Vilken [Displayportkabel?] för att få 144 Hz?

Permalänk
Medlem

Vilken [Displayportkabel?] för att få 144 Hz?

Hallå, har en skärm VGQ248. Eller idag har jag rättare sagt två. Satt och kikade runt lite vilken kabel som är bäst för att få ut så mycket av skärmen som möjligt. Verkar som att det är displayportkabel? Läste att man måste ha minst 1.2 av (?) för att få ut sina 144hz. Gick in på olika sajter och tänkte beställa hem. Verkar vara en jäkla djungel, så jag undrar om någon kunnig inom detta kan länka en schysst DP kabel från någon sida. Behöver inte vara den billigaste, vet inte riktigt vad som kan vara skillnaden i priset om det bara är t.ex. hållbarhet eller liknande.

Rubriken otydlig/Mod
Permalänk
Medlem

https://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/displaypor...

Finns även i fler längder. Jag har själva beställt DP-kablar där i från och det har funkat bra. Även RMA, Deltaco har end-customer RMA. Så när jag reklamerade en kabel till DiscAtOnce så fick jag en ny hemskickad nästan samma dag från Deltaco.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Bildexpert 📺

@Fieonel: Så länge du talar om 1920x1080 och 144 Hz, samt kablar kortare än 5 meter eller så, brukar det sällan vara problem. Det är när du ökar frekvensen mer, till exempel 240 Hz, eller ökar pixelmatrisen (till exempel 2560x1440) som bandbreddskraven ökar rejält. Då är det vanligare med DP-kablar som inte är konstruerade för den bandbredden.

Du kan läsa mer och söka produkter på:

https://www.displayport.org/cables/how-to-choose-a-displaypor...