Permalänk
Avstängd

Ny skärm 32" . G-sync eller ej ?

Hej
Funderar på att fixa en ny skärm och budgeten ligger runt 5K .
Frågan är om jag kommer få problem om jag kör utan G-sync och enbart V-sync?
Ser att Free sync skärmarna är billigare men har ett Nvidia 1080Ti kort dessvärre:/

Den jag kollat på är en
AOC 32" AGON AG322QCX Curved 144Hz

Vad tror ni?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Hej
Funderar på att fixa en ny skärm och budgeten ligger runt 5K .
Frågan är om jag kommer få problem om jag kör utan G-sync och enbart V-sync?
Ser att Free sync skärmarna är billigare men har ett Nvidia 1080Ti kort dessvärre:/

Den jag kollat på är en
AOC 32" AGON AG322QCX Curved 144Hz

Vad tror ni?

Med en rigg av din kaliber tycker jag att du ska spara lite till så du kan få just G-Sync också.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Det är ju väldigt svårt att svara på. Jag har ingen G-Sync skärm (har haft en AGON och det är för övrigt en riktigt bra skärm) men jag känner inte att det är något jag saknar. Bryr mig inte särskilt mycket om tearing men om du gör det ska du absolut skaffa en skärm med G-sync. Somliga tycker att det är som natt och dag och det är upp till dig att avgöra var du står. Åk till en lokal butik och pröva eller beställ hem och skicka tillbaka om du inte tycker det är en nödvändighet, acer har riktigt fina curved skärmar med g-sync annars.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Hej
Funderar på att fixa en ny skärm och budgeten ligger runt 5K .
Frågan är om jag kommer få problem om jag kör utan G-sync och enbart V-sync?
Ser att Free sync skärmarna är billigare men har ett Nvidia 1080Ti kort dessvärre:/

Den jag kollat på är en
AOC 32" AGON AG322QCX Curved 144Hz

Vad tror ni?

Om du kört med v-sync förr och inte stör dig på fördröjningen så ser jag inga problem med att köra vidare på det. För egen del kör jag g-sync och skulle aldrig köpa skärm igwn utan det eller freesync. Men alla har olika vanor och krav. Bästa är om du kan testa och se vad som funkar bäst för dig.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

Jag antar du har läst att den där skärmen har hemsk pixel matrix vilket gör tex. text väldigt drygt att titta på. Jag är själv ute efter 32" igen, men hoppar den skärmen och väntar på LG's 32" IPS 165hz(G-sync) skärm istället som jag hoppas kommer ut i slutet av det här året.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Schluug:

Med en rigg av din kaliber tycker jag att du ska spara lite till så du kan få just G-Sync också.

Kan ju vara så att man spenderat alla pengar också.
Så några sköna laxar till är G-sync värd? Är en ganska stor skillnad prismässigt
kan tilläggas att jag aldrig testat en skärm med G-sync därav frågan.

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av firstofmay:

Det är ju väldigt svårt att svara på. Jag har ingen G-Sync skärm (har haft en AGON och det är för övrigt en riktigt bra skärm) men jag känner inte att det är något jag saknar. Bryr mig inte särskilt mycket om tearing men om du gör det ska du absolut skaffa en skärm med G-sync. Somliga tycker att det är som natt och dag och det är upp till dig att avgöra var du står. Åk till en lokal butik och pröva eller beställ hem och skicka tillbaka om du inte tycker det är en nödvändighet, acer har riktigt fina curved skärmar med g-sync annars.

Ja jag får kolla runt lite . Tack för tipset!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av headphoneninja:

Jag antar du har läst att den där skärmen har hemsk pixel matrix vilket gör tex. text väldigt drygt att titta på. Jag är själv ute efter 32" igen, men hoppar den skärmen och väntar på LG's 32" IPS 165hz(G-sync) skärm istället som jag hoppas kommer ut i slutet av det här året.

Låter som en skärm som kommer passera 10k norr om skalan?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Jag antar du har läst att den där skärmen har hemsk pixel matrix vilket gör tex. text väldigt drygt att titta på. Jag är själv ute efter 32" igen, men hoppar den skärmen och väntar på LG's 32" IPS 165hz(G-sync) skärm istället som jag hoppas kommer ut i slutet av det här året.

Så är inte fallet! Det är verkligen en superbra skärm som man vänjer sig vid efter några timmars användning. Enda anledning till att jag inte behöll min var för att jag inte klarade bytet från 1ms TN till 4ms VA.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Låter som en skärm som kommer passera 10k norr om skalan?

Jo med nvidia-tax så blir det väl nära det tyvärr.

Permalänk
Avstängd

Då är ju frågan vad man ska satsa på? Vill ju helst ha 1440P, 30" och upp samt att det ska gå att spela på den och eventuellt G-sync. Finns det en skärm med rimlig prislapp? Känns som man kommer få ångest om man ska slänga ut 8-9K på en skärm haha

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Då är ju frågan vad man ska satsa på? Vill ju helst ha 1440P, 30" och upp samt att det ska gå att spela på den och eventuellt G-sync. Finns det en skärm med rimlig prislapp? Känns som man kommer få ångest om man ska slänga ut 8-9K på en skärm haha

Det är väldigt mycket pengar men samtidigt la du en hel del på grafikkortet. Skärmen lär dessutom kännas aktuell längre än grafikkortet. Bara ett annat sätt hur du kan se på det hela innan du bestämmer dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är väldigt mycket pengar men samtidigt la du en hel del på grafikkortet. Skärmen lär dessutom kännas aktuell längre än grafikkortet. Bara ett annat sätt hur du kan se på det hela innan du bestämmer dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja du har rätt

Funderade på att gå all in och kika på en Acer predator X34A då jag kör mycket 2D och 3D applikationer.
IPS är ett måste har jag kommit fram till, N-sync är att föredra i spel och 100Hz minimum

Någon som har en Acer predator X34A här? Dela gärna med er om det finns kritik/Bra grejer

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk

Finns ett otal trådar om den om du använder sökfunktionen, den stora är här.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1386916-acer-predator-...

Men det är bättre att läsa recensioner istället, recensenterna har ofta mycket erfarenhet av många olika skärmar och kan jämföra för- och nackdelar och beskriva produkterna på ett helt annat sätt än vanliga användare. De gnäller mest över för mycket bakgrundsblödningar, som är ett ganska vanligt problem på många av gamingskärmarna.

Varken IPS, G-Sync eller 100 Hertz är några måsten.
Det är lite konstigt att du inte skrivit ut din nuvarande skärm i signaturen.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonte[YoT]:

Finns ett otal trådar om den om du använder sökfunktionen, den stora är här.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1386916-acer-predator-...

Men det är bättre att läsa recensioner istället, recensenterna har ofta mycket erfarenhet av många olika skärmar och kan jämföra för- och nackdelar och beskriva produkterna på ett helt annat sätt än vanliga användare. De gnäller mest över för mycket bakgrundsblödningar, som är ett ganska vanligt problem på många av gamingskärmarna.

Varken IPS, G-Sync eller 100 Hertz är några måsten.
Det är lite konstigt att du inte skrivit ut din nuvarande skärm i signaturen.

Tackar tackar! Nej Absolut inga måsten men känner att just IPS eller MVA är mest nödvändigt om man håller på med bildredigering samt 3D creation.

Min nuvarande skärm är en TFT Samsung LS27B550VS" Då min gamla Sony GDM-FW900 som varit en trotjänare packade ihop för ett tag sen. Känner att ska man hålla på med den typen av saker jag gör så ska man definitivt inte ha en TN panel. Hade denna Samsung till en annan burk så det blev att ta den så länge!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A