Fråga: köra live ubuntu usb sticka ovan på annat operativ och få en isolerad miljö

Permalänk
Medlem

Fråga: köra live ubuntu usb sticka ovan på annat operativ och få en isolerad miljö

Man kan installera Ubuntu på en USB sticka och sedan köra live på en windows dator.
Glömt vad det kallas!
EDIT: Det heter Virtualbox ...

Hur fungerar det rent tekniskt om jag har Ubuntu på en USB sticka och kör den live på en windows dator och ansluter till internet.
Är då USB stickan och Ubuntu i en isolerad miljö dvs att om någon skulle försöka göra intrång via internetanslutningen så får dom inte tillgång till windowsdatorn utan endast USB stickan med Ubuntu på

Läst någonstans att det ska vara så men är inte säker på om det stämmer

Anledningen till att jag frågar är för att det finns en säkerhetslösning som vore väldigt praktisk om det förhåller sig så.
Det finns en Ubuntu distro som heter UPR = Ubuntu Privacy Remix och den distron har inget program som hanterar nätverk.
UPR är en distro utan internet och fungerar som en säkerhets lösning med isolerad miljö med tillhörande krypteringsverktyg för att skydda olika filer, så enda sättet att göra intrång på en maskin som skör UPR är genom fysisk tillgång.

Då va tanken att köra ett Ubuntu som UPR som standar maskin och dom gånger man vill ansluta till internet så kör man sin Ubuntu Live USB Sticka som då inte skulle kunna ha tillgång till det underliggande operativ UPR eftersom Ubuntu Live USB Sticka körs i isolerad miljö.

Om ingen kan svara på denna fråga så kanske jag kan installera en Ubuntu Live USB Sticka och köra på windows dator och kolla om det går att få tillgång till windowsdatorn via fil hanteraren samt och det går att ansluta till internet med Ubuntu Live USB stickan.

MVH

Permalänk
Medlem

Du blandar ihop saker, en live-usb sticka kan du boota på alla datorer som stödjer usb-boot, du behöver ingen hårddisk utan allt är live, du kan oftast inte ändra något eller installera något, det är 'live', det sparar inget någonstans. En live-sticka RÖR INTE dina fysiska diskar, inget skrivs eller görs om du inte explicit gör det själv. Om du har ntfs-3g på den linux-distro du bootar med kan du nog mounta Windows diskarna och åtminstone läsa dom.

Virtualbox kan du använda för att virtualisera, det vill säga att du kör en maskin på din maskin, du är bootad i Windows och har en ruta uppe (som en webbläsare) Med ett komplett operativsystem inuti. Du kan virtualisera en, eller flera maskiner. Du kan virtualisera Minix, Linux, Bsd, Mac eller vad som helst, som enklaste möjligaste perspektiv kan man säga att du kör ett operativsystem som program under ett annat operativsystem.

Det är två Helt olika saker, och gör inte att jämföras. Det är ungefär som att jämföra installations-dvd till Windows 7 vs Ett program du kör, helt olika världar.

Utan att vara en party-pooper är det du beskriver jobbigt och kräver att du är kompetent, om du inte vill lämna spår. Det är mer jobbigt än nödvändigt, Om du inte är internationell mafia-boss med regeringar efter dig liksom. Vanliga människor som bryr sig om sin integritet tar Vanligtvis inte så drastiska steg som du beskriver, då det är jobbigt.

För att ge ett kort svar: Ja, är din hårddisk i kopplad och inte fulldisk krypterad kan typ alla Linux-distrubitioner läsa och skriva till din disk med Windows på. Även om den är krypterad, så kan partitioner raderas och data kan förloras även om den inte kan läsas ut i klartext.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Tack för utförligt svar ...

MVH

Permalänk
Medlem

Hitta vad jag syfta på med den här tråden - trodde gällde alla distron som körs med Virtual Machine ovan på ett annat operativ.
Köra denna Linux variant ovan på Ubuntu Privat Remix borde bli samma sak som har köra ett system liknande FORT KNOX

1) Ubuntu Privat Remix har inget nätverk och körs som isolerad miljö med alternativa krypteringar med mera
2) Bör vara 99% säkert att veta att ingen tittar på eller tar mina familjebilder eller annan information och material från min dator
3) Behöver inte oroa mig från att inte vara 100% anonym och att om någon lyckas få tillgång till mitt OS så är det endast den jag lör med virtual box. alltså isolerad från mitt Ubuntu Privat Remeix
4) Keyloggers och annan skit som att vara värd dator för något skumt eller liknande är ju helt uteslutet.

Whonix

It is designed to works inside a VirtualBox Virual Machine (VM), ensuring that DNS leaks are not possible, and that ‘not even malware with root privileges can find out the user’s real IP’. It consists of two parts, the first of which acts as a Tor gateway (known as Whonix Gateway), while the second (known as a Whonix Workstation) is on a completely isolated network which routes all its connections through the Tor gateway.
This isolation of the workstation away from the internet connection (and all isolated from the host OS inside a VM), makes Whonix highly secure (not as secure as booting from a Live-CD/DVD/USB, but more secure than simply running a secure Linux distro inside a VM).

Pros

a) Works inside a VM, isolated from a Tor gateway, and all isolated from host OS, so ‘IP and DNS leaks are impossible’. For best security, the gateway and workstation should be on different computers

b) Debian GNU/Linux environment (KDE desktop)

c) Can be used as a full general purpose desktop OS

d) Plenty of documentation and support through user-forums. Paid-for professional support is also available

Cons

Complex to configure and setup