När riskokare blev nationell (nörd)angelägenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThreadRipper:

Det är samma förbannelse som att försöka hitta ett våffeljärn tillverkat under postmodernismen som inte har non-stick. Väldigt svårt med andra ord :/

Weber har ett så svårt är det inte.
Kräver ju att man har en grill också dock

Ontopic, undrar om folk nu shoppar riskokare så det märks i försäljningsstatistiken.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag hade önskat få köpråd på en riskokare som går att köpa i EU via en bra ÅF, ex Amazon eller dylikt, för 500-2000 kr. Kravet är att den ska koka bra ris, vara enkel att rengöra, och gärna med timer osv så att man kan portionera så att den ska tillaga senare, ex innan jag kommer hem.

Jag föredrar prisvärdhet framför funktion, så gärna en som tillagar marginellt sämre ris för 1000 kr än en Top Notch för 2000 kr där en lekman som jag själv inte kan avgöra skillnaden.

Något förslag?

Jag är nybörjare inom detta med riskokare så gärna en som är så användarvänlig som möjligt.

Edit; Höjer budgeten till 3500 kr.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Jag har en cuckoo HZXB0610FR från Korea den har fungerar väldigt bra i 3år. Ska finas på engelska med lätt tvättad och riset står sig 4dagar i tryckkokaren. Har inte kollat om den finns på Amazon, råkade bara se denna tråd sitter med mobilen ursäkta stavfel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inlägget om ris förtjänar allt ros.

Jag som själv ägt en riskokare av europeiskt mått och slängt ut skiten för att återgå till kastrullkokning blev ändå så begeistrad av @DaveMcGroins inlägg att jag genast började botanisera bland diverse seriösa och mindre seriösa sidor på temat Zojirushi.

Plötsligt var klockan 3 på natten, en sketen vardag, och istället för skönhetssömn var det viktigare att grubbla över hur många cups storlek familjens riskokare borde ha. För er som gjorde samma sak så kan ni vara lugna: det visar sig att 5½ cups passar alldeles utmärkt även till småkok.

Om de bara inte var så jävla fula hade jag skeppat hem en från Amazon redan förrförra veckan.

EDIT:

...eeeeeller så kör vi en Sweclockers Massdrop i stil med "Zojirushi by @Laine".

Riskokarnas steampunkmoder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThreadRipper:

Har funderat på riskokare i varierande omfattning under årens lopp (då jag äter mycket kyckling med det), men har aldrig blivit av.
Platsbrist är som alltid en orsak, men skulle nog kunna ha mycket nytta av en sådan om kan undvika överkokning och samtidigt få ett bättre ris.

Dock vill jag inte ha något med teflon på. Det är samma förbannelse som att försöka hitta ett våffeljärn tillverkat under postmodernismen som inte har non-stick. Väldigt svårt med andra ord :/

Skoj att det hela blev uppmärksammat!

För att inte tala om miljöpåverkan.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Hahaha han nämner mitt inlägg

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Så länge mamma gör maten så behöver jag ingen.

Förstår jag rätt om du anser att du redan har en riskokare (modell mamma).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Fan va kul att folk upptäcker riskokaren pga Dave och sweclockers.

Men glöm inte att testa ris av bra kvalité sen också. Jag kan inte äta "vanligt" ris längre. Det ska vara thailändskt aromatiskt jasminris. Extra Superior Quality AAAAA eller nåt sånt. 20kg-säckar från asiat-butiker, runt 200-250 spänn. Brukar väl oftast vara Royal Umbrella Brand de har.
Så sjukt bra, fluffigt, aromatiskt. Tillräckligt gott för att man i princip kan äta riset bara sådär. Men tillsammans med andra vällagade rätter och tillbehör så blir ätupplevelsen gudomlig.

Riset suger åt sig smakerna från vad du nu äter det tillsammans med och förstärker den, kompletterar smaken utan att ta över. Riset hjälper smakerna sprida sig i din mun och låter smaklökarna få känna på smakerna extra länge (eller hur man nu ska förklara det). Du kan själv "reglera" smakintensiteten i rätterna lättare med ris, genom att ha olika mängd ris kontra sås t.ex. Är något kanske lite för starkt så är det bara att ha större andel ris i munnen. Det hade inte gått lika bra med potatis, för då smakar det mer potatis, och det är inte alltid det man vill.

Och som redan konstaterat är det så smidigt att bara trycka på nån knapp på riskokaren efter man sköljt riset ett par gånger. Istället för att stå och kämpa med att skala potatis.

