Hjälp köpråd NAS Synology....

Permalänk

Hjälp köpråd NAS Synology....

Tjenna alla.

Jag undrar om någon har erfarenhet utav någon/några av dessa här NAS

Länk till NASarna

Synology:
DS216+II
DS218+
DS716+II
DS718+

Har tänkt att köra 2x4 Tb hårddiskar, jag är en simpel hemmaanvändare som vill kunna få lite ordning bland alla filer, lätt kunna komma åt från olika enheter. Vill att den ska klara av att streama filmer till tv´n någon gång ibland och då gärna i 4 k.....

De ligger mellan 3500-5000 kr utan hårddiskar, men priset är inte det viktiga. Jag är kass på detta och tänkte om någon här inne kunde det bättre och kunde hjälpa mig:)

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

*18 är årets modeller, sen beror det på,vilken prestanda och om du vill ha utbyggbarhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av sharadkingboy:

Tjenna alla.

Jag undrar om någon har erfarenhet utav någon/några av dessa här NAS

Länk till NASarna

Synology:
DS216+II
DS218+
DS716+II
DS718+

Har tänkt att köra 2x4 Tb hårddiskar, jag är en simpel hemmaanvändare som vill kunna få lite ordning bland alla filer, lätt kunna komma åt från olika enheter. Vill att den ska klara av att streama filmer till tv´n någon gång ibland och då gärna i 4 k.....

De ligger mellan 3500-5000 kr utan hårddiskar, men priset är inte det viktiga. Jag är kass på detta och tänkte om någon här inne kunde det bättre och kunde hjälpa mig:)

Tack på förhand

Å ena sidan är Synology en användarvänlig fröjd på alla sätt, å andra sidan kostar det - kontentan tror jag är att det beror på hur mycket skit du samlat på dig, jag hade ju inte vågat köra utan raid om jag skulle ha viktiga dokument etc, men för tv-serier och filmer etc. så hade jag hellre maxat lagringskapaciteten. Oavsett vilket hade jag hållit mig till 2xx-serien då övriga är overkill. Menar inte att göra reklam i egen sak men rent allmänt hade jag nog kollat på begagnade NAS:ar (men köpt nya diskar) så länge det handlade om synology i alla fall. Tror det kommer finnas en jädra mängd funktioner du inte visste fanns, vilket är gött så länge du upptäcker saker du har nytta av. Men för egen del har jag brutalt underutnyttjat min Synology-NAS känner jag, kunde köpt en billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Tjenna alla.

Jag undrar om någon har erfarenhet utav någon/några av dessa här NAS

Länk till NASarna

Synology:
DS216+II
DS218+
DS716+II
DS718+

Har tänkt att köra 2x4 Tb hårddiskar, jag är en simpel hemmaanvändare som vill kunna få lite ordning bland alla filer, lätt kunna komma åt från olika enheter. Vill att den ska klara av att streama filmer till tv´n någon gång ibland och då gärna i 4 k.....

De ligger mellan 3500-5000 kr utan hårddiskar, men priset är inte det viktiga. Jag är kass på detta och tänkte om någon här inne kunde det bättre och kunde hjälpa mig:)

Tack på förhand

Jag har en 713+ som jag köpte när den lanserades. Den håller än idag och jag har inga planer på att byta.
Mitt råd, köp en 718+. Den kommer att hålla länge.

Skrivet av talibananen:

Å ena sidan är Synology en användarvänlig fröjd på alla sätt, å andra sidan kostar det - kontentan tror jag är att det beror på hur mycket skit du samlat på dig, jag hade ju inte vågat köra utan raid om jag skulle ha viktiga dokument etc, men för tv-serier och filmer etc. så hade jag hellre maxat lagringskapaciteten. Oavsett vilket hade jag hållit mig till 2xx-serien då övriga är overkill. Menar inte att göra reklam i egen sak men rent allmänt hade jag nog kollat på begagnade NAS:ar (men köpt nya diskar) så länge det handlade om synology i alla fall. Tror det kommer finnas en jädra mängd funktioner du inte visste fanns, vilket är gött så länge du upptäcker saker du har nytta av. Men för egen del har jag brutalt underutnyttjat min Synology-NAS känner jag, kunde köpt en billigare.

Om du jämför med att bygga en egen NAS så tycker jag att Synology ligger bra i pris. Sen får man ju också se till strömförbrukning och där ligger Synology också väldigt bra till.

Om man har viktiga saker på sin NAS ska man se till att göra en regelbunden backup, RAID kan aldrig ses som "säkerhet".

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Skrivet av sharadkingboy:

Har tänkt att köra 2x4 Tb hårddiskar, jag är en simpel hemmaanvändare som vill kunna få lite ordning bland alla filer, lätt kunna komma åt från olika enheter. Vill att den ska klara av att streama filmer till tv´n någon gång ibland och då gärna i 4 k.....
De ligger mellan 3500-5000 kr utan hårddiskar, men priset är inte det viktiga.

Skrivet av dorf_se:

Om du jämför med att bygga en egen NAS så tycker jag att Synology ligger bra i pris. Sen får man ju också se till strömförbrukning och där ligger Synology också väldigt bra till.

Om man har viktiga saker på sin NAS ska man se till att göra en regelbunden backup, RAID kan aldrig ses som "säkerhet".

Med tanke på vad han faktiskt letar efter så nej, jag jämförde inte med att bygga en egen. "Simpel hemmaanvändare" tolkar i varje fall jag som en person som tänker i motsatt riktning. Frågan är vad han med de funktioner han begär kan tänkas bli nöjd med, och då låter det duktigt overkill i mina öron, om han inte tvunget vill göra av med några tusen extra.

Sant om offlinebackuper, jag är för dålig på det.

Permalänk

Hej alla och tack för era svar.

Grejen är den att jag faktiskt redan har en, Ouppackad som har blivit liggandes, den som jag har är en DS212+ https://www.cnet.com/products/synology-diskstation-ds212-plus...

Min tanke har varit att denna DS212+ är "för gammal" och att det då skulle bli för mycket krångel om jag sätter igång denna, för att sedan inse att den är för "slö" för att streama som exempel 4k material....

Men ni som verkar insatta, kanske kan svara på om denna DS212+ är, förutom mindre "ramminne", ganska så likvärdig som en hemma-NAS där man ska förvara filer som filmer, musik, foto och lätt kunna nå från samtliga enheter?!

Fortsatt trevlig dag

Permalänk
Medlem

Den klarar nog 4k, den har gigabit LAN och SATA. Du kommer endast läsa från nasen, så RAM/CPU spelar inte lika stor roll som om du skulle köra t.ex. Plex (som inte går på din DS212+).

Hur hade du tänkt spela upp materialet på TV? HTPC, RasPi, NUC, Smart TV?