Core i5-8400 – ordentlig bang for buck

Permalänk
Skrivet av tsint:

Trodde Asus hade samma bios för alla z370, men tydligen inte. Till mitt ROG STRIX Z370-I så kom det iaf i onsdags en ny BIOS 5015 och i changelog'en står det bara "Sync all core" - tidigare version var 4006.

Aha ok, hoppas det kommer till mitt kort också!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Här ser vi "grävande journalistik" i sitt esse...

Hans tes: endast de absolut bästa i5-8400 modellerna kommer nå ens nära 3,8 GHz all-core-turbo. Att vi inte sett några sådana tendenser i alla reviews beror enbart på att dessa har gjorts med handplockade kretsar.

Fair enough. Ser ut att vara en rimlig tes, synd att vi inte kan validera den redan nu... Eller kan vi?

Resultat från "vanliga" användare

Om det han hävdar är sant borde vi se resultaten som svenne-banan postar på t.ex. Geekbench och UserBenchmark variera rätt kraftigt mellan olika postade resultat.

I Geekbench 4 får man tänka på att vissa resultat varierar med minnesfrekvensen/minneslatens, men tre resultat som verkar vara väldigt okänsliga för något annat än antal kärnor, frekvens och IPC är "N-body Physics", "Ray Tracing" samt "Rigid Body Physics".

Skillnaden mellan de resultat som postas så här långt skulle jag säga ligger inom felmarginalen.

UserBenchmark må vara en totalt värdelös benchmark (något som också var fallet med Geekbench innan version 4), men de har en väldigt användbar sak: de mäter genomsnittlig frekvens under testsekvensen (som använder alla kärnor). Bortsett från två resultat ligger genomsnittsfrekvensen på 3,8-3,85 GHz för de resultat postade så här långt.

Enhanced Turbo

Det är är ju allt annan än en nyhet, har ju existerat på Intels high-end moderkort under väldigt lång tid.

Vid varje ny generation är det en trave reviews som misslyckas stänga av finessen, så inte nytt just för Coffee Lake.

Vidare kan man faktiskt ställa sig frågan om man inte borde testa både med "Enhanced Turbo" påslaget och med det avslaget. Det då de en stor andel av high-end moderkorten har "Enhanced Turbo" påslaget som förval är det faktiskt så systemet kommer prestera för de som inte explicit väljer att överklocka.

Han grinar om att AMD borde vara lika fula. Någon som minns XFR? Hela poängen med XFR är ju att kretsen ska kunna överskrida sin TDP förutsatt att det finns termiskt och strömmässigt utrymme, något som hela tiden bestäms dynamiskt givet aktuell miljö (arbetslast, kapacitet på kylare, etc).

Trenden hos moderna kretsar har ju länge gått mot saker likt XFR. GPUer har inte längre spikade frekvenser, dessa varierar något mellan tillverkare, mellan speltitlar etc beroende på saker som termiskt utrymme, arbetslast etc.

Är det någon som tror att det är möjligt för Kaby Lake att köra 4,0 GHz med 15 W TDP i all oändlighet? Ändå finns det en sådan modell i form av i7-7660U. I praktiken håller den 4,0 GHz i kanske 30-120 sekunder lite beroende på hur kompakt datorn är. Det är ju en feature för ingen kan väl ändå anse att det hade varit "mer ärligt" att aldrig klocka kretsen över whatever den nu faktiskt kan hålla med 15 W TDP?

Extremt mycket man går på en PC är avklarat på några sekunder, om CPUn då kör detta i 4,0 GHz trots ultratunna mått och väldigt låg TDP är det ju en superfiness (skriver detta på en toppmodellen av Surface Pro, det är min arbetshäst trots sina ~800g)!!!

Skrivet av Yoshman:

Han hade den tesen också. Där undrar jag om det finns någon enda, inklusive han själv, om en tror på det för en sekund. Kan någon nämna ett enda icke-defekt moderkort som inte kunnat driva en x86 CPU som moderkortet stödjer i full stock-clock?

Billigare moderkort saknar möjlighet att överklocka CPU, de saknar stöd för RAM-hastigheter utanför de officiellt stödda, de har mindre I/O-anslutningar. Men de kan fortfarande köra CPUer i deras nominella frekvenser!

Han nämnde ju specifikt att en mer sannolik all-core-clock för i5-8400 nog kommer vara närmare 3,0 GHz för konsumentmodellerna (då i kontrast till review-samples). Finns absolut noll indikation på att så är fallet i de benchmark-databaser jag tittade i.

Du såg uppenbarligen inte videon. Tesen är att utan påkostade moderkort med kraftig strömförsörjning samt kraftiga kylare så kommer inte 8400 nära sin max turbo för att angivet TDP-värde då överskrids ordentligt.

De recensenter som själva fick köpa sina CPU:er fick sämre resultat än de som fick skickat direkt från Intel.

Jag ser inget i det du skriver som egentligen motsäger Jims tes.

Skrivet av Yoshman:

Jag rekommenderar i5-8400 i detta fall, inte för att det är bäst för mig, utan för så vitt jag kan bedöma från vad folk i denna tråd är ute efter (relativt billigt system med lysande spelprestanda) så har denna CPU bättre värde än andra alternativ som diskuteras.

Angående dåliga råd... Läs köpråden här på SweC, de kan väldigt enkelt sammanfattas med: oavsett vad kravet är, köp Ryzen.
Det faktum att >90 % specifikt efterfrågar spelprestanda ignoreras totalt.

Som tur är använder mitt glashus polykarbonat, så du kan enkelt och riskfritt plocka upp stenen du just hystade och kliva in ett riktigt glashus.

AM4 är uppgraderingsbar, moderkorten är i regel billigare och Ryzen är prisvärd. Sen var det elefanten i rummet, den där detaljen att Intel är ett maffiabolag. Tack vare AMD har det blivit fart på CPU-marknaden igen.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

Intel och AMD är rätt likvärdiga, Intel, BMW, AMD, typ Volvo...

Synd att projekt som Cyrix och liknande dog ut, de hade potential att pressa pris kontra prestanda med betydligt mer intressanta lösningar än AMDs "traktorlösningar" på tiden det begav sig.
Har litet blandade känslor till AMDs attityd för att vara ärlig, när de vill ta fram budget alternativ till Intel har de brukat vara bra, men när de vill ta över flaggskeppet med dyrare produkter än Intel haft har det som regel varit ganska krattiga lösningar i realiteten.

Idag, i skrivandets stund är båda alternativen bra.
AMD ger bra bang for the bucks i dagsläget om man läster tester.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Strikez:

Tyvärr har du varit inne i majoriteten av de stora köpråd/processor trådarna på forumet och spridit skitsnack.

Det faktum att >90% av alla mindre begåvade köper dåligt ramminne och är arga för deras spel inte flyter som det ska.

Tyvärr Yosh, så rekommenderas intel/2400-2666mhz minne av de flesta och det har det gjorts ett bra tag.
Att du sedan inte bryr dig om din hårdvara ska inte gå ut över andra forumläsare när de ser dina heltal och flytal och ipc spekulationer.

Åter igen, jag väljer att inte köra minnet över specifikation. Har en bra motivering till varför, det jag använder datorn till så kvittar i princip RAM-hastighet så prioriterar stabilitet och perf/W över snabbare RAM.

Men det är inte mitt behovs som diskuteras, har aldrig rekommenderat mot snabbt RAM om huvudsyftet är spel. Tvärtom. Min invändning var att det finns de som kanske värderar att det fungerar out-of-the-box, även om det blir någon krona dyrare.

Detta är vad ComputerBase skriver om att köra DDR4-4000 MT/s minnen med Z370 (samma lär gälla Z270)

"In der Redaktion wurde mit DDR4-3600 und DDR4-4000 von G.Skill die Probe aufs Exempel gemacht. Einfach das XMP-Profil im BIOS geladen, fertig waren die Einstellungen. Das System bootet problemlos bis in Windows durch, es waren keine weiteren Handgriffe nötig."

I korthet: kör man Z370 kan man köpa DDR4-4000 MT/s minnen, stoppa in dem, slå på XMP-profilen och vara väldigt nära 100 % säker att det fungerar på första försöket. I min spelrigg har jag både snabbt RAM och kör med "enhanced turbo" (ser inte poängen med att överklocka mer än så, systemet är redan helt GPU-bundent).

Så åter igen. Min invändning var inte mot överklockning i allmänhet (fast det börjar bli rätt meningslöst givet out-of-box frekvenserna hos i7-7700K/8700K), det var mot att sitta i timmar/dagar för att nå lite högre frekvens, en skillnad som aldrig skulle upptäckas i ett blindtest. Vissa gör det för att det är kul, det förstår jag. Men vill man bara ha ett system som fungerar bra är det en väldigt vettig investering att lägga några kronor till på något annat som har väsentligt större utväxling.

Och om man tycker att spelet inte flyter bra, en sak är då kanske att välja t.ex. i5-8400 över Ryzen? Även i5-8400 skalar med RAM hastighet i spel, fast oavsett RAM-konfiguration kommer i5-8400 vara lika bra ett bättre som spelplattform jämfört med alla idag existerande Ryzen CPUer.

För att stanna hos ComputerBase då de har rätt mycket spelrelaterade tester som inkluderar både i5-8400 och R5-1600X

För att titta lite på kapacitet, d.v.s. resultat i 1280x720

  • över alla titlar som testas är i5-8400 20 % snabbare jämfört med R5-1600X

  • över alla titlar som testas har i5-8400 16 % lägsta FPS R5-1600X

Men då kommer den vanliga invändning, "ingen spelar ju 1280x720". Nej, men redan i 1280x720 ser man att i5-8400 ändå lyckats göra systemet nästan helt GPU-bundet, är väldigt liten skillnad mot den högre klockade i7-8700K (och spelprestanda skalar rätt rätt bra med frekvens).

Det betyder att den verkliga skillnaden mellan i5-8400 och R5-1600X i spelkapacitet är med största sannolikhet högre. Tittar man på den fjärdedel av titlarna (3:e kvartilen) med störst spridning med avseende på CPU är i5-8400 25 % snabbare.

Tittar man i stället på 1920x1080 så minskar självklart skillnaden då, här blir antalet GPU-bundna fall långt högre.

  • över alla titlar som testas är i5-8400 14 % snabbare jämfört med R5-1600X (3:e kvartilen är 23 %)

  • över alla titlar som testas har i5-8400 12 % lägsta FPS R5-1600X

Ett system med i5-8400 + Z370 kostar rätt identiskt med ett R5-1600X + B350 + kylare. Om spel är huvudsyftet med datorn borde det vara brutalt uppenbart för de flesta vilket system som har bäst absolut spelprestanda, bäst spelprestanda/kr och vilket system som med minst arbetsinsats kommer fungera med vilka RAM-moduler man nu behagar köpa.

TechPowerUp ser rätt mycket samma sak vad det gäller spel. TechSpot har lovat göra sitt mastodonttest av spel på i5-8400 inom kort (just nu finns bara detta).

Så väntar med spänning på en förklaring till hur rådet att välja i5-8400 för den prismedvetne spelentusiasten är ett dåligt råd. Givet prestandaskillnaden i5-8400 mot R5-1600X (eller mot R7-1800X för den delen, är ju 3-4 % snabbare än R5-1600X i ComputerBase tester) kan vi nog mer eller mindre vara helt säkra på att Ryzen-refresh i Q1 kommer inte matcha i5-8400.

Avslutar detta med ett citat från PC Gamers N

"As I said earlier, if you need high-performance CPU power for $250 or less, then the K-series Coffee Lake and the six-core, 12-thread AMD Ryzen 1600, or 1600X, will be great shouts. But, for us gamers, it’s all about the Core i5 8400. It's an incredibly good value chip delivering unprecedented gaming performance for the money. "

Alla som är kapabla att tyda ett stapeldiagram och som ögnat igenom alla de speltester som redan finns ute för i5-8400 borde rimligen hålla med om ovan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Vad jag kan se, såhär långt, är det iof tekniskt sett helt korrekt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GilbertG:

Du såg uppenbarligen inte videon. Tesen är att utan påkostade moderkort med kraftig strömförsörjning samt kraftiga kylare så kommer inte 8400 nära sin max turbo för att angivet TDP-värde då överskrids ordentligt.

Och jag pekade på att det, så vitt jag känner till, ett enda exempel där en CPU ("K" eller icke-K) misslyckas köra på sin nominella (turbo)frekvens oavsett vilket moderkort vi talar om.

Ett moderkort som misslyckas med det uppfyller inte kravet för sockeln. De dyra moderkorten har extra finesser, t.ex. finns det en rad Z370 moderkort med integrerat 802.11ac WiFi med 2x2 MU-MIMO samt USB3.1 gen 2 (vilket gör dem feature-identiska med Z390).

Vidare har dyrare moderkort med tilltagen strömförsörjning, men det är helt irrelevant för en CPU som i5-8400 då den inte kan överklockas! Är det någon som på allvar tror att det kommer finnas moderkort med strömförsörjning som inte orkar en CPU med TDP på 65 W? Börjar dessa moderkort brinna om man stoppar in en i5-8600K eller i7-8700K då dessa har 95 W TDP?

Tesen faller på sin egen orimlighet.

Skrivet av GilbertG:

De recensenter som själva fick köpa sina CPU:er fick sämre resultat än de som fick skickat direkt från Intel.

Pratar vi i5-8400 nu?

Hur förklarar du då att vi överhuvudtaget inte kan se en sådan effekt i Geekbench och UserBenchmark resultaten? Den senare mäter även genomsnittlig frekvens under testet, är ju med två undantag (och nästa alla CPU-modeller har några enstaka undantag med väldigt låg frekvens, gissningsvis har då personen i fråga explicit testat en låg frekvens) i spannet 3,80-3,85 GHz.

De SweC-medlemmar som köpt i5-8400 verkar inte heller rapporterat något annat än att CPUn håller 3,8 GHz i applikationer som t.ex. spel.

Skrivet av GilbertG:

Jag ser inget i det du skriver som egentligen motsäger Jims tes.

Ser du det nu då?

Skrivet av GilbertG:

AM4 är uppgraderingsbar, moderkorten är i regel billigare och Ryzen är prisvärd. Sen var det elefanten i rummet, den där detaljen att Intel är ett maffiabolag. Tack vare AMD har det blivit fart på CPU-marknaden igen.

Om man väljer/rekommenderar AMD över Intel för att man hatar Intel och/eller älskar AMD: skriv då att det är orsaken. Kan personligen inte ser hur man kan hysa sådana känslor för börsnoterade multinationella företag, men om man nu kommet till den punkten så ser jag överhuvudtaget inget problem att man rekommenderar AMD över Intel p.g.a. det.

Men det ska då framgå klart och tydligt att det är ett av huvudkriterierna för valet, då kan den som mottar rekommendationen bättre ta ställning till om det för hen är en relevant parameter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av JohanH79:

Det han sade var dock fyrkärniga och syftade på lasten inte processorn. Userbenchmark ger resultat för fyrkärnigt vilket snarare borde vara fyrtrådat?

i5 8400 är inte alls konsvekvent bättre än Ryzen 5 1600X i flertrådade tillämpningar, Ryzen 5 vinner ofta där, men för folk som spelar är kanske toppresentandan i spel idag viktigare.

Jag skrev att i5-8400 är konsekvent snabbare i fåtrådiga applikationer (inte flertrådiga).

Vad är det de flesta, inte alla men de flesta, gör på sin PC. Framförallt om vi ser till medlemmarna här på SweC?
Typiskt är det mest spelade, surfande och liknande.

Börjar vi med surfandet kan det faktiskt vara rätt krävande. Går att göra väldigt mycket med modern webbteknik, kanske lite väl mycket... För många vanliga icke-spel uppgifter står sig i5-6400 riktigt väl

WebXPRT är en bra indikation på hur systemet hanterar komplexa webb-baserade lösningar

I spel har i5-8400 högre kapacitet än någon idag existerande Ryzen-modell. Ställer man i5-8400 mot i7-7700K (som också har högre spelkapacitet än någon idag existerande Ryzen-modell) ser man att många moderna spel faktiskt har hyfsad skalning förbi fyra kärnor.

I TechPowerUps sammanställning hamnar i7-7700K några enstaka procent ovanför i5-8400, trots 4C/8T klockat 16 % högre än i5-8400 6C/6T.

ComputerBase verkar valt titlar som skalar något bättre med CPU-kärnor, där presterar faktiskt i5-8400 något bättre i genomsnitt (i princip omvänt mot TechPowerUp sett till i7-7700K vs i5-8400).

Ta ett steg tillbaka och fundera på vad det betyder för faktiskt prestandaskillnad mellan Ryzen och Skylake (skriver Skylake då det är samma mikroarkitektur i Skylake, Kaby Lake och Coffee Lake) i spel. Det betyder att prestandaskillnaden per CPU-kärna är större än vad som intuitivt verkar rimligt, det då dagens spel faktiskt verkar skala helt OK förbi fyra fysiska kärnor redan idag.

En liten vink om detta kunde man faktiskt få redan tidigare, ställer man R5-1500X mot i7-7700K så ser man en rätt stor prestandaskillnad. Det även om man kör båda på samma frekvens.

SweClockers iso-frekvens tester för spel

Det är rätt bra skalning både från R5-1500X -> R5-1600X samt för i7-7700K -> i7-8700K.

D.v.s. vi behöver inte vänta på "framtida" spel, redan dagens spel skalar OK till 6C. Givet att spel inte alls går att skala perfekt med CPU-kärnor visar detta ändå att spelutvecklarna gör redan ett formidabelt jobb att sprida last över CPU-kärnor. Gissningsvis en effekt av att konsolerna, till skillnad från PC, är CPU-bundna med 6-7 svaga CPU-kärnor att jobba med.

Sannolikhet att "Ryzens spelprestanda går om i framtiden" är därför ungefär i nivå med risken att bli träffad av en meteorit. Inte noll, men knappast man ska basera några livsval kring.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ännu en trevlig recension från DF

Men även om de gör rätt bra klipp så vill man ändå påstå att de vill styra in tittarna så att säga.
Istället för att jämföra klock för klock så kör de med 200mhz högre klock mot kabylake, när de jämför med dyrare coffee lake cpuer så e det med långsammare minnen, för att sen när de ska jämföra mot Ryzen så har de helt plötsligt höjt frekvensen på minnet.

DF tycker jag e bra men störande att de gör sådana små fulingar, lixom de kan ju då klocka 2500K:an så högt de kan när de har med den som jämförelse även om det inte skulle påverka så mycket i slutändan ändå.

Iaf, så hur var det kunde i5 8400 boosta upp alla kärnor till 4ghz eller inte när tsint säger att hans 8700 gör det?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dual-Tjur:

@Yoshman

Kan Yoshman förklara vad som är bättre med cache? Den totala cache eller cache/core?

hittade denna bild på nätet:
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/Eq5FtXpHrrPatADEA8pybS.jpg

dock visas på intels hemsida något annat:
https://ark.intel.com/products/series/122588/8th-Generation-I...

https://i.imgur.com/ahgoYgB.jpg

i5-8400 och 8600k har 6x1,5Mb cache =9Mb
i3-8350 har 4x2Mb cache =8Mb
båda i7 har 6x2Mb 12Mb men hypertrading på.

Så vad jag förstår så har min processor mest cache per/thread att använda av alla modeller. Hur mycket detta betyder vet jag inte.

