144hz skärm.

Vad använder jag min skärm till? Jag spelar främst spel (dota, pubg, csgo, overwatch). Bryr mig generellt sett mer om performance än att det ser fint ut. Jag tittar även ofta på serier/Youtube och väldigt sällan på filmer.

Vad vill jag ha för egenskaper?
Storlek: 27''
Uppdateringsfrekvens: >100hz
Responstid: <5ms.
G-sync: Jag har hört en del om nvidia g-sync och tycker det låter värt, stämmer det? (jag har en GTX 1080)
Paneltyp: Jag har ingen aning om hur stor skillnaden är mellan TN/VA/ISP. Är VA tillräckligt bra om man inte har för avsikt att titta på fina filmer? Skärmen är ämnad för en person FeelsBadMan.
Upplösning: Jag hade tänkt mig 1920x1080 men har aldrig testat något annat.

Om vi antar att dessa preferenser gäller så blir mina alternativ dessa tre (efter lite sökande på prisjakt):
Lenovo Y27g för 4290 kr
Acer Predator Z271 (bmiphz) för 5290 kr
Acer Predator Z271T (bmiphzx) för 5990 kr

Är något av dessa ett bra alternativ? (jag förstår själv inte alls varför "Lenovo Y27g" är nästan 2000kr billigare än "Acer Predator Z271T"). Prisklassen är inte huggen i sten men hade tänkt mig kanske 4000-5000 kr ifall jag inte kan motivera ett dyrare köp.

Tack på förhand för alla kommentarer / tips!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017
Skrivet av Mardur:

Hejsan!

Jag har för tillfället en gammal Asus VE278 (27'' + 60hz + TN panel) men sedan jag byggde en ny dator i somras är jag sugen att dra nytta av min nya högre fps och således skaffa en 120-144hz skärm.

Vad använder jag min skärm till? Jag spelar främst spel (dota, pubg, csgo, overwatch). Bryr mig generellt sett mer om performance än att det ser fint ut. Jag tittar även ofta på serier/Youtube och väldigt sällan på filmer.

Vad vill jag ha för egenskaper?
Storlek: 27''
Uppdateringsfrekvens: >100hz
Responstid: <5ms.
G-sync: Jag har hört en del om nvidia g-sync och tycker det låter värt, stämmer det? (jag har en GTX 1080)
Paneltyp: Jag har ingen aning om hur stor skillnaden är mellan TN/VA/ISP. Är VA tillräckligt bra om man inte har för avsikt att titta på fina filmer? Skärmen är ämnad för en person FeelsBadMan.
Upplösning: Jag hade tänkt mig 1920x1080 men har aldrig testat något annat.

Om vi antar att dessa preferenser gäller så blir mina alternativ dessa tre (efter lite sökande på prisjakt):
Lenovo Y27g för 4290 kr
Acer Predator Z271 (bmiphz) för 5290 kr
Acer Predator Z271T (bmiphzx) för 5990 kr

Är något av dessa ett bra alternativ? (jag förstår själv inte alls varför "Lenovo Y27g" är nästan 2000kr billigare än "Acer Predator Z271T"). Prisklassen är inte huggen i sten men hade tänkt mig kanske 4000-5000 kr ifall jag inte kan motivera ett dyrare köp.

Tack på förhand för alla kommentarer / tips!

Skulle kört på den dyrare Predator:n p.g.a högre contrast ratio.

CPU: Ryzen R7 1700 | GPU: EVGA GTX 1080 Ti FTW3 | MB: ASUS ROG Crosshair VI Hero | RAM: 4x8GB G.Skill TridentZ RGB @3200MHz CL14 | Cooling: EKWB Custom Hardline Loop | PSU: EVGA Supernova G3 650W | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | HDD: WD RED 3TB/8TB | Fans: Noctua iPPC-2000 PWM 3x120 3x140 | Case: Phanteks Evolv ATX Tempered Glass | Monitor: Acer Predator X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Arcec:

Skulle kört på den dyrare Predator:n p.g.a högre contrast ratio.

Vad gör den dyrare predatorn så mycket mer värd än lenovon? Den har väl även den kontrast 3000:1?