Poppande ljud i hörlurar när någon startar/stänger av ugnen.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

@BiggieLiten:

Det var nog en s k ferritkärna.

Du hittar det på mycket, t ex laddkablar till laptops etc. Ser ut som en klump på sladden.

Hittar du en ferritkärna kan du ta datorns nätkabel något varv igenom den innan du går in i nätagget om du vill prova. .

Skrivet av mrqaffe:

Det var nog ferritkärnor de monterade på, man kan också försöka jorda bort rf skräp med tex keramiska kondensatorer elerl nån annan typ av filter men det kräver att man moddar elektroniken och hart tid och kunskap för att hålla på med det.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...
Väljer man en större kärna och lindar kabeln flera varv så ökar filterverkan.

Uppskattar verkligen hjälpen! Ska skaffa en sån och se om de funkar. Tack

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Kan vara något fel på en fas. Om du provar att ansluta datorn till ett uttag till en annan fas så kanske det går bra. Syns i proppskåpet. Har normalt 3 rader, 1 rad för varje fas.

Biljud från mobilen har jag också haft förr då mobilen låg nära datorn. Kom varje gång någon ringde på mobilnätet, behövde inte vara till min mobil. Beror på mobilen. Har idag en Samsung som ofta ligger nära datorn men inga biljud numer.

Permalänk
Medlem

@abki:

Alla gamla GSM telefoner skickade ju ut hemska störningar vid uppkoppling och även sporadiskt vid närkontakt. Kunde även skapa ljud i spänningslösa högtalare.

En bekant hade en förmåga att förnimma detta och brukade ta upp telefonen och säga "nu kommer det ringa" innan den ringde.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Okej så jag har byggt ihop min dator nu med nytt moderkort, processor och ram. Och än så länge har jag inte hört något i lurarna från varken hårtorken eller spisen. Men vi ska inte ropa hej än!

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.