Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008

Köpråd skärm till GTX1080

Halloj!

Funderar på ny skärm, sitter idag med en äldre, trist 22" TN och är sugen på IPS. Har mest datorn till spel (inget CS eller motsv.) och vanlig surf. Till min fundering; köper man en full-HD skärm eller 2K? Jag menar, tittar man på speltester så ligger många spel med "ultra"-inställningar i full-HD kring 80-120 fps idag, men om 1år kanske nere på 50-90 fps? Och för 2K så finns det spel idag där ett GTX1080 inte orkar driva med "ultra"-inställningar över 60fps. Men är det kanske så att med en 2k skärm "behöver" man t.ex. inte kantutjämna lika mycket (p.g.a. högre upplösning), vilket innebär att man kan "dra ned" på just den grafikinställningen = öka fps?

Så i korthet; ska man köpa en full-HD skärm för att kunna kötta vidare med höga fps i "ultra"-lägen, ELLER ska man hoppa upp till 2k och kanske behöva tumma på ögongodiset framöver? Hmm..hmm.. Min budget är ca 2-4000, kanske någon som sitter på ett bra tips?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Maj 2013

Rent spontant tycker jag du ska utforska Korea-skärmarna en aning, de som går att överklocka. Där får du både IPS, hög upplösning samt hög nog uppdateringsfrekvens för att spela på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008

Hmm..jaha, men är det verkligen det bästa/enda sättet att uppnå det jag är ute efter, alternativt ge indikation om frågan full-HD / 1440p? Jag tycker mig liksom ana att det krävs ett 1080Ti för att driva spel i 1440p med "ultra"-inställningar i acceptabel framerate (över tid) - men det kanske är en fråga om perception?

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@droop: Beror helt och hållet på vilka spel du talar om. Ifall du vill hålla dig på Ultra-nivå med varje nytt grafiktung AAA-titel får man närmast räkna med att hålla sig på 1080Ti-nivå och byta grafikkort till motsvarande nivå varje år för att hänga med varje nytt spelsläpp.

GTX1080 är knappast dåligt, men står för tipptopp för 1-1,5 år sedan. Tekniken blir ju inte yngre, så med tiden måste du kliva ned till Very High eller High – eller köpa nytt.

Prioriterar du maximal grafikkvalitet är också en G-Sync-skärm helt klart att föredra. Det löser de största bekymren du har framför dig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009

@droop:

Jag röstar för en 1440p-skärm. Jag sitter också på ett 1080-kort och känner mig inte begränsad alls. Visst, jag kör kanske inte allt maxat - men det finns ofta grafikinställningar som bidrar väldigt lite samtidigt som det tar mycket kraft. Resultatet blir ändå en mycket trevligare bild tack vare just upplösningen.

Citera för svar!

CPU: i7-6700K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS Z170-A. Minnen: HyperX Fury Black DDR4 8GB 2666MHz. GPU: ASUS GTX 1080 Strix Gaming (8G). SSD: Corsair Force LE 240GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 400C + Be Quiet! Shadow Wings 2 PWM.