Bästa sättet att avinstallera steamspel?

Permalänk
Medlem

Bästa sättet att avinstallera steamspel?

Jag har en fundering: min hårddisk börjar bli tämligen full, och jag har avinstallerat en del steamspel - tror jag åtminstone.

Det känns märkligt när man högerklickar på en titel i biblioteket och väljer "uninstall" så tar det bara någon sekund, så är spelet grått, som om det vore avinstallerat. Men det verkar skumt, att det skall vara så enkelt: datorn gör ju liksom ingenting, och jag ser ingen större effekt på att det nu skulle försvinna särskilt mycket från hårddisken.

Min fråga: det bästa sättet att avinstallera steamspel komplett från en hårddisk?
Jag vill ju att steam skall "hänga med", varför jag inte vågat avinstallera spelen via windows avinstallationsfunktion.

Permalänk
Medlem

Det enda som blir kvar när man raderar spel via Steam är små skräpfiler i form av sparfiler, profiler osv. Det är möjligt att det 'registermässigt' vore bättre att avinstallera spelen via Windows egna programhantering men i ärlighetens namn har aldrig stött på några problem när jag avinstallerat något via Steam.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

Spelar ingen roll om du avinstallerar via Windows eller Steam. Som ovan säger kan exempelvis profiler osv stanna kvar. Vill du få en riktig uninstall som tar bort allt så kör Ccleaner's (Gratis, från Piroform funktion för avinstallation. Den tar bort programmet och tillhörande filer. Med de programmet kan du också ta bort en hel del andra saker som ligger och skräpar, gamla Windows loggar osv.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

Spelar ingen roll om du avinstallerar via Windows eller Steam. Som ovan säger kan exempelvis profiler osv stanna kvar. Vill du få en riktig uninstall som tar bort allt så kör Ccleaner's (Gratis, från Piroform funktion för avinstallation. Den tar bort programmet och tillhörande filer. Med de programmet kan du också ta bort en hel del andra saker som ligger och skräpar, gamla Windows loggar osv.

Jag använder själv CCleaner men kolla upp vad det är du laddar ned för något om du väljer att skaffa det. En tidigare version av programmet innehöll nämligen (ironiskt nog) skadlig kod då hackare lyckades ta sig in på servrarna och ladda upp en infekterad .exe-fil.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

Att det går snabbt kan ju dock bero på att du har en SSD och ingen gammal hdd längre? Det händer mig fortfarande rätt ofta!

Finns väl lite olika förklaringar till detta, här är några gissningar.

De spel som använder sig utav sourcemotorn (CS, HL2, DOTA2 etc.) vet jag förr delade just själva filerna för motorn och då stannade dessa kvar om man bara tog bort t.ex css och inte hl2. Kanske sker detta även för andra spel med olika motorer/ramverk? Oklart om detta stämmer i dagens läge..
Det kan även vara så att de delar av din hårddisk som haft dina steamspel blir nu flaggade som endast överskrivbara/tillgängliga för andra program, men sparas ifall du skulle ångra dig, så att det går snabbar att installera igen.

Permalänk

@ågren: Man ska alltid vara uppmärksam. Finns ju fler alternativ men detta program är av toppkvalitet. Tips?

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar,

Jo det rör sig om en SSD, så det går väldigt mkt snabbare. Sedan jag tog bort ett större spel, så såg jag faktiskt viss effekt. Sedan är SSD:n i ärlighetens namn även i minsta lagen (endast 256), så jag kikar runt på en till som jag ändå tänk införskaffa alldeles oavsett.

EDIT: Såg just att t.ex. Rockstar lägger till en extra mapp för Social Club, kan även tänka mig att U-Play beter sig likadant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

Spelar ingen roll om du avinstallerar via Windows eller Steam. Som ovan säger kan exempelvis profiler osv stanna kvar. Vill du få en riktig uninstall som tar bort allt så kör Ccleaner's (Gratis, från Piroform funktion för avinstallation. Den tar bort programmet och tillhörande filer. Med de programmet kan du också ta bort en hel del andra saker som ligger och skräpar, gamla Windows loggar osv.

Toppen ! Jag hade helt glömt bort att CCleaner har en "uninstall"-funktion ! Tack

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS