Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

2/3 skärmar med "normal" laptop

Funderar på att skaffa en multisetup igen för första gången på många år. Skälet är att även med 40" 4K monitor utan skalning och Virtuella Desktops så tycker jag mig få lägga allt för mkt tid mellan att växla fönster. Bygger avancerade webbapplikationer så det blir lätt MÅNGA fönster att hålla reda på

Men, liksom många andra IT-konsulter så är det laptop som gäller av pratiska skäl (just nu en XPS15 med en TB16 docka) men funderar lite kring möjligheterna att driva fler än 2 monitorer från en "normal" laptop, vad är oddsen att få det att fungera? På gaming datorn med 1080Ti är det inget problem men med en vanlig laptop blir det genaste svårare, både av prestanda- och portskäl.

Idealet vore 3 x 4K@60hz men det lär ju bara vara att dröma om, men med typ 3 skärmar är det kanske inte ett krav. Men däremot ska det väl vara iaf minst 3 x (W)QHD@60hz för att det ska vara någon vits. Alternativet är väl att istället köra typ 2 st 40" monitorer 4K@60hz men då blir det väl genast lite "symetrifrel" på skrivbordet samt att man lär behöva köra en av monitorerna som primär i mitten och den andra på sidan, för annars får man ju kanterna mitt i synfältet och det är inte så kul.

Vad är oddsen att få det att lira med daisy chaining så att man kanske bara kan dra en mDP/DP till en av skärmarna, som i sin tur får skicka signalen vidare till den andra?

Med ett par in och urkopplingar per dag får det inte vara för mycket strul och meck varje gång. Lutar väl just nu åt 2 st 40" 4K monitorer istället, mest för att jag är tveksam till möjligheterna att få det att fungera med 3 skärmar.

Är väl egentligen mest nyfiken kring vad ni har för erfarenheter av detta och hur väl det fungerar i praktiken? Nån här lär ha försökt innan mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Mar 2005

Jag har föregångaren till den här till min laptop.
Kör 2 st 27" 2560x1440 skärmar + inbyggda skärmen samtidigt utan problem. Du vill inte streama via den men allt "kontorsjobb" funkar förvånansvärt bra. Notera att det är USB3 så man får ha sådana lediga.

Finns även en variant med USB3.1 om du har den typen av uttag.

Jag kör DP portarna till dessa och laptopen och sedan HDMI uttagen på skärmarna till 1080ti kortet och spelburken. Skärmarna visar ju bilden från den burken som är igång och jag kan även köra PiP ifall jag vill.
Det är Asus PB278 skärmar om du är nyfiken.

Mer text

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2005

Jag kör trippelskärm med min Lattitude E5550 (inbyggd + 2 extra, alla FHD), utan USB men en DVI och en VGA. Vet dock att min förra jobblaptop inte klarade detta, men det borde gå att läsa i specifikationshäftet eller manualen för laptop/docka. Skulle inte rekommendera USB-anslutningar, en kollega körde det på sin tredje skärm och det var väldigt mycket eftersläp i bilden.

Z87-Pro, I5 4670K@4.0 (4.2 single), Sapphire 290 TRI-X ~10% överklock, 16GB Crucial Tactical@stock, Deep Silent 1, Samsung Evo 250GB + 2x1TB 7200 + 500GB SSD (också Evo?)
På hyllan: E5300 2600Hz -> 3640Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Tack för svar. Kanke borde varit tydligare med att jag räknar bort laptop-skärmen då jag föredrar att bara ha identiska skärmar då det blir så mkt enklare med upplösningar, skalning och annat. Dessutom känns en 15" rätt fånig bredvid en 40"

2 skärmar lär inte vara något problem då jag kör med docka, som enligt Dell (host host) ska klara av 2 ggr 4K@60hz. Men 3 st känns värre om den orkar driva, eller någon normal laptop. Är eg tveksam till om min Alienware 17 R4 kan göra det ens.