Gammal gubbes multifråga - esea, wifi, 144hz...

Permalänk
Medlem

Gammal gubbes multifråga - esea, wifi, 144hz...

Hej favoritforum!
Så här ligger det till, jag är en åldrande gamer som spelade mkt 1.6 en gång i tiden.
Nu har jag en son som är 9 år och en dotter som är 16 som båda älskar att spela. Han har precis fått börja spela CSGO och vi kör tillsammans så han lär sig hur man ska bete sig och jag kan säga till de som gnäller på honom att han e liten och inte förstår engelska perfekt osv... det har funkat skitbra, alla är väldigt trevliga nu för tiden tycker jag, var mkt gnälligare på min tid

Jag har nyss blivit rankad och blev "Silver Elite"
Min dotter är också SE.
Grabben är Silver lV.

Fråga 1. Om vi vill spela på Esea hur går man tillväga då? Är det bara fulla lag som kan köra eller finns det servrar som är fria att ansluta till osv? Är det överhuvudtaget någon mening när vi inte är bättre än vi är?

Fråga 2. 144hz monitor - är det stor skillnad från 60 vid CSGO spel? Önskar faktiska erfarenheter, inte siffror och dylikt.

Fråga 3. Vi spelar på Wifi, ligger runt 40 i ping. Är det lönt att krångla med kabel då? Ganska snårigt att dra, måste borra i tak osv...

Tack för att ni gjort datorlivet så mycket enklare genom åren

Visa signatur

Dator1: Core i7 9700k | RTX 2080 | Asus z390-f | 16gb DDR4 3200 | 2 x 500gb ssd | RM 750x
Dator2: Core i7 6700k | MSI GTX1080 8gb | 2x8gb DDR4 2100mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | Fractal D R3 | 3tb samsung lagring
Dator3: Core i5 4690k | ASUS GTX1070 8gb | 2x8gb DDR3 2400mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | mini itx node 304

Permalänk
Medlem

1. Nej. ESEA är inte till för silver elites. Vänta tills iaf DMG innan du sneglar mot ESEA.
2. Ja. Vill man spela mycket CS:GO så bör man ha 144hz skärm.
3. Ja. Kabel är alltid att föredra. När du väl dragit det en gång så är det gjort.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av meandra:

Fråga 3. Vi spelar på Wifi, ligger runt 40 i ping. Är det lönt att krångla med kabel då? Ganska snårigt att dra, måste borra i tak osv...

Jag har vid vissa tillfällen fått "synpunkter" på att jag "hackar fram" när jag kört på Wifi, och då satt ändå laptopen i princip bredvid routern.
Det har förvisso framförallt varit av ryssar, och ja....jag behöver ju kanske inte utveckla. Det finns ju mute

Men nu när jag väl bytt tillbaka till stationär igen och kabelanslutning så känns det som att allt flyter lite bättre.
Min stationära har förvisso lite mer prestanda än laptopen, så det kan ju även bero på det.

Jag har själv inte skaffat 120+hz skärm än, men jag skulle kunna tänka mig att det är lite samma sak där.
Om du inte provat på det där extra flytet så vet du inte om att du saknar det.
Men när du väl har det så kan du inte vara utan.

Permalänk
Medlem

Tack! Så långt verkar det alltså luta åt 144hz och trådbundet. OCH att skita i ESEA

Visa signatur

Dator1: Core i7 9700k | RTX 2080 | Asus z390-f | 16gb DDR4 3200 | 2 x 500gb ssd | RM 750x
Dator2: Core i7 6700k | MSI GTX1080 8gb | 2x8gb DDR4 2100mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | Fractal D R3 | 3tb samsung lagring
Dator3: Core i5 4690k | ASUS GTX1070 8gb | 2x8gb DDR3 2400mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | mini itx node 304

Permalänk
Medlem

Om du absolut inte vill dra kabel så kanske en powerline funkar.
Har samma problem med att få nätverk till datorn via tråd så skulle det behövas en jäkla massa dragningar så har kört wifi länge.
Men för en månad sen så köpte jag och testade en powerline och blev väldigt possitivt överaskad.
Jag fick ingen bättre ping men hela uppkopplingen kändes väldigt mycker mer stabil.
och även om tester inte visar att den skall vara mycket bättre än wifi så upplever jag den mycket bättre iaf.

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

Lirar själv på 144Hz CS GO, tycker det är enorm skillnad. Man får mycket bättre flyt. Det kräver ju dock att datorn kan pressa ut 144 FPS också.

