Permalänk
Medlem

Byta Chassi och kylare

Hej!

Jag har nyligen skruvat ihop ett nytt bygge.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10778812/

Stötte på lite problem med min Dark Rock 3 att den täcker över ett av minnekortslotsen, fick tips då att köra den som en pull config istället.
Nu har jag då plats med alla mina minnen men. Är lite orolig över mina temps på CPUn, den ligger på 44-57C nu när jag sitter och skriver till er. Körde ett snabbt test med IntelBurnTest och den blev väldigt fort 88-99 gradar. Loggat med RealTemp.

Jag funderar på att köpa ett nytt chassi och en vattenkylare istället för att få plats med mina minnen och få bra kylning.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/10778846/

Min fråga är, kan jag köra NZXT i toppen utan att det krockar med moderkortet eller minnena?
Mitt nuvarande chassi klarade endast 4cm.
Försökt läsa manualen på corsair 460x men hittar ingen beskrivning om hur hög en radiator får vara.

Permalänk
Medlem

Hej. Nej den får inte plats! kolla efter en 240 radd istället. Så slipper du massor med huvudvärk! Har ett helvete att hitta chassin som jag gillar där en 280 får plats i taket. Borde ju inte vara ett problem 2017 kan man tycka.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Alright, så https://www.inet.se/produkt/6912317/nzxt-kraken-x52-240mm borde kanske få plats då, mest orolig för att det ska krocka med minnena.

Vilka chassin har du kollat på själv?

Permalänk

Det kan ju vara så att det inte är pastan som är ojämn eller annat problem. Men första tipset är att köra en mindre fläkt i push-config. För pull gör inte så mycket utan en push-fläkt som hjälper den

Billig och bra lösning

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Skrivet av Mooneye:

Hej!

Jag har nyligen skruvat ihop ett nytt bygge.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10778812/

Stötte på lite problem med min Dark Rock 3 att den täcker över ett av minnekortslotsen, fick tips då att köra den som en pull config istället.
Nu har jag då plats med alla mina minnen men. Är lite orolig över mina temps på CPUn, den ligger på 44-57C nu när jag sitter och skriver till er. Körde ett snabbt test med IntelBurnTest och den blev väldigt fort 88-99 gradar. Loggat med RealTemp.

Jag funderar på att köpa ett nytt chassi och en vattenkylare istället för att få plats med mina minnen och få bra kylning.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/10778846/

Min fråga är, kan jag köra NZXT i toppen utan att det krockar med moderkortet eller minnena?
Mitt nuvarande chassi klarade endast 4cm.
Försökt läsa manualen på corsair 460x men hittar ingen beskrivning om hur hög en radiator får vara.

Byt ut minnena istället, antingen lågprofil eller 2x16Gb.
Men har du provat att sätta fast fläkten lite högre upp på kylaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooneye:

Alright, så https://www.inet.se/produkt/6912317/nzxt-kraken-x52-240mm borde kanske få plats då, mest orolig för att det ska krocka med minnena.

Vilka chassin har du kollat på själv?

Oj många.. så fort man går upp till 280 så försvinner typ kompatibiliteten tyvärr. Inte ens i mitt gamla define S fick den plats i tacket då tog skölden på moderkortet i :S

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Avstängd

@Mooneye: Som folk påpekar, flytta antingen upp den främre fläkten eller köp en 120mm fläkt. Att köpa ett nytt chassi och en AIO kylare p.g.a minnena är ju bara vansinnigt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Har nu testat riggen med att ta bort ett ram minne för att få in fläkten fram, gått ner 6-8 grader på varje core i maxtemp, idle ligger 2-3 grader ner, kan vara så att jag måste sätta dit ny kylpasta.

@StuntmanMike
Om jag ska ge upp på RGB minnen, vilka minnen är tillräckligt låga för att få in Dark Rock 3 / Dark Rock Pro 3 med min setup, vill ha minst 32 GB för redigering?

