Finns det några ”bilclockers”?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017

Finns det några ”bilclockers”?

Som nyintroducerad i bilvärlden med tveksam kunskap söker jag hjälp från alla er förare. Har min uppkörning om knappt en månad och efter körkort så är det köp av bil som gäller. Sneglat runt på lite allt möjligt, men först och främst vill jag ha en mindre bil för att hålla driftkostnaden låg.

Toyota Yaris samt Ford Fiesta är nog dom som jag varit mest intresserad av hittills. FYI så har jag tänkt lägga cirka 70-80k på bil. Jag har även tittat på privatleasing, visserligen dyrare än att köpa begagnat i längden men man får ju tänka på att det är en ny bil man får. Är det någon som privatleasar/har privatleasat? Var/är det värt? Vore toppen med era åsikter om det!

Asus ROG laptop - Xbox One S - iPad - Honor 7
- En massa annat skräp :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I Villan
Registrerad
Jul 2001

Det finns guldkorn inom privatleasing. Ibland hittar man bilar som är förmånligare att leasa än att köpa. Leta runt, man kan ju köpa en udda modell då man slipper bekymra sig om andrahandsvärdet.

Som första bil hade jag köpt en större och säkrare bil.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Nätälskare:

Som nyintroducerad i bilvärlden med tveksam kunskap söker jag hjälp från alla er förare. Har min uppkörning om knappt en månad och efter körkort så är det köp av bil som gäller. Sneglat runt på lite allt möjligt, men först och främst vill jag ha en mindre bil för att hålla driftkostnaden låg.

Toyota Yaris samt Ford Fiesta är nog dom som jag varit mest intresserad av hittills. FYI så har jag tänkt lägga cirka 70-80k på bil. Jag har även tittat på privatleasing, visserligen dyrare än att köpa begagnat i längden men man får ju tänka på att det är en ny bil man får. Är det någon som privatleasar/har privatleasat? Var/är det värt? Vore toppen med era åsikter om det!

När det gäller bilar är det inte så enkelt som man tror. Hade jag valt mellan Toyota Yaris & Ford Fiesta, så hade jag valt toyota alla dar i veckan pga kvalité. Att köpa en mindre bil betyder inte att driftkostnaden blir lägre utan det beror mest på vart du kör. En bil som har en
bensinar motor under 1.5l som körs på e4 har högre varvtal än en >2.0l motor som dricker mera och sliter mer.

| Dustin Expo: Jonas// (Angående nuc:en) "Kommer vi se några mer högpresterande modell för oss som behöver lite mer oommph", Tomas Intel// "Det kommer mer oommph". Jonas// "Mycket trevligt" http://www.youtube.com/watch?v=Ur0V9ZsrQls

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Dunde:

Det finns guldkorn inom privatleasing. Ibland hittar man bilar som är förmånligare att leasa än att köpa. Leta runt, man kan ju köpa en udda modell då man slipper bekymra sig om andrahandsvärdet.

Som första bil hade jag köpt en större och säkrare bil.

Man ska tänka med att man in princip "lånar bilen" när det gäller privatleasing.

| Dustin Expo: Jonas// (Angående nuc:en) "Kommer vi se några mer högpresterande modell för oss som behöver lite mer oommph", Tomas Intel// "Det kommer mer oommph". Jonas// "Mycket trevligt" http://www.youtube.com/watch?v=Ur0V9ZsrQls

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2009

Nu vet jag inte hur ts ekonomi och inkomst är men att tänka på är att det inte bara är inköp av bil som kostar. Följer stora kostnader varje månad.
Ska du titta på en första bil så varför inte en Mazda 3. Trevliga bilar och som kan se rätt sportiga och trevliga ut.

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017
Skrivet av Dunde:

Det finns guldkorn inom privatleasing. Ibland hittar man bilar som är förmånligare att leasa än att köpa. Leta runt, man kan ju köpa en udda modell då man slipper bekymra sig om andrahandsvärdet.

Som första bil hade jag köpt en större och säkrare bil.

Lite av anledningen att jag tittat på Yaris är att jag har läst att det skall var en väldigt säker bil för att vara såpass liten. Har inte intresserat mig at större bilar pga driftkostnad som sagt men även totalkostnaden som är högre.

