Permalänk
Medlem

Nytt bygge ger ingen bild

Jag har kopplat ihop detta:

Asus Z170i Pro Gaming
Corsair SF450
Intel i3-7350K
Fury Hyperx 8GB (4GB 512M x 64-Bit x 2 pcs.) DDR4-2666 CL15 288-Pin DIMM
Samsung 960 EVO M.2 250GB
Intel original-kylare

Jag kopplade in en skärm på HDMI uttaget på moderkortet och kortslöt PWR_BUTTON pinnarna, den verkade starta och blinka, fläkten snurrade och så. Men ingen bild blev det.
Två frågor:
1. Är prylarna kompatibla med varann?(Eller hur/var kollar man upp den saken, det mesta är köpt rekommenderat i butik)
2. Vad bör hända när den startar? Bör BIOS komma upp på skärmen bara den startar eller måste man göra något mer?

Permalänk
Medlem

Låter som om interna grafiken är av i BIOS, testat med ett grafikkort?

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Hedersmedlem

Z170 är inte nödvändigtvis kompitabelt med Kaby Lake utan en BIOS-uppdatering. Skulle vilja veta vem som rekommenderade att du skulle köpa 7350K? Dessutom ihop med ett Z170-moderkort. Ett av de sämre köpen tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Z170 är inte kompitabelt med Kaby Lake, har samma mobo och en 7700k uppdatera bara bios är det klart!

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem

Jag ska vara helt ärlig och säga att processorn var det enda som jag själv valde. Jag sökte på nätet vad det var för skillnad på Sky Lake och Kaby Lake och hittade massor av trådar där folk bara skrev att det var lite skillnad i prestanda men inte mycket mer. Jag var på NetonNet och hittade 7350K för ett bra pris så då köpte jag den. Mycket dumt att inte fråga i en datorbutik.

Kam man lämna tillbaka en processor som varit monterad?

Sen vill jag veta vilken jag ska köpa istället? Jag har väll ingen möjlighet att uppdatera BIOS utan en processor som ger bild?

Permalänk
Avstängd

@Glattnos: Byt bara moderkort till H270 istället!

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Glattnos:

Jag ska vara helt ärlig och säga att processorn var det enda som jag själv valde. Jag sökte på nätet vad det var för skillnad på Sky Lake och Kaby Lake och hittade massor av trådar där folk bara skrev att det var lite skillnad i prestanda men inte mycket mer. Jag var på NetonNet och hittade 7350K för ett bra pris så då köpte jag den. Mycket dumt att inte fråga i en datorbutik.

Kam man lämna tillbaka en processor som varit monterad?

Sen vill jag veta vilken jag ska köpa istället? Jag har väll ingen möjlighet att uppdatera BIOS utan en processor som ger bild?

Tyvärr var 7350K ett ganska dåligt val. NetOnNet brukar väl vara ganska generösa, det är ju ofta man ser använd hårdvara i deras fyndhörna så det värt att höra efter med dem.

Annars är du ganska begränsad i dina möjligheter. Jag är inte säker men tror inte att ditt moderkort stödjer BIOS-uppdatering utan processor. Det innebär att du måste hitta någon som kan göra det åt dig, antingen lämna in det i butik eller hitta någon i din närhet som har en Skylake-processor du kan låna för att få igång din dator och uppdatera BIOS, eller helt enkelt byta moderkort.

Dock ska du definitivt inte ha H270 som ovanstående säger, hela poängen med 7350K är att den är upplåst och ska överklockas rejält för att du ska få någon prestanda ur den och då är det Z270 och inget annat som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glattnos:

Sen vill jag veta vilken jag ska köpa istället?

Den nya i3 8100 har dubbelt så många kärnor för samma pris, men går å andra sidan inte att överklocka. i3 8350K går att överklocka, men kostar istället betydligt mer. Båda av dem kräver ett Z370-moderkort. På den röda sidan finns även Ryzen 1300 i ungefär samma prisklass, som även den har 4 kärnor, går att överklocka, och det finns billigare moderkort (t.ex. något B350).

Skrivet av Glattnos:

Jag har väll ingen möjlighet att uppdatera BIOS utan en processor som ger bild?

Nej, moderkortet verkar inte ha stöd för BIOS flashback så att man kan flasha utan processor. Om du ändå vill behålla det så kan du kolla med butiken du köpte det från, en del butiker brukar vara schyssta och kan flasha om det åt dig. Annars får du byta ut moderkortet till ett moderkort med styrkrets från 200-serien.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar

Jag har lämnat datorn till en dator-butik som ska försöka uppgradera moderkortet så vi får se om det funkar.
Dom som tycker att moderkortet var ett dåligt köp bör veta att jag köpte moderkort, RAM-minne och nätaggregat för över ett år sedan när SkyLake var det som gällde(Innan KabyLake fanns). Hade jag köpt det idag hade det såklart inte varit så smart, men för drygt ett år sedan var det inte ett så himla dåligt köp.
Processor och SSD köpte jag nu.

Sen undrar jag om någon kan förklara varför i3-7350K är ett dåligt val?

Permalänk
Medlem

Han menade inte att det var en dålig processor, han menade att det var ett dåligt val till ditt moderkort i och med att det behöver nytt BIOS först för att stöda den.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Datorbutiken fick inte tag på någon SkyLake att uppgradera BIOS med så det blev inte fixat. Jag fick dock lämna tillbaka processorn till NetOnNet där jag köpt den. Beställde en i5-6600K istället som enligt http://processormatch.intel.com bör funka med moderkortet.

Permalänk
Medlem

Väcker min gamla tråd igen eftersom jag nu fortsätter bygget

Jag har datorn igång nu:
Moderkort ASUS Z170I Pro Gaming
Processor i5-6600K
RAM Kingston 8GB DDR4 (15-17-17-35)
Disk Samsung SSD 960 EVO 250GB
PSU Corsair SF450
Windows 10 Home

Datorn rullar bra och är väldigt snabb, klarar div. spel(Overwatch och LoL) på lägre kvalitetsinställningar samt lite 3D-CAD.

Dock skulle jag vilja sätta en GPU i den och fick förslag från Inet på detta: https://www.inet.se/produkt/5402819/asus-geforce-gtx-1060-6gb...

Jag har ett grafikkort i en annan dator som jag kan "sno", detta: http://www.pny.eu/consumer/explore-all-products/graphics-card...
Jag tänkte att det är så gammalt så ett nytt i lägre prisklassen förmodligen är bättre. Men sen hittade jag denna recension: https://www.sweclockers.com/test/20095-pny-geforce-gtx-980-pu...
Det verkar ju ha varit ett ganska bra kort för några år sen, så jag tänkte om det är mer värt att sno det kortet istället?

Edit: Ska kanske tillägga att det är CAD och 3D-modellering som jag helst vill ha prestanda till, spela är inte det viktiga utan funkar ju redan nu på låga inställningar. Kör 1080 skärm nu men funderar på att skaffa en 4K.

Edit 2: På lådan till mitt PNY-kort står det minimum rekommenderad PSU är 500W(står 600W på hemsidan dock) och på ASUS-kortet står det 400W. Eftersom min PSU är på 450W men hur menar dom egentligen? Varför skriver dom inte hur mycket kortet drar istället. Min dator drar nästan aldrig över 90W nu så det borde finnas 360W kvar till grafikkortet, borde inte det ge tillräcklig marginal ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glattnos:

Jag har ett grafikkort i en annan dator som jag kan "sno", detta: http://www.pny.eu/consumer/explore-all-products/graphics-card...
Jag tänkte att det är så gammalt så ett nytt i lägre prisklassen förmodligen är bättre. Men sen hittade jag denna recension: https://www.sweclockers.com/test/20095-pny-geforce-gtx-980-pu...
Det verkar ju ha varit ett ganska bra kort för några år sen, så jag tänkte om det är mer värt att sno det kortet istället?

Det kanske är mer givande att kolla på Sweclockers recension av GTX 1060 6GB istället, där även GTX 980 finns med. Men de presterar i alla fall nästan identiskt. I vissa fall vinner 1060 och i andra vinner 980, men skillnaderna är små. Fördelen med 1060 är att det drar mycket mindre ström, och avger därmed mindre värme, samt att det är en generation nyare. Fördelen med 980 är att du redan har ett

Skrivet av Glattnos:

Edit: Ska kanske tillägga att det är CAD och 3D-modellering som jag helst vill ha prestanda till, spela är inte det viktiga utan funkar ju redan nu på låga inställningar. Kör 1080 skärm nu men funderar på att skaffa en 4K.

När det gäller 3D-modellering så vill man väl oftast ha så mycket grafikminne som möjligt om man ska använda grafikkortet för att rendera, så där har ju 6GB-modellen av 1060 en liten fördel. Men det beror ju väldigt mycket på vad du sysslar med, du lär väl märka om 980-kortets 4GB är för lite.

Skrivet av Glattnos:

Edit 2: På lådan till mitt PNY-kort står det minimum rekommenderad PSU är 500W(står 600W på hemsidan dock) och på ASUS-kortet står det 400W. Eftersom min PSU är på 450W men hur menar dom egentligen? Varför skriver dom inte hur mycket kortet drar istället. Min dator drar nästan aldrig över 90W nu så det borde finnas 360W kvar till grafikkortet, borde inte det ge tillräcklig marginal ändå?

Det brukar handla om att tillverkarna uppskattar ungefär hur mycket en normal dator skulle dra med grafikkortet i fråga, och sen dubblar de det värdet för att ha marginal. I testet du länkade till drog Sweclockers testdator som mest 360W med 980-kortet, vilket är med en överklockad i7 4960X som redan i ej överklockat läge drar rejält mycket mer ström än din 6600K. Så det största problemet är väl troligtvis värmen, för med tanke på dina komponenter antar jag att du har ett litet mITX-chassi. Men eftersom du redan har 980:et så är det väl bara att testa och hålla koll på vilka temperaturer delarna kommer upp i.

Permalänk
Medlem

perost: Tack så väldigt mycket för det utförliga svaret och länken

Det avgör i princip saken, jag tar kortet jag redan har då det inte ser speciellt mycket sämre ut i testerna. Dock tänkte jag sälja gamla datorn men den blir ju inte värd mycket utan grafikkort, å andra sidan slipper jag lägga 3 500:- på att köpa ett kort.

Jag har ju kört CAD med PNY-kortet i den andra datorn utan problem så jag tror att grafikminnet är tillräckligt än så länge. Problemet just nu är att chassit på den nya datorn(egentillverkat chassi) inte har plats för ett grafikkort så jag kan inte enkelt bara testa.
Jag håller på att rita en nytt chassi som ska ha plats för grafikkort också Men då bör min 450W PSU vara tillräcklig ändå. Värme är såklart viktigt att tänka på, jag har gjort nu så att PSU tar luft utifrån och blåser det ut(som dom brukar funka), grafikkort och CPU har sina fläktar vid galler så dom suger det mesta av luften direkt utifrån men blåser ut det i chassiet så jag ska försöka få in mycket ventilationshål och en fläkt som blåser luft ut ur chassiet.

Permalänk
Medlem

För att testa så plockade jag ut alla komponenter ur chassiet så jag kunde koppla in grafikkortet. Det är rejält med kraft faktiskt. Overwatch på Ultra håller den på stabilt på 70fps vilket är mycket bättre än jag behöver. När jag spelade så drog hela datorn runt 200W och toppade på 240W ett par gånger så min 450W PSU borde inte vara ett problem.
Däremot var det en sak som var konstig, PSU-fläkten startade aldrig och det står att den är semi-passiv och ska starta vid 90W, hmm. Nu verkade inte PSUn bli speciellt varm men det skulle ju vara bra om den startade ändå vid 90W för att börja skicka ut lite värme.

Är det nån som vet av en bra panel med kanske 2st USB-3, 1st HDMI och helst 1st SD-kort? En panel som man lätt kan skruva fast i ett eget-tillverkat chassi alltså?

Permalänk
Medlem

Jag fick tag på panelmonterade USB-A och HDMI uttag på Conrad. Sen skaffade jag en Wacom Cintiq Pro 16" skärm som har inbyggd SD-kortläsare, 2st USB-C uttag och ett hörlursuttag. Så då kan jag skippa SD-läsare i datorn