Oneplus samlar in data om sina användare

Permalänk
Melding Plague

Oneplus samlar in data om sina användare

En Oneplus-användare har nu upptäckt att tillverkaren samlar in användardata via telefonerna, med bland annat MAC-adresser, serienummer och information om applikationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Åh! Detta gottar jag mig åt alltså Tycker OnePlus fått mycket oförtjänt bra kritik. Men nu får väl alla paranoida konspirationsteoretiker med sina foliehattar tänka om när gullebarnet är lika god kolsupare som alla andra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Förvånar mig inte. Alla håller ju på med sånt nuförtiden. Känns inte som det går att komma undan längre.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Åh! Detta gottar jag mig åt alltså Tycker OnePlus fått mycket oförtjänt bra kritik. Men nu får väl alla paranoida konspirationsteoretiker med sina foliehattar tänka om när gullebarnet är lika god kolsupare som alla andra.

Tyvärr så har du ingenting att gotta dig över, alla telefoner gör detta och på One Plus är till och med den första avstängd som default
sry...

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem

Et tu, Brute?

Nej, inte förvånande, men denna förbannade telemetripest gick för långt för länge sedan och nu är det ingen hejd. Lagstiftning som kräver aktivt medgivande (och inte tillåter begränsningar om man väljer att vägra) krävs för att få bukt med detta.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Tyvärr så har du ingenting att gotta dig över, alla telefoner gör detta och på One Plus är till och med den första avstängd som default
sry...

Det är klart jag kan gotta mig. Se dig omkring på internet så ser du att det finns massor av folk som trodde att OnePlus inte sysslade med telemetri och har höjt dem till skyarna för det, men nu får de ju alltså tänka om helt och hållet.

Jag är medveten om att alla gör det här. Det som är hysteriskt underhållande är ju just att vissa trodde att OnePlus var något slags undantag, så jag gottar vidare

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Finns nog inget som är kopplad till nätet som är 100% anonymt, VPN eller privat ISP-IP, det kvittar man syns där ute på webben.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Finns det någon som inte gör det? Privatliv finns typ inte längre.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Knyt näven i fickan.
Vänta till slutet av Maj då GDPR träder i kraft inom EU; https://en.wikipedia.org/wiki/General_Data_Protection_Regulat...

Slå till!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det är klart jag kan gotta mig. Se dig omkring på internet så ser du att det finns massor av folk som trodde att OnePlus inte sysslade med telemetri och har höjt dem till skyarna för det, men nu får de ju alltså tänka om helt och hållet.

Jag är medveten om att alla gör det här. Det som är hysteriskt underhållande är ju just att vissa trodde att OnePlus var något slags undantag, så jag gottar vidare

Då är man naiv om man tror att ett företag inte samlar och sparar data om en..så då gottar jag mig också med dig <3

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Åh! Detta gottar jag mig åt alltså Tycker OnePlus fått mycket oförtjänt bra kritik. Men nu får väl alla paranoida konspirationsteoretiker med sina foliehattar tänka om när gullebarnet är lika god kolsupare som alla andra.

Skulle säga att det här generellt gäller för det mesta där företaget är beläget i kina. Utvecklas mjukvaran där så är integritetsfrågan annorlunda behandlad så det gäller för alla andra kinalurar också och ja, även webkameror, TVapparater och och allt annat som kommer därifrån.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Åh! Detta gottar jag mig åt alltså Tycker OnePlus fått mycket oförtjänt bra kritik. Men nu får väl alla paranoida konspirationsteoretiker med sina foliehattar tänka om när gullebarnet är lika god kolsupare som alla andra.

Med tanke på hur du försvarar spyware10 är jag inte förvånad att du tycker detta är bra också.

Kom bara ihåg att "anonymisering" inte existerar så fort det handlar om lite större datamängder som det gör här. Det är i princip trivialt att identifiera enskilda användare och följa väldigt noggrant vad de gör. Bara för att man kallar det för telemetri betyder det inte att det är mindre integritetskränkande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ThomasLidstrom:

Knyt näven i fickan.
Vänta till slutet av Maj då GDPR träder i kraft inom EU; https://en.wikipedia.org/wiki/General_Data_Protection_Regulat...

Slå till!

Mina drömmar handlar om spyware10 som åker dit på GDPR och MS som får pröjsa 4% av globala omsättningen tills de rensat ut skiten ur OSet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Åh! Detta gottar jag mig åt alltså Tycker OnePlus fått mycket oförtjänt bra kritik. Men nu får väl alla paranoida konspirationsteoretiker med sina foliehattar tänka om när gullebarnet är lika god kolsupare som alla andra.