Finns det något leasingbolag som du kan rekommendera kanske?

Asus ROG laptop - Xbox One S - iPad - Honor 7
- En massa annat skräp :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Nätälskare:

Lite av anledningen att jag tittat på Yaris är att jag har läst att det skall var en väldigt säker bil för att vara såpass liten. Har inte intresserat mig at större bilar pga driftkostnad som sagt men även totalkostnaden som är högre.

Finns det något leasingbolag som du kan rekommendera kanske?

Själv leasar jag en WV polo, ser för och nackdelar. Du "lånar" bilen, dvs att det ska vara samma skick som du fick när du lämnar tillbaka bilen, allt över blir kostnad på försäkringen (beroende på). Ska man privatleasa så ska man köpa däck istället för att köra på de som du får pga att du kan bli bekostad av nya om de är över gränsen till normal slitage. Ny bil är alltid skönt men är det lika skönt för plånboken? Kör man mindre och tar hand om (försiktig) bilen så kan privatleasing vara något.

Finns massvis, holmgrens, toyota bilcenter, hedinsbil, atteviks osv

Hur mycket kör du och vart? Hur långa är sträckorna?

| Dustin Expo: Jonas// (Angående nuc:en) "Kommer vi se några mer högpresterande modell för oss som behöver lite mer oommph", Tomas Intel// "Det kommer mer oommph". Jonas// "Mycket trevligt" http://www.youtube.com/watch?v=Ur0V9ZsrQls

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I Villan
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Nätälskare:

Lite av anledningen att jag tittat på Yaris är att jag har läst att det skall var en väldigt säker bil för att vara såpass liten. Har inte intresserat mig at större bilar pga driftkostnad som sagt men även totalkostnaden som är högre.

Finns det något leasingbolag som du kan rekommendera kanske?

"Säker" och liten bil fungerar inte, du bara lurar dig själv. Ska du tvunget ha en liten bil så acceptera att risken för invaliditet och dödsfall är mycket högre än i en större bil.
Men det blir ju billigare...

Leasingbolag spelar ingen roll, du tar det som märket kör med. Det du ska ha koll på vid leasing är vad som ingår, hur många mil/år etc. Och granska hur bilen besiktas efter tre år så du inte får en "glad" överraskning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Bilclockers? Ska du överklocka bilen?

Jag har ingen bil själv, men är medlem i bilpoolen Sunfleet. Praktiskt och billigt om man inte behöver bil så ofta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017
Skrivet av Alle22:

När det gäller bilar är det inte så enkelt som man tror. Hade jag valt mellan Toyota Yaris & Ford Fiesta, så hade jag valt toyota alla dar i veckan pga kvalité. Att köpa en mindre bil betyder inte att driftkostnaden blir lägre utan det beror mest på vart du kör. En bil som har en
bensinar motor under 1.5l som körs på e4 har högre varvtal än en >2.0l motor som dricker mera och sliter mer.

Till en början så kommer det mest vara en stadsbil, inte mycket till att pendla med då jobb är nära. Dock kan det snabbt förändras när(om ) jag får egen lägenhet.

Skrivet av Stefflo:

Nu vet jag inte hur ts ekonomi och inkomst är men att tänka på är att det inte bara är inköp av bil som kostar. Följer stora kostnader varje månad.
Ska du titta på en första bil så varför inte en Mazda 3. Trevliga bilar och som kan se rätt sportiga och trevliga ut.

Har en nettoinkomst på 15000 och bor fortfarande hos mina föräldrar så har mycket att röra mig med då mina utgiftar är låga men det kan ju vända snabbt om man får egen lya. Mazda 3 är fina, är det något speciellt som gör dom bra till första bil tycker du?

Asus ROG laptop - Xbox One S - iPad - Honor 7
- En massa annat skräp :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söder om fjällen
Registrerad
Sep 2012

Här är en artikel från DI om VW Polo.

https://www.di.se/bil/hakan-matson-den-enda-bil-du-behover/

Om du vill ha en bil som är liten och billig i drift tycker jag du ska köpa en Polo eller Golf. Det finns många på blocket och kvalitén är nog den bästa för storleken och priset.

