Rykte: AMD lanserar grafikarkitektur Navi sommaren 2018

Permalänk
Melding Plague

Rykte: AMD lanserar grafikarkitektur Navi sommaren 2018

Efter sommarens lansering av grafikarkitekturen Vega framgår att AMD kan komma att lansera dess uppföljare Navi på 7 nanometer mycket tidigare än marknadsbedömare trott.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tror också på flera mindre GPU-kärnor som kommunicerar via Infinity Fabric.
Minnesbandbredden lär ju vara fullt tillräcklig iom HBM-tekniken, eller vad det nu blir.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Det verkar vettigt. Infinity Fabric blev ju verkligen lyckat och att kombinera flera små kretsar borde innebära högre yield, vilket AMD behöver då de behöver få in kapital.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Hoppas på Navi, tror på Volta.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Detta blir ju spännade förhoppningsvis blir detta jäkligt bra eller nåt okej.
Vi vill ju ha mera bra prylar och Nvidia ska svettas lite.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Mitt 390X Tri-X får hänga med ett tag till.
Det blir intressant att byta först när jag kan få minst 30% bättre prestanda för samma peng som jag gav för mitt 390X.

Permalänk
Medlem

Snälla Sweclockers redaktion. Tappa inte er jounalistik på rykten. Kommer fortfarande ihåg när ni skriver om Tesla dealen med AMD och att det är confirmat för att sen få AMD att gå ut och säga att det inte är sant.

Bli inte som Aftonbladet där de lever på clickbait, man vill hålla bra kvalitet på era artiklar, försämra det inte med klickskit såsom rykten.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Hoppas på Navi, tror på Volta.

Ja alltså, Volta behöver bara vara marginellt bättre än Pascal vid det här laget för att bara relevant, Navi behöver slå båda.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Detta kan bli intressant.
Framtiden är scalability mellan fler små gpu-kretsar. Att hålla på att skapa större och större kretsar kommer inte vara hållbart i längden samtidigt som nodstorlekarna minskar.
Det är nog inte många kretsar som är fungerande per wafter om man börjar närma sig 600mm^2 på nod 14nm.
Konsumenterna får betala kostnaden för de icke-fungerande per kiselwafer.
Dåliga yields = höga priser

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Inaktiv

Lägg på minst ett år sommaren 2019 så har ni ett releasedatum för pappers släppet och sedan produkttillgänglighet i butik Q1 2020.

Under den tiden har nVidia hunnit släppa två generationer av Volta redan och påbörjat nästa arkitektur hopp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

Ja alltså, Volta behöver bara vara marginellt bättre än Pascal vid det här laget för att bara relevant, Navi behöver slå båda.

Exakt, Nvidia har ju redan slagit 2st 'home runs' med Maxwell och Pascal, otroliga GPU'er..Volta kommer säkerligen bli nåt extremt igen från de gröna och tyvärr så kommer AMD säkerligen slänga ihop nåt HMB2-monster med 500w TDP med hårfönkylaren, AMD behöver göra en ny 'HD7970'

Men det kvittar då miners kommer roffa åt sig allt rött de ser på hyllorna

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

lägg på minst ett år så har ni ett releasedatum för pappers släppet med produkttillgänglighet Q1 2020

Nej nej, du har missförstått. Det är AMD som släpper detta, inte Intel
Intel sysslar bara med integrerad grafik i sina CPU:er.

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Exakt, Nvidia har ju redan slagit 2st 'home runs' med Maxwell och Pascal, otroliga GPU'er..Volta kommer säkerligen bli nåt extremt igen från de gröna och tyvärr så kommer AMD säkerligen slänga ihop nåt HMB2-monster med 500w TDP med hårfönkylaren, AMD behöver göra en ny 'HD7970'

Men det kvittar då miners kommer roffa åt sig allt rött de ser på hyllorna

Jag håller med om att de måste slå två generationer i samma smäll. Däremot så tror jag inte att det blir ett högeffektsmonster.
Lyckas man med detta så blir det som med Ryzen. Ganska snål effekt, men mycket kraft.
Det är bara latenserna mellan GPU-kärnorna som kan bli problematiska. Alltså kommunikationen mellan kärnorna.

Men jag tror att AMD fått mycket underlag att jobba med sedan Ryzen launch och dess infinity fabric.

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teicaus:

Snälla Sweclockers redaktion. Tappa inte er jounalistik på rykten. Kommer fortfarande ihåg när ni skriver om Tesla dealen med AMD och att det är confirmat för att sen få AMD att gå ut och säga att det inte är sant.

Bli inte som Aftonbladet där de lever på clickbait, man vill hålla bra kvalitet på era artiklar, försämra det inte med klickskit såsom rykten.

Jag ser inga större problem med att de rapporterar om rykten när de faktiskt skriver tydligt i rubriken att det är just ett rykte. Dessutom länkar de till rykteskällan (som i sin tur hävdar mer än ett rykte).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Lägg på minst ett år sommaren 2019 så har ni ett releasedatum för pappers släppet och sedan produkttillgänglighet i butik Q1 2020.

Under den tiden har nVidia hunnit släppa två generationer av Volta redan och påbörjat nästa arkitektur hopp.

Märket är rött.. Inte blått. Dessutom ska man ta upp uppskjutna releasedatum. Var är Volta från det gröna laget? Du vet.. Volta som skulle komma 2017 som blivit uppskjutet mer än två gånger?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Tveksam rykte. Kanske är till för att "kontra" GTX 1070Ti-släppet.

