Värt att uppgradera ram 8gb -> 16gb?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017

Värt att uppgradera ram 8gb -> 16gb?

När jag spelar pubg så laggar min dator när många andra spelare är i närheten (och generellt rätt låg fps i övrigt).
Har hört att spelet kräver mycket av ram-minnet.

Har en gammal dator:

moderkort: MSI-7678
proccessor: i5 2500k 3.3GHz
Ram: 8gb 1600hz
Grafikkort: Gtx 960

Så jag undrar om uppgradering av ram kommer att förbättra fps eller om jag borde ge upp pubg med denna dator?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Vad kör du med för inställningar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Mar 2010

Hur mycket RAM används när du upplever lagg? Maxar du befintligt minne är det ju värt det, men om du - mer sannolikt - inte ens kör med hälften av minnet på maskin är det inte lönt. 8GB räcker i regel gott och väl om du inte ska köra massa VMs.

Notera: Jag har inte spelat Pubg än, så jag kan vara helt ute och cykla vad gäller minnesanvändning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017
Skrivet av Shimonu:

Vad kör du med för inställningar?

Har testat runt lite, har just nu alla inställningar på medium

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017
Skrivet av Zakire:

Hur mycket RAM används när du upplever lagg? Maxar du befintligt minne är det ju värt det, men om du - mer sannolikt - inte ens kör med hälften av minnet på maskin är det inte lönt. 8GB räcker i regel gott och väl om du inte ska köra massa VMs.

Notera: Jag har inte spelat Pubg än, så jag kan vara helt ute och cykla vad gäller minnesanvändning.

Har inte riktigt koll på det, men har sett andra som säger att det inte är ovanligt att Pubg använder 3-4gb, sen har jag alltid en browser uppe bakom med flera flikar(om det spelar ngn roll).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avesta
Registrerad
Nov 2009

grabben maxar ut sitt minne när han spelar PUBG, han har 8gb i sin burk.
jag har kollat minnesanvändningen i prestanda övervakaren.

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 5.1 Ghz (DELID) | GPU MSI GeForce GTX 1080 Ti LIGHTNING X | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | Intel 600P 512Gb NVMe SSD | Chassi Phantek P400s TG BW | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Inet fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av wellherewego:

Har inte riktigt koll på det, men har sett andra som säger att det inte är ovanligt att Pubg använder 3-4gb, sen har jag alltid en browser uppe bakom med flera flikar(om det spelar ngn roll).

Starta Aktivitetshanteraren och kika hur mycket minne som går åt när du upplever lagg.
Har du två skärmar kan du ju låta den ligga igång på andra skärmen.

Annars finns det garanterat mängder med applikationer som kan "spela in" resursanvändning och presentera det efter en spelrunda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av p_stman:

Enligt https://pubg.gamepedia.com/System_Requirements är 6GB minimum.
Verkar helt sjukt.

Till TS: Då hade jag uppgraderat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017
Skrivet av Zakire:

Starta Aktivitetshanteraren och kika hur mycket minne som går åt när du upplever lagg.
Har du två skärmar kan du ju låta den ligga igång på andra skärmen.

Annars finns det garanterat mängder med applikationer som kan "spela in" resursanvändning och presentera det efter en spelrunda.

Yes, ligger på 7.6 - 7.9 vid lagg-tillfällen och annars på 7gb+

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017
Skrivet av p_stman:

aight, blir uppgradering

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017
Skrivet av Zakire:

Enligt https://pubg.gamepedia.com/System_Requirements är 6GB minimum.
Verkar helt sjukt.

Till TS: Då hade jag uppgraderat.

mm spelet är ju inte färdigt, finns minnesläckage också
Men passar alla ddr3 om höjden på minnet passar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av wellherewego:

Yes, ligger på 7.6 - 7.9 vid lagg-tillfällen och annars på 7gb+

Och det är Pubg som tar minne?
Bara så du inte har något annat meck på din maskin som käkar upp allt minne.

Men enligt kravspec. och vad andra angivit verkar det ju som Pubg drar mycket RAM.
Men personligen hade jag viljat vara på säkra sidan innan en investering.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av wellherewego:

mm spelet är ju inte färdigt, finns minnesläckage också
Men passar alla ddr3 om höjden på minnet passar?

Om minnet läcker i spelet kan du ju dra på med hur mycket RAM du vill.
Kommer ta slut ändå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017
Skrivet av Zakire:

Och det är Pubg som tar minne?
Bara så du inte har något annat meck på din maskin som käkar upp allt minne.

Men enligt kravspec. och vad andra angivit verkar det ju som Pubg drar mycket RAM.
Men personligen hade jag viljat vara på säkra sidan innan en investering.

Aa, gick ned till användning på 2.5gb när jag stängde ned.

Skrivet av Zakire:

Om minnet läcker i spelet kan du ju dra på med hur mycket RAM du vill.
Kommer ta slut ändå.

Vet inte exact vad som stod om det läckade minnet (var ett tag sen jag läste det) men tydligen så var vissa tvungna att starta om spelet efter varje omgång pga läckandet xD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm, Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2005

Som skrivet ovan: öppna aktivitetshanteraren, sätt på fliken Prestanda > Minne och starta spelet och kör 2-3 rundor. Gå sedan ut och kolla vad minnesanvändningen har maxat vid ungefär (du har 60 sekunder på dig att tabba ur och kolla snabbt om du inte använder något annant program för att mäta användningen). Du kan såklart tabba ur efter första rundan när du dör/vinner för att se om du redan då ligger på max användning av RAM.