Om du ska pendla mycket kanske du kan leasa en Golf GTE hybrid, speciellt nu när kanske diesel förbjuds i innerstäder.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015

Jag hade definitivt tittat på förra generationens Ford Fiesta. Pang på din budget och det är den mest körglada bilen i den bilklassen. Samtidigt lär den vara tillräckligt stor och inte vara blödande dyr att försäkra, för att inte tala om driftsäker.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Cooler Master CM 690 III | Saitek Eclipse III | ASUS Strix Claw | Samsung S24D590L

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Rick69:

Bilclockers? Ska du överklocka bilen?

Jag har ingen bil själv, men är medlem i bilpoolen Sunfleet. Praktiskt och billigt om man inte behöver bil så ofta.

Sweclockers? Ska du överklocka en svensk?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Nätälskare:

Till en början så kommer det mest vara en stadsbil, inte mycket till att pendla med då jobb är nära. Dock kan det snabbt förändras när(om ) jag får egen lägenhet.

Har en nettoinkomst på 15000 och bor fortfarande hos mina föräldrar så har mycket att röra mig med då mina utgiftar är låga men det kan ju vända snabbt om man får egen lya. Mazda 3 är fina, är det något speciellt som gör dom bra till första bil tycker du?

Skulle själv ha kollat mer åt toyota auris eller honda civic

| Dustin Expo: Jonas// (Angående nuc:en) "Kommer vi se några mer högpresterande modell för oss som behöver lite mer oommph", Tomas Intel// "Det kommer mer oommph". Jonas// "Mycket trevligt" http://www.youtube.com/watch?v=Ur0V9ZsrQls

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av Ziddie:

Här är en artikel från DI om VW Polo.

https://www.di.se/bil/hakan-matson-den-enda-bil-du-behover/

Om du vill ha en bil som är liten och billig i drift tycker jag du ska köpa en Polo eller Golf. Det finns många på blocket och kvalitén är nog den bästa för storleken och priset.

Om du ska pendla mycket kanske du kan leasa en Golf GTE hybrid, speciellt nu när kanske diesel förbjuds i innerstäder.

GTE får man nog inte för 70-80k och som förare till en Passat GTE sedan 1 år tillbaka så skulle jag aldrig kunna rekommendera en hybrid från VW...

Förbrukningssiffrorna är helt åt helvete jämfört med verkligheten och ärligt talat så är kvalitén ( på allt ) bland det sämsta jag sett på en ny bil någonsin och då snackar vi om en bil med nypris på nästan 450k :/

Mest för pengarna lär vara Kia/Hyundai i dagsläget, även om de är skittråkiga, vill man ha en bil som håller länge mekaniskt så är det nog inte mycket som slår Toyota om vi snackar småbilar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017
Skrivet av Rick69:

Bilclockers? Ska du överklocka bilen?

Jag har ingen bil själv, men är medlem i bilpoolen Sunfleet. Praktiskt och billigt om man inte behöver bil så ofta.

Läste lite om Sunfleet. Låter fint men man måste fortfarande ta sig till ett uthämtningsställe

Skrivet av Andreaz1:

Jag hade definitivt tittat på förra generationens Ford Fiesta. Pang på din budget och det är den mest körglada bilen i den bilklassen. Samtidigt lär den vara tillräckligt stor och inte vara blödande dyr att försäkra, för att inte tala om driftsäker.

Alla håller väl inte med om säkerheten där. Givetvis är en större alltid säkrast. Får nog titta närmare på Fiestans storlek, den är väl ganska stor för att vara småbil? Eller den kanske är en halvkombi...

Kan även påpeka att för min del blir alla bilar jämförda med den bil jag vant mig vid, nämligen familjens bil som jag övningskört med. Det är en Opel Zafira 08.

Asus ROG laptop - Xbox One S - iPad - Honor 7
- En massa annat skräp :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Nätälskare:

Sneglat runt på lite allt möjligt, men först och främst vill jag ha en mindre bil för att hålla driftkostnaden låg.

1.3L hybrid, Honda Civic. Större bil, rätt bra kvalite, rätt prisbild för dig, och bränslesnål.

