Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

förvisso men du får 4x4 samt teknik så enheten pratar med alla samtidigt i stället för att köa. Jag bytte till 2 HD hemma från 2 pro. det var en rätt stor skillnad i både bandbredd och responsen. frugan märkte direkt att det var bytt (hon märker aldrig sådan normalt sätt) om jag inte haft så jäkla många 2.4ghz saker skulle jag nog gått på nanoHd (eller troligen inte om jag ska vara ärlig då jag alltid har svårt för att hejda mig 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Nu när du säger det..Med tanke på att UDM har Mu-MiMo så låter ju en NanoHD bättre.

Kul att frugan märker något 😁

Blir nog som du säger. UDM + NanoHD + 8-60WSwitch

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd

Någon som sett en recension av UDM ännu? Tänkte slå till så fort jag ser en sådan som s.a.s. ok:ar den.

Det här med Wifi 6 - saknar UDM hårdvara för det och det kommer aldrig komma eller finns det en teoretisk chans?

Permalänk
Medlem

@lgr:

Har inte sett någon recension än men finns många som är nöjda på Ubiquitis forum. Närmast du kommer en recension är denna video:
https://www.youtube.com/watch?v=nJPBkhMpass

Angående Wifi 6 så stödjer inte den vita UDM det och kommer inte göra det heller, då det krävs annan hårdvara. Det har dock ryktats om en svart modell med Wifi 6 men inga konkreta bevis än så länge.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Någon som sett en recension av UDM ännu? Tänkte slå till så fort jag ser en sådan som s.a.s. ok:ar den.

Det här med Wifi 6 - saknar UDM hårdvara för det och det kommer aldrig komma eller finns det en teoretisk chans?

https://youtu.be/uiy0yh8AV30

Permalänk
Medlem

Någon som har fått sin UDM än?

Såg att priset på webhallen var 4099 kr (preliminärt) men betydligt billigare hos Unifi's webbshop. Har de inte släppts ännu eller?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Någon som har fått sin UDM än?

Såg att priset på webhallen var 4099 kr (preliminärt) men betydligt billigare hos Unifi's webbshop. Har de inte släppts ännu eller?

Jag beställde direkt från ubiquiti den 11e fick den den 18e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Någon som har fått sin UDM än?

Såg att priset på webhallen var 4099 kr (preliminärt) men betydligt billigare hos Unifi's webbshop. Har de inte släppts ännu eller?

Har själv funderat på att beställa direkt från Ubiquiti, men det jag är lite tveksam inför är deras hantering av garantiärenden. Tydligen måste man skicka hårdvaran till USA och stå för frakten dit själv. Därför väntar jag på att Dustin ska få in den i lager, men tyvärr verkar det luta åt mitten av december.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GriZzm0:

Jag beställde direkt från ubiquiti den 11e fick den den 18e.

Konstigt att de inte rullat ut på våra gator än.

Skrivet av andr3a$:

Har själv funderat på att beställa direkt från Ubiquiti, men det jag är lite tveksam inför är deras hantering av garantiärenden. Tydligen måste man skicka hårdvaran till USA och stå för frakten dit själv. Därför väntar jag på att Dustin ska få in den i lager, men tyvärr verkar det luta åt mitten av december.

Tänker lite samma. Alltid enklare att gå till en butik som får sköta det..Skulle laga min drönare och DJI ville att jag skulle skicka allt i en flyttlåda till Tyskland för 4000 kr Tjena!

US-8-60W, klarar den 2 NanoHD eller måste man köra 150W:arn? Läser att NHD drar 10.5W men blir inte riktigt klok på det hela.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

@EyeNEye: Du kan nyttja alla 4 PoE portar utan att det drar för mycket.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

@EyeNEye: Du kan nyttja alla 4 PoE portar utan att det drar för mycket.

Tack! Fördelen med 150W är väl egentligen PoE+ ?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Tänker lite samma. Alltid enklare att gå till en butik som får sköta det..Skulle laga min drönare och DJI ville att jag skulle skicka allt i en flyttlåda till Tyskland för 4000 kr Tjena!

Nu finns det 43 st i lager hos Dustin Home. Frågade dom igår och då var det 2019-12-14 som gällde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyeNEye:

Tack! Fördelen med 150W är väl egentligen PoE+ ?

