Mindre låda än FD Define Mini C till micro-ATX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Mindre låda än FD Define Mini C till micro-ATX

Behöver en superliten låda som inte behöver ha grafikkort. En Noctua NH-U9B SE2 CPU kylare ska gå på, med höjden 125 mm över moderkort. Ge mig förslag på de minsta lådorna som finns till mATX.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

In-win 301, ruskigt mycket snyggare, mindre, och inget för överklockning...
Edit: den är ju inte superliten..

i7 3930k@4.5Ghz, 16GB ram, 1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av storkorven:

Behöver en superliten låda som inte behöver ha grafikkort. En Noctua NH-U9B SE2 CPU kylare ska gå på, med höjden 125 mm över moderkort. Ge mig förslag på de minsta lådorna som finns till mATX.

Silverstone SG09 kanske ?
Men det blir lite gungor och karuseller med små mATX.
Har du PSU'n brevid moderkortet så kan du få en tunnare låda, men begränsar CPU kylaren.
Och sätter dom PSU så den överlappar moderkortet blir lådan tjockare.

Antar att du redan har ett mATX moderkort ?
Om inte så är ITX nästan alltid ett bättre val då det finns en uppsjö av bra chassin.
Om du nu inte vill köra SLI såklart

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Synd bara att Silverstone SG09 är så ful, annars så. Måste ha ett mATX då jag ska överklocka en i7 4790k och köra raid 0 med två SSD. Samt de äldre 3ddr 2400 MHz ram.

In-win 301 var helt okej, men vill ha en liten jävel.

Såg att det fanns fläktlösa chassin, är det en lösning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av storkorven:

Såg att det fanns fläktlösa chassin, är det en lösning?

Nej, det är inte att rekommendera.

Mitt förslag är Bitfenix Phenom M, tillskillnad mot define mini som är stort som ett atx chassi så är Phenom nästan så kompakt det kan bli. Men behåller fortfarande prestandan, datorn nedan är den svalaste jag byggt och det med bara tre fläktar.

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Nov 2012

@storkorven Ta en titt på Cooltek's chassin. De rebrandar Jonsbo som har en del små mATX. Hade ett umx1 plus förr som jag var väldigt nöjd med.

Kan å andra sidan vara lite svåra att få tag i Sverige, beställde mitt från Tyskland.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Raijintek Styx är ett väldigt litet mATX chassi som kan ta in bl.a. en ATX PSU:
https://www.inet.se/produkt/6912085/raijintek-styx-svart?utm_...

Finns i flera olika färger, och Inet samt Liontech är de som säljer dessa i Sverige:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4447771#rparams=ss=raij...

Volym: Ca 25.3l (Define Mini C har en volym på ca 33.4l)

Har även plats för 2st 2.5" diskar, 3 st 3.5" diskar (varaav 2 kan användas för 2.5" diskar), upp till 180mm höga tornkylare samt optisk läsare i slimstorlek.

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||