Qualcomm börjar utföra tester med 5G på mobila enheter

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm börjar utföra tester med 5G på mobila enheter

Ett år efter att ha visat sitt 5G-moden X50 börjar nu Qualcomm göra de första testerna med 5G på mobila enheter, där de lyckats nå hastigheter på över 1 Gbps.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Bra att det testas, men är inte det stora med 5G IoT? Allt ska kopplas upp emot internet, klockor, surfplattor, bilar etc. Men det blir väldigt kostsamt att köpa ett abonnemang för varje pryl?
Senaste iWatchen som går att ringa på ska ju ha ett eget mobilabonnemang.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Känns som datamängden på mobilabonnemang kommer fortsätta öka med tanke på dessa hastigheter.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Låter strålande!

Permalänk
Medlem

Det enda problemet med högre hastigheter är att det drar mycket batteri. Jag kör med 3g istället för 4g på min mobil pgr av att 4g drar mycket mer av batteriet.

Permalänk
Avstängd

Det ska bli kul med 1 gigabit/s, nej vänta operatörerna har fortfarande datakvoter på 200 MB, 0.5 GB och 1 GB.

Har du 20 gigabyte surf så bränner du det på mindre än 3 minuter.
Har du 100 gigabyte surf så bränner du det på mindre än 15 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det ska bli kul med 1 gigabit/s, nej vänta operatörerna har fortfarande datakvoter på 200 MB, 0.5 GB och 1 GB.

Har du 20 gigabyte surf så bränner du det på mindre än 3 minuter.

Inte riktigt så funkar det. Vi kommer aldrig få 1 gigabit/s.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det ska bli kul med 1 gigabit/s, nej vänta operatörerna har fortfarande datakvoter på 200 MB, 0.5 GB och 1 GB.

Har du 20 gigabyte surf så bränner du det på mindre än 3 minuter.
Har du 100 gigabyte surf så bränner du det på mindre än 15 minuter.

Kan ju hoppas att telenors obegränsade uppdateras till 5G när det kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@rektor: Är detta på ett mobil bredband eller Mobil telefon ?.
Har 12 gb + surf pot så har mer än 108 gb, slösar 4gb per månad så resten blir kvar och läggs på surf potten på min mobil då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Känns som datamängden på mobilabonnemang kommer fortsätta öka med tanke på dessa hastigheter.

Hur tänker du då? varför ska datamängden öka?

Permalänk
Medlem

@BOB77: Pga kunderna efterfrågar mer data och operatörerna lockar kunderna via att öka datamängden redan skett under åren och lär fortsätta

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Bra att det testas, men är inte det stora med 5G IoT? Allt ska kopplas upp emot internet, klockor, surfplattor, bilar etc. Men det blir väldigt kostsamt att köpa ett abonnemang för varje pryl?
Senaste iWatchen som går att ringa på ska ju ha ett eget mobilabonnemang.

Nä, det är helt fel, iWatch 3 har inbyggt eSIM som är sammankopplat med din iPhone.

”Apple Watch Series 3 (GPS + Cellular) har en mobilradio med full 4G LTE och UMTS som automatiskt går över till mobiluppkopplingen när den inte är i närheten av iPhone. Klockan har samma telefonnummer som iPhone så du behöver inte ge familj, vänner och kollegor ett nytt nummer.”

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hank Solo:

Nä, det är helt fel, iWatch 3 har inbyggt eSIM som är sammankopplat med din iPhone.

”Apple Watch Series 3 (GPS + Cellular) har en mobilradio med full 4G LTE och UMTS som automatiskt går över till mobiluppkopplingen när den inte är i närheten av iPhone. Klockan har samma telefonnummer som iPhone så du behöver inte ge familj, vänner och kollegor ett nytt nummer.”

Skickades från m.sweclockers.com

Ok tackar för korrigeringen, men det var något att dessa ej gick att köpa i sverige ville jag minnas.
Det är dock hur coolt som helst och även praktisk om man bortser från priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det enda problemet med högre hastigheter är att det drar mycket batteri. Jag kör med 3g istället för 4g på min mobil pgr av att 4g drar mycket mer av batteriet.

Inte nödvändigtvis. 5G kommer innebära helt nya standarder från 4G, och ett av målen är att dra ner energiförbrukningen med multi-antenntekniker såsom lobformning, samt att ha många mindre basstationer inbyggda i t.ex lyktstolpar så att man kan använda mindre energi.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 930 @ 3,52ghz, 1.12v. GPU: Zotac GTX 970@ +200/+200. PSU: Corsair HX750W. MB: Gigabyte X58A-UD3R. RAM: 4x2gb Corsair XMS3 1333MHz @ 1280MHz. Låda: Fractal Design Define R3. Systemdisk: Samsung 840 EVO 240Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Bra att det testas, men är inte det stora med 5G IoT? Allt ska kopplas upp emot internet, klockor, surfplattor, bilar etc. Men det blir väldigt kostsamt att köpa ett abonnemang för varje pryl?
Senaste iWatchen som går att ringa på ska ju ha ett eget mobilabonnemang.

Finns tvillingkort, jag har sett upp till 8st (sammanlagt 9). Vet inte om det finns något abb med fler. Datamängden ökar då och då, sen om det går tillräckligt fort kan man diskutera. Sen om du med IoT menar kylskåp, tvättmaskin och liknande saker så håller jag med om att WiFi känns som en bättre ide. Jag vill iaf ha de sakerna undra mitt paraply.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ok tackar för korrigeringen, men det var något att dessa ej gick att köpa i sverige ville jag minnas.
Det är dock hur coolt som helst och även praktisk om man bortser från priset.

De går inte att köpa i Sverige än, men det kommer någon gång under nästa år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Bra att det testas, men är inte det stora med 5G IoT? Allt ska kopplas upp emot internet, klockor, surfplattor, bilar etc. Men det blir väldigt kostsamt att köpa ett abonnemang för varje pryl?
Senaste iWatchen som går att ringa på ska ju ha ett eget mobilabonnemang.

Jo precis, IoT... 5g medför ju inte några nya modulationsscheman eller så (ökad spectral efficiency). Där verkar man har lagt ett gediget grundarbete med 4g (tack Ericsson). Finns massor att ösa ur när det kmr till 4g standarden. Skulle vi ha full implementering på cat 13 lte-a och basstationer fullsmetade med lte på 5 band(800,900,1800,2100,2600 (också kallade band 20,8,3,1,7)) så skulle vi redan ha mer kapacitet än vad vi kunde drömma om. Idag är det ju mest lite lte800 på glesbygd och mindre städer, 800+1800 i mellanstora och 800-1800-2600. Såklart finns möjligheten till mindre basstationer på 4g i likhet med vad som beskrivs med 5g. Så ja, 5g är mest ett mode namn om något (okej mer enheter som använder lite data), det svåra är att finansiera infrastrukturen och få kunderna att också vilja betala för den ökade kapaciteten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Topkek