Radio- och TV-avgiften ersätts av skatt på strax över 100 kronor i månaden

Permalänk
Medlem

Är det ingen som har gjort en uträkning för att se hur intäkterna påverkas? Kan inte hitta detta någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Var har du hittat den siffran? Den känns helt orimlig kan jag tycka. Vad jag kan se så kostar det under 200 miljoner att driva radiotjänst.

Jag skulle tro att han inkluderar kostnaderna för SVT och SR också. D.v.s. alla kostnader som är förknippade med public service, från intäcksindrivning till sändning av producerat material. Om man tar in den typen av kostnader så blir det betydligt dyrare än 200 miljoner.
Exempelvis kan man läsa "I en tabell kan man utläsa att notan för underhållningsprogrammen 2013 var 719,9 miljoner kronor." i denna artikel. Vilken trovärdighet artikeln har får var och en avgöra.

Kollar men sedan på Wikipedia kan man läsa "Under verksamhetsåret 2013 inbetalades 7 420 miljoner kronor till rundradiokontot hos Riksgälden.". Dessa summor måste självfallet tas in när man kollar på de totala utgifterna, likväl som anställningskostnader, fastighetskostnader o.s.v. o.s.v. (Återigen låter jag gemene man avgöra trovärdigheten i källan.)

En eventuell kostnadsfråga är relativt komplicerad och innebär en helt del uträkningar baserade på data som i alla fall inte jag har. Därmed känns det inte riktgit rimligt att dra några slutsatser kring hurvida några skattepengar (i dagsläget) går till public service eller ej. Detta såvida man baserar sina slutsatser enbart på den ekonomiska frågan. Personligen är jag tveksam till att skattemedel idag används till detta. Public service har redan sin budget och måste hålla sig till den, skulle vi utöka denna butget med skattemedel så skulle det vara upp till politiker att bestämma hur mycket extra medel de får. Därmed skulle inte heller public service längra vara oberoende, ens på papperet.

Edit: La till länk till Wikipediacitatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Binky:

Jag skulle tro att han inkluderar kostnaderna för SVT och SR också. D.v.s. alla kostnader som är förknippade med public service, från intäcksindrivning till sändning av producerat material.

Vi får hoppas att det var det han menade, även om han skrev "kostnader för att hålla igång Radiotjänst".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Okay läser man vad det tycker om massmedia passar det nog in 90% av medlemmarna som gör sig hörda här

"5. Att vår massmedia ska ägas av medborgare i det nya Norden. Utländsk såväl som inhemsk media som agerar folkfientligt ska kunna förbjudas. Ett alltför koncentrerat ägande måste motverkas."

Du hittar ju på!

1: Ingen här har påstått att vår massmedia ska ägas av medborgarna, snarare tvärtom, vi vill ju att staten inte ska äga den.

2: Det där visar snarare att de tycker att det ska finnas en statlig kanal som kan förmedla statens åsikt till medborgarna. Det du citerade är helt och hållet motsatsen till vad vi tycker, så sluta kalla oss NMR när det i själva verket är du som har en liknande åsikt som de har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kommer denna skatten synas på lönespecen eller kommer den gömmas som arbetsgivaravgifterna?

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolkrita:

Är det ingen som har gjort en uträkning för att se hur intäkterna påverkas? Kan inte hitta detta någonstans.

Jag funderar på samma.
Det kommer ju för ett hushåll på 2 personer bli typ 300:- dyrare. (Jag menar, vilket heltidsarbetande svennebanan drar in mindre än 163k, det kan inte vara många..)

Utöver det så tvingas ju alla fuskar in i att betala också.
Min slutsats är att det nya regelverket kommer generera BRA mycket mer deg in till SVT än dagens system.

Jag tycker att typ en halvering hade varit rimlig, säg 600:- som tak per person.

Permalänk
Medlem

Det är väl rimligt att avgiften läggs på skattesedeln, men SVT/SRs uppblåsta luftballong till budget borde kapas så det står härliga till. Sluta köpa in amerikanska TV-serier, sluta köpa rättigheter till sportevenemang, sluta skicka reportrar överallt i världen och håll er till nyhetssändningar. Politisk opinion kan de lägga av med också. 80% ren kostnadskapning vore önskvärt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik11:

Du är nog i minoritet när du klassar SVT som en nöjeskanal. Visst, det visas nöjesprogram, men SVT rapporterar även nyheter dagligen från alla världens hörn. Glöm heller inte program som Uppdrag granskning, vilket finansieras av folket.

