Veeam free (Windows)

Permalänk
Medlem

Veeam free (Windows)

Hej,
Gällande Veeam free behöver man en Veeam server för det precis som betalversionen?

Jag behöver bara kunna backa upp två VM’s till en SMBShare.
Detta bör väll fungera bra med Veeam free?

Vill kunna göra det 2ggr per dygn per automatik.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Har för mig att du bara kan backa dom när dom är nedstängda och du kan bara köra "Veeam ZIP".
Så allt det fina saknar man helt enkelt. Samt schemaläggning, Det får du lösa via script.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Har för mig att du bara kan backa dom när dom är nedstängda och du kan bara köra "Veeam ZIP".
Så allt det fina saknar man helt enkelt. Samt schemaläggning, Det får du lösa via script.

Okej, då kan man ju egentligen köra med Windows Server Backup, då slipper man stänga ner PSV först.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Har för mig att du bara kan backa dom när dom är nedstängda och du kan bara köra "Veeam ZIP".
Så allt det fina saknar man helt enkelt. Samt schemaläggning, Det får du lösa via script.

Schema verkar inte fungera efter lite efterforskning, men dom verkar kunna köra när maskinerna snurrar iaf.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Schema verkar inte fungera efter lite efterforskning, men dom verkar kunna köra när maskinerna snurrar iaf.

Om inte jag är helt ute och cyklar så ska man kunna göra backups med PowerShell och sen schemalägga när scriptet ska köras. Har för mig att jag har snubblat över en tråd om detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av modaset:

Om inte jag är helt ute och cyklar så ska man kunna göra backups med PowerShell och sen schemalägga när scriptet ska köras. Har för mig att jag har snubblat över en tråd om detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer bra det, men jag stannade kvar på Windows Server Backup i 2016 fungerar det faktist skit bra, visserligen kan man inte göra backup mot nätverksdisk men till USB disk, sen kör jag en kopia av den USB disken mot en offsite server.
Fungerar klockrent, och gratis med

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Lite osäker på Free funktionerna då jag aldrig kört gratis.
Men trevligt att dom kunde vara igång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calby:

Hej,
Gällande Veeam free behöver man en Veeam server för det precis som betalversionen?

Jag behöver bara kunna backa upp två VM’s till en SMBShare.
Detta bör väll fungera bra med Veeam free?

Vill kunna göra det 2ggr per dygn per automatik.

Ta en kik på Altaro. De har en gratisversion som låter dig köra en host och backa två VMs.
https://www.altaro.com/hyper-v-backup/download-free.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Ta en kik på Altaro. De har en gratisversion som låter dig köra en host och backa två VMs.
https://www.altaro.com/hyper-v-backup/download-free.php

Kan VM:en vara igång när backupen körs?
Det är lite av ett måste för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calby:

Kan VM:en vara igång när backupen körs?
Det är lite av ett måste för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Japp backup tas medan maskinerna är igång.

Har använt programvaran en del i jobbet (dock betalversionen) och den har fungerat riktigt bra.