Är det verkligen rimligt att låta en 9-åring spela ett spel som är 17+ som går ut på att döda dina motståndare och är relativt "verkligt"? Jag tänker inte berätta hur du ska uppfostra dina barn men jag själv tycker det låter fel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av meandra:

Hej favoritforum!
Så här ligger det till, jag är en åldrande gamer som spelade mkt 1.6 en gång i tiden.
Nu har jag en son som är 9 år och en dotter som är 16 som båda älskar att spela. Han har precis fått börja spela CSGO och vi kör tillsammans så han lär sig hur man ska bete sig och jag kan säga till de som gnäller på honom att han e liten och inte förstår engelska perfekt osv... det har funkat skitbra, alla är väldigt trevliga nu för tiden tycker jag, var mkt gnälligare på min tid

Jag har nyss blivit rankad och blev "Silver Elite"
Min dotter är också SE.
Grabben är Silver lV.

Fråga 1. Om vi vill spela på Esea hur går man tillväga då? Är det bara fulla lag som kan köra eller finns det servrar som är fria att ansluta till osv? Är det överhuvudtaget någon mening när vi inte är bättre än vi är?

Fråga 2. 144hz monitor - är det stor skillnad från 60 vid CSGO spel? Önskar faktiska erfarenheter, inte siffror och dylikt.

Fråga 3. Vi spelar på Wifi, ligger runt 40 i ping. Är det lönt att krångla med kabel då? Ganska snårigt att dra, måste borra i tak osv...

Tack för att ni gjort datorlivet så mycket enklare genom åren

På er rank fungerar matchmaking bra, mycket bättre än ESEA. finns ingen anledning att ens fundera över FaceIT/ESEA innan ni hamnar iaf över DMG i rank, då fungerar matchmaking fint.

På er rank spelar det inte heller roll om ni har 60hz eller 144hz monitor, samma med om ni har 40ping eller 5ping, ni är väldigt lågt rankade så det enda du behöver fundera på är att ha kul.

utrustning och liknande spelar absolut ingen roll i silver, om man är en höjdare på cs kan man ta sig ur silver med 30fps och spela med en laptop touchpad medans man sitter på 70+ ping.

som sagt, fokusera bara på att ha kul, för ni är väldigt långt ifrån punkten där utrustning och sådant spelar roll, skulle tippa på att silver och guld passar perfekt för där är folket lite mer chill för de flesta är medvetna om att dom inte är några gamergods utan nöjer sig med att ha kul. på högre rank vill folk VERKLIGEN vinna och det blir mycket otrevlig ton då.

Skrivet av meandra:

Tack! Så långt verkar det alltså luta åt 144hz och trådbundet. OCH att skita i ESEA

100% ovärt att bry dig om 144hz bara för tryhards på sweclockers säger det spelar roll, i silver spelar det absolut ingen roll alls, du kommer inte märka någon form av förbättring i ditt spelande, samma går pretty much med trådat eller wifi. utrymme för förbättring som finns på din rank är så enorm att kringutrustning verkligen inte spelar roll, förutom kanske då en trasig mus/tangentbord.

köp 144hz om du tycker det är skönare för ögonen eller vad du nu kan ha för anledning, köp absolut inte 144hz monitor för att du vill bli bättre på spelet, det skulle vara absurt.

om pengar är något du måste fundera över hur du spenderar, slösa inte på en skärm du inte behöver. att vara silver och börja tänka på att man behöver bättre utrustning för att bli bättre är som att man nyss tagit körkort efter 15 misslyckade körtest och direkt börjar fundera på att köpa en tunead rallybil och smälla på öhlin-dämpare så att man kan bli en rally-legend.

lite fel sak att fokusera på för en person som knappt klarat att ta körkort.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1guy:

100% ovärt att bry dig om 144hz bara för tryhards på sweclockers säger det spelar roll

tryhards?

Man får ju andra fördelar med 144Hz, utanför CS.
T.ex eftersläpande fönster i Windows.

Permalänk

Jag skulle säga att du kan börja kika på tredjepartsklienter (Faceit/eSportal) omkring LEM/Supreme (ESEA och CEVO kan ni skita i om ni inte bor i NA). När ni är i Silver/Gold nova så kommer varken trådbundet LAN eller 144 Hz göra någon skillnad. Jag kör själv 144 Hz men vet i sjutton om det är någon större skillnad och då är jag ändå GE.

Så länge ni får ut hyffsad FPS och inte spelar på en potatis så är det mycket mer värt att lägga tid på att lära er grunderna i spelet än att förbättra prestandan.

Permalänk
Medlem

Oavsett hur skicklig man är på spelet så tycker jag det är mycket skönare för ögonen med 144hz skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Oavsett hur skicklig man är på spelet så tycker jag det är mycket skönare för ögonen med 144hz skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag tänker också. Jag gissar på att han och barnens prio #1 knappast är att bli bäst på CS utan snarare att ha en kul upplevelse. Har dock ej 144hz sjäv så kan ej uttala mig om det är värt det men tycker definitivt det är skönare att gamea på trådbundet än trådlöst.