Har inga problem med att tillhöra en minoritet, var försiktig med att ställa dig i den falska säkerheten av konsensus och definitivt sånt som du bara har hört yttras av andra.

Det finansieras inte av folket, det tvångsfinansieras nu.
Innan detta kunde du iallafall slänga TVn och säga upp abonnemanget om du inte var nöjd, men nu har du ingenting mer att säga till om.

Men jag antar att du föredrar att någon annan tar besluten åt dig?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att de kunde ha lagt ner melodifestivalen och istället lagt dom resurserna och pengarna på något som ger nytta, till något faktaprogram eller dylikt.

Sen kan de ta och betala tillbaka alla de pengar som de tagit från folk som inte använt sin tv till annat än konsol och extra datorskärm (bland annat min mormor och morfar som inte använde varken radio eller tv men lik förbannat fick de betala).

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Tycker det är ett bra första steg, nästa steg är att bli mer effektiva med pengarna och sänka skatten.

Sänkta skatter och pålagor i sverige efter 1920? HAHA den var bra hörru.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd

Härlig idioti. Public service är idag ett skämt utöver det vanliga. Det står klart och tydligt att folk konsumerar sitt innehåll via nätet och då trillar det ju självklart inte in några pengar. Hur får de då sina pengar? Jo...tvingar folket! Med höjda avgifter dessutom som INTE går att ducka för. Över hundra spänn per vuxen i familjen. Tack för den. Äger inte ens ett Netflix-konto för att avgiften är för hög kontra det värdelösa innehållet.

Nu ska man tvingas betala en HÖGRE avgift för ÄNNU sämre innehåll...för ”politiskt oberoende....”.

Det här landet är så snedvridet sjukt att det snart lär hända väldigt stora olyckor. Om inget annat får man ju hoppas på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kujo:

Kommer denna skatten synas på lönespecen eller kommer den gömmas som arbetsgivaravgifterna?

Har du frågat din arbetsgivare varför de inte visar arbetsgivaravgiften på din lönespec? På min lönespec framgår det klart och tydligt hur stor arbetsgivaravgiften är.

Med tanke på att man inte brukar särredovisa skatterna på lönespecen så tror jag man kan utgå från att inte heller radio- och tv-skatten särredovisas.

Permalänk
Medlem

Om vi nu ska behöva finansiera public derpice via skatten så borde vi även få vara med och sätta deras löner. I dagsläget verkar det inte ens finnas att hitta utskrivet vad de jävlarna har i lön med en enkel googling.

Kanske finns för den som letar, men det här ska fan vara transparent! Den där jävla Hanna Stjärne ger jag inte mycket för.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Sänkta skatter och pålagor i sverige efter 1920? HAHA den var bra hörru.

Du kanske har missat att förra regeringen sänkte skatterna?

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Bassen87:

Har inga problem med att tillhöra en minoritet, var försiktig med att ställa dig i den falska säkerheten av konsensus och definitivt sånt som du bara har hört yttras av andra.

Det finansieras inte av folket, det tvångsfinansieras nu.
Innan detta kunde du iallafall slänga TVn och säga upp abonnemanget om du inte var nöjd, men nu har du ingenting mer att säga till om.

Men jag antar att du föredrar att någon annan tar besluten åt dig?

I det här fallet har jag inga problem med att det tvångsfinansieras av folket. Om det är något som behövs idag så är det media som inte drivs av privata, politiskt färgade aktörer. "Men SVT är kommunister!". De flesta som jobbar där tillhör vänsterkanten, ja. Men SVT håller fortfarande väldigt hög klass i det material som de producerar.

Gemene användare i den här tråden tror att vi numera ligger i samma klass som Nordkorea, gällande skattefinansierad media. Det gör mig bara mer övertygad om att SVT behövs.

Vilka medier hämtar du dina nyheter från?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kan vi inte gemensamt försöka hålla den här tråden lite mer sansad. Det är inte så rimligt att påstå att det är radikalvänster och kommunister som styr landet exempelvis. Edgy och tillspetsat, men inte så sant... Det blir bara pajkastning om man fortsätter det spåret.

Jag håller helt klart med att mitt inlägg var omoget. Dock så kan jag ibland inte låta bli, när jag vet att vissa här på forumet blir rasande när deras "dröm" gått igenom, för att ersättas av något "värre". Allt för dom bokstavligt talat tror att det är radikaler och fanatiker hit och dit som styr landet vi råkar bo i

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Förstår eller ser varken problemet här, det är ju inte ens mycket som betalas. Okej 1200 i året men vad kan man göra med den summan som skulle göra en skillnad?