Tack för all hjälp hitills

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mooneye:

@Peppar2014: Har nu testat riggen med att ta bort ett ram minne för att få in fläkten fram, gått ner 6-8 grader på varje core i maxtemp, idle ligger 2-3 grader ner, kan vara så att jag måste sätta dit ny kylpasta.

Du behöver inte plocka bort några minnen, räcker med att flytta upp fläkten eller köpa en mindre 120mm modell.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Slår ännu ett slag för att bara flytta upp fläkten någon centimeter. Jag kör samma kylare och har det så utan några bekymmer. Lär kyla betydligt bättre än enbart pull-config iaf

Permalänk
Medlem

Försökte precis med att flytta upp fläkten så att jag får plats med minnena, kan inte stänga chassit med glasskivan :/
Just nu kör jag den på PUSH med 3 minnen istället för 4.
Men om jag inte ska köpa nytt chassi för att kunna köra vattenkylning så är jag mer inne på att lämna tillbaka mina minnen och köpa lågprofilsminnen och byta ut luftkylaren till Dark Rock Pro 3 istället.

Vad tror ni om det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mooneye:

Försökte precis med att flytta upp fläkten så att jag får plats med minnena, kan inte stänga chassit med glasskivan :/
Just nu kör jag den på PUSH med 3 minnen istället för 4.
Men om jag inte ska köpa nytt chassi för att kunna köra vattenkylning så är jag mer inne på att lämna tillbaka mina minnen och köpa lågprofilsminnen och byta ut luftkylaren till Dark Rock Pro 3 istället.

Vad tror ni om det?

Varför ska du göra allt mer komplicerat än det behöver vara? jag har i flera inlägg påtalat om att du kan byta till en 120mm fläkt, och kommer ge dig frigången du behöver mellan fläkt och minnet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Försöker inte göra det mer komplicerat Peppar2014, jag har bara försökt bygga en rigg som skulle se snygg ut med RGB men ändå kunna maxa hårdvaran. Har bara antagit att jag kommer förlora en hel del kylning på att köra en 120mm fläkt på något som ska ha 140mm på sig. Men det kanske inte är så det fungerar?

Eftersom minnena har varit i vägen för att jag ska kunna ha en så bra luftkylare som möjligt så har min RGB dröm dött ut lite. Därför funderade jag på att byta ut minnena till lågprofil och bara köra på en så bra kylare som möjligt.
Det är då jag tänker att Dark Rock Pro 3 kommer ge mig mest utav min CPU, inte vara ful som noctuan och ändå vara tyst.

I början av tråden skrev jag om att byta chassi och till vattenkylning för att behålla RGB minnena.

Permalänk
Medlem

Jag har ju varit väldigt korkad och otydlig också. Menar inte att jag ska köpa allt nytt. Jag byter ut på öppet köp och betalar mellanskillnaden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mooneye:

Försöker inte göra det mer komplicerat Peppar2014, jag har bara försökt bygga en rigg som skulle se snygg ut med RGB men ändå kunna maxa hårdvaran. Har bara antagit att jag kommer förlora en hel del kylning på att köra en 120mm fläkt på något som ska ha 140mm på sig. Men det kanske inte är så det fungerar?

Eftersom minnena har varit i vägen för att jag ska kunna ha en så bra luftkylare som möjligt så har min RGB dröm dött ut lite. Därför funderade jag på att byta ut minnena till lågprofil och bara köra på en så bra kylare som möjligt.
Det är då jag tänker att Dark Rock Pro 3 kommer ge mig mest utav min CPU, inte vara ful som noctuan och ändå vara tyst.

I början av tråden skrev jag om att byta chassi och till vattenkylning för att behålla RGB minnena.

Du förlorar inget på 120mm fläktar. Sen använder Be quiet Dark Rock 3 135mm fläktar, inte 140mm.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|