Permalänk
Avstängd

i5-6600k klockar ner under 100% load

Hej.

Har precis gett mig på att överklocka min i5-6600k. Jag har dock ett problem och det är efter bara ca 1-2 minuter under prime95 så börjar processorn klocka ner sig. Den går ner till 800Mhz samtidigt som VID volten går ner till 0.681 eller liknande.

Min hårdvara:
Gigabyte GA-Z170N-WIFI
i5-6600k
Noctua NH-U9B SE2

Vad jag gjort i BIOS:
1. Ökat multipliern till 4.2 (även testat med 4.4 - samma problem)
2. Ökat min vCore till (testat följande): 1.31, 1.33 samt 1.35.
3. Stängt av C1 och EIST (tror det hette så).
4. Prövat att ha LCC på både Auto, Standard och High.

Så, är det någon som vet vad problemet är? Temperaturerna är inte åt pipan. Problemet med att CPU:n klockar ner sig uppstår redan vid 65'C och jag har en peak på 75'C om jag fortsätter prime95 att köra. Har även prövat med x264 och har samma problem där.

Någon som kan hjälpa mig?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Avstängd

Kanske kan vara moderkortets kylning på dess VRM som inte räcker till?

Kollade upp, har de ens nån kylning på VRM'en?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Garanterat såkallad "throttling''

Köp bättre MB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

Kanske kan vara moderkortets kylning på dess VRM som inte räcker till?

Kollade upp, har de ens nån kylning på VRM'en?

Skrivet av Ryzer:

Garanterat såkallad "throttling''

Köp bättre MB.

Sökte på det moderkortet och VRM nu - och det verkar ju onekligen så att det inte är ett bra MB för att överklocka.

Men: Vad som gör mig fundersam är att det inte ens går att få en OC på 4.2Ghz stabil? Själva turbofunktionen är ju 3.9. Är inte det konstigt? Borde jag inte åtminsone kunna uppnå de nivåerna?

Och om det nu är VRM som blir för varm: Beror det helt enkelt på att jag behöver sänka vCoren ytterligare och hitta en nivå på vCoren jag kan köra på utan att VRM blir för varm -> Som kanske då är 4.0Ghz eller något exempelvis?

Dessutom, kan man se/mäta VRM tempen?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tilted0113:

Sökte på det moderkortet och VRM nu - och det verkar ju onekligen så att det inte är ett bra MB för att överklocka.

Men: Vad som gör mig fundersam är att det inte ens går att få en OC på 4.2Ghz stabil? Själva turbofunktionen är ju 3.9. Är inte det konstigt? Borde jag inte åtminsone kunna uppnå de nivåerna?

Och om det nu är VRM som blir för varm: Beror det helt enkelt på att jag behöver sänka vCoren ytterligare och hitta en nivå på vCoren jag kan köra på utan att VRM blir för varm -> Som kanske då är 4.0Ghz eller något exempelvis?

Dessutom, kan man se/mäta VRM tempen?

Du kan ju köpa dubbelhäftande kyltejp eller va det kallas och suga ut egna kylflänsar..det har jag gjort på många moderkort som ej har kylning på dess VRM, funkar kalasbra! Och jag har kunnat överklocka med moderkorten pga värmeavledande kylflänsar på dess VRM.

Jag köpte hem några såna här,
http://www.ebay.com/itm/5pcs-Aluminum-Heatsink-40x40x30mm-Hea...

Dock var de mycket billigare innan..kunde man köpa 1st för 15:- inkl frakt, men nu verkar de ha ökat som fasiken i pris..köpa hem och bågfila ut efter dina behov till storlek.

Sen för att hålla på plats,
https://www.inet.se/produkt/5322227/alphacool-varmeledande-du...

Glöm inte att rengöra ytorna ordentligt med både T-röd och sedan gnugga med suddgummi och putsa med lite tops, då sitter de fast som berget på mosfet'en.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Testa sätt en fläkt som blåser över vrm och se om det hjälper innan du börjar att modda med våld 😀

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Garanterat såkallad "throttling''

Fast det är ju inte riktigt sant. Då sänker CPU'n hastighet i steg, och i princip aldrig så lågt. 800MHz är CPU'ns failsafe hastighet, om något gått riktigt åt helvete, hamnar man där.
Antagligen orsaken till VadSaDu's gissning på VRM'erna. Temperaturerna är vad som sparkar igång speedstep teknologin i nedrampnings-läge, och är inte CPU'n varm, händer ju inte det.

Skrivet av Ryzer:

Köp bättre MB.

Den stämmer däremot nog rätt bra. Man kan antagligen undvika det i någon utsträckning, om man kan leva med en något mindre överklockning, och jobbar mer för den.

Skrivet av tilted0113:

1. Ökat multipliern till 4.2 (även testat med 4.4 - samma problem)
2. Ökat min vCore till (testat följande): 1.31, 1.33 samt 1.35.
3. Stängt av C1 och EIST (tror det hette så).
4. Prövat att ha LCC på både Auto, Standard och High.

1, du jobbar i fel riktning. Börja nedifrån, och testa dig fram, se var, och när gränsen går. Kan du lägga dig precis under gränsen för att vad det än är som larmar om sin situation ska sluta med det, så får du se vad du har för överklockningsresultat där och då. Tänk på att varmt = kortare livslängd, även för VRM'erna, men så länge du ligger under tillverkarnas max temper, så är det nog lugnt de närmaste 10-15 åren, sett till bara värmen... Något annat kommer ha gett upp innan dess.
2, samma som ovan. Du jobbar i fel riktning. sänk vCore. Minsta möjliga för stabilitet vid given frekvens, så att VRM'erna som troligtvis är din felkälla, slipper jobba lika hårt.
3, Sätt på dem igen. Alla energisparande funktioner hjälper till med att sänka temperaturerna, det är bra för dig i det här läget. (Jag har aldrig förstått vitsen med att stänga av dem till att börja med. Visst, i en del extrema undantagsfall med flytande kväve, eller kompressorkylning, kan man få fenomen där CPU'n inte klarar att byta frekvens tillförlitligt, så att lämna den på max för att slå rekord kan vara en poäng, men inte annars.
4, Auto är nog ditt bästa val här. CPU-Z torde kunna verifiera vad du faktiskt får, och du vill naturligtvis ligga så nära vad du ställt in i BIOS som möjligt, men eftersom du samtidigt strävar efter så låg vCore du bara kan komma undan med spelar det egentligen ingen roll. Kan du komma undan med 1.185v i 4-4.1GHz, spelar det kanske ingen roll att det står 1.2v under vCore i BIOS...

Jag misstänker att du kommer få leva med att ditt moderkort inte är någon vass överklockare. 3+2 design på VRM'en, och undermålig kylning är inte optimalt. Du kanske kan hjälpa situationen något helt enkelt genom att blåsa på mer luft genom burken. Lycka till.

Edit

Skrivet av tilted0113:

Dessutom, kan man se/mäta VRM tempen?

Visst. De finns på bild här. Spotta på ett finger, och känn efter. Fräser det till, luktar bränt, eller rent allmänt gör ont, så är det för varmt. Skämt å sidor, jag hade antagligen inte pelat på dem med fingrarna, av flera anledningar. Men en IR tempsensor med laserpunkt som visar ungefär var du mäter borde fungera bra. Det är garanterat den varmaste enheten i området, så det är bara att peka runt lite.
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

det behöver inte vara värmen som triggar det, kan vara "overcurrent protection".
dvs att moderkortets strömbegränsare ligger väldigt lågt.

MB tillåter helt enkelt inte processorn att dra så mycket ström som den behöver vid kombinationen klockfrekvens/vcore.

jag har samma problem med en budget gigabyte bräda och en 4770.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av p_stman:

det behöver inte vara värmen som triggar det, kan vara "overcurrent protection".
dvs att moderkortets strömbegränsare ligger väldigt lågt.

MB tillåter helt enkelt inte processorn att dra så mycket ström som den behöver vid kombinationen klockfrekvens/vcore.

jag har samma problem med en budget gigabyte bräda och en 4770.

Jag kanske kan pröva att dra upp till 4.0 eller 4.2 GHz utan att röra vcoren? Finns det någon risk med det? Att lämna vcoren på auto så att säga? Jag menar turbofunktionen ligger ju på 3.9?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W