Permalänk

STB port för Viasat IPTV?

Hej -- är nykomling här, och jag brottas med en routerfråga. Jag har letat runt i de trådar som finns, men utan att
hitta svaret på precis detta.

Vi har nyss fått fiber (Stadsnätsbolaget, bredband köper vi från Bahnhof), och då kom också ett rabatterat
erbjudande om IPTV från Visat som vi hakade på.

Vi har nu tjänstefördelare (Inteno XG6846) som sitter i ett källarrum, där fibern är indragen. Routern står dock
i ett annat mer centralt rum, för att få ok wifi överallt i huset. Från routern går också totalt fyra ethernet-kablar
till uttag i olika sovrum.

För att nu få allt att fungera så har jag dragit kabeln från uttag 2 (gult) i tjänstefördelaren, till en switch som ligger
före routern i kedjan (men står bredvid). Från switchen går (a) en kabel till IPTV-boxen, och (b) en annan kabel
till routern. Detta eftersom IPTV-boxen måste ha signal från gula uttaget på tjänstefördelaren (annars får den inte
en IP-adress som börjar på 10, vilket den tydligen måste ha). Kopplar man IPTV-boxen efter routern får den adressen
192.168.1.1 (som ges av routern), och då blir det ingen IPTV.

Men, med andra ord går all annan datatrafik också via gula uttaget, som egentligen är för IPTV; det är det röda uttaget
(nummer 1) på Intenon som är avsett för bredband. Detta tycks fungera, men
*finns det några nackdelar med denna uppställning?*

På den router vi har (ASUS RT-AC87U) kan man dock konfigurera en enskild port för IPTV, vilket kanske gör att jag
(mer "korrekt"?) kan ansluta till Intenon på uttag 1 (röd), och lägga IPTV-boxen efter routern?

Man skall då i routern välja dels "ISP profile" och dels "IPTV STB port", och det finns ett flertal alternativ.
Vad gäller här för Viasat? ISP låter mer som det gäller Bahnhof, eller möjligen Stadsnätsbolaget?
Något mer att tänka på här (det finns några andra inställningar också under "Special applications")?

Alla ledtrådar välkomnas!
/Tobias

Permalänk
Medlem

vet inte om jag förstår rätt men så här.

du ska ha från gula porten på inteno switchen direkt in i din switch sedan från din switch till tv apparater (boxen). du ska inte blanda in något router alls. det är inteno switchen som släpper igenom ipadresser förmodligen på egen vlan. så ta bort kabel från router o testa.
sedan från inteno switch tar du annan kabel port röd till router.

ska du ha en kabel då måste du ha smart switch som klarar vlan

Permalänk

@dbeg: Det är precis så det är kopplat just nu!

Intento gul -> switch -> IPTV-box (digitalbox)
_________________ -> router

Från switchen går alltså också en kabel till routern. Det fungerar, men all datatrafik (genom routern)
går alltså genom gula uttaget på Intenon, eftersom det bara är en enda kabel från Inteno
till switchen.

Frågan är om det "dåligt" ur någon synvinkel, eftersom det är röda uttaget från Intenon som är
avsedd för bredband.

Jag skulle kunna koppla till röda uttaget på Intenon istället, men måste då konfigurera en port i
routern för IPTV, och frågan är hur det skall göras för Viasat?

Det skulle då se ut så här:

Inteno röd -> router -> IPTV-box (via port konfigurerad för IPTV)
_________________-> uttag i sovrum mm (via "vanliga" portar)

Vad gäller "annan kabel till router" så är det förstås den ideala lösningen, men tyvärr jag jag inte möjlighet
att dra en sådan (finns inga lediga kabelrör i väggen!)

Permalänk
Medlem

jag har så här en kabel men så här

Inteno gul ------> smart switch (1) port 1 IN ------------> en kabel från switch (1) till switch (2) via port 3
Inteno röd ------> smart switch (1) port 2 IN

smart switch (1) port 3 ---------> smart switch 2 port 1 IN --------> smart switch (2) port 2 Router
smart switch (1) port 3 ---------> smart switch 2 port 1 IN --------> smart switch (2) port 3 switch (3) till IPTV.

vet inte om du blir klokare men hoppas du förstår.

att ha smart switch betyder att du ska confa den med vlan. jag har vlan 1 data o vlan 100 iptv

Permalänk
Skrivet av dbeg:

jag har så här en kabel men så här

Inteno gul ------> smart switch (1) port 1 IN ------------> en kabel från switch (1) till switch (2) via port 3
Inteno röd ------> smart switch (1) port 2 IN

smart switch (1) port 3 ---------> smart switch 2 port 1 IN --------> smart switch (2) port 2 Router
smart switch (1) port 3 ---------> smart switch 2 port 1 IN --------> smart switch (2) port 3 switch (3) till IPTV.

vet inte om du blir klokare men hoppas du förstår.

att ha smart switch betyder att du ska confa den med vlan. jag har vlan 1 data o vlan 100 iptv

Ok — om jag förstår dig rätt så har du en smart switch vid Intenon, och kopplar både röda o gula uttaget till den.

Därefter går en enda, längre, kabel till en annan smart switch, och från den delas trafiken upp till router resp. IP-TV-box. Det skulle funka för mig, även om det blir en till låda... Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mightytube:

Ok — om jag förstår dig rätt så har du en smart switch vid Intenon, och kopplar både röda o gula uttaget till den.

Därefter går en enda, längre, kabel till en annan smart switch, och från den delas trafiken upp till router resp. IP-TV-box. Det skulle funka för mig, även om det blir en till låda... Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

ja precis. köpte precis dom switchar så jag tip i vardagsrummet har en som använder poe. du kan dock konfigurera switch 2 så den har några portar tv o par data om du kan därifrån dra kabel till alla rum.