Varför är Youtbubers förbannade?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landvetter
Registrerad
Maj 2002

Varför är Youtbubers förbannade?

Jag har missat det stora sammanhanget varför så många Youtubers är förbannade just nu på Google/Youtube?

Får de mindre pengar från annonser och är det inte något med vilket material som tillåts och inte eller vad är det som händer egentligen?

Ryzen 1600@3900 Mhz - Asus X370 Prime-Pro - Noctua NH-D15 - Geforce GTX 1080 Ti - Accelero IV - Corsair Vengance LPX 16Gb 3200 MHz - Samsung 960 EVO m.2 - Corsair TX650M V3 - Dell S2417DG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trondheim, Norge
Registrerad
Okt 2001

Youtubers får pengar från annonser. "Vanligt" folk får sina videos flaggade och får inte visa annonser om dom gör videos som handlar om känsliga ämnen som politik, nyliga händelser om feks terrordåd exempelvis.

Jimmy kimmel, och andra stora mediebolag däremot, dom kan producera videos som handlar om samma känsliga teman, men fortfarande få ha reklam på sina videos.

Det gör att vissa blir förbannade.

Jag tillverkar Background Music och Stock Photos. Kanske passar något ditt projekt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017

Youtube censurerar även sägs det, man får inte ha olika åsikter inom politik, har man fel åsikter blir man osynlig på Youtube.

i7 4770k@4,5GHZ||GTX970@1,53/2GHZ||Asus Z97-A||
SSD 512GB||24GB RAM@2,4GHZ|H440||RM750W||Win10.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåne
Registrerad
Apr 2002

Har Youtube reklam?! Adblockern gör sitt jobb

Define R5 Titanium | EVGA SuperNOVA 750 G2 | ASRock Z77 Extreme4 | Intel i5 3750k @ 4Ghz | Cooler Master 212 Evo | 16GB Corsair XMS3 PC12800 | Gigabyte GTX1070 | Intel SSD 530 120Gb | Asus VG248QE | Win 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2005

Grejen är väl också att många videor som varit okej innan helt plötsligt blivit flaggade som icke inkomstgivande mer eller mindre på en gång, efter att annonsörer uppmärksammat Google att de inte vill att deras reklam visas för videor med den typen av innehåll.

Jag har förståelse för dem, det måste kännas rätt kasst att lägga ned massor av tid att skapa videor som var ok för reklam innan, och sedan helt plötsligt ändras förutsättningarna med förlorade intäkter som följd.

Z87-Pro, I5 4670K@4.0 (4.2 single), Sapphire 290 TRI-X ~10% överklock, 16GB Crucial Tactical@stock, Deep Silent 1, Samsung Evo 250GB + 2x1TB 7200
Toshiba Satellite L855-10U
P5QL, E5300@3640Hz, GTX275, 4GB kingston 800MHz cl4, Threehundred, Zalman 500W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2012

YouTubes algoritm flaggar dessutom material som olämpligt för all/viss reklam hejvilt och kanalägaren måste då ansöka om att få sitt material granskat av en YouTube representant för att omvärdera videon. I många fall så har algoritmen flaggat klippet även fast det är OK för sagda reklam, men då är många av reklam intäkterna redan borta då klippen ofta har sin största tillströmning av tittar precis när dom lagts upp.

Under construction...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Amsterdam
Registrerad
Jun 2016

Problemet är väl dessutom att det inte bara är kändisar som slipper undan reglerna. Utan även populära Youtubers.

Det blir svårt för halvpopulära Youtubers att slå igenom om Youtube tar bort annonser från deras klipp, begraver dem i sökresultaten och censurerar dem. Kort och gott är det Youtube som väljer vem som ska bli poppis istället för att det drivs av 'Likes' eller 'Views'. Väldigt skevt system, och känns ganska farligt i det stora hela.

Galleri: https://www.sweclockers.com/galleri/14375-nytt-threadripper-1...

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — Corsair Vengeance 32GB 3000MHz LED White — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av e1m1:

Jag har förståelse för dem, det måste kännas rätt kasst att lägga ned massor av tid att skapa videor som var ok för reklam innan, och sedan helt plötsligt ändras förutsättningarna med förlorade intäkter som följd.