Förstås bor jag ju inte i Sverige men här i Finland så är 10 euro i månaden ganska lite.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Så en familj bestående av två föräldrar med inkomster över 131k var, som har två vuxna arbetande barn hemma, får alltså betala minst 5232 kr. Oavsett om de tittar/lyssnar på det som de betalar för.

Hur jävla svårt ska det vara att göra skräpet till en digital betaltjänst? Om det nu är allt färre som har en tv och istället använder surfplatta/dator/mobil, då har jag ännu svårare att förstå hur det inte skulle vara tekniskt möjligt med just betaltjänst.

De får sina pengar och de som vill nyttja deras utbud kan göra det. Problemet löst?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag funderar på samma.
Det kommer ju för ett hushåll på 2 personer bli typ 300:- dyrare. (Jag menar, vilket heltidsarbetande svennebanan drar in mindre än 163k, det kan inte vara många..)

Utöver det så tvingas ju alla fuskar in i att betala också.
Min slutsats är att det nya regelverket kommer generera BRA mycket mer deg in till SVT än dagens system.

Jag tycker att typ en halvering hade varit rimlig, säg 600:- som tak per person.

Nu stämmer inte siffrorna i inlägget utan från 2017 är det 2340kr/år men 2018 höjs det till 2400kr/år räknar man med en likadan höjning till 2019 då man räknar med att sjösätta den nya skatten så är det 2460kr/mån och då motsvarar det 160kr/år i höjning om du betalar max.

Till detta kan vi se att den årliga licensavgiften ligger i snitt bland europeiska länder som har det på 145€ (2015), högst ligger Schweiz på 433€ och lägst Albanien på 9€

I snitt så är det 12,9% som inte betalar avgift i Europa och värst är Polen med 68,8%. I Sverige är siffran 11%

Det intressanta är också att Tv-tittandet via vanligt utbud(Antenn, kabel, parabol) har sjunkit med 30% de senaste åren medan Tv-tittandet via internet ökat med motsvarande siffra.

Antalet Tv-apparater har också sjunkit med mer eller mindre samma siffra och i bägge dessa fall kan man se Internet som mediebärare som spelar huvudrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

@htbtoma: Jag har projektor utan tv-mottagare. Försök rättfärdiga varför jag ska betala avgiften? Många andra har monitors som de kopplar in diverse datorer och konsoler i. Inga mottagare där heller.

Självklart finns det personer som dig, som faktiskt inte har någon tv-mottagare i hushållet, och inte heller ska behöva betala som systemet ser ut idag. Men nu är det såhär att de politiker vi valt i allmänna val bestämmer att detta ska beskattas istället för att man ska betala en avgift då det bevisligen är en alldeles för stor del som fuskar med avgiften idag, det är dessa fuskare du som ärlig medborgare borde vara arg på eftersom deras mygel har lett till detta, inte på politikerna eller Radiotjänst. Sen är ju knappast TV-avgiften det första du eller jag betalar skatt till men som vi inte nyttjar, och inte heller det sista troligtvis. jag kör bil varje dag till mitt jobb, men en del av min skatt går till subventionerad kollektivtrafik likväl.

vad man tycker om "public service" som sådant är ju en annan fråga och där hänvisar jag till mitt tidigare inlägg.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Så en familj bestående av två föräldrar med inkomster över 131k var, som har två vuxna arbetande barn hemma, får alltså betala minst 5232 kr. Oavsett om de tittar/lyssnar på det som de betalar för.

Hur jävla svårt ska det vara att göra skräpet till en digital betaltjänst? Om det nu är allt färre som har en tv och istället använder surfplatta/dator/mobil, då har jag ännu svårare att förstå hur det inte skulle vara tekniskt möjligt med just betaltjänst.

De får sina pengar och de som vill nyttja deras utbud kan göra det. Problemet löst?

Maxbeloppet ska vara 1 308 kronor per skattebetalare och år. Ett belopp som gäller alla över 18 år som tjänar över 130 000 kronor per år. Ett hushåll med två vuxna kan alltså få en maxavgift på 2 608 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coolg8:

Maxbeloppet ska vara 1 308 kronor per skattebetalare och år. Ett belopp som gäller alla över 18 år som tjänar över 130 000 kronor per år. Ett hushåll med två vuxna kan alltså få en maxavgift på 2 608 kronor.

Har du verkligen läst mitt inlägg? Jag skrev att en familj bestående av två föräldrar med två inneboende vuxna barn med egna inkomster får betala över 5200 kr per år (samma hushåll).

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Härligt, äntligen blir denna avgift lite mer logisk. Kunde ju knappast betala den när man var student.

