Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ena är Early Access och den andra redo för butik/allmänheten, se specsheets på deras hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ena är Early Access och den andra redo för butik/allmänheten, se specsheets på deras hemsida.

Nämen, ser man på. Det kunde jag aldrig lista ut.

Finns det måhända några skillnader i hårdvara, mjukvara, prestanda eller annat som faktiskt är intressant?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nämen, ser man på. Det kunde jag aldrig lista ut.

Finns det måhända några skillnader i hårdvara, mjukvara, prestanda eller annat som faktiskt är intressant?

Skulle vara kul om någon kunde validera att EA modellen använder nya GA mjukvara.

Permalänk
Medlem

Skall flytta till ett radhus under kommande året, försöker redan nu planera nätet.

Allt kommer nog troligtvis skötas via en mediaskåp inne i hallen eller dylikt.
Varje rum kommer troligtvis ha ett uttag för nät. Så allt kan skötas via patchinterface inne i skåpet.

Switch Lite 8 PoE som switch och som AP tänker jag Unifi 6 Lite Wifi 6.

Kommer köra controllern på min server.

Hur skulle ni gjort?

Sätta switchen inne i skåpet, och fördela sedan ut nätet till respektive uttag 1-6 tex.

Och sedan från något rum dra en sladd för AP:n?

Skriv gärna hur ni skulle tänkt eller gjort.

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Skulle vara kul om någon kunde validera att EA modellen använder nya GA mjukvara.

Har en 6 Pro EA, men var är GA mjukvaran du pratar om?
Vad har jag missat?

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har ett problem med min Edgerouter X och undrar om fler upplevt det problemet. Internet stängs av/sätts på oregelbundet ibland och enda lösningen är att starta om routern. Den dör för alla trådade och trådlösa enheter.

Jag har 2 st AP AC Pro och 1 AP AC Lite som accesspunkter, utspridda över huset. 5 datorer, 1 nvidia shield, 1 TV och hemlarm trådade och resten av alla enheter via wifi. Mindre än 20 enheter totalt

Router och accesspunkter är uppdaterade till senaste firmware och har även kört HWNAT offload. Har 250/250 från Bredband2 och de säger att de inte har problem.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av schkutt:

Jag tror jag har ett problem med min Edgerouter X och undrar om fler upplevt det problemet. Internet stängs av/sätts på oregelbundet ibland och enda lösningen är att starta om routern. Den dör för alla trådade och trådlösa enheter.

Jag har 2 st AP AC Pro och 1 AP AC Lite som accesspunkter, utspridda över huset. 5 datorer, 1 nvidia shield, 1 TV och hemlarm trådade och resten av alla enheter via wifi. Mindre än 20 enheter totalt

Router och accesspunkter är uppdaterade till senaste firmware och har även kört HWNAT offload. Har 250/250 från Bredband2 och de säger att de inte har problem.

Inga problem med min ER-X på 100/10 Mbps och en AP-AC-Lite. Lider den av värmeproblem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Inga problem med min ER-X på 100/10 Mbps och en AP-AC-Lite. Lider den av värmeproblem?

Det tror jag inte. Den är inte varm och vad jag kan se när jag loggar in på den så är inte belastningen hög heller. Minnet ligger 30-40% och CPU 3-9%

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av schkutt:

Det tror jag inte. Den är inte varm och vad jag kan se när jag loggar in på den så är inte belastningen hög heller. Minnet ligger 30-40% och CPU 3-9%

Det bör finnas loggar nånstans, radera om du kan eller iaf notera datum/tid när den måste startas om och matcha med tid i logg.
Även återställt den?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Har en 6 Pro EA, men var är GA mjukvaran du pratar om?
Vad har jag missat?

Gissar på General Access, alltså mjukvara redo för användaren

Permalänk

vinner man något på att uppgradera till unifies nya wifi6 prylar om nästan alla devices kör 5ghz. Rimligen är svaret nej, eller man vet aldrig? (;

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

vinner man något på att uppgradera till unifies nya wifi6 prylar om nästan alla devices kör 5ghz. Rimligen är svaret nej, eller man vet aldrig? (;

Nej. Bytt en ac-lite till en pro med wifi 6. Lite lite kvickare på mitt 320/320mbit, men inte så det märks annars i det dagliga.

