Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2012

Hjälp med val av Displayport-kabel

Hej
Jag behöver hjälp med att hitta en displayportkabel som är ca 7m lång. Enligt olika källor så verkar det som displayport inte klarar mer än ca 3m innan dess bandbredd miskas. Detta är ett problem eftersom jag kommer seriekoppla kabeln mellan 2st 1440p skärmar och kommer således att använda ca 70% av DP 1.2 bandbredden, eller 12.096 Gbps.

Jag har hittat denna, men är osäker på om den verkligen kommer att fungera. Tillverkarens webbsida hävdar att den ger full bandbredd men inte att den är aktiv eller liknande.

Tack för hjälpen!

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Msi Geforce 970 Armor, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 12gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Ljudkort Xonar DGX, Kylare Corsair H100i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2012

Är det ingen som vet något?

Jag postar bara här när jag är desperat, visa lite medlidande!

Jag kan också tillägga att kabeln ska vara in den i länken, dvs full displayport till mini.

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Msi Geforce 970 Armor, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 12gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Ljudkort Xonar DGX, Kylare Corsair H100i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2012

Det bästa jag kan hitta är denna. Tilv websida

Den är dock bara 5 meter men de kablarna som är längre verkar inte stödja mer än 4k i 30Hz vilket är mindre än 7 Gbps. Jag behöver typ 12...
Alternativer är väl att köpa 2 st HDMI- kablar, men det skär lite i hjärtat att göra det, så mycket mindre elegant än diasychaining.
Är det föresten någon som vet varför HDMI klarar av så mycket längre kablelängder än DP?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2012

Denna kanske är bättre?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Okt 2001

DisplayPort är certifierad till 5m, finns inget sätt att komma runt det...allt över 5m kommer reslutera i "loss of singal".

Personligen har jag nog bara köpt vilken 5m som helst, och testat

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

Köp den billigaste du hittar, det gör ingen skillnad.

Och sluta bumpa.

---

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2012

Men varför står det att vissa 5m kablar bara klarar av 4k 30Hz och andra, som är samma längd, klara 4K 60 Hz? Eller vad är skillnaden liksom?

Exempel

Kabel Nr. 1:

Kabel Nr. 2:

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Marcsmen: Du är ute på okänd mark här. Testa dig fram, för det är enda sättet att få svar.

Men ja: sju meter är problematiskt med DP och den bandbredd du funderar på. Det finns alltid vägar runt problemet om du inte får det att fungera. Till exempel blir det mycket lättare att köra en separat DP-kabel för varje skärm eftersom det halverar bandbredden över kabeln. Du landar på runt 250 MHz med 2560x1440/60 Hz vilket många av de längre kablarna kan orka med. 500 MHz över en enda lång kabel däremot är betydligt svårare.