För övrigt alltid lika roligt att läsa hur många idioter det finns som anser SVT vara "propaganda" när det är de facto en av de mest objektiva medier som finns, där allt annat än neutralt ställningstagande bestraffas. Skoj är det

-Du beskriver människor som har en åsikt som inte delar din åsikt som idioter.

Det visar på en hög intelligens nivå och att SVT faktiskt är en propaganda maskin som får människor som dig att bli aggressiva och intoleranta mot demokratin.

Oftast de som stöttar SVT är människor som själva anser sig vara liberala och toleranta men har NOLL självinsikt och så frt någon annan vågar ifrågasätta eller komma med andra tankar blir de kallade idioter och rasister. Så illa är det.

Som många andra har sagt tidigare. Public Service är inte det som det ska vara. De ska inte producera nöjesprogram och propagera för en värld de vill ha! Deras jobb är att granska staten och de som tar emot skattepengar samt sända från riksdagen så de som vill kan ta del av vad politikerna gör och vad de debatter kring osv. De ska också vidare ge Nyheter och sända viktig information gällande Sverige så som olika faror, läckor, varningar mm.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Har du verkligen läst mitt inlägg? Jag skrev att en familj bestående av två föräldrar med två inneboende vuxna barn med egna inkomster får betala över 5200 kr per år (samma hushåll).

Vad är problemet menar du? Det är ju ingen skillnad från en som bor ensam och tjänar över 131kkr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag funderar på samma.
Det kommer ju för ett hushåll på 2 personer bli typ 300:- dyrare. (Jag menar, vilket heltidsarbetande svennebanan drar in mindre än 163k, det kan inte vara många..)

Utöver det så tvingas ju alla fuskar in i att betala också.
Min slutsats är att det nya regelverket kommer generera BRA mycket mer deg in till SVT än dagens system.

Jag tycker att typ en halvering hade varit rimlig, säg 600:- som tak per person.

Uträkningen är relativt svår att genomföra, speciellt med tanke på att vi inte har alla nödvända uppgifter. Vi bör dock kuna göra en grov estimering.
Vi baserar uträkningen på följande:

  • För några år sedan angav SCB att 14% av sveriges befolkning var ensamboende. källa

  • Nio av tio betalningspliktiga hushåll betalar idag sin avgift. källa

  • 29% av arbetande svenskar tjänar under gränsen för att vara betalnignspliktiga för denna specifika skatt. källa (tillsammans med informationen i denna artikel)

  • Vi antar att sverige har 1000 betalningspliktiga medborgare.

  • Vi antar att alla betalningspliktiga betalar samma summa, á 109:-/mån.

  • Kostnaderna för Radiotjänst i Kirruna AB är ca. 13860:- (Uträknat baserat på antalet hushåll som idag betalar TV-licens, hur stor del 710 betalade (305 hushåll) skulle bli av det, samt att den egentliga avgiften är ca 160,1 miljoner kronor. Jag gjorde antagadet att utöver de 100 som bor själva så bor resterande 610 i par.). källa kostnader för Radiotjänst samt källa för antalet hushåll med en person.

Idag får vi in 305*2340=713700:-/år
Med det nya förslaget får vi istället in enligt följande:
710*109*12=928680:-
Här lägger vi sedan till de utgifter vi inte längre har i from av Radiotjänst i Kirruna AB, +13860:-.

Resultatet bör alltså bli att public service budget blir ca 32% större än tidigare.

Uträkningarna är ganska lösa, baserade på ganska lösa siffror tagna från olika källor från olika tidpunkter, men den bör kunna ge ett hum om hur det faktuskt ser ut. Jag reserverar mig även för att jag tänkt helt fel någonstans i mina uträkningar.

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderade ***

Jag har raderat en del inlägg som var långt bortom trådens ämne.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Har du verkligen läst mitt inlägg? Jag skrev att en familj bestående av två föräldrar med två inneboende vuxna barn med egna inkomster får betala över 5200 kr per år (samma hushåll).

Japp, vi går från en modell där man betalar per hushåll (om man har TV), till en modell där alla vuxna som tjänar tillräckligt mycket betalar. Detta då den föregående modellen inte fungerade, allt i från fuskande tv-innehavare till olämpligt beteende av systemets kontrollanter.

Kanske dags för dessa inneboende vuxna barn med egna inkomster att flytta till eget boende?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Har du verkligen läst mitt inlägg? Jag skrev att en familj bestående av två föräldrar med två inneboende vuxna barn med egna inkomster får betala över 5200 kr per år (samma hushåll).

Personligen så tycker jag att själva finansieringsmodellen är bra i sig. Det blir mer rättvist då alla betalar lika mycket per skalle.. vilket är en fördel för dem som bor själv samt ingen ändring för de som är två inkomsttagare.

Men jag har också tänkt på de du beskriver. Har de verkligen tänkt hela vägen?

Yngre bor kvar hos sina föräldrar längre än tidigare. Mycket på grund av bostadsmarknaden. Är det då verkligen rimligt att ett hushåll ska betala ca. 4000:- eller 5300:-? Å andra sidan är det rättvist då alla fortfarande betalar lika mycket. Men det är ganska saftig avgift.

Sen kan jag tycka att 1300:- per år är för mycket. Halvera det och sen hushåll med det ni får!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BostonGurkan:

@htbtoma: Jag har projektor utan tv-mottagare. Försök rättfärdiga varför jag ska betala avgiften? Många andra har monitors som de kopplar in diverse datorer och konsoler i. Inga mottagare där heller.

Skrivet av Nivity:

"För ensamhushåll nästan halveras avgiften med 43,2 procent."

Har ingen TV så vet inte hur den halveras direkt.

Antar att jag får ta och köpa en TV bara för att när skatten kommer, vad jag nu ska med den till.

Häri ligger ett lite föråldrat tänk på vad public service är. Ni likställer public service med nuvarande faktureringsmodell. Alltså att man måste ha en TV eller liknande för att ta del av utbudet men riktigt så har det inte sett ut på ganska många år.
Allt finns tillgängligt online. Ja både SVT och SR har faktiskt massa material tillgängligt online som man inte får in via TVn eller radion.
SVTnyheter är ett exempel och de överiga Pstationerna över p4 som bara finns online är ett annat. Samma sak gäller för UR.

Huruvida man är intresserad av innehållet är också intressant såklart och det är kanske det ni ville ha sagt men det är alltså en lite annfn fråga egentligen

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Public Service är den mest granskade av de medier vi har samt har störst krav på sig att vara oberoende. Dessa granskningar visar att oberoendet följs. Om det nu är så att det sänds något eller sägs något som någon inte håller med om så är det argumentet som skall bemötas, inte hela mediet som skall tystas. Det senare tyder snarare på att någon inte tål att bli granskade.

Den förändring som föreslås ske nu är faktiskt det bästa som kan hända högerpopulister så som SD. Då public service kommer knytas närmare politikerna så kommer det bara krävas en enkel riksdagsmajoritet för SD att göra samma förändring av Svensk public service som sker i Ungern och Polen just nu, över en natt. Dvs nedskärningar, stadsstyrning där de tvingas sända endast det regeringen anser skall sändas, bara säga det regeringen anser att de skall säga osv. Detta om olyckan skulle vara framme och vi får en högerpopulistisk regering i Sverige. VDn för Sveriges Radio påpekar även detta och säger att detta förslag kan bara fungera om man först ändrar grundlagen så att det krävs en kvalificerad majoritet för att angripa public service. En sådan ändring är föreslagen men den kan inte komma efter man förändrar public service, det är helt fel ordning, den måste komma först.

Jag tycker det är lite tröttsamt att alla forum på nätet skall bli invaderade av propaganda från högerpopulistiska trollfrabriker så snart public service kommer på tal. Folk som lever i faktaresistenta filterbubblor känner sig förstås hotade av ett medium som är oberoende och som tvingas hålla sig till riktiga fakta. Riktiga fakta och etablerad vetenskap som är högerpopulismens värsta fiende då det visar på hur fel ute denna ideologi är.

Exempel på detta kan se i Trumps "fake news" argument så snart någon överbevisar hans rena lögner. Hans Project Alamo är ett exempel på högerpopulistiska trollfabriker av samma typ vi har i Sverige med riktade Dark Ads för att påverka lättpåverkade människor. Annat exempel är Polen och Ungern där själva historiebeskrivningen och verklighetsbeskrivningen håller på att skrivas om i kölvattnet av högerpopulismens framgångar. Det inkluderar nedmontering av Public service och hård politisk styrning av det som finns kvar till ett regelrätt propagandaorgan då högerpopulismen inte har råd med att bli motbevisad. Det liknar 30talets Tyskland.

Detta avsnitt av Filosofiska rummet i P1 om Kunskapsresistens har ett bra samtal runt detta. Forskare berättar där hur svårt det är att räta till värdsbilden för någon som fått den förvriden. De kämpar in i det sista för att försvara sin uppfattning hur fel den än bevisas vara, till och med så långt som att avvisa all form av kunskap eller alla former av etablerade bevis.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/945794?programid=793

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon