Ni som kör 34" ultra wide, hur "djupa" skrivbord har ni?

Permalänk
Medlem

Ni som kör 34" ultra wide, hur "djupa" skrivbord har ni?

Efter en lång tids tjatande har jag äntligen fått ok från frugan att fixa mig en datorhörna här hemma.
Problemet är att min tilldelade plats har bra med utrymme på bredden, men lite dåligt på djupet.

Min tanke har hela tiden varit att köpa mig en 34" ultra wide, men jag är lite osäker på om det kommer att vara praktiskt möjligt.
Maxdjup jag kan ha på mitt skrivbord är ca 55cm, om det krisar så kan jag tänka mig att hänga skärmen på väggen eller köpa ett bordsfäste.

Så ni som har erfarenhet, vad tror ni, kommer en 34" ultra wide funka för mig?

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A Vit | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | X34A |

Permalänk
Medlem

Jag har typ 60 djupt, det kändes konstigt i början men nu trivs jag fint. Skulle dock inte köpa en så stor skärm igen på det avståndet. Skulle köpt en 27tum.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

kör 34tums. Bordet är 80cm djupt o skärmen är placerad ca 55cm från kanten (tangentbordet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disagio:

Efter en lång tids tjatande har jag äntligen fått ok från frugan att fixa mig en datorhörna här hemma.
Problemet är att min tilldelade plats har bra med utrymme på bredden, men lite dåligt på djupet.

Min tanke har hela tiden varit att köpa mig en 34" ultra wide, men jag är lite osäker på om det kommer att vara praktiskt möjligt.
Maxdjup jag kan ha på mitt skrivbord är ca 55cm, om det krisar så kan jag tänka mig att hänga skärmen på väggen eller köpa ett bordsfäste.

Så ni som har erfarenhet, vad tror ni, kommer en 34" ultra wide funka för mig?

Häng den på väggen! Mer utrymme och betydligt snyggare

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

@Disagio: Nu har jag ingen Ultrawide själv men många kompisar som kör med det och det största problemet med dem brukar vara att dem har enorma fötter, så om du hänger den på väggen så ska du nog inte ha några problem. Dock låter det som att du kommer sitta ganska nära skärmen och det kan nog bli ganska obekvämt. Min rekommendation är att du springer in på typ Elgiganten eller någon butik som har Ultrawide skärmar på visning och kolla o testa dem lite.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

https://www.dustinhome.se/product/5010206464/mx-desk-mount-lc...

funkar skit bra, tar inte onödigt med plats (som orginal foten gör..).

Permalänk
Medlem

Sett från skärmen har jag 50 cm till bordskanten. Bordsskivan är 80cm djup men stället för skärmen är så ofantligt stort att man inte kan ha den längre bak.
Kan du väggmontera skärmen eller på annat sätt ha den så du kan få minst 50cm till bordskanten så tror jag inte det är något problem.
jag tycker det är perfekt med 50cm till skärmen. Sitter på en x34 predator.

Permalänk
Medlem

34" ultra wide är inte så stort, mindre än vad man tror, ultra vide brukar vara 21:9.
En 34" blir då ca 86cm diagonalt, och om man sätter skärmen ganska nära bakre kanten så kommer det inte bli för nära.
Betyder att du får ca 60cm till skärmen, man sitter ju också en liten bit från bordskanten = perfekt..

Men om det verkar vara i närmaste laget så är det ju ett gyllene tillfälle att byta skrivbord, så ser inga problem med en 34" eller varför inte en 42" 4K skärm osv hur man än ser det...

Problemet är ju inte för stor skärm, utan problemet är ju för litet skrivbord

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Mitt bord är 80 cm djupt och skärmen är 50 cm från framsidan av bordet

Permalänk
Medlem

Tack för svaren alla, det verkar som att det i alla fall inte är helt tokigt, jag får helt enkelt köpa hem en skärm och testa, troligtvis så får jag väl hänga den på väggen.

Nu ska jag bara lista ut vilken skärm jag ska köpa.

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A Vit | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | X34A |

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån men är inte denna fråga lite meningslös utan att veta VILKEN skärm vi pratar om?

För egen del kör jag en 40" 4K skärm på mitt 60 cm djupa skrivbord och har gjort så i typ 2 år eller vad det kan vara och har idag svårt att tänka mig något mindre än så. I övrigt är nog som redan nämnts en bra ide att ersätta det medföljande stativet med ett custom, vilket brukar spara in lite på djupet och ha andra fördelar.