150 w? Finns den i olika effektklass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

150 w? Finns den i olika effektklass?

UniFi US-8-60W har åtta portar varav fyra har PoE. UniFi US‑8‑150W har åtta portar där alla åtta har PoE+ (plus två SFP portar).

Permalänk
Medlem

Hmm, även om UDM ser ut att vara en trevlig pryl så vill jag ersätta min rackmonterade enhet.
Någon som hört ifall en uppföljare på USG-Pro4 är på gång?

Otroligt gammal hårdvara nu. Suck.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Hmm, även om UDM ser ut att vara en trevlig pryl så vill jag ersätta min rackmonterade enhet.
Någon som hört ifall en uppföljare på USG-Pro4 är på gång?

Otroligt gammal hårdvara nu. Suck.

UDM Pro ska väl släppas snart (är i Early Access) och den är rackmonterad. Saknar inbyggd accesspunkt, men har hårddiskplats för NVR istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

UDM Pro ska väl släppas snart (är i Early Access) och den är rackmonterad. Saknar inbyggd accesspunkt, men har hårddiskplats för NVR istället.

Ah, läste lite om den. Hmm, jag vill ju även gärna behålla min befintliga controller som ligger på min server. Verkar ju kört med denna.

Är det dessa som kommer ersätt USG och USG-Pro alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Är man dum om man köper en router utan wifi 6 idag? Är så besviken att inte dream machine utrustades med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Är man dum om man köper en router utan wifi 6 idag? Är så besviken att inte dream machine utrustades med detta.

De släppte en wifi 6 i sin konsument serie: https://amplifi.com/

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

@Ryzer: Nae det tycker jag inte. Det beror väll på behovet, men större delen av de device man har hemma klarar ju inte wifi6 ännu, så är nog ingen brådska.

Permalänk
Medlem

@Ryzer: som jag förstod det ska dom kunna rulla ut wifi 6 på befintlig hårdvara,
jag satt och läste på deras forum, det finns en tråd där en av deras utvecklare svara att det ska rullas ut på befintlig hårdvara dock inte dom tidigaste ap. men Hd, pro osv ska vara kompatibla med det. (googlar på det så hittar du nog tråden, jag minns inte om det var beta forumet eller det vanliga)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av texhnology:

@Ryzer: Nae det tycker jag inte. Det beror väll på behovet, men större delen av de device man har hemma klarar ju inte wifi6 ännu, så är nog ingen brådska.

Det där är ett konstigt resonemang. Jag köpte min nuvarande router, en Asus RT-AC66U juli 2013. Den är egentligen fortfarande fullt adekvat men även elektronik åldras och den verkar ha svårt att upprätthålla anlutningen till mina enheter så jag tänkte byta den. Allt talar ju för att nästa router jag köper kommer vara adekvat ännu längre. Det var värt att lägga en tusenlapp extra för att få en AC-router när N var standard 2013 eftersom det gjorde att den var användbar i säkert 3 ytterligare år. Samma sak med Wifi6 - en enhet med Wifi6 kommer hålla i flera år längre än en med Wifi5 (AC). Det är inget självändamål att hålla på och uppgradera sin router! Routrar och skärmar (etc) är ju saker som överlever datorer.

Det är märkligt att de inte såg till att förse UDM med hårdvara för Wifi6 så kunde de infört stöd för det lite senare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

@Ryzer: som jag förstod det ska dom kunna rulla ut wifi 6 på befintlig hårdvara,
jag satt och läste på deras forum, det finns en tråd där en av deras utvecklare svara att det ska rullas ut på befintlig hårdvara dock inte dom tidigaste ap. men Hd, pro osv ska vara kompatibla med det. (googlar på det så hittar du nog tråden, jag minns inte om det var beta forumet eller det vanliga)

Den tråden vill jag gärna se!

Permalänk
Medlem

Jag har satt upp en NanoHD nu..Problemet är att jag bara får "Inga klienter"

Har jag missat någon inställning?

Min högtalare ansluter hellre till UDM än AP

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Antingen krånglade jag onödigt mycket men tänkte jag skriver här ifall det är så här man "måste" göra om man har bahnhof med privat IP när det gäller setup av Unifi Dream Machine.
Eftersom Bahnhof har mac registreringen och UDM släpper inte igenom någon trafik förrens den får internet och kan gå igenom setupen så vart det lite krångel.

