Permalänk

Köpråd datorskärm

Hej!

Bygger dator och funderar på vilken skärm jag ska köra på, kommer mest att videoredigera Full HD samt spela lite fps-spel. 27-28'' blir det, föredrar även thin to no bezel. Budgeten är under 3k så förväntar mig inte 144hz eller 1440p. Det jag söker är främst en snygg skärm med bra färgåtergivning men som även presterar bra inom gaming. När det kommer till IPS eller TN så är jag mer osäker, även om jag ska ha blank eller matt. Är det väldigt störande att ha en blank skärm när man spelar eller tänker man inte på det? De flesta skärmar under 3k har 60Hz och 1080p. Är det bara att köra på vilken som eller är det något jag bör tänka på?

Tack på förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Westmanen: Har du något som helst behov av att kunna påverka videons färger, toner och exponering? I sådana fall går TN-paneler bort eftersom du aldrig kan avgöra vad som är inspelat i videon och vad som tillförs av skärmen.

Med den budgeten kommer du på gränsen till 2560x1440-skärmar med IPS-teknik. Då har du överlag bättre förutsättning för problemfri färgåtergivning. Går du på de hundratals 1920x1080-modeller som finns på marknaden är det mycket större variation. Man vet inte vad man har förrens man ser det framför sig. Även IPS-modeller i den lägre prisklassen kan vara rätt dåliga och felaktiga i fråga om färgåtergivning.