Bytte för att man är prylbög, helt onödigt egentligen.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag och är sugen på att öka antalet APs här hemma, men tycker inte är så kul att uppgradera så vill ha 6E stöd på plats även om det inte behövs i dagsläget. (och gärna 2.5GbE uplink)

Permalänk
Medlem

Jag har kört en AC Pro nu många år och får idag leverans utav en Wifi 6 Pro. Varit väldigt nöjd med min AC Pro men har några zoner där hastigheten blir för dålig så hoppas denna ska göra jobbet. Ett alternativ annars är att köra med båda AP men det vill jag helst undvika. Ingen här på forumet som gått ifrån en AC Pro till nya serien och gärna 6 Pro?

Jag har haft koll på under en tid ifall det gått att beställa 6 Pro och ser nu att den börjar trilla in i lager då och då. Bra pris dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Gissar på General Access, alltså mjukvara redo för användaren

Om det är firmware på APn så ser det ut att vara samma (6.0.4.13542) som vanliga 6 Pro.

Skrivet av ZonCo:

Jag har kört en AC Pro nu många år och får idag leverans utav en Wifi 6 Pro. Varit väldigt nöjd med min AC Pro men har några zoner där hastigheten blir för dålig så hoppas denna ska göra jobbet. Ett alternativ annars är att köra med båda AP men det vill jag helst undvika. Ingen här på forumet som gått ifrån en AC Pro till nya serien och gärna 6 Pro?

Jag har haft koll på under en tid ifall det gått att beställa 6 Pro och ser nu att den börjar trilla in i lager då och då. Bra pris dessutom.

Gick från AC Pro till 6 Pro (Early Access), dock bor jag i en lägenhet på drygt 61 m².
Så jag hade ju inte direkt några problem med täckning före, och inte några nu heller efter uppgraderingen.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera (eller själv är) en nätverkskonsult i Stockholm med stor erfarenhet av UniFi?

Lyckas inte få vårt kontorsnätverk att fungera riktigt tillfredsställande. Prestandan är sämre än vad den borde vara och det mesta känns väldigt opålitligt. Användare upplever att de kan kopplas ner lite närsomhelst, ofta mitt i videosamtal med kunder. Jag har inte tillräcklig erfarenhet av detta själv, dokumentationen snudd på obefintlig och supporten från Ubiquiti så här långt usel…

Vårt nätverk består i dagsläget av UDM Pro, 1x USW Pro 48 PoE, 1x US XG 6 PoE, 1x USW Flex, 2x USW Flex Mini, 2x UAP XG, 9x UAP nanoHD.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mayhem SWE:

Någon som kan rekommendera (eller själv är) en nätverkskonsult i Stockholm med stor erfarenhet av UniFi?

Lyckas inte få vårt kontorsnätverk att fungera riktigt tillfredsställande. Prestandan är sämre än vad den borde vara och det mesta känns väldigt opålitligt. Användare upplever att de kan kopplas ner lite närsomhelst, ofta mitt i videosamtal med kunder. Jag har inte tillräcklig erfarenhet av detta själv, dokumentationen snudd på obefintlig och supporten från Ubiquiti så här långt usel…

Vårt nätverk består i dagsläget av UDM Pro, 1x USW Pro 48 PoE, 1x US XG 6 PoE, 1x USW Flex, 2x USW Flex Mini, 2x UAP XG, 9x UAP nanoHD.

Kopplar förbi allt och kör direkt i UDM Pro? Uppdaterat/återställt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Någon som kan rekommendera (eller själv är) en nätverkskonsult i Stockholm med stor erfarenhet av UniFi?

Lyckas inte få vårt kontorsnätverk att fungera riktigt tillfredsställande. Prestandan är sämre än vad den borde vara och det mesta känns väldigt opålitligt. Användare upplever att de kan kopplas ner lite närsomhelst, ofta mitt i videosamtal med kunder. Jag har inte tillräcklig erfarenhet av detta själv, dokumentationen snudd på obefintlig och supporten från Ubiquiti så här långt usel…

Vårt nätverk består i dagsläget av UDM Pro, 1x USW Pro 48 PoE, 1x US XG 6 PoE, 1x USW Flex, 2x USW Flex Mini, 2x UAP XG, 9x UAP nanoHD.

Befinner inte mig i Stockholm, så ställer några frågor/tips. Kör ni bara via trådlöst eller även med trådade klienter? Upplever båda problem?

Prova stäng av optimeringsfunktionen i kontrollern. Har du ändrat något från standard? Om du ändrar någon inställning gällande wifi så kastas i regel alla ut tillfälligt, det är värt att tänka på. Unikt namn på wifit? Råkar inte ligga en gammal router/AP med samma SSID från tidigare system i nån skrubb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Någon som kan rekommendera (eller själv är) en nätverkskonsult i Stockholm med stor erfarenhet av UniFi?

Lyckas inte få vårt kontorsnätverk att fungera riktigt tillfredsställande. Prestandan är sämre än vad den borde vara och det mesta känns väldigt opålitligt. Användare upplever att de kan kopplas ner lite närsomhelst, ofta mitt i videosamtal med kunder. Jag har inte tillräcklig erfarenhet av detta själv, dokumentationen snudd på obefintlig och supporten från Ubiquiti så här långt usel…

Vårt nätverk består i dagsläget av UDM Pro, 1x USW Pro 48 PoE, 1x US XG 6 PoE, 1x USW Flex, 2x USW Flex Mini, 2x UAP XG, 9x UAP nanoHD.

visar enheterna fulla staplar men hastigheten är låg och ostabil?
då låter det som ni ställt upp wifi styrkan för mycket samt att ni kan ha någon störning på kanalerna ni använder.

sätt 2.4ghz på 20mhz, och ställ ner db (dvs bocka ur automatisk signalstyrka) skanna av kanalerna och och välj en av 1,6,11 som inte har så mycket störning.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kör ni bara via trådlöst eller även med trådade klienter? Upplever båda problem?

Användare är uteslutande på WiFi och nästan alla med MacBook Pro/Air. Det enda som sitter på kabel utöver UniFi-grejerna är skrivare samt ett gäng Sonos-högtalare och Apple TV.

Skrivet av jocke92:

Prova stäng av optimeringsfunktionen i kontrollern. Har du ändrat något från standard? Om du ändrar någon inställning gällande wifi så kastas i regel alla ut tillfälligt, det är värt att tänka på. Unikt namn på wifit? Råkar inte ligga en gammal router/AP med samma SSID från tidigare system i nån skrubb?

Optimering/WiFi AI är av, läst att den tydligen är kass. Känns som att jag har provat alla inställningar vid det här laget men förstås inte alla tänkbara kombinationer. Roaming har alltid fungerat dåligt (datorer ansluter till fel AP eller behåller kontakten för länge när användare flyttar runt i lokalerna) så mina inställningar har fokuserat på att fixa detta.

Nuvarande är en kombination av standard och det som enligt diverse forumtrådar är "rätt" men fungerar som sagt inte bra: Proxy ARP av, BSS Transition på, UAPSD på, Fast Roaming på, 802.11 DTIM Period 3/3, Minimum Data Rate Control auto, PMF optional, Group Rekey Interval av.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

visar enheterna fulla staplar men hastigheten är låg och ostabil?
då låter det som ni ställt upp wifi styrkan för mycket samt att ni kan ha någon störning på kanalerna ni använder.

sätt 2.4ghz på 20mhz, och ställ ner db (dvs bocka ur automatisk signalstyrka) skanna av kanalerna och och välj en av 1,6,11 som inte har så mycket störning.

I princip ja. Datorer tycker oftast att signalstyrkan är hög, verkar ofta ansluta till fel AP och håller fast vid anslutningar även när användare förflyttar sig runt i lokalen.

Just detta med signalstyrkan har jag fått erfara tidigare och är redan inställt på 5 GHz medium respektive 2,4 GHz low, kanalbredd HT40 respektive HT20, minimum RSSI avstängt. Alla kanaler just nu ställda manuellt med ett urval av 36/40/44/48 och 1/6/11. Wireless meshing deaktiverat.

Tidigare haft Band Steering till 5 GHz aktiverat på både AP- och SSID-nivå men precis nyss provat att stänga av bägge. När jag en gång testade även 5 GHz på låg signalstyrka fungerade allt extremt dåligt, men det kanske fungerar om man har just Band Steering avslaget? Frågan är om det alls blir bättre…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

I princip ja. Datorer tycker oftast att signalstyrkan är hög, verkar ofta ansluta till fel AP och håller fast vid anslutningar även när användare förflyttar sig runt i lokalen.

Just detta med signalstyrkan har jag fått erfara tidigare och är redan inställt på 5 GHz medium respektive 2,4 GHz low, kanalbredd HT40 respektive HT20, minimum RSSI avstängt. Alla kanaler just nu ställda manuellt med ett urval av 36/40/44/48 och 1/6/11. Wireless meshing deaktiverat.

Tidigare haft Band Steering till 5 GHz aktiverat på både AP- och SSID-nivå men precis nyss provat att stänga av bägge. När jag en gång testade även 5 GHz på låg signalstyrka fungerade allt extremt dåligt, men det kanske fungerar om man har just Band Steering avslaget? Frågan är om det alls blir bättre…

normalt sätt kan man ha 5ghz på hög signalstyrka då denna inte når så långt. (tror aldrig jag behövt sänka 5ghz)
om inte annat kan du ju öka mhz på 5ghz bandet och få en högre genomströmning men kortare räckvidd.
har du stängt av att unifi automatiskt ska optimera nätverket under inställningar för site?
(annars hjälper inget av det du gör under enheterna)
har du skannat av kanaler?
du har kollat kablarna osv så inte felet ligger där?
ni kör möjligen inte apple prylar, jag vet det varit lite strul med unifi och apple och man var tvungen att avaktivera en funktion i unifi som jag inte kommer ihåg vad det var i skrivande stund.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

normalt sätt kan man ha 5ghz på hög signalstyrka då denna inte når så långt. (tror aldrig jag behövt sänka 5ghz)
om inte annat kan du ju öka mhz på 5ghz bandet och få en högre genomströmning men kortare räckvidd.
har du stängt av att unifi automatiskt ska optimera nätverket under inställningar för site?
(annars hjälper inget av det du gör under enheterna)
har du skannat av kanaler?
du har kollat kablarna osv så inte felet ligger där?
ni kör möjligen inte apple prylar, jag vet det varit lite strul med unifi och apple och man var tvungen att avaktivera en funktion i unifi som jag inte kommer ihåg vad det var i skrivande stund.

Svarade på en del av detta i annat inlägg ovan. Ja, i princip alla klientdatorer är Mac. Har för mig att rekommendationen är att UAPSD skall vara på och DTIM satt till 3/3, men exakt vad det gör tror jag inte jag sett någon förklaring på.

WiFi AI och annan automatiskt optimering är av. Med högre signalstyrka (eller auto) fungerar roaming otroligt dåligt. Med 5 GHz på low fungerade typ allt jättedåligt…

Skall väl erkänna att någon direkt kanalplanering utöver att minimera överlapp mellan våra egna AP inte har gjorts. Där vi sitter finns så pass många konkurrerande nätverk att alla kanaler i någon mån används av andra. Men om man skall ge sig på det, finns det någon lämplig guide att följa?

Allt nätverk är draget från scratch för 5-6 år sedan när lokalen renoverades. Mycket möjligt att inte allt är bra gjort (ibland problem med att vissa AP faller ner på 100 Mbit mot switchen), men dessa WiFi-problem är i princip överallt i lokalen.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Svarade på en del av detta i annat inlägg ovan. Ja, i princip alla klientdatorer är Mac. Har för mig att rekommendationen är att UAPSD skall vara på och DTIM satt till 3/3, men exakt vad det gör tror jag inte jag sett någon förklaring på.

Har du möjlighet att göra tester med annat än Apple-enheter? Apple och Wifi har historiskt sett inte varit så roligt många gånger. Jag har sett konstig beteende på t ex iPhones hemma. T ex att de inte byter till en AP med högre signalstyrka.

Du skulle ju kunna låta en dator köra t ex pingplotter för att få lite statistik på packet loss osv. Både där den inte flyttas och om du knatar runt lite i lokalerna.

Är det någon skillnad på vilken sorts AP som enheterna är uppkopplad mot? XG vs nanoHD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Användare är uteslutande på WiFi och nästan alla med MacBook Pro/Air. Det enda som sitter på kabel utöver UniFi-grejerna är skrivare samt ett gäng Sonos-högtalare och Apple TV.

Du har en väldigt homogen skara klienter så det borde göra det lättare att optimera. Apple har även specat vad deras enheter stödjer https://support.apple.com/sv-se/HT202628

Citat:

Optimering/WiFi AI är av, läst att den tydligen är kass. Känns som att jag har provat alla inställningar vid det här laget men förstås inte alla tänkbara kombinationer. Roaming har alltid fungerat dåligt (datorer ansluter till fel AP eller behåller kontakten för länge när användare flyttar runt i lokalerna) så mina inställningar har fokuserat på att fixa detta.

Det fenomenet kallas sticky clients. Där man har för mycket överlapp i signalstyrkan. Det är där man behöver ha någon som tittar på lokalen och räknar både på placering och uteffekt.

Citat:

Nuvarande är en kombination av standard och det som enligt diverse forumtrådar är "rätt" men fungerar som sagt inte bra: Proxy ARP av, BSS Transition på, UAPSD på, Fast Roaming på, 802.11 DTIM Period 3/3, Minimum Data Rate Control auto, PMF optional, Group Rekey Interval av.

