vEthernet ändras till 1Gbit/s från 2Gbit/s efter reboot.

Permalänk
Medlem

vEthernet ändras till 1Gbit/s från 2Gbit/s efter reboot.

Hej,
Jag kör NIC Teaming med LCDP Dynamik så jag har 2Gbit/s så far so good, det fungerar efter reboot och allt.
Nu kör jag Hyper-V på maskinen så den har ett vEthernet med (virtuellt Ethernet endast till Hyper-V som är skapade i hyper-v switch).
Detta "NIC" med namnet vEthernet har endast 1Gbit/s efter reboot, men när jag startar om NIC.et så blir det 2Gbit/s.

Lite surt att behöva starta om NIC efter reboot för att kunna få ut allt, varför är det så?
Jag skulle kunna lägga ett PowerShell script som restartar det NIC:et efter xx sekunder efter boot men det känns inte som att det skall behövas.

Min spontana tanke är att vEthernet kickar igång före NIC TEAMING switchen i Windows så då blir det endast 1Gbit/s på vEthernet.
Och när jag startar om vEthernet efter ett tag så blir det 2Gbit/s pga. då har NIC TEAMING switchen kickat igång.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Det tar ofta 15-30 sek för teaming att förså vad den håller på med.
Men testa att uppdatera drivers på NIC:et speciellt om det är broadcom.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Det tar ofta 15-30 sek för teaming att förså vad den håller på med.
Men testa att uppdatera drivers på NIC:et speciellt om det är broadcom.

Okej,
Där är förklaringen då, då tror Hyper-V vEthernet att det endast finns 1Gbit/s och kickar mot ett av NIC:sen bara.

Har senaste drivarna iaf enligt HPe's hemsida.
Kör ett:
Broadcom NetXtream Gigabit Ethernet med dubbla NIC.
Driver version: 17.4.0.0

Edit:
Kollade på HPe's hemsida och laddade ner senaste SPP (service pack) men allt var up to date med drivarna.
Antar att jag får lägga in ett eget powershell script då bara som körs 1min efter boot.
Och sätter så att mina Hyper-V VM's startar 1:30m efter boot.

Blir lite segare boottid men vad fan, det är som det är

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: Kontrollera även firmware
Har löst liknande problem där teamingen ibland dör med det.

Oftast på HP's broadcom NIC, intels har jag inte upplevt det med.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

@Calby: Kontrollera även firmware
Har löst liknande problem där teamingen ibland dör med det.

Oftast på HP's broadcom NIC, intels har jag inte upplevt det med.

Jag kollade senaste för gen8 och jag har dom senare drivrutinerna.

För Gen10 finns de nyare drivrutiner men jag vet inte om de är samma krets, namnet m.m är lika och SPP för Gen10 plockar ut FW + drivare för kretsen och säger att den kan uppgraderas.

Men som sagt, vet inte om de är säkert som att de är för Gen10 och inte gen8.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V