Men ska jag vara helt ärlig anser jag nog att förstabilen ska vara värd från en fjärdedel, upp till knappt en tredjedel av din budget, så man slipper ligga sömnlös när man parkerat... lite dumt. Fast det kommer från en kille som i rask takt började sin karriär med en Ford Escort, hoppade till en Opel Omega, båda i det närmaste vrak. Försäkringsbolaget reparerade forden för mer än den var värd efter att någon försökt stjäla den. (Enligt deras egna siffror var bilen värd 8K, de lagade den för 10K) Nästa bil var en Mercedes, C klass, diesel. Så här långt var inget nyare än 97'.
Och jag tog körkort först för 10 år sedan.
Mercan var för all del i bra skick, invändigt, och, eh, kosmetiskt, utvändigt. Smygläcka på insprutningspumpen, och upprostade bärarmar gjorde att jag gjorde mig av med den efter 2-3 år. Det längsta jag haft en bil, än så länge. Trivdes bra med den.
Efter det, mer skrot. Först en VW Passat, sen Peugot (?) 307, Nissan Almera, och tillbaka till samma 307'a. Där någonstans gav jag upp, konstaterade att jag slutat köra på saker jämt och ständigt, och köpte en bil för alldeles (Nå, i min värld) för mycket pengar. Mer leksak än transportmedel, men jag har i alla fall kul mellan bensinstoppen. Som är väldigt täta. För täta. Så nu funderar jag på en andra bil som ren transport...

I alla fall. Tillbaka till just din fråga om bil. Jag tror jag hade röstat för nästan vad som helst som ser ut att vara i bra skick, från en seriös handlare i din närhet, (garantier) till ett pris runt 25K. Det närmaste året lär du tanka för ett par tusen mer än du hade gjort om du köpte en ybersnål bil, men du har spenderat rätt mycket mindre, och när man kan laga grejerna för skitpengar själv, och tycka att det kvittar med ett märke efter någons dragkrok i nummerplåten på det egna fordonet, då har man valt rätt bil... Åtminstone de närmaste åren. Det kommer bli parkeringsskador. Det enda man kan göra är att hoppas att det är sten, betong, och stolpar, i stället för andras fordon man ger sig på.

Skrivet av GuuFi:

Mest för pengarna lär vara Kia/Hyundai i dagsläget, även om de är skittråkiga, vill man ha en bil som håller länge mekaniskt så är det nog inte mycket som slår Toyota om vi snackar småbilar.

Kia skulle fan kunna vara ett alternativ för nästan vem som helst, utom en nybliven förare. Man får en ny bil, med allla garantier för TS budget ju... Helt sjukt.

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av Rick69:

Bilclockers? Ska du överklocka bilen?

Hoppades på detta när jag läste rubriken.

Mer chipstrimmning på swec.....

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i5-2500K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | DUAL-GTX1060-O6G | Samsung 830 | Intel X25-M G2 | AX750 | AOC G2460PQU | Dell 1908FP |► Raspberry Pi 2 | Osmc |► MOTO 4+ |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017
Skrivet av xfade:

Hoppades på detta när jag läste rubriken.

Mer chipstrimmning på swec.....

Någon form av clickbait måste man väl ändå ha?

Asus ROG laptop - Xbox One S - iPad - Honor 7
- En massa annat skräp :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I Villan
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Ziddie:

Här är en artikel från DI om VW Polo.

https://www.di.se/bil/hakan-matson-den-enda-bil-du-behover/

Om du vill ha en bil som är liten och billig i drift tycker jag du ska köpa en Polo eller Golf. Det finns många på blocket och kvalitén är nog den bästa för storleken och priset.

Om du ska pendla mycket kanske du kan leasa en Golf GTE hybrid, speciellt nu när kanske diesel förbjuds i innerstäder.

Diesel kommer inte att förbjudas i städer. Däremot så får du inte köra in med bilar i för låg miljöklass, precis som det är med tunga fordon idag.

Älska artiklar när någon tycker åt mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017

@-=Mr_B=-: Trevligt inlägg. Låter klokt att inte ha en allt för dyr förstabil, med tanke på skador. Nu anser jag mig själv vara hyfsat säker i min körning men hur objektiv är man om sig själv? Tror inte jag skulle orsaka en olycka av rent lek då jag inte är så intresserad av sådant men klart som du skriver så finns det risk för att man kör in i någon annans bil eller en stolpe. Faktiskt något som hände brorsan min för någon vecka sedan, han backade rakt in i fronten på en Audi...