Ja, då hade du även problemet från början och har inte skapat det själv genom felaktiga inställningar.

Skrivet av Mayhem SWE:

[..]

Skall väl erkänna att någon direkt kanalplanering utöver att minimera överlapp mellan våra egna AP inte har gjorts. Där vi sitter finns så pass många konkurrerande nätverk att alla kanaler i någon mån används av andra. Men om man skall ge sig på det, finns det någon lämplig guide att följa?

Du har även DFS-kanalerna att sprida ut accesspunkterna över. Om det redan är många andra grannar med wifi, så tar även de vanliga 5Ghz slut. Du kan även stänga av 2,4Ghz helt på ditt interna (och bara ha igång på gäst) om alla klienter stödjer 5Ghz. Om du har tätt mellan dina egna AP köra varannan AP med 2,4Ghz igång. Och du ska absolut inte ha högre kanalbredd än 40 på 5Ghz

Citat:

Allt nätverk är draget från scratch för 5-6 år sedan när lokalen renoverades. Mycket möjligt att inte allt är bra gjort (ibland problem med att vissa AP faller ner på 100 Mbit mot switchen), men dessa WiFi-problem är i princip överallt i lokalen.

Jag hade tagit dit en nätverkstekniker med ett riktigt instrument typ fluke DTX och mätt kablaget. Så att du ser att felet inte ligger där, det är inte normalt att de faller ner till 100Mbit i ett fungerade cat6-nätverk.

Permalänk
Medlem

Halloj!
Inte använt några prylar från Ubiquiti innan (annat än hjälpt grannen att sätta upp en ap) men funderar nu på att hoppa på tåget efter en renovering (de nya fönstren gjorde att täckningen utomhus blev rätt mycket sämre😊).
Har tidigare nördat ner mig med pfsense och liknande men efter vi fick ungar samt att min gamla server blev för slö för att klara av fiberbandbredden (pfsense på esxi VM) så kapitulerade jag helt till telia😊
Har funkat tillräckligt bra med deras router samt två av deras mesh-noder fram tills nu men nu är det nog dags att ta tag i det.

Är främst ute efter endast AP men skulle behöva en ap som inte går att ansluta fysiskt. Funkar deras wireless uap bra? Ute efter att ha två trådade APs och en helt trådlös då det inte är lönt att dra kabel dit.

Cons med den lösningen?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av moelito:

Är främst ute efter endast AP men skulle behöva en ap som inte går att ansluta fysiskt. Funkar deras wireless uap bra? Ute efter att ha två trådade APs och en helt trådlös då det inte är lönt att dra kabel dit.

Cons med den lösningen?

Access Point BeaconHD kanske funkar?
Negativt är att det är anslutet trådlöst och vad som helst kan störa det. Hastighet/signalstyrka kommer också degraderas

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Access Point BeaconHD kanske funkar?
Negativt är att det är anslutet trådlöst och vad som helst kan störa det. Hastighet/signalstyrka kommer också degraderas

Nja, syftade på wireless uplink som verkar stödjas av av deras APs

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://...

Permalänk
Medlem
Skrivet av moelito:

Halloj!
Inte använt några prylar från Ubiquiti innan (annat än hjälpt grannen att sätta upp en ap) men funderar nu på att hoppa på tåget efter en renovering (de nya fönstren gjorde att täckningen utomhus blev rätt mycket sämre😊).
Har tidigare nördat ner mig med pfsense och liknande men efter vi fick ungar samt att min gamla server blev för slö för att klara av fiberbandbredden (pfsense på esxi VM) så kapitulerade jag helt till telia😊
Har funkat tillräckligt bra med deras router samt två av deras mesh-noder fram tills nu men nu är det nog dags att ta tag i det.

Är främst ute efter endast AP men skulle behöva en ap som inte går att ansluta fysiskt. Funkar deras wireless uap bra? Ute efter att ha två trådade APs och en helt trådlös då det inte är lönt att dra kabel dit.

Cons med den lösningen?

Ja det kommer fungera med deras wireless uplink till en av dem. Men du måste tänka på att det måste vara bra signal där du sätter den. Pro-modellen på accesspunkterna kan vara ute

Permalänk
Medlem

Har Ubiquiti inget logverktyg för att analysera FW-loggar i realtid? Motsvarande t ex Checkpoints SmartConsole. Tänker att jag inte kan vara den första som förväntar sig att det ska finnas hos en modern FW.
Typ Tid Regel Source Destination Port Åtgärd osv