Intel Core i7-8700K utan fastlödd värmespridare

Permalänk
Medlem

Problemet är att vi sedan erfarenhet sedan, 2600k är att om intel inte löder bra så får vi problem mellan olika delar i shippet. Det skulle lösas med nya kylningen på 4790k och ja det var bättre men inte som på E serian.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

otippat att du skulle titta in och lägga en kommentar om hur synd det är för oss som köper Intel. Detta var väl en ickenyhet? HAr vi vetat hur länge som helst. Även du @Ozzed

Skrivet av hACmAn:

Vi vet båda svaret på det så luta larva dig. Du kan bättre än så.

Var någonstans har intel officiellt sagt att 8000-serien också kommer med pasta? Det är klart att det är en nyhet nu när det avslöjas att även 8000-serien har pasta istället för lödtenn. Jag tycker det är tråkigt att inte intel tar åt sig av kritiken, så det är för mig en självklarthet att "lägga en kommentar" om det här!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

man måste ju levt under en sten om man trodde den skulle vara lödd.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

man måste ju levt under en sten om man trodde den skulle vara lödd.

Lever man under en sten om man anser att det är fullt rimligt att Intel är ett företag som är seriöst nog att kunna ta åt sig av kritik?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lever man under en sten om man anser att det är fullt rimligt att Intel är ett företag som är seriöst nog att kunna ta åt sig av kritik?

Ja om man tror att dem skulle lödda 8700k men inte skylake-X modellerna så, ja vad ska man säga.......

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Är väl knappast en nyhet? Har ju varit så här sedan Ivy bridge på 115X plattformen. Dessutom håller de tydligen lägre med intels skit dåliga TIM

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Ja om man tror att dem skulle lödda 8700k men inte skylake-X modellerna så, ja vad ska man säga.......

Man ska säga att det är dumsnålt av dem och att man önskar att de tänkt annorlunda, vilket jag har gjort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

En ickenyhet för de som dagligen granskar nätet, men det finns olika typer av medlemmar. Majoriteten av befolkningen visste nog inte om det.

Om Intel själva anser fastlödd IHS eller inte är bra är bara att se på hur de gör på sina premium produkter, finns det ens riktiga Xeons 2011-x att köpa som inte har fastlödd?

Permalänk
Snusfri

Till er som fortfarande gnäller om att man inte kan använda Z270 till Coffee Lake.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1492568-pinlayout-kaby...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Ska ju komma ihåg att x99 har processorer med fastlödd IHS, och det är ju skylake och broadwell-chip.

Är det något ekonomiskt? Får ju inga direkta svar förutom spekulationer varför.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Nån som minns/vet när NDA lättas?

Permalänk

@Imaculent:

CPU ska NATURLIGTVIS komma med fastlödd IHS?

Man köper ingen K prolle om man inte ska övekrlocka den.

Tok-enkel lösning: sätt kylpasta på alla låsta CPU, och lödd eller INGEN ihs på de som är upplåsta.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@Imaculent:
CPU ska NATURLIGTVIS komma med fastlödd IHS?
Man köper ingen K prolle om man inte ska övekrlocka den.
Tok-enkel lösning: sätt kylpasta på alla låsta CPU, och lödd eller INGEN ihs på de som är upplåsta.

Jag tycker det låter väldigt bra
Men hur många av alla konsumenter håller med? Blir lite ensidigt på entusiastforum.
Om konsumenter var lite smarta så hade det kanske funkat men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Det hade jag missat. Något Swec skrivit om? Såg det nu när jag googlade om det.

Nä tror inte de skrivit om det här. Det är lätt att missa antar jag för jag har inte sett så mycket om det på annat håll heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Var någonstans har intel officiellt sagt att 8000-serien också kommer med pasta? Det är klart att det är en nyhet nu när det avslöjas att även 8000-serien har pasta istället för lödtenn. Jag tycker det är tråkigt att inte intel tar åt sig av kritiken, så det är för mig en självklarthet att "lägga en kommentar" om det här!

Florerat massor ''pålitliga rykten'' sedan september om inte tidigare som hävdat samma sak. Så för mig var det inte alls en nyhet. Mycket väntat, något annat hade däremot blivit en chock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Nån som minns/vet när NDA lättas?

15.00

Permalänk
Medlem
Permalänk

@Imaculent:

Tror knappast Intel tjänar några stora pengar på entusiastplattformarna. Pengarna ligger ju i volymenheterna.
Finns väl ingen som kan tycka det är dåligt med en fastlödd IHS eller en som saknar?

De som inte bryr sig om överklockning lär ju inte bry sig om den är fastlödd eller inte, och de är kanske dessutom så ointresserade att de inte ens vet vad en upplåst cpu är. Den lilla promillen som gillar överklockning kan väl få en med lödd IHS eller helt enkelt utan så blir det ju inget tjafs?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

Till er som fortfarande gnäller om att man inte kan använda Z270 till Coffee Lake.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1492568-pinlayout-kaby...

Hur hade det varit att dra ut en extern molex från cpun?

Det är inget konstigt att Intel behöver byta sockel ibland, men kom inte med en ny igen vid Ice Lake. Utan den nya ska vara så väl tilltagen så den även passar denna.

*edit*
Jag hatar Molex, hur de kunde designa en sådan fruktansvärt dålig kabel är konstigt. De billiga varianterna brukar för mig glappa och ha sig.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon159643:

Hur hade det varit att dra ut en extern molex från cpun?

Det är inget konstigt att Intel behöver byta sockel ibland, men kom inte med en ny igen vid Ice Lake. Utan den nya ska vara så väl tilltagen så den även passar denna.

*edit*
Jag hatar Molex, hur de kunde designa en sådan fruktansvärt dålig kabel är konstigt. De billiga varianterna brukar för mig glappa och ha sig.