Får nog ta en liten funderare på detta. Har en kollega som också tar körkort snart och hans idé är ju att skaffa en rishög till att börja med.

Asus ROG laptop - Xbox One S - iPad - Honor 7
- En massa annat skräp :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002

Kan inte säga jag har stenkoll men har bil intresse och bilen jag tycker är prisvärdast är nog en beg ww up som man kan få en riktigt lågmilare för 65k eller så som gått lite och är väldigt billig att ha och en svårslagen bang for the buck bil

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Swedland
Registrerad
Maj 2006

Saab 9-3ng, hög säkerhet, mycket utrustning till lågt pris. Billiga reservdelar, låg skatt och halvförsäkring ca 2-300 per månad.
Ganska snåla 2 liters motorer men roliga att köra pga turbon.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Som förstabil skall den inte vara för dyr. och inte för liten i storlek, och tänker du inte köra långa sträckor hela tiden så är inte bensinen den dyra delen i bilägandet. och jag skulle nog säga - köp inte en diesel som första bil om du inte åker långt och mycket. Dieselbilar kosta mycket om man måste reparera i motordelen oavsett orsak.

Det finns en sak till som räknas om du kör mycket - hur sitter du i bilen efter någon eller par timmar körning, börja du skruva dig på sätet efter 20 minuter oavsett hur du ställer in stolen så har du tyvärr fel bil för din kropp - så är det för mig när det gäller VAG-bilar (dvs VW, audi etc) - stolarna är för hårt stoppade och sittytan slutar fel mot benen, benen och hela paketet somnar - det är inte kul då, och obehaget kan göra att du vill inte köra bilen trots att den är 'rätt' i alla övriga andra avseenden. - det är svårt att ignorera om man sitter illa i en bil.

Det betyder också att när du provkör en bil - se till och kör lite längre tid - det är som att prova skor, detaljer som sakta driver till vansinne upptäcker man inte på de första 10 minuterna...

Om man inte i ungdomlig iver inte bara måste ha en sportbil med mycket motor, design etc. utan bara en bil att transportera sig i...

Som corolla-ägare själv - Varför inte en begagnad Toyota Corolla 1.6 - 2005 och däromkring för 25- 40' - även om de kanske är en bra bit över 15000 mil så är dessa inte på något sätt utslitna utan har många mil kvar och detta är bilar som i princip inte går sönder rent maskinellt (då menar jag även komfortdetaljer som AC mm. - en trasig AC är dyyr (~ 10-15 papp) att reparera, kolla noga att den fungerar innan köp, även vintertid som nu genom att köra in i varmgarage om det inte går att lösa på annat sätt, bilar orginalutrustade med AC blir outhärdliga på sommaren om AC: inte fungerar - till skillnad från bilar som aldrig har haft AC i sig, det beror på att i bilar med orginal-AC så stänger man inte av varmvattnet till kupé-ventilationen även när det är satt på kallaste läget, vilket man gör på bilar som inte har AC och dom 5 grader skillnaden i kalluften märks!!) - det man kan titta efter är rosten nu när de passerat 10-årsstrecket men jag skulle nog säga att de har klarat sig bra.

Jo, priset är kanske 10000 dyrare i jämförelse med många andra beg-bilar av andra märken i samma åldersklass och miltal - det är inte utan orsak, och dessa bilar hinner knappt komma in vid inbyten hos bilhandlarna innan den är såld igen trots högre pris i jämförelse med andra bilmärken av samma ålder/mil.

Denna är också en utmärkt vinterbil med ABS och tracking-control som tillåter en viss lek i snön men ändå räddar dig och rätar upp bilen när du gör bort dig mycket i halkan...

- För min del så har denna varit den absolut mest problemfria bil jag någonsin ägt (den är över 25000 mil nu) och snittförbrukning är ca 0.7 l/mil i bensin med min körning.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av Nätälskare:

Alla håller väl inte med om säkerheten där. Givetvis är en större alltid säkrast. Får nog titta närmare på Fiestans storlek, den är väl ganska stor för att vara småbil? Eller den kanske är en halvkombi...

Kan även påpeka att för min del blir alla bilar jämförda med den bil jag vant mig vid, nämligen familjens bil som jag övningskört med. Det är en Opel Zafira 08.

Säkerheten har jag ju inte pratat om, men det är en av de säkrare bilarna i den klassen. Givetvis måste man alltid tänka på konstruktionens ålder också, större är inte alltid bättre för den utvecklingen går enormt mycket framåt hela tiden. Många tror till exempel att gamla Volvo 740/940 är dundersäkra men det stämmer helt enkelt inte jämfört med dagens bilar.

I storlek är den i samma storlek som VW Polo, Mazda 2, Mini Cooper och Skoda Fabia. Ja, det är en halvkombi.

Att köpa en så pass stor bil som Zafira känns ju rätt överflödigt om det bara är du som ska åka i den fram och tillbaka till jobbet. Köp en mindre bil och spara bränsle, skatt, försäkring och andra driftkostnader istället.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Cooler Master CM 690 III | Saitek Eclipse III | ASUS Strix Claw | Samsung S24D590L

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017
Skrivet av Andreaz1:

Säkerheten har jag ju inte pratat om, men det är en av de säkrare bilarna i den klassen. Givetvis måste man alltid tänka på konstruktionens ålder också, större är inte alltid bättre för den utvecklingen går enormt mycket framåt hela tiden. Många tror till exempel att gamla Volvo 740/940 är dundersäkra men det stämmer helt enkelt inte jämfört med dagens bilar.

I storlek är den i samma storlek som VW Polo, Mazda 2, Mini Cooper och Skoda Fabia. Ja, det är en halvkombi.

Att köpa en så pass stor bil som Zafira känns ju rätt överflödigt om det bara är du som ska åka i den fram och tillbaka till jobbet. Köp en mindre bil och spara bränsle, skatt, försäkring och andra driftkostnader istället.

Med säkerhet syftade jag lite på ett lite tidigare inlägg från en annan användare.

Jämförelsevis med Zafira tänkte jag mest på hur den är att köra, kvalité osv.

Asus ROG laptop - Xbox One S - iPad - Honor 7
- En massa annat skräp :)

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av Nätälskare:

Med säkerhet syftade jag lite på ett lite tidigare inlägg från en annan användare.

Jämförelsevis med Zafira tänkte jag mest på hur den är att köra, kvalité osv.

Fiesta är känd för att vara den mest körglada i klassen och har så varit länge. Kvalitetsmässigt är jag inte säker men jag tror att en 5 år gammal Fiesta är bättre än en 10 år gammal Opel.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Cooler Master CM 690 III | Saitek Eclipse III | ASUS Strix Claw | Samsung S24D590L

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Jul 2008

Bilar... bara utgifter och elände!

Köp min Renault Megane, 2012:a, den får du för 70' En bra bil för att vara fransk och den är ganska bränslesnål!

Man får ju titta lite på vad försäkring och skatt går på. Sedan hur det är med service... när skall (en eventuell) kamrem bytas etc. Är man inte händig själv så får man ju ha djupa fickor... verkstäder kostar! Köper man en nyare bil så kostar den mer i inköp men har man tur så kanske den krånglar mindre. En äldre bil blir billig i inköp men risken för problem kan öka.

Gillar du att skruva? Köp en skattebefriad bil, kanske en gammal Volvo 140 som är enkel att underhålla och reparera. Kan bli väldigt billigt även om den drar lite mer bränsle. Men kör man inte många mil per år så spelar det mindre roll... värdeminskningen är noll eller negativ, på en ny bil så är ju den posten sjukt stor!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av videopac:

Gillar du att skruva? Köp en skattebefriad bil, kanske en gammal Volvo 140 som är enkel att underhålla och reparera. Kan bli väldigt billigt även om den drar lite mer bränsle. Men kör man inte många mil per år så spelar det mindre roll... värdeminskningen är noll eller negativ, på en ny bil så är ju den posten sjukt stor!