I S-serien, ända sedan Sandy Bridge, så har varje kärna

  • 32 kB L1$ specifikt för instruktioner

  • 32 kB L1$ specifikt för data

  • 256 kB L2$ data/instruktioner

  • i3/i7 har sedan 2 MB L3$ per CPU-kärna medan i5/Pentium har 1,5 MB per CPU-kärna (går garanterat att hitta något undantag, men borde stämma för S-serien)

För S-serien gäller att: allt som ligger i L3$ ligger också i L1$ och/eller L2$ (L3$ är strikt inkluderande av L1$/L2$, men L2$ är varken strikt inkluderande eller strikt exkluderande mot L1$).

Summa summarum: i7:orna har alltid mest total mängd cache, när få CPU-trådar jobbar kan de använda all L3$ (men inte L1$/L2$ från andra kärnor). Räknat per CPU-tråd har dock i3 och i7 lika mycket cache, det för alla nivåer.

Skrivet av Pepperflame:

Asus Multicore Enhancement verkar inte fungera på icke K modellerna, har den inställd på auto (finns bara auto eller disabled) och jag når 3,8Ghz när alla kärnor är aktiva. Moderkort: Asus Prime Z370-P. I HWmonitor ser den dock ut att ha 2 cores på 3,9 och resten på 3,8 ibland men afterburner säger att CPU clock låg på 3,8Ghz under en spelsession med Battlefield 1.

Misstänkte det.

Även om "enhanced turbo" inte kör ovanför en frekvens kretsen är testad för blir det ändå rent teknisk överklockning då kretsen kanske inte längre håller sig inom TDP om alla kärnor kör på single-core turbo. I det läget kör man då sitt system utanför specifikation -> överklockat.

Sedan verkar "enhanced turbo" inte alltid välja högsta enkeltrådturbo. På min spelrigg med i7-5775C blir frekvensen 3,8 GHz (har ett moderkort från MSI), vilket är 100 MHz högre än single-core turbo. Det är absolut överklockning, fördelen med "enhanced turbo" är ändå att man kör något moderkortstillverkarna är så säkra att det fungerar att de vågar ha det som "one-klick" feature i BIOS (vissa har det ju påslaget som förval, t.ex. ASUS).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Dual-Tjur:
Har du fått fram några prestanda-siffror? Är lite sugen själv att köpa en då 8400 och högre modeller verkar jävligt svåra att få tag på atm.

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk

Nu har sweclockers test uppdaterats med i5 8400!

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Avstängd

Sweclockers betyg: Utmärkt!
https://www.sweclockers.com/test/24596-intel-core-i5-8400-cof...

"Intel Core i5-8400 är en utmärkt processor i prisklassen med ytterst kompetent spelprestanda"

Permalänk
Medlem

väldigt nöjd med min, verkar ligga runt 3.8-3.9ghz per kärna Passar utmärkt för min applicering, dvs spel.

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Relik 📜

Även min ligger stabilt på 3,8 GHz under full belastning. Har kört den så 4-5 minuter utan att tappa frekvens (sedan orkade jag inte mer), så bör sällan eller aldrig vara något som sker i vardagen.

Precis som för @Pepperflame kan jag dock inte aktivera motsvarande Multicore Enhancement (vad det nu heter för Asrock). Alternativet finns helt enkelt inte i UEFI. Kan inte heller modifiera BCLK alls, räcker med att putta marginellt över 100 MHz så byter processorn divider och går ned i frekvens. Kvittar dock ordentligt för mig, då maskinens prestanda räcker till och jag vill hålla värmeutveckligen nere.

Galleri: https://www.sweclockers.com/galleri/14378-speldator-i-vardags...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Proffsmoddare

Jag körde lite tester på i3 8100 och i5 8400. Tycker nästan i3 8100 är mer sweetspot.

Kommer passa perfekt tillsammans med GTX 1050ti och 150W Pico-PSU.

http://minimalisticpc.com/blog/hardware/test-intel-core-i3-81...

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av C4B12:

Jag körde lite tester på i3 8100 och i5 8400. Tycker nästan i3 8100 är mer sweetspot.