1. Koppla in en dator direkt i WAN porten på UDM.
vänta tills datorn hittar på en 169 adress.

2. Starta CMD och kört "ARP -a"
Bör finnas ett resultat liknande:
192.168.1.1..............00-11-22-33-44-55.............dynamic
MAC som står där bör vara liknande den som står på kartongen eller den i switchen på UDM

3. Spoofa din dators mac, kan oftast enkelt göras genom Windows utan registernycklar
Device Manager->(Din ehternet adapter)->Properties->Advanced fliken
Leta fram "locally administered address, Sätt MAC som stod vid arp -a kommandot (utan ":" ). SPARA

4. koppla dig direkt i väggen, vänta på IP, logga in på dhcp.bahnhof.net sidan och registrera enheten.

5. Koppla in kabeln från väggen direkt i WAN porten igen och byt tillbaka din enhets mac igen ( bara bocka i "not present" på samma ställe som ni satte MAC.

Nu kan man sätta upp UDM.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av +_+:

Antingen krånglade jag onödigt mycket men tänkte jag skriver här ifall det är så här man "måste" göra om man har bahnhof med privat IP när det gäller setup av Unifi Dream Machine.
Eftersom Bahnhof har mac registreringen och UDM släpper inte igenom någon trafik förrens den får internet och kan gå igenom setupen så vart det lite krångel.

Bara en snabb grej, hade det inte varit lättare om du kontaktade Bahnhof och bad dom lägg in maskinens MAC-adress? Dvs. bara läsa av den fysiska förpackningen och/eller UDM, kontakta Bahnhof via "Mina Sidor", be dom regga MAC och därefter så får UDM internet direkt när du pluggar in den

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

@EyeNEye: Den MAC som stod på kartongen samt under enheten är inte den MAC som WAN porten har.
Däremot kanske dom kan se vilken som är ansluten och regga in den. Men kan jag slippa ringa så varför inte

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tudz:

UniFi accesspunkter samlar nu ihop data och skickar till Ubiquiti och går inte att avaktiveras för tillfället. I framtiden kommer det vara "opt-out". Kan vara värt att tänka på för dom som har eller tänkt köpa en accesspunkt från Ubiquiti. Det går att köra in OpenWRT på flera av deras modeller vilket är något jag gjort sen jag hörde om detta.

https://community.ui.com/questions/Update-UniFi-Phone-Home-Pe...

Men vafan jag som nyligen köpt unifi prylar för ett par tusen. Varför håller de på med sådana korkade saker för.
Tack iaf för infon!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Men vafan jag som nyligen köpt unifi prylar för ett par tusen. Varför håller de på med sådana korkade saker för.
Tack iaf för infon!

Skickades från m.sweclockers.com

"Jag har för många prylar."

bara köpa lite fler då...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Skrivet av anon246659:

Men vafan jag som nyligen köpt unifi prylar för ett par tusen. Varför håller de på med sådana korkade saker för.
Tack iaf för infon!

Nu var de ju iofs seriösa och gav oss en konkret server som denna information skickas till. Det är kanske billigare att skapa ett DNS blackhole och/eller en brandväggsregel än att slänga utrustning för flera tusen och hoppas man hittar något som inte ringer hem...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av moron:

"Jag har för många prylar."

bara köpa lite fler då...

Touché! Nä nu får det räcka med prylar haha. Har en hel drös som ska ut på marknaden

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Nu var de ju iofs seriösa och gav oss en konkret server som denna information skickas till. Det är kanske billigare att skapa ett DNS blackhole och/eller en brandväggsregel än att slänga utrustning för flera tusen och hoppas man hittar något som inte ringer hem...

Njae enligt deras egna forum så tog det ett tag innan de erkände. Det jag ogillar med phonehomes är att jag inte har nån som helst kontroll över vad för info de tar. Är det ens krypterat? Frågorna är många men enklast är att INTE ha phonehome.
Ska läsa genom mer genomgående när jag är hemma. Tyckte jag såg att i senaste FW så kan man opt-out.
Slänga är en rejäl överdrift haha. Jag är mer besviken över att ett företag som gör så pass bra produkter kör ett sådant korkat stunt.