Jag tycker de ligger ungefär som de nyare motsvarigheterna. amazon osäker på årsmodell strax över 0,8l. 140 1974 0,85-0,92l. 240 1985 0,9l. 850 1995 0,82l. Visst är det mycket sett till hur lite effekt de producerar men absolut inte några hemska siffror. De siffrorna är vad jag fick ut när de kördes samma sträcka till jobbet (6 mil där 4 mil är 90 väg, 5km 100 2km stad och resten 70/80.) Självklart så effektivt som möjligt men hade kanske gått att få ner de ännu mer.

Men man ska vara medveten om att man sitter betydligt mindre skyddad i en 240 än valfri bil tillverkad efter 2005. Säkerhet är ju värt lite enligt mig en gammal skattebefriad bil ska man bara köra om man har det som hobby.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Kamrem, Koppling är typiska vägskäl där många gör sig av med sina fordon strax innan för att de inte vill ta kostnaden och typiska brytpunkter kring 10000 och 20000 mil. AC:n brukar lägga av på väldigt många bilmodeller runt 10000 mil/10 år och det är ~10 kkr i repkostnad (och som sagt bil med original-AC som inte fungerar - är outhärdlig på sommaren), kopplingen i regel runt 20000 mil (också ca 10kkr), men där kan det variera mycket mellan olika förare där en del sliter ut den på 6000 mil och andra går över 30000 mil allt beroende hur bra man är på att hantera denna samt vilken typ av körning (stockholms-körning med slir i köer eller norrlandskörning med typ 10 urtramp per 20-mila resa) - automatlåda kan hålla bilen ut, men ibland kan man dra svarte Petter (och oxså lite beroende av körstil) och då är det 40 papp direkt typ...

Säkra kort burkar vara att välja bilar med kamkedja (ja om man bortser från vissa modeller från VAG - där det är så klent dimensionerat att inte ens kedjorna håller), vid kamrem - att det är interferensfri motor (dvs. att kolven inte slår i ventilerna och halva motorn slås sönder om kamremmen går av) samt kostnaden för att byta remmen. På tex. en del Volvo-modeller så kan man byta den själv på en eftermiddag trots att man är tämligen ovan, och bara en eller par tusenlappar på en icke märkesverkstad - på andra bilar kan det kosta en mindre förmögenhet för att det hela sitter så otillgängligt och man måste riva mycket för att komma åt.

Sedan är också det här... - bilar som kört långlife-olja och 3000-4000 mil mellan service-intervaller och där ägaren inte bytt mellan själv vid 1500-2000 mil intervall (läs VAG-bilar och leasing-avtal) - håller borta från dem, om man värdesätter driftsäkerhet på begagnat-bilen när den är en bit över 10000 mil

Långa serviceintervaller och long-life olja är nutidens värsta motorförstörare, ger sådana saker som sludge, igensatta vevhusventilationer på vintern, högre motorslitage etc. som förvisso inte påverkar första-ägaren eftersom de byter ändå efter 3 år, utan risken är störst som andra eller 3' beg-bil ägare som kanske blir sittande med en motorras eller fått motorn dränkt i olja på fel ställe med krökta kolvstakar och sprängda tätningar/packningar som måste bytas med kanske 40 kkr i pengar pga. igensatt vevhusventilation - det även på tyska premiumbilar (framförallt importerade från tyskland utan vinter-paketet när det gäller slangar etc.), ingen nämnd då det är mer än en märke som är drabbade, men det finns en ganska berömd Bosse bildoktorn-inspelning med en förtvivlad ägare med tämligen ny premiumbil som råkat ut för det...

Kika på bilmärken som kör med 1500 mil intervall på sina servicerna (ofta en billigare med bara olje och filterbyte, en lite dyrare med fler kontrollpunkter varannan gång) - för byter man oljan var 1500 mil, då håller motorerna mycket bättre och framförallt mindre igenskitade invändigt och därmed minimera risken för sludge, oljemajonäs mm. som korkar igen vevhusventilationen, än de som använder 3000-mil intervall med longlifeolja - detta är speciellt viktigt om bilarna bara körs kortare sträckor och motorn hinner inte bli riktigt genomvarm allt för ofta.

Kör man korta sträckor (under 1-2 mil) så skall man heller inte ha modernare dieselbil - för då bränns inte partikelfiltret ur och man upptäcker att man ändå måste göra en 3-mila motvägs-tur med tung gasfot med relativt täta mellanrum om inte partikelfiltret skall bråka hela tiden...