Permalänk
Medlem

Bara inte skalbarheten i praktiken främst innebär ytterligare prestandavinster för cryptomining så är jag klart intresserad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teicaus:

Snälla Sweclockers redaktion. Tappa inte er jounalistik på rykten. Kommer fortfarande ihåg när ni skriver om Tesla dealen med AMD och att det är confirmat för att sen få AMD att gå ut och säga att det inte är sant.

Bli inte som Aftonbladet där de lever på clickbait, man vill hålla bra kvalitet på era artiklar, försämra det inte med klickskit såsom rykten.

Ju mer de växer ju mer blir de som aftonbladet det är ganska naturligt.

Man får helt enkelt acceptera detta de har ändå bra nyheter bara man sollar bort clickbaiten.

Permalänk
Medlem

Hur kan man någonsin tolka en rubrik som "clickbait" när den klart och tydligt framhäver exakt det artikeln tar upp.

Det står klart och tydligt att det går ett rykte om tidigarelagd lansering med tydlig hänvisande till källan i fråga. Vad är "clickbait" med det? Ni får sluta vara så extremt skitnödiga.

Edit: Vill man komma med kritik så kan du säga att din personliga åsikt är att sweclockers inte ska rapportera på rykten i denna grad. Men att påstå att detta är clickbait är bara ren och skär ignorans. Den "baitar" absolut ingenting.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det blir en varm sommar nästa år alltså.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Exakt, Nvidia har ju redan slagit 2st 'home runs' med Maxwell och Pascal, otroliga GPU'er..Volta kommer säkerligen bli nåt extremt igen från de gröna och tyvärr så kommer AMD säkerligen slänga ihop nåt HMB2-monster med 500w TDP med hårfönkylaren, AMD behöver göra en ny 'HD7970'

Men det kvittar då miners kommer roffa åt sig allt rött de ser på hyllorna

Om AMD ska göra en ny 7970 måste ju Navi kunna spöa GTX 1080 Ti, vilket.. ja vi får se.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Man var ju beredd att köpa Vega 64 vid lansering, men när det visade sig att "bang for buck" var rätt dåligt så blev det inget. mina 290x får leva vidare ett tag till och man får hoppas på Navi istället!

Nej, jag tänker inte köpa Nvidia, jag vill ha öppna drivrutiner i Linux.

Skrivet av Bloodstainer:

Om AMD ska göra en ny 7970 måste ju Navi kunna spöa GTX 1080 Ti, vilket.. ja vi får se.

Jag skulle bli förvånad om inte Navi spöade 1080ti nästa år, problemet är väl dock att Nvidia lär släppa Volta när det händer.

Permalänk
Rekordmedlem

Då är det snart dags att kombinera "muskel cpu och gpu" i samma kapsling och göra en fetingkrets av alltihopa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då är det snart dags att kombinera "muskel cpu och gpu" i samma kapsling och göra en fetingkrets av alltihopa.

Det kommer i år om man kan lita på denna artikeln
https://www.sweclockers.com/nyhet/20271-amd-visar-produktplan...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Man var ju beredd att köpa Vega 64 vid lansering, men när det visade sig att "bang for buck" var rätt dåligt så blev det inget. mina 290x får leva vidare ett tag till och man får hoppas på Navi istället!

Nej, jag tänker inte köpa Nvidia, jag vill ha öppna drivrutiner i Linux.

Jag skulle bli förvånad om inte Navi spöade 1080ti nästa år, problemet är väl dock att Nvidia lär släppa Volta när det händer.

Exakt, Vega var bra, om man jämför det med Maxwell, Vega spöade 980 Ti och Titan X (maxwell), men var så sen, att den fick gå upp emot Pascal. Nvidia har lyckats hoppa en generation före och AMD ser riktigt dåliga ut på grund av detta. Vega 56/64 ser riktigt jävla dåliga ut. Ser ingen anledning att köpa ett Vega kort för över 2999kr idag. 1070 är billigare, även om de inte är de, blir det billigare i längden med tanke på nätagg samt strömkostnad!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Låter som en vettig teknik att kombinera mindre kärnor. Frågan är om det blir energieffektivt? Den allmänna arkitekturen från Vega kvarstår väl, och den var ju inte speciellt effektiv. Men jag hoppas dom vet var problemet sitter och kan rätta till det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Låter som en vettig teknik att kombinera mindre kärnor. Frågan är om det blir energieffektivt? Den allmänna arkitekturen från Vega kvarstår väl, och den var ju inte speciellt effektiv. Men jag hoppas dom vet var problemet sitter och kan rätta till det hela.

Well. De lyckades hålla nere energiförbrukningen på Ryzen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Märket är rött.. Inte blått. Dessutom ska man ta upp uppskjutna releasedatum. Var är Volta från det gröna laget? Du vet.. Volta som skulle komma 2017 som blivit uppskjutet mer än två gånger?

Källa? Vad jag sett från deras roadmaps så har volta alltid legat kring 2018 sträcket, plus att de redan skeppar Tesla V100.

https://www.hpcwire.com/2017/09/27/nvidia-partners-announce-s...

Permalänk
Medlem

Någon som vet om grafen för prestanda/watt stämmer om man tittar historiskt på Vega, Polaris och 28nm?
Känns som att språnget som Vega gör i grafen i förhållande till Polaris är större än vad det visade sig i verkligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det kommer i år om man kan lita på denna artikeln
https://www.sweclockers.com/nyhet/20271-amd-visar-produktplan...

Jo det är ju nått sånt man väntar på, en nyttoinriktad apu kan bli en hit för dagens apuer har för klen cpudel men nu börjar bitarna finnas och man ska bara foga samman dem till en gemensam krets.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.