Jag kan tala av egen erfarenhet att spelet för mig drar ca ~4,3 GB ram som mest (som jag sett och noterat då).

Jag har dock en annan teori att ditt VRAM (minnet på grafikkortet) används upp till nära 100% och då tappar du prestanda rätt så rejält då det lånar RAM att använda som VRAM. Jag kan säga att jag själv har som max mätt upp min VRAM-användning till 7,9 GB i PUBG. Ja du läste rätt, det i princip maxade mitt minne på GTX 1080.

Därför råder jag dig att även kolla användningen av VRAM , det gör du enkelt med MSI Afterburner. Där kan du också mäta max RAM-användning/CPU-användning, temperaturer osv samtidigt.

Testa att sätt alla inställningar på very low förutom AA på medel/high, textures på medel och view distance på high. Screen scale på 100. Bocka ur de två understa rutorna i grafikinställningarna, en är V-sync, kommer inte ihåg den andra men den ska vara urkryssad iaf. Att ha effekter, foliage osv på medel är helt onödigt och ger dig inte mer än lägre FPS.

PC: Intel i7 8700K @ 1,24 vcore > 4,8GHz x6 + Noctua NH-D15 w/ 2x Noctua NF-A15 PWM mounted +3 extra NF-A15 PWM | Gainward GTX 1080 GLH GS @ 2,114/11,45GHz | 32GB 3066MHz DDR4 Storage: Samsung NVMe 960 EVO 500GB SSD | Samsung 850 EVO 1TB SSD | Seagate 10TB, WD Red 3TB | Skärmar: Asus ROG Swift PG279Q 27" 144Hz 1440p IPS + Dell 27" U2711 Foto: Canon EOS 60D, Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, Canon EF 70-200/2,8L IS II USM, Canon EF 100/2,8L IS USM Macro, Canon SpeedLite 430EX II x2, Think Tank Spectral 15

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017
Skrivet av aMpari:

Som skrivet ovan: öppna aktivitetshanteraren, sätt på fliken Prestanda > Minne och starta spelet och kör 2-3 rundor. Gå sedan ut och kolla vad minnesanvändningen har maxat vid ungefär (du har 60 sekunder på dig att tabba ur och kolla snabbt om du inte använder något annant program för att mäta användningen). Du kan såklart tabba ur efter första rundan när du dör/vinner för att se om du redan då ligger på max användning av RAM.

Jag kan tala av egen erfarenhet att spelet för mig drar ca ~4,3 GB ram som mest (som jag sett och noterat då).

Jag har dock en annan teori att ditt VRAM (minnet på grafikkortet) används upp till nära 100% och då tappar du prestanda rätt så rejält då det lånar RAM att använda som VRAM. Jag kan säga att jag själv har som max mätt upp min VRAM-användning till 7,9 GB i PUBG. Ja du läste rätt, det i princip maxade mitt minne på GTX 1080.

Därför råder jag dig att även kolla användningen av VRAM , det gör du enkelt med MSI Afterburner. Där kan du också mäta max RAM-användning/CPU-användning, temperaturer osv samtidigt.

Testa att sätt alla inställningar på very low förutom AA på medel/high, textures på medel och view distance på high. Screen scale på 100. Bocka ur de två understa rutorna i grafikinställningarna, en är V-sync, kommer inte ihåg den andra men den ska vara urkryssad iaf. Att ha effekter, foliage osv på medel är helt onödigt och ger dig inte mer än lägre FPS.

Aight, verkar som den använder allt minne på grafikkortet(2gb, gtx 960) används, hamnar ner mot 15 fps i vissa stunder. Tror du att extra ram räcker eller måste grafikkortet uppgraderas också?

Tack för infon

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010

Jag är väl gammaldags, men jag har svårt för det här med att spela medans jag har igång 30 bakrungsprocesser, en virus sökning och 32 tabs i Chrome, utan jag stänger ner sånt jag inte använder, jag klarade mig till 2016 på 6GB ram utan att få slut... nu kör jag 8 gb O_o

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skelleftehamn
Registrerad
Dec 2002

Jag vill inte slå av allt sånt. Jag kan kolla på en stream medans jag spelar och ha Skype uppe och massor av andra tabbar..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017
Skrivet av envelope91:

Jag är väl gammaldags, men jag har svårt för det här med att spela medans jag har igång 30 bakrungsprocesser, en virus sökning och 32 tabs i Chrome, utan jag stänger ner sånt jag inte använder, jag klarade mig till 2016 på 6GB ram utan att få slut... nu kör jag 8 gb O_o

haha, har inte så mycket lite streams, och youtube är det som vanligtvis är igång. Kan bli lite dötid i pubg om man spelar duos eller squad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Dec 2011

Ja det är det värt.

[Datorlåda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [Moderkort: Asus Z170-Pro] [Processor: i7 6700k 4.6 GHz @ 1.31v] [CPU-kylning: NZXT Kraken X61] [Minne: 16 GB 2400 MHz CL14 DDR4] [Grafikkort: MSI GTX 1080 Seahawk X 2114 MHz] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2, 640 GB Western Digital HDD] [Bildskärm: Philips BDM 4350UC] [Ljudkort: Soundblaster ZxR] [Högtalare: Edifier S530D] [Hörlurar: BeyerDynamic DT880]