Själv har jag svårt att gotta mig åt att någon sysslar med detta. Är det en konspirationsteori att NSA övervakar nästintill allt och att de flesta företag låter dem göra det? Ja, jävlar, Snowden visslade i pipan helt i onödan då.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Tror precis som andra att det inte finns många prylar som inte samlar data. Idag finns det inget privatliv och värre blir det när kontanter försvinner då kommer big brother ha koll på precis allt du gör.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Förvånar mig inte. Alla håller ju på med sånt nuförtiden. Känns inte som det går att komma undan längre.

Nej jag känner likadant, man är inte anonym på internet över huvud taget om man använder main stream produkter.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Har ingen och inte tänkt köpa någon 1+ men personligen bryr jag mig inte om sådant här.
Om ens uppgifter sprids vidare däremot är det en annan sak.

Menar jag använder Windows, chrome, mobil, facebook, twitter, instagram etc etc. Knappast att jag tror alla mina uppgifter är hårt krypterade och det inte sammlas in något

Permalänk
Medlem

Inte direkt förvånande, men för den sakens skull inte direkt Ok heller.

Installerar alltid ROMs med öppen källkod, just av sådana här anledningar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Då är man naiv om man tror att ett företag inte samlar och sparar data om en..så då gottar jag mig också med dig <3

Precis så. Folk tror tydligen att det finns vinstdrivande företag som inte är intresserade av sina användares data, så det är alltid lika kul när bubblan spricker.

Skrivet av Söderbäck:

Skulle säga att det här generellt gäller för det mesta där företaget är beläget i kina. Utvecklas mjukvaran där så är integritetsfrågan annorlunda behandlad så det gäller för alla andra kinalurar också och ja, även webkameror, TVapparater och och allt annat som kommer därifrån.

Det kan hända att det är mer utbrett där, men jag tror inte att företag utanför Kina är mer måna om integriteten hos sina användare heller.

Skrivet av anon127948:

Med tanke på hur du försvarar spyware10 är jag inte förvånad att du tycker detta är bra också.

Kom bara ihåg att "anonymisering" inte existerar så fort det handlar om lite större datamängder som det gör här. Det är i princip trivialt att identifiera enskilda användare och följa väldigt noggrant vad de gör. Bara för att man kallar det för telemetri betyder det inte att det är mindre integritetskränkande.

Det har jag inte heller påstått. Det jag gottar mig åt är som sagt att folk hals över huvud hyllat OnePlus för att "de minsan bryr sig om sina användare till skillnad från andra. Bruuh Bruuh!!"... Men, nä. Det gör de inte.

Sen för att bemöta ditt andra påstående, så är det inte så att jag hyllar Windows 10 för att de samlar in telemetridata, utan för att jag tycker att det är ett bra operativsystem. Det tramsiga i diskussionen blir ju när man påstår att man skulle vara mer skyddad mot integritetskränkningar om man använder Windows 7 än Windows 10. Naturligtvis är det så att om Microsoft vill pinpointa någon så gör de det, oavsett vilket OS denne använder. Att tro att Windows 7 är mer integritetssäkert än Windows 10 är ungefär lika naivt som att tro att OnePlus inte samlar in data om sina användare Det är så jag menar.

Sen angående integriteten så känns det lite hugget som stucket. Surfar man på nätet och har ett konto hos någon tjänst så är det i princip kört.

Skrivet av Varg:

Själv har jag svårt att gotta mig åt att någon sysslar med detta. Är det en konspirationsteori att NSA övervakar nästintill allt och att de flesta företag låter dem göra det? Ja, jävlar, Snowden visslade i pipan helt i onödan då.

Jag gottar mig inte åt att de samlar in data, utan åt att det finns folk som trodde fe var säkra med OnePlus, som nu får se sitt kuddfort rasa ihop.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

I Storbritannien kan du få 15 års fängelse om du bara tittar på fel material
http://www.bbc.com/news/uk-41479620

Minority report där våra mobiler övervakar alla våra steg. ... ? ... !

Bara kombinera dessa två nyheter tillsammans med vår historia av de senaste 80 åren om t.ex. Hitler, Stasi, Korea m.m. och humorn & parodin blir en fullträff! Speciellt med tanken om att UK är ett av de permanenta medlemmarna i FN (och G8/G7), som i sig skapades p.g.a. våra felsteg i historien.

Fermis paradox är vad som kommer i mina tankar när jag läser dessa tokigheter.
Tror jag har lösningen på paradoxen dock! Vilket är ju positivt!!... typ... eller?... svaret är kanske inte så direkt positivt & trevligt haha

Men vi får ju en fin kamera för våra selfies!