Molex är värsta som finns.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ozzed:

Jag har varit inne på det. Inte finns det väl rimligen någon krets som är för liten för att lödas liksom?

Och om så vore fallet... Varför kör de med "Tures Tandkräm" och inte redigt högpresterande grejer som Liquid Metal?

Om de nu inte kan löda så borde det ju absolut ligga i deras goodwill-intresse att göra det bästa som de kan av situationen.

En liten sidonot kanske men: Om vi ska vara riktigt petiga är det faktiskt inte något fel på kylpastan. Den är till och med riktigt bra. Det som är dåligt är processtekniken för att limma fast IHSen. Där används ett alldeles för tjockt lager lim. Detta medför ett ganska rejält mellanrum mellan processor och IHS. Ett mellanrum kylpastan inte fyller ut.

Eftersom processen inte är något vidare så skiljer sig detta mellanrum åt ganska ordentligt mellan individuella CPUer. Ibland får de till det helt Ok och ibland inte. Det är därför värneproblemen inte heller alltid uppkommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Florerat massor ''pålitliga rykten'' sedan september om inte tidigare som hävdat samma sak. Så för mig var det inte alls en nyhet. Mycket väntat, något annat hade däremot blivit en chock.

Att det var väntat betyder självklart inte att jag tycker att det är ett acceptabelt beteende från deras sida. De två sakerna skall å det bestämdaste hållas isär.

Jag kunde antingen blivit glatt överaskad eller förväntat besviken, och tyvärr blev det det senare den här gången.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Klart den har förändrats annars skulle en 7700K fungera på ett Z370 moderkort vilket den inte gör. och har den förändrats är är den inte identisk.

Semantik. Kretsen i sig är identisk, kretsens kontakt är däremot annorlunda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att de vill gardera sig med möjligheten att släppa bättre processorer sen som egentligen bara är 8700K med fastlödd värmespridare?

Den enda nackdelen med att göra det själv är väl jobbet och att garantin försvinner.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@Imaculent:

CPU ska NATURLIGTVIS komma med fastlödd IHS?

Man köper ingen K prolle om man inte ska övekrlocka den.

Tok-enkel lösning: sätt kylpasta på alla låsta CPU, och lödd eller INGEN ihs på de som är upplåsta.

Det lär tyvärr inte vara en "tokenkel" lösning dock. Dom här processorerna tillverkar garanterat på en line där man förmodligen bara använder mjukvara alternativt lägger till/ta bort någon komponent för att få en processor som är upplåst eller inte.

Jag vet naturligtvis inte säkert, men tror att det är en rätt dyr process att lägga till. Lägger man till en sådan så är det väl något man skulle ha på alla i sådana fall, tänker jag. Helt utan borde dock inte vara så krångligt kan man tycka.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Xyborg:

En liten sidonot kanske men: Om vi ska vara riktigt petiga är det faktiskt inte något fel på kylpastan. Den är till och med riktigt bra. Det som är dåligt är processtekniken för att limma fast IHSen. Där används ett alldeles för tjockt lager lim. Detta medför ett ganska rejält mellanrum mellan processor och IHS. Ett mellanrum kylpastan inte fyller ut.

Eftersom processen inte är något vidare så skiljer sig detta mellanrum åt ganska ordentligt mellan individuella CPUer. Ibland får de till det helt Ok och ibland inte. Det är därför värneproblemen inte heller alltid uppkommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt rätt!

Skrivet av FredrikMH:

Kan det vara så att de vill gardera sig med möjligheten att släppa bättre processorer sen som egentligen bara är 8700K med fastlödd värmespridare?

Den enda nackdelen med att göra det själv är väl jobbet och att garantin försvinner.

Så länge limkanten inte är hög nog är aldrig kylpastan i det termiska systemet svaga länken utan luften som systemets kyl av. Ty värmekapaciteten och värmepermeabiliteten i luft är flera faktorer sämre än både kylpasta och kylarens metall.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Nåja, både 8600K och 8700K verkar ju enligt vissa förhandstester rulla fint i 5Ghz+ på både luft och vatten utan värmeproblem trots pasta.

Ska bli kul och se vad Sweclockers fått för resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Semantik. Kretsen i sig är identisk, kretsens kontakt är däremot annorlunda.

Skickades från m.sweclockers.com

Någon som kan förklara varför det fortfarande är socket 1151?

Är det för att de enbart har flyttat om placeringen på några av dessa 1151 "pinnar"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har varit inne på det. Inte finns det väl rimligen någon krets som är för liten för att lödas liksom?

Och om så vore fallet... Varför kör de med "Tures Tandkräm" och inte redigt högpresterande grejer som Liquid Metal?

Om de nu inte kan löda så borde det ju absolut ligga i deras goodwill-intresse att göra det bästa som de kan av situationen.

Varför skulle de använda liquid metal? Den måste ju regelbundet bytas ut för att fungera ordentligt till skillnad mot tandkrämen. Känns som om liquid metal dessutom skulle vara rejält mycket dyrare, både som material men också att implementera i en automatiserad process för tillverkning?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Varför skulle de använda liquid metal? Den måste ju regelbundet bytas ut för att fungera ordentligt till skillnad mot tandkrämen. Känns som om liquid metal dessutom skulle vara rejält mycket dyrare, både som material men också att implementera i en automatiserad process för tillverkning?

Jag har inte behövt hålla på med Liquid Metal själv så jag visste inte att den ska bytas regelbundet. Vad uselt. Själv har jag kört med MX-4, som håller i 7 år.

Det intel i så fall borde göra, om pastan nu är bra, är väl i s¨fall som andra varit inne på att se till att kontakten mellan IHS och DIE är bättre, så slipper de klagomål. Det borde ju vara en no-brainer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.