Snabbast och enklast sätt att ta backupp för VM

Permalänk
Medlem

Snabbast och enklast sätt att ta backupp för VM

Hejsan Alla

Jag behöver ta backup på mina VM. Jag kör Esxi 6.5. Har fyra stycken VM.
Jag är ute efter snabb och enkel backup på VM. I dagens läge spelar ingen
roll om det är jag som ska köra backup eller om det ska köras automatisk.
Viktigaste är ha backup på inställningarna.

Den andra är om jag har en fil server på 2TB, och alla filer som ligger på den är ganska viktiga.
Vilket är snabbaste sätt att ta säkerhetskopia på filer.
Vill säga att min tanke var att alla backup ska köra till en nas, som jag har. NAS-en är på 12TB.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet att ta backup på en VMs inställningar är att kopiera ".vmx"-filerna. Varje VM har en sådan fil. Bör gå att göra utan att stänga ner dina VM:ar.

Om du även vill ha backup på deras diskar så kan du kopiera hela VM-katalogen (förutsatt att alla VM-diskar ligger på samma plats), men då behöver du stänga ner varje VM under tiden du tar dessa backuper.

Du kan sen kopiera dessa backup:er från din server antingen via vSphere-klienten eller via SCP/SFTP.

Vad kör du för OS på din filserver och din NAS? Finns ofta möjlighet att sätta upp automatik för backup från ena till andra, men det varierar beroende på vad de har för mjukvara.

Även här är det möjligen SCP/SFTP som är enklast för en manuell backup, om det är någon variant av Linux/Unix med SSH. Kika även på Rsync om det är något som ska göras mer regelbundet, och du inte vill behöva föra över allt varje gång.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan Alla

Jag behöver ta backup på mina VM. Jag kör Esxi 6.5. Har fyra stycken VM.
Jag är ute efter snabb och enkel backup på VM. I dagens läge spelar ingen
roll om det är jag som ska köra backup eller om det ska köras automatisk.
Viktigaste är ha backup på inställningarna.

Den andra är om jag har en fil server på 2TB, och alla filer som ligger på den är ganska viktiga.
Vilket är snabbaste sätt att ta säkerhetskopia på filer.
Vill säga att min tanke var att alla backup ska köra till en nas, som jag har. NAS-en är på 12TB.

mvh
Njanja

Veeam är ju poppis (finns gratisvariant)

för filer så fungerar väl typ rsync? annars kanske rclone kan passa beroende på vad du har. Sen finns ju miljoner andra sätt att backupa på, viktigast är väl att backupen fungerar och går att göra återläsning från Ta den lösning som passar dig

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Veeam är ju poppis (finns gratisvariant)

för filer så fungerar väl typ rsync? annars kanske rclone kan passa beroende på vad du har. Sen finns ju miljoner andra sätt att backupa på, viktigast är väl att backupen fungerar och går att göra återläsning från Ta den lösning som passar dig

Veeam är bra, men man behöver köra den mot en egen server.
Altaro är något som jag förespråkar istället.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Veeam är bra, men man behöver köra den mot en egen server.
Altaro är något som jag förespråkar istället.

Till altaros fördel är att man kan ta backup på två virtuella maskiner gratis.

Till veeam finns veeam-zip eller vad de kallar det nu, Där man manuellt kan köra backuper.

Finns även en del script på nätet som kan hjälpa dig med backup på en nivå som duger bra till en hemmaserver.

Permalänk
Medlem

Kolla bara att lösningen du väljer funkar mot Exsi.. jag testade Veeam, den gick inte mot gratis versionen av Esxi.

Hittade en lösning som heter Nakivo som funkar mot gratisversionen (2st VM:s) har bara labbat lite med den men ser ok ut så här långt.
https://www.nakivo.com/resources/download/free-edition/

Har du fler VM:s så ta backup på två åt gången och byt sedan vm:s så kan du backa upp fler!

Permalänk
Medlem

Jag kör såhär:
Windows Server Backup med Hyper-V backup på en av mina servrar.
Sen den andra har jag ingen intern disk på utom gör backup över nätverk så då kan jag endast göra backup en gång genom WSB och varje gång jag gör backup så raderar den den gamla kopian.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V