Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2017

Vga No signal

Hej, jag har 2 skärmar men det är bara en som fungerar, den har DVI och sitter direkt i grafikkortet men vga:n från min andra skärm som sitter till moderkortets vga port fungerar inte, det står bara "VGA no signal".

Vad kan vara felet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Aug 2003

Inte allt för stor koll på detta då det inte är något jag provat själv, Men skulle kolla först i bios så att den inbyggda kretsen är aktiv.

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skelleftehamn
Registrerad
Dec 2002

Obs om du har en Ryzen (svårt att veta då du inte säger nåt) så funkar det inte, Ryzen och även en del Intel CPU's har ingen integrerad GPU. Båda skärmarna ska då kopplas till grafikkortet. Saknas VGA kontakt så köper du en DVI till VGA adapter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2017

@Ykalon: Jag har ryzen 1600x.

Men då kan jag bara ha en skärm isåfall? Har ju bara VGA till mitt grafikkort gtx 1060.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Aug 2005

1060 har ej analoga signaler. Du måste ha en aktiv adapter. Har du det?

• i7 2600k @ 4.4 • 32GB Ram • Nvidia 1080 • 2x ssd raid 0 •
• Sound Blaster z • silent base 800 • Windows 10 • 2560 x 1080 •

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2017

@kakan86: Sorry jag menar att jag bara har ett uttag till mitt grafikort som är DVI

och fattar inte vad du menar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Shawshark3:

@kakan86: Sorry jag menar att jag bara har ett uttag till mitt grafikort som är DVI

och fattar inte vad du menar

Du kan ej köra på ena skärmen på ditt 1060 och ena i moderkortet. Vill du få din vga skärm att funka måste du köpa en aktiv adapter och koppla in den i ditt 1060 och sen vga skärmen till den

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

• i7 2600k @ 4.4 • 32GB Ram • Nvidia 1080 • 2x ssd raid 0 •
• Sound Blaster z • silent base 800 • Windows 10 • 2560 x 1080 •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2011

moderkortets grafikutgång blir inaktiverad då man kör med ett diskret grafikkort.

Ditt 1060 har en Displayport 1.4. kör en Displayport till vga adapter och koppla in

@kakan86 DP->VGA är inte aktiv konvertering, utan DP har stöd för analoga signaler.

CPU: i7 4770k Noctua NH-D14 MOBO: Maximus VI Hero GPU: GTX 980 RAM: 16 GB 1600 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G500s V.v. citera mig för att få svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2017

saken är att jag vill att båda skärmarna ska fundera samtidigt (

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2017

Fan att jag köpte ryzen då om jag inte ens kommer kunna använda min vga hdmi eller dvi från moderkortet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

@Shawshark3: Har din andra skärm bara VGA alltså? Tala gärna om vilka skärmar det handlar om, så kan vi ge bättre råd.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Shawshark3:

Fan att jag köpte ryzen då om jag inte ens kommer kunna använda min vga hdmi eller dvi från moderkortet

Varför vill du det om du har ett kompetent grafikkort som ett GTX1060? Jag tror du har missat något grundläggande här, så det underlättar om du berättar vad det är för skärmar du försöker eller måste driva och vad du ska datorn till. Ett GTX1060 kommer kunna driva även gamla skärmar men du måste antagligen bekosta ett antal adaptrar och omvandlare först.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

@Shawshark3: Jag har också ett GTX 1060 och kör min gamla skärm som andraskärm inkopplad från moderkortet utan några adaptrar eller liknande.
Gå in i nvidias kontrollpanel (sök i startmenyn om du inte hittar) och under bildskärmsfliken finns "ställ in flera bildskärmar". Där skall du kunna bocka i din andra skärm, om allt övrigt är ok och den syns.

Men jag har ingen aning om Ryzen har något som bråkar med ovanstående lösningar/inställningar..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Okt 2012

@Mieriola:
Ryzen saknar inbyggd GPU, så då går det inte.
Plattformen är förberedd för AMDs APU:er. Därav anslutningar på moderkorten.

GTX1060 kan köra flera skärmar samtidigt.

Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | MB: Asus Maximus V Gene Z77 | CPU: I5-3570K | RAM: 16GB Corsair LP | GPU: MSI Radeon RX580 Armor 8GB | SSD: Crucial MX300 750GB | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Kubuntu 18.04 LTS & KDE Neon User Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2017

@Lembritt: Mm, det suger visste inte det när jag köpte men då skaffar jag en adapter som har två uttag på en sidan och ett på andra så lär det väl funka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Shawshark3:

@Lembritt: Mm, det suger visste inte det när jag köpte men då skaffar jag en adapter som har två uttag på en sidan och ett på andra så lär det väl funka.

Vad har du för 1060? Du har väl mer än bara en DVI-port? Använd bara en annan port som finns bak på ditt 1060 för din andra skärm.

Det är väldigt enkelt att omvandla en digital signal till analog. T.ex. Om du har HDMI-uttag eller Displayport-portar lediga bak på grafikkortet så kan du omvandla signalen till det du behöver. I ditt fall VGA. Du behöver bara köpa en liten enkel adapter för någon hundring.

Det är annat om du vill omvandla en analog signal (VGA) till en digital (T.ex. HDMI), det är då du behöver en aktiv omvandlare (en liten låda som behöver ström).

Fractal Design Arc Mini R2 | i5 3470 | Powercolor 7970 | HyperX 8GB | Random MSI Mobo | be quiet! 630W | Kingston V300 120GB | Samsung 500GB | Kyld av Noctua