Dessutom så har väl kommunikationen kring detta innan det genomfördes varit i princip icke-existerande. Många upptäckte detta när plötsligt intäkterna rasade såvitt jag förstår. Och i början fanns inte heller någon möjlighet att be om en extra "manuell" kontroll.

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2009

https://www.youtube.com/watch?v=Z7M7yyRDHGc

Ganska bra video med bra information-till-längd-ratio!

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
Many wow, such coin
MSI Z87 MPOWER | i7 4770k | MSI Gaming GTX 970 | 16GB Corsair Vengeance | Samsung 840 EVO 250GB | Steelseries Sensei, Rival | Q-pad QH-90 | Q-pad MK85

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015

Vissa jag följer säger att deras inkomster har gått ner med 80-90% till följd av detta. Det gäller ju även retroaktivt, en av dem vaknade upp en morgon och då hade över 800 av deras videor blivit flaggade helt utan någon förklaring. Videor som har varit okej innan men som de nu inte kan tjäna några pengar på.

YouTube flaggade en välgörenhetsvideo som gjordes till förmån för offren av skjutningen i Las Vegas av en av de största skaparna som finns. Jimmy Kimmel gjorde något liknande och har fortfarande reklam på sitt klipp. YouTube har bekräftat att "stora profiler" står utanför reglerna.

Skickades från m.sweclockers.com

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Cooler Master CM 690 III | Saitek Eclipse III | ASUS Strix Claw | Samsung S24D590L

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

För att dra den korta versionen, YouTube finansieras av reklam. När du annonserar en produkt eller tjänst kanske du inte vill att folk ska förknippa din produkt, varumärke eller kedja med en person som står för åsikter eller innehåll som inte är förenligt med verksamheten.

Det finns väldigt många kanaler som lever, eller har levt på att göra olika typer av sensationsvideos eller dylikt. Något som kanske många tycker är underhållande och ger mycket views men som annonsörerna inte uppskattar.

Av de jag läst och lyssnat på så verkar youtubare som inte ägnar sig åt "sensationsmedia" eller har extrema åsikter inte drabbats alls eller speciellt mycket.

Sen ändras ju alltid deras algoritmer för hur saker flaggas från och till och där har det ju inte allt för sällan blivit fel där innehåll flaggats för knasigheter som inte har någon logik. Säger inte att oskyldiga inte har drabbats, däremot är många av de som nu skriker högst och personer som har innehåll på sin kanal som går ut på att skrika högst och vara mest kontroversiella.

Blir lite som produktrecensioner, de som ger betyg och kommenterar mest och flitigast är i de flesta fall de som har upplevt problem. De som är nöjda överlag kommenterar sällan.

..:: trickeh2k ::.. http://youtube.com/trickysaer Windows 10 Pro - i7 4790k @ 4,5Ghz - ASUS Maximus VII Hero - 8GB AVEXIR Blitz 1.1 Blue LED CL10 2400Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 780 Classified - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - A-Data SX900 128GB, Samsung EVO 840 120GB, SanDisk Ultra II 480GB, 2TB WD Caviar Black - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Blue Yeti - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av PointMan:

Har Youtube reklam?! Adblockern gör sitt jobb

Exakt, låt dem sända hur mycket. eller litet reklam de vill, jag ser den ändå aldrig

Mobo: ASUS ROG STRIX Z270I GAMING | CPU: i7-7700k @4.8 & 1.200v | GPU: Gigabyte 1080ti Waterforce | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz | PSU: Corsair RM650x gold | Chassi: Fractal Design Define Nano S | CPUkylare: Corsair Hydro H115i |SSD1: Samsung M.2 960 Evo 500 Gb| SSD2:Samsung 850 Evo 1Tb | HDD: WD Black 1Tb | Monitor: Acer Predator X34 @100hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Dec 2004

Devil dog gamer hade fått en jäkla massa videor demoneytized pga att han mest kör spel med namn eller beskrivning på war. Då måste han manuellt gå in och begära granskning per video.. Vilket är ett gigantiskt arbete.

Acer Predator I17 hemma. Lenovo W540 i jobbet. DJI Phantom 3 i luften.
Samsung Galaxy S7 edge i handen. Fru och 2 barn i hjärtat.
https://youtu.be/9PDdzicTQHg