Kommer passa perfekt tillsammans med GTX 1050ti och 150W Pico-PSU.

http://minimalisticpc.com/blog/hardware/test-intel-core-i3-81...

Intressant! Tror inte Core i3-8100 hade levererat fullt ut för mig faktiskt. Kollar jag snabbt på dina siffror och tar Cinebench som en riktigt grov jämförelse landar du på 156/584. Jämför jag det med min gamla CPU hade den 150/523. Visserligen ett steg upp för i3-8100, men tillräckligt för att lyfta mina spel till stabila 60? Tveksamt!

Massa andra fördelar såklart, högre effektivitet framför allt. Och beror givetvis på vad som spelas. Ser på det här från en sjukt självcentrerad position.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av emilakered:

Intressant! Tror inte Core i3-8100 hade levererat fullt ut för mig faktiskt. Kollar jag snabbt på dina siffror och tar Cinebench som en riktigt grov jämförelse landar du på 156/584. Jämför jag det med min gamla CPU hade den 150/523. Visserligen ett steg upp för i3-8100, men tillräckligt för att lyfta mina spel till stabila 60? Tveksamt!

Massa andra fördelar såklart, högre effektivitet framför allt. Och beror givetvis på vad som spelas. Ser på det här från en sjukt självcentrerad position.

Ja jo, tänker man bang for the buck dock så känns de som man får mer för pengarna med 8100 än 8400. Sen om de är tillräckligt för ens egna krav eller inte är en annan fråga.

Jag kommer definitivt köra med 8100 + 1050ti i ett projekt nu, klarar driva de med min Pico-PSU med.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Även om "enhanced turbo" inte kör ovanför en frekvens kretsen är testad för blir det ändå rent teknisk överklockning då kretsen kanske inte längre håller sig inom TDP om alla kärnor kör på single-core turbo. I det läget kör man då sitt system utanför specifikation -> överklockat.

Tänkte på det här med TDP och Turbo klock öht. Om man klickar på intels förklaring på "base clock" i deras ark på i5 8400 så får man upp

Skrivet av Intel:

Processor Base Frequency describes the rate at which the processor's transistors open and close. The processor base frequency is the operating point where TDP is defined. Frequency is measured in gigahertz (GHz), or billion cycles per second."

Dvs som jag tolkar det så är den rejtad 65W TDP för 2.9GHz och tredjepart kan bygga datorer med kylning som klarar 65W och då är egentligen den enda garantin det att den inte går under 2.9GHz medan turbon i alla fall stundtals kommer behöva lugna ner sig. Då handlar det inte direkt om moderkort längre utan snarare typ hur nästa generation imac (som typiskt har begränsad kylning) potentiellt kommer bete sig efter en stunds belastning.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk

En fråga gällande i5-8400, här följer det med fläkt va? Är den isåfall så pass kass att man ska byta ut den?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av TheMuffinMan:

En fråga gällande i5-8400, här följer det med fläkt va? Är den isåfall så pass kass att man ska byta ut den?

Yes en standard intelkylare följer med, den fungerar säkert men kan nog låta en del vid belastning.

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem

Riktigt prisvärd cpu. Lyckades haffa en med en av de rabattkoderna som komplett skickade ut på FB, så blev 1650kr inkl frakt för min 8400. Riktigt nöjd med prestandan, samt att jag ville ha ett svalt och tyst system. Vid spelande av GTA 5 och BF1 går tempen aldrig över 50 grader. Vid intel burn test går tempen inte över 57 grader. (Noctua NH-D15). Frekvenserna ligger konstant på 3,8-4ghz vid hög belastning

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk

Snart är icke-Z-moderkorten från intel på ingång. Ska bli intressant att se om mer budgetorienterade moderkort hanterar boost för 8400. Jag håller tummarna att jag ska kunna spara en hacka på moderkort nu när ram är snordyrt.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Jaha Postnord bestämde sig för att jag inte skulle ha mina nya delar idag utan jag får vänta tills imorgon, z370 och en i5 8600K.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.