GDPR verkar vara intressant som @ThomasLidstrom nämnde. EU är bra grejer det, kommer dock inte gälla för UK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag gottar mig inte åt att de samlar in data, utan åt att det finns folk som trodde fe var säkra med OnePlus, som nu får se sitt kuddfort rasa ihop.

Det är den där skadeglädjen jag inte riktigt förstår. Jag tycker inte att det är något att glädjas åt. Om det nu finns naiva människor som tror att företag X inte sysslar med det där, är det väl bara tragiskt? Ska vi glädjas åt det? Du gör ju såklart som du vill.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Det är ett kinesiskt företag, vad kan man förvänta sig? Huawei, Lenovo, Xiaomi, ZTE , ja samtliga kinesiska hårdvarutillverkare spionerar på sina kunder och har blivit avslöjade ett flertal gånger.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Finns nog inget som är kopplad till nätet som är 100% anonymt, VPN eller privat ISP-IP, det kvittar man syns där ute på webben.

Troligen inte, beror väl på hur man definierar 100%. Men en PC flashad med Coreboot och 100% fri mjukvara kan nog komma ganska nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det är den där skadeglädjen jag inte riktigt förstår. Jag tycker inte att det är något att glädjas åt. Om det nu finns naiva människor som tror att företag X inte sysslar med det där, är det väl bara tragiskt? Ska vi glädjas åt det? Du gör ju såklart som du vill.

Man kan ju också glädjas för att detta (förhoppningsvis) blir ett uppvaknande för de personerna. Om man tror att man lagt till i en trygg hamn för att man satt sin tillit till företag X så är man ju alltid ute och cyklar liksom.

Jag är väl i viss mån medskyldig till det beteendet då jag ofta vurmar för och promotear Bahnhof som ISP. Men den dagen det kommer fram att de gör saker som inte är i kundernas bästa intresse så är de ju slut som företag, då hela idén bygger på att vara på kundernas sida, så än sålänge sitter jag still i båten

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är klart jag kan gotta mig. Se dig omkring på internet så ser du att det finns massor av folk som trodde att OnePlus inte sysslade med telemetri och har höjt dem till skyarna för det, men nu får de ju alltså tänka om helt och hållet.

Jag är medveten om att alla gör det här. Det som är hysteriskt underhållande är ju just att vissa trodde att OnePlus var något slags undantag, så jag gottar vidare

Hur kan man tro det när dom frågar dig vid första uppstart ex:"Vill du medverka i One plus användarupplevelse-program?"

Det är ju inte som att dom försökt dölja det.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man kan ju också glädjas för att detta (förhoppningsvis) blir ett uppvaknande för de personerna. Om man tror att man lagt till i en trygg hamn för att man satt sin tillit till företag X så är man ju alltid ute och cyklar liksom.

Jag är väl i viss mån medskyldig till det beteendet då jag ofta vurmar för och promotear Bahnhof som ISP. Men den dagen det kommer fram att de gör saker som inte är i kundernas bästa intresse så är de ju slut som företag, då hela idén bygger på att vara på kundernas sida, så än sålänge sitter jag still i båten

Men nu var det ju inte det du nämnde i tidigare kommentarer, utan just skadeglädje åt att det finns människor som tror att de är säkra hos just företag X när det nu bevisligen är felaktigt. Det har jag lite svårt för, men alla gör som de vill som sagt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Det kan hända att det är mer utbrett där, men jag tror inte att företag utanför Kina är mer måna om integriteten hos sina användare heller.

Hur både säkerheten i produkter och personuppgifter hanteras är det en del skillnad på. Kinesiska företag jobbar annorlunda än hur vi är vana vid.
Hur måna olika aktörer är om kundernas integritet är däremot mer svårbedömt. Det baseras på intentioner vilket jag inte kan avgöra. Kanske är de likartade överallt men hur de faktiskt agerar, ja där är det skillnad i nuläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kom igen nu, gott folk. De har inte Facebook och Youtube i Kina, på något sätt måste de ju få hålla sig uppdaterade om omvärlden.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Samsung, Apple, LG är antagligen inte bättre. Bäst att köra ren ASOP så man slipper all bloat skit, inte undra på att batteriet är dålig och datan tar slut.

Permalänk
Medlem

Är någon förvånad att en kinesisk telefon med amerikanskt OS (från ett globalt jätteföretag) övervakas?

Jag hade ingen aning att integritet skulle vara en anledning att folk köpte Oneplus. Jag köpte min för att jag kunde få en bra telefon med vettig mjukvara direkt och allt det för ett bra pris.
Jag förutsatte att den skulle övervakas av antingen någon stat eller något företag.