_____

En gång för längesedan fick jag tag på en säck jasminris där det stod AAAAAA på (visste inte ens att det fanns högre än 5 A:n). Det är det bästa ris jag käkat, men jag minns tyvärr inte vilket märke det va, och dem fick inte tillbaka den till Kinabutiken. Om nån vet märket eller något annat bra jasminris så kan ni gärna berätta det för mig.

Jasminris är gott men själv tycker jag Basmatiris är godare men det finns hundra olika kvaliteter på det riset precis som jasminris.
Basmatiris är lite längre ris och lite dyrare än jasmin så testa även den typen av ris.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Så länge mamma gör maten så behöver jag ingen.

Framtidens ledare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snubb1:

Förstår jag rätt om du anser att du redan har en riskokare (modell mamma).

Gammal modell men den funkar tros att den är någon gång från 50 talet. xD

Skrivet av Orfi:

Framtidens ledare

hehe vem vet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Medlem

Ingen aning vem det där är, men ja ris är gott. För mig funkar det hur bra som helst att koka i vanlig kastrull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Kan man använda vilket ris som helst i en riskokare eller bör man ha sushiris?

Kör vanligt jasminris i våran (hitachi rz-1040y) utan problem, blir jävligt bra.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Så...vilka riskokare som går att få tag i här i Sverige är att rekommendera?
Edit: Ah, ser att frågan, naturligt nog, redan ställts.

Eftersom du bor i Stockholm så är Korean Food eller Japanska Torget på Norr alternativt JFK på Söder några butiker att besöka.
De brukar alltid ha några riskokare hemma i butik. Kan rekommendera någon modell med tryckkokning samt "turbo-läge".
Att vänta i 45 min. för färdigt ris är totalt odugligt! Finns många riskokare som är klara på 15-20 min.

I min mening är dock val av ris betydligt viktigare än vilket kokkärl som används. Se Jiro dream of sushi - där används ingen riskokare.

P.S. Inget salt tillsätts vid tillagning av rundkornigt ris!!!

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Weber har ett så svårt är det inte.
Kräver ju att man har en grill också dock

Ontopic, undrar om folk nu shoppar riskokare så det märks i försäljningsstatistiken.

Mmm, och kanske en trädgård först :/
Sweclockers borde kunna få fram lite riskokarstatistik från Prisjakt

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk

Äter sällan ris, stora orsaken är att man oftast inte har god sås till denna (till ris brukar jag göra chiliconcarne endast och den är godast med grädde och så onyttig vill man inte vara varje gång). Sen gillar jag bäst jasminris nu mer (vanliga uncle ben är inte så gott).

Sen tungmetaller, tror inte det bara finns i skalet (är ju del av rötterna på risplantan). Allt skit som hamnar i jorden/vattnet hamnar just i reningssystemet i plantan, alltså rötterna (så räcker garanterat inte bara att skölja par gånger).

Sen har jag inte plats med en riskokare, har redan en micro som tar stor plats på köksbänken (funderat på flytta den och fixa en hylla), skåpen är rätt fulla så riskokare modell större skulle inte få plats och omotiverat när jag äter ris kanske 1 gång i månaden (mer potatis och pasta).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Va? Blev det inlägget så populärt? Jaha det var ju lite... Udda! Men roligt.

Nu vill jag inte verka negativ; men jag måste slå ett slag emot ris. Inte bara är det ohälsosamt med sina kolhydrater, det innehåller även arsenik som kommer ifrån marken där riset odlas.

En tredje, och för mig största orsak: Miljöpåverkan. Risodlingar släpper ut massor av metangaser från marken och bidrar till onaturliga klimatförändringar.

För 4-5 år sedan gick jag över helt till matvete. Går aldrig tillbaka, matvete är mycket godare enligt min åsikt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Följde rådet ifrån YouTube-klippet och beställde en riskokare av märket Zojirushi. Den kunde inte fraktas till min adress via Amazon och det enda lättillgängliga alternativet blev YumAsia.co.uk.
Fick bli en ingångsmodell. Förväntningarna är skyhöga.

http://www.yumasia.co.uk/zojirushi-nl-bgq05-rice-cooker?searc...

Permalänk

bästa riskokaren du kan köpa är typ Kitchen Craft Riskokare, släng in riset i mikron. riset blir aldrig blaskigt och smakar perfekt varje gång. trodde inte att mikron kunde laga bra mat men ris är en sak den gör bättre utan att man behöver försöka.

Permalänk
Avstängd

Så jag verkar ha missat hela grejen... Förstår fortfarande inte hur det där simpla inlägget kunde slå som det gjorde.. Känns lite riggat.. NO OFFENCE.

Permalänk
Inaktiv

riskokare = japansk bil

Permalänk

Om man tycker om riktigt sönderkokt ris som varken är fluffigt eller hårt, alltså mer som en sörja. Går det att fixa det i en riskokare? Helst ska en del av riset vara lite bränt också.

Permalänk

Ingen som kan sätta upp någon form utav välgörenshetstiggapengartjohejsan så vi kan ge killen en riktig toppkokare? Förtjänar han verkligen!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

matgeek: "teflon och plast är bra för kroppen" och massa annat konstigt, han är ju underhållande och talar på ett sätt som att allt han säger är sant och andra har fel. Orkar inte med det speciellt när han antagligen har fel i en del av det han säger

Hade själv en riskokare där teflonet lossnade, nu kör jag i kastrull dubbelt med vatten så fort det börjar koka drar jag ner till väldigt låg värme typ 1'an och låter den stå 10min för ris, eller ~45min för råris när jag lyfter locket har riset typ blivit ångkokat till och med råriset känns klibbigt och mjukt bränner aldrig något.
Typ enligt denna men jag kryddar inte funkar med vilket ris som helst https://www.youtube.com/watch?v=Jf75I9LKhvg (jag har en sån där som inte har raka kanter och sprider värmen jämnt även på sidorna, vet ej om det fungerar med en vanlig kastrull som bara värmer på botten)

Aldrig mer riskokare, lika bra och lätt i kastrull sparar även plats.

Permalänk
Avstängd

Efter att ha läst ett antal recensioner bestämde jag mig för att slå till och köpte en https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1985788
Aldrig har jag smakat så gott ris!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Blir lite smått avis på era som lyckas bli så upphetsade över nåt så fånigt. Detta inser jag nu efter några dagar när jag har varit mer än lovligt provocerad av den löjliga mängden "exposure" och superlativ som risinlägget gett upphov till.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Olegh:

Blir lite smått avis på era som lyckas bli så upphetsade över nåt så fånigt. Detta inser jag nu efter några dagar när jag har varit mer än lovligt provocerad av den löjliga mängden "exposure" och superlativ som risinlägget gett upphov till.

Är ju helt ofattbart hur det kunde bli sådan spridning – inget ont om @DaveMcGroin, men det är bara.. well, ris.

Däremot, klart jag tycker det är skoj att en sådan märklig grej kan ploppa fram i vårt community! Även om inte riskokare lär bli ett fokusområde för SweClockers uppskattar jag nördigheten, och tycker det är kalaskul att få chansen att lyfta fram SweC:are – även om det inte alltid handlar om just datorhårdvara. Vi är ändå som en lätt stökig familj med galet varierande intressen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

undras om en Crockpot är ett dugligt alternativ.

råkar ha en som hittills kokat absolut ingenting nämligen..

Skrivet av iguanodon:

Är det inte ganska mycket tungmetaller och sånt i ris ?
Kollat lite på prisjakt, men hittar bara kokare med non-stick material, finns det inte i rostfritt eller hårdanodiserad aluminium ? non-stick repas eller försvinner väl med tiden ?

nae, inte om det är kvalitet. dels borde det ju vara mindre risk att överhetta en sån här, och dels är det inte heller så nödvändigt att karva med fel verktyg i den. (hårda och vassa i metall, istället för plast eller trä)

men en riktigt vettig modell borde väll ha keramisk inredning ändå?

varken rostfritt eller aluminium verkar direkt så mycket mer klockrent om man är orolig för tungmetaller.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

@NodCommander: Bra inlägg, tänkte också på detta. Sen dessutom frakten utav riset från andra sidan planeten är heller inte speciellt bra...

Permalänk
Medlem

Det är mycket annat i matväg än ris som åker runt också - våra matbord skulle bli väldigt mycket tråkigare, smaklösare och magrare om vi stängde gränserna för import som under WW2 och bara odla och föda det som går att göra inom landet och väldigt mycket vi tar för givet idag i butikshyllorna - skulle saknas oavsett om man äter vanlig mat eller vegetarian/vegan etc. och hela samhället skulle gnissla betänkligt (i alla fall i början) eftersom den viktigaste sammhälliga smörjoljan saknas - kaffe...

Kaffe är tvåa efter oljan när det gäller mängder och pengar och det är många fattiga länder som är helt beroende av dessa inkomster.