Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

1060 gpu till 1440p skärm

Kommer mitt gtx 1060 6gb grafikkort orka en 1440p-skärm? Är det värt att köpa en 1440p-skärm till en dator som jag kommer att spela med 1080p på?

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Westmanen:

Kommer mitt gtx 1060 6gb grafikkort orka en 1440p-skärm?

Hur långt är ett snöre?

Svaret beror helt på vad du spelar för spel och vad du har för krav på framerate och grafikinställningar. 30 fps i Dota 2 med allt på lägsta? Inga problem. Konstant 165 fps i Battlefield 1 med maxade inställningar? Knappast.

Men helt generellt skulle jag säga att det går att spela i 1440p med ett 1060. Och jag vill tillägga att det ofta går att sänka grafikinställningarna så att man tjänar ganska mycket prestanda utan att grafiken blir märkbart fulare.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2012

Osäker, men jag tror att det borde fungera ganska bra så länge du inte förväntar dig "ultra-allt" i spel . Vet att Inet har en dator med ett gtx 1060 i deras butik på Hötorget, där de visar upp en 1440p-skärm jag själv tänker köpa och den verkar ju hantera det bra. Resten av din dator spelar ju också in såklart. Till din andra fråga: nej, det tar ju bort själva syftet med den. Men hur tänker du, planerar du att uppgradera burken framöver eller vad?

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus ROG Strix GTX 1080 // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Du kommer kunna köra mindre krävande spel utan större problem, särskilt om du ställer ner inställningarna något, Overwatch på High eller Medium istället för Ultra till exempel.

Annat kan vara en idé att köra i halvskärmsläge och utnyttja hela spelytan till annat också?

Men tills vidare i alla fall, tills antingen Volta kommer och pressar priserna något, eller mining dör och pressar priserna, eller tills du helt enkelt fyllt upp plånboken igen, så kommer en 1060 nog kunna orka med i alla fall 60 fps på medium to high, klarar en 1070 det på ultra så ska du nog kunna stånka dig upp dit utan att köra allting i bottnen även på lite tyngre krävande spel.

Kanske vore lite overkill att köpa en 144hz+ refreshrate skärm, men finns gott om 75-100hz skärmar som kommer skala bra med en grafikkortsuppdatering utan att kräva att du köper en 1080ti i skuldsatt julklapp till dig själv.