EC2 Instance Via AWS?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017

EC2 Instance Via AWS?

Hej, jag använder en VPS via https://aws.amazon.com/ (EC2 Instance)
Nyligen bytte jag dator så jag förlorade min Remote Desktop Connection.
Jag kan ladda ner den på nytt men jag har inte lösenordet / Key Pair eftersom den låg på gamla datorn.

Hur går jag till vägar? Kan jag få ett nytt lösenord / Key Pair?
Jag vill helst inte göra en ny VPS då jag har massa saker på min Virutal private server.

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Bogiee:

Hej, jag använder en VPS via https://aws.amazon.com/ (EC2 Instance)
Nyligen bytte jag dator så jag förlorade min Remote Desktop Connection.
Jag kan ladda ner den på nytt men jag har inte lösenordet / Key Pair eftersom den låg på gamla datorn.

Hur går jag till vägar? Kan jag få ett nytt lösenord / Key Pair?
Jag vill helst inte göra en ny VPS då jag har massa saker på min Virutal private server.

Mvh

Om du inte har sparat nyckeln du kan använda för att få fram det autogenererade lösenordet (förutsatt att du inte bytt) eller har sparat lösenordet (oavsett om du bytt eller ej) så är det nog tufft att logga in igen.

Däremot kan jag tänka mig att du kan rädda filer om du kopplar bort volymen och ansluter den som en extra volym till en ny VM.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017
Skrivet av evil penguin:

Om du inte har sparat nyckeln du kan använda för att få fram det autogenererade lösenordet (förutsatt att du inte bytt) eller har sparat lösenordet (oavsett om du bytt eller ej) så är det nog tufft att logga in igen.

Däremot kan jag tänka mig att du kan rädda filer om du kopplar bort volymen och ansluter den som en extra volym till en ny VM.

Alright tack för snabbt svar. Hur går jag till vägar då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002

Har du några konkreta frågor istället? Att skriva en steg-för-steg-guide för hela processen i detalj är för mycket jobb för att det ska kännas rimligt. (Vet inte om jag kan exakt peka ut alla steg utan att sätta upp motsvarande instanser och göra hela processen själv.)

Hela idén är ju i princip motsvarande att flytta "hårddisken" (EC2 EBS-volymen) till en "dator" som är i användbart skick (en ny EC2-instans) och där kopiera filerna.

Det du får vara lite försiktig med är en inställning som du valde när du skapade EC2-instansen som säger om volymen ska tas bort tillsammans med instansen vid terminering, så du inte råkar ta bort volymen av misstag. Bortsett från det så är det relativt självförklarande.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

*Bump raderad i enlighet med §4 i forumreglerna*

Observera att vi inte tillåter bumpning/meningslösa inlägg. Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Skrivet av Bogiee:

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk