Snes spel funkar ej?

Permalänk

Snes spel funkar ej?

Hej ville fråga om någon vet varför jag bara får svart bild på spelet jag stoppar i super nintendot? alla andra spel funkar så det är ej konsollen och jag har testat att rengöra spelet noga fortfarande svart bild hjälp om ideer hade vart super snällt MVH

https://imgur.com/a/QHCNP <--- bilder på spelet

Permalänk

defekt elektronik troligen.

du kan ju alltid öppna kasetten kan va så enkelt att det bara är nån konding eller resistor som är trasig men kan mycket väl bero på att den inte kan läsa minneschippet eller nintendos "kontrollchip" va de nu heter som säger om kasetten är en äkta.

kan ju mycket väl även vara en piratkopierad kasett eller så enkelt som fel region på den.

du ska ha samma region på enheten som på kasetten nästan inget annat fungerar utan modifiering av enheten.

ända kompatibla är väl att eu och skandinaviska regionen är samma trots olika stämpel på spelen

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@Rouge of Darkness: jo men har ju testat den på både retro trio så man kan spela med alla regioner och så men hur kan jag se om resistor'na är ok? lägger till att de inte blir något ljud häller när man startar

Permalänk

Ser dom inte brända ut så är dom troligen ok.

Men det går ju alltid mäta upp dem med en multimeter och jämföra med med dom ska vara på bör inte slå på allt för mycket men om någon skiljer mycket så är det troligen boven.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@Rouge of Darkness: hoppas det är så simpelt att det är boven kan sramet vara boven med eller ska det inte göra någon större skillnad? mvh

Permalänk
Medlem

Ser inget uppenbart fel på dina bilder tyvärr. Jag har haft en del spel där ROM chipet gett upp. Det går att byta mot en modern motsvarighet men då tappar spelet värde då det i princip blir en reproduktion. Synd på det bästa Zelda spelet någonsin :/

Du kan prova att gnugga kontakten med ett suddgummi och sedan rengöra med alkohol det har fått liv i många spel trots att de såg rena ut.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk

håller med föregående talare kan ju vara så att minneschipet helt enkelt gett upp och tappat minnet.

syns ju inget uppenbart fel på bilderna iaf men är minneschippet trasigt eller tappat minnet behöver det inte synas.

annars så med dina ganska suddiga bilder ser det ju ut som att du har 2 ganska frasiga lödningar ner vid kontakten på baksidan dock osäker på om de ska vara eller är lödda eller inte.

dock som sagt osäker på om det är lödningar eller inte och om de ska vara lödda eller ej.

du kan ju prova att byta batteriet först om du inte gjort det troligen kommer det inte göra nån skillnad men skadar ju inte att testa med tanke på att ett 2032 kostar typ 10:- eller nå sånt skulle säga att bättre att iaf börja i den änden än att riskera att förstöra kasetten helt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Skulle själv först köra med ett batteribyte som ovanstående sa... det andra är o testa på en annan konsol... det enda som kommer i tankarna är att det är amerikanskt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du blickar bakåt så kommer du att snubbla…