Permalänk
Medlem

Pi3 som HTPC

Hej, jag har en gammal dator som HTPC. Den är nu både för gammal och ful för att få stå i vardagsrummet. Istället har jag köpt på en Pi 3 som ersättare.
Mina behov är i princip att kunna se på streamad TV genom webbläsare och titta på bilder från NAS.
Efter att ha packat upp den och installerat Kodi och Raspian, så började jag testa. Och herre gud vad krångligt det var. Kodi verkar bara vara till för de som kör piratsteam och Chromium kan inte visa film.

Så min fråga är enkel om jag vill se på mitt Netfilx konto och HBO Nordic samt SVT play, Youtube och slutligen titta på bilder från min NAS är det bättre att köpa en x86 plattform med Windows eller kan min Pi 3 lösa detta. Jag har inte 100-tals timmar att lägga på konfigurera lösningen, men lite tid kan jag nog lägga ner. Vart skall jag börja, det känns spontant som Kodi borde kunna fixa detta utan alla pirat addons.

Permalänk
Medlem

Jag höll på med en Pi2 när det bar av. La ned oförskämt mycket tid till att få diverse add-ons att fungera som sedan när som helst kunde lägga av pga. uppdatering hos källorna. Investerade därför i en Mii box (http://www.mi.com/en/mibox/) det bästa köpet jag gjort på länge! Den hänger sig ibland när det varit i standby för lång tid, Casting fungerar ej med ViaPlay eller CanalDigital, men fungerar utöver detta helt felfritt!

OBS!
Kolla så att din NAS har appar fungerar med android TV (fungerar med synology) och jag har ej testat med HBO nordic!

Permalänk
Medlem

installera chrome eller firefox? det borde inte vara några problem, då bör du ju kunna titta på svt play etc

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Din NAS klarar inte plex? För isf är nog lättaste bara att köra en Chromecast och sen casta apparna från telefonen istället.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harmless:

Vart skall jag börja, det känns spontant som Kodi borde kunna fixa detta utan alla pirat addons.

nä, för det kan de inte göra utan att bryta mot rättighetsavtal då det inte finns några proprietära addons eller plugin lättviktiga nog att köra på en Pi.

men med dessa mer eller mindre legalt korrekta tillägg så är det jättenkelt att se de flesta playkanaler iaf. för SVT och en del andra finns dedikerade sådana, för det större utbudet finns en som heter "Retrospective" som har en väldig massa källor inlagda.

Netflix vettetusan, men det kan ev vara omöjligt då det nog är DRM-skyddade strömmar. funkar inte Netflix via en Chromecast? isf kan det kanske vara ett komplement vid sidan av, TVn.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Kodi funkar utmärkt för annat än piratat.. jag använder chrome launcher som addon, med det kan du göra genvägar i kodi som direkt startar Netflix, HBO, SVT play, ja vilken webbsida du vill i helskärmsläget couch mode. Jag kör all streaming, även Spotify på det viset, ser tjusigt ut och man behöver inte oroa sig för nån app som slutar få updates.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800x Kylning: Noctua NH-U12P SE2 RAM: 16gb Ballistix 3600 MB: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 GPU: ASUS RTX 3060 M.2: Kingston A2000 250GB SSD: Samsung 850 Evo 500GB, Samsung 860 Evo 1TB HDD: WD Caviar Black 500GB PSU: Cooler Master V700 Chassi: Antec p280

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harmless:

Hej, jag har en gammal dator som HTPC. Den är nu både för gammal och ful för att få stå i vardagsrummet. Istället har jag köpt på en Pi 3 som ersättare.
Mina behov är i princip att kunna se på streamad TV genom webbläsare och titta på bilder från NAS.
Efter att ha packat upp den och installerat Kodi och Raspian, så började jag testa. Och herre gud vad krångligt det var. Kodi verkar bara vara till för de som kör piratsteam och Chromium kan inte visa film.

Så min fråga är enkel om jag vill se på mitt Netfilx konto och HBO Nordic samt SVT play, Youtube och slutligen titta på bilder från min NAS är det bättre att köpa en x86 plattform med Windows eller kan min Pi 3 lösa detta. Jag har inte 100-tals timmar att lägga på konfigurera lösningen, men lite tid kan jag nog lägga ner. Vart skall jag börja, det känns spontant som Kodi borde kunna fixa detta utan alla pirat addons.

Hej

Köp AppleTV. Då slipper du masa krångel. Jag har Netflix och HBO och iblandt tittar på SVT play, har också bilder, serier och filmer på NAS-en och fungerar hur bra som helst.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

För ditt use-case så får jag hålla med om följande: Chromecast eller Apple TV.

Jag har själv en RPi3 med Kodi och den används allt mer sällan till förmån för Chromecasten.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag är en förespråkare för kodi i nästan alla lägen. Men jag tror att en chromecast ger minst huvudvärk för dig

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini