Samsungs 8-nanometersteknik färdigställs i väntan på 7 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Samsungs 8-nanometersteknik färdigställs i väntan på 7 nanometer

Inför övergången till 7 nanometer från TSMC, Globalfoundries och Samsung går den senare ut med att de färdigställt 8 nanometer, ett mellansteg baserad på bolagets 10-nanometersteknik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur många atomer behövs det för att göra transistor? Gränsen blir väl snart nådd

Permalänk
Medlem

"Enligt Samsung bygger 8 nanometer på samma grund som dess nu välbeprövade 10 nanometer (10LPP), något som gör att de från dag ett ska ha bra yields, antalet fungerande kretsar vid produktion."

Skrivet av Ownage:

Hur många atomer behövs det för att göra transistor? Gränsen blir väl snart nådd

Ingen av dessa nya 14nm/ 12nm/ 10/nm / 8nm etc har mycket att göra med faktisk fysiska mått.
Det är bara marknadsföring för förbättrade existerande noder.

Det är bara Intel som (fortfarande) håller sig hyffsat till ursprunglig definition.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ownage:

Hur många atomer behövs det för att göra transistor? Gränsen blir väl snart nådd

Kan ju stapla dem på höjden, så inte riktigt ännu, men det lär dröja innan det sker.

Permalänk
Medlem

Det är ju ganska så normalt nu att Samsung är först till nya framsteg. Det har ju varit Intel tidigare men Samsung är ikapp känns det som. Det är härligt att de inte stannar på en nod och nöjer sig, utan fortsätter forska fram förbättringar och faktiskt ser till att de kommer ut i produktion också. Jag är lite trött på alla ndras "*nm+++++"-tekniker vid det här laget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ju ganska så normalt nu att Samsung är först till nya framsteg. Det har ju varit Intel tidigare men Samsung är ikapp känns det som. Det är härligt att de inte stannar på en nod och nöjer sig, utan fortsätter forska fram förbättringar och faktiskt ser till att de kommer ut i produktion också. Jag är lite trött på alla ndras "*nm+++++"-tekniker vid det här laget.

Samsung har väl varit först ett helt gäng gånger i nodkrympningarna redan vill jag minnas.

Men ja visst blir måttet kass när det inte stämmer. Transistorer per yta är ju det som menas så det är ju ett mer reellt mått så det borde kanske anammas?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ownage:

Hur många atomer behövs det för att göra transistor? Gränsen blir väl snart nådd

En kiselatom är ca 0,2 nm i diameter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Samsung har väl varit först ett helt gäng gånger i nodkrympningarna redan vill jag minnas.

Men ja visst blir måttet kass när det inte stämmer. Transistorer per yta är ju det som menas så det är ju ett mer reellt mått så det borde kanske anammas?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja. Det hade varit bättre om de haft typ 10nm V1, 10nm V2 osv så man vet vilken nod som egentligen åsyftas. Bättre då som du säger att ha transistorer per yta, då det inte går att "plussplussa" sig ifrån utan att ljuga. Det är rätt rörigt som det är nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Det hade varit bättre om de haft typ 10nm V1, 10nm V2 osv så man vet vilken nod som egentligen åsyftas. Bättre då som du säger att ha transistorer per yta, då det inte går att "plussplussa" sig ifrån utan att ljuga. Det är rätt rörigt som det är nu.

Håller med. Måtten har ju idag inte så väldigt mycket med verkligheten att göra. Det ända det berättar är att det är en förbättring (på något plan) gentemot föregångaren.

Permalänk
Medlem

10% bättre.

Hur de leker med atomer är skitsamma, ge mig prestandasiffrorna bara, så är jag nöjd. När saker blir mindre än ett hårstrå förlorar jag ändå något att jämföra med, kan inte visualisera skillnaden när bredden på saker kommer ner till atomnivå.

Men om någon har ett foto på ett hårstrå brevid dessa transistorer, så tar jag gärna en titt.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

"Enligt Samsung bygger 8 nanometer på samma grund som dess nu välbeprövade 10 nanometer (10LPP), något som gör att de från dag ett ska ha bra yields, antalet fungerande kretsar vid produktion."

Ingen av dessa nya 14nm/ 12nm/ 10/nm / 8nm etc har mycket att göra med faktisk fysiska mått.
Det är bara marknadsföring för förbättrade existerande noder.

Det är bara Intel som (fortfarande) håller sig hyffsat till ursprunglig definition.

Hmm...
Det är bara Intel ... Enbart en hype, tyvärr.

Lite intressant läsning från EE|Times som belyser vad som mäts...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Så en krympning på 10% av 10 ger 8nm och inte 9nm???

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så en krympning på 10% av 10 ger 8nm och inte 9nm???

Skickades från m.sweclockers.com

Magiskt 10% x 10% (då vi pratar om en yta) måste väl bli 20%

Vem fan vet vad samsung tänker... det är ju tekniskt sett inte 10nm heller så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ownage:

Hur många atomer behövs det för att göra transistor? Gränsen blir väl snart nådd

Nuvarande gränsen 5nm. Detta på grund av tillverknings metoden Extreme ultraviolet lithography. Så vi börjar nå gränsen för vad nuvarande tekniken klarar av. Och sedan så har du quantum tunneling som börjar runt 7nm för kisel.

Den minsta skapade gaten är på 1nm. Inte riktigt sant att den är 1nm men väldigt nära.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är ju ganska så normalt nu att Samsung är först till nya framsteg. Det har ju varit Intel tidigare men Samsung är ikapp känns det som. Det är härligt att de inte stannar på en nod och nöjer sig, utan fortsätter forska fram förbättringar och faktiskt ser till att de kommer ut i produktion också. Jag är lite trött på alla ndras "*nm+++++"-tekniker vid det här laget.

När folk sagt att Intel är bäst i världen på CPUer så menar de faktiskt att Intel är bäst i världen på nod processer. Intel har alltid legat i framkant och krympt sin nodprocess snabbare än alla andra. Men Intels själva cpu arkitektur är ju inte alls bra. Intel är inne på sin 8e generation av samma gamla antika Core Duo arkitektur, som Intel bara gör småförbättringar av. Själva CPU arkitekturen har inte gjort stora förbättringar jämfört med Core Duo. Det kan man se när man klockar nya cpuer lika lågt som de föregående cpuerna - de är ungefär lika snabba mellan varje generation. Detta bevisar att Intel inte klarar av att göra stora förbättringar mellan varje generation. Alla Intels cpu förbättringar kommer utav processnods förbättringar, inte cpu arkitektur förbättringar. Så länge Intel envisas med att hålla fast vid sin gamla Core Duo, så kommer Intel inte lyckas göra stora prestanda språng. Kolla tex AMD som länge låg och harvade på låga prestanda nivåer med Bulldozer, sen släppte AMD sin Ryzen och vips gjorde AMD stort prestanda språng. Så länge någon envisas med sin gamla teknik så går det inte att göra stora förbättringar.

Idag är Intel bäst på processnoder, men sämst på cpu arkitektur. Samsung kommer ikapp nu med processnoder. Det betyder att om AMD har en bra cpu arkitektur (vilket de har, eftersom Ryzen kan förbättras kraftigt i nästa iterationerna) och om AMD använder Samsungs processnod, så kommer AMD enkelt att gå om Intel. Redan idag är Ryzen EPYC snabbare än Intels cpuer. Jag fattar inte hur Intel kan använda sin enorma FoU budget så dåligt att AMD enkelt kan gå förbi Intel. Intels cpu ingenjörer är verkligen sämst i världen. Men Intels process ingenjörer är bäst i världen. Sparka cpu ingenjörerna så kommer Intel vara mycket snabbare än AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikaelSwahn:

När folk sagt att Intel är bäst i världen på CPUer så menar de faktiskt att Intel är bäst i världen på nod processer. Intel har alltid legat i framkant och krympt sin nodprocess snabbare än alla andra. Men Intels själva cpu arkitektur är ju inte alls bra. Intel är inne på sin 8e generation av samma gamla antika Core Duo arkitektur, som Intel bara gör småförbättringar av. Själva CPU arkitekturen har inte gjort stora förbättringar jämfört med Core Duo. Det kan man se när man klockar nya cpuer lika lågt som de föregående cpuerna - de är ungefär lika snabba mellan varje generation. Detta bevisar att Intel inte klarar av att göra stora förbättringar mellan varje generation. Alla Intels cpu förbättringar kommer utav processnods förbättringar, inte cpu arkitektur förbättringar. Så länge Intel envisas med att hålla fast vid sin gamla Core Duo, så kommer Intel inte lyckas göra stora prestanda språng. Kolla tex AMD som länge låg och harvade på låga prestanda nivåer med Bulldozer, sen släppte AMD sin Ryzen och vips gjorde AMD stort prestanda språng. Så länge någon envisas med sin gamla teknik så går det inte att göra stora förbättringar.

Idag är Intel bäst på processnoder, men sämst på cpu arkitektur. Samsung kommer ikapp nu med processnoder. Det betyder att om AMD har en bra cpu arkitektur (vilket de har, eftersom Ryzen kan förbättras kraftigt i nästa iterationerna) och om AMD använder Samsungs processnod, så kommer AMD enkelt att gå om Intel. Redan idag är Ryzen EPYC snabbare än Intels cpuer. Jag fattar inte hur Intel kan använda sin enorma FoU budget så dåligt att AMD enkelt kan gå förbi Intel. Intels cpu ingenjörer är verkligen sämst i världen. Men Intels process ingenjörer är bäst i världen. Sparka cpu ingenjörerna så kommer Intel vara mycket snabbare än AMD.

Tyvärr så är det väl så att Intel's aktieägare bara bryr sig om pengar pengar och mer pengar, och Intel har ju kunnat plocka lågt hängande frukt för att tillgodose det behovet. Jag tycker att det är tråkigt när företag låser fast sig vid kortsiktiga vistmål på det sättet, men så får de också vad de förtjänar så småningom. om AMD går om Intel även i singeltrådad prestanda så är ju den lågt hängande frukten borta, och intel har noll att komma med, så då får de ju verkligen börja forska fram en vettig ersättare till core med minst 40% högre IPC om de ska vara med i matchen igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Så en krympning på 10% av 10 ger 8nm och inte 9nm???

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det står inte att det är en krymplning på 10% ;).
Det som står är att det är en krymplning från 10 till 8nm.
Detta resulterar i en transistortäthet som ökar med 10%.
Transistortätheten skalar väl inte helt linjärt mot deras påstådda nodkrympning vilket i sig inte behöver vara märkvärdigt alls.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Tyvärr så är det väl så att Intel's aktieägare bara bryr sig om pengar pengar och mer pengar, och Intel har ju kunnat plocka lågt hängande frukt för att tillgodose det behovet. Jag tycker att det är tråkigt när företag låser fast sig vid kortsiktiga vistmål på det sättet, men så får de också vad de förtjänar så småningom. om AMD går om Intel även i singeltrådad prestanda så är ju den lågt hängande frukten borta, och intel har noll att komma med, så då får de ju verkligen börja forska fram en vettig ersättare till core med minst 40% högre IPC om de ska vara med i matchen igen.

Men om Intel ska forska fram en modern ersättare till Core Duo så måste ju Intel börja jobba igen, istället för att bara ligga och lata sig och håva in pengarna. Och vem vill jobba i onödan?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MikaelSwahn:

Men om Intel ska forska fram en modern ersättare till Core Duo så måste ju Intel börja jobba igen, istället för att bara ligga och lata sig och håva in pengarna. Och vem vill jobba i onödan?

Tror knappast intels anställda ligger och sover i kafferummet dagen lång. Du menar kanske att intel borde slänga in en rejäl slant för att köpa upp AMDs ingenjörer? Eller kanske från qualcomm eller något annat företag..?

Något som dock varit ganska uppenbart är att Intel har suttit inne med massa produkter i väntan på konkurrens.
De kanske redan har en nästa generation innestående som man väntar med att släppa tills dess att marknaden är "redo".

Köpte en 6core i7a intel några månader innan ryzen släpptes något som var och hade varit highend i många många år. Någon månad efter att ryzen hade släppts var 6 core plötsligt standard och plötsligt fanns där 18 core cpuer till salu.

Tack AMD, nästa dator blir en AMD efter nästa krympning till 7nm.

Permalänk
Skrivet av anon56869:

Tror knappast intels anställda ligger och sover i kafferummet dagen lång. Du menar kanske att intel borde slänga in en rejäl slant för att köpa upp AMDs ingenjörer? Eller kanske från qualcomm eller något annat företag..?

Något som dock varit ganska uppenbart är att Intel har suttit inne med massa produkter i väntan på konkurrens.
De kanske redan har en nästa generation innestående som man väntar med att släppa tills dess att marknaden är "redo".

Skulle inte förvåna mig ett dugg om Intel släppte småsmulor till oss så länge AMD försökte överleva. Om det inte varit för AMD skulle vi fortfarande suttit på 4-cores. Intel försöker göra så små förbättringar som möjligt, har gjort det under många år. Samtidigt har Intel ökat priserna kraftigt. Nu när Ryzen kom, så har Intel tvingats halvera priserna på sina värstingcpuer. AMD tjänar ändå bra med pengar trots låga priser. Intel kunde alltså haft mycket lägre priser och ändå tjänat bra. Nu ökade Intel priserna kraftigt och tjänade massor av pengar. Vi fick betala dyrt, för väldigt lite prestanda ökning. Det är ju därför vettigt folk länge vägrat uppgradera eftersom deras gamla i7-2600 står sig än idag om man överklockar lite. x86 har inte gått framåt på många år, pga Intel.

Jag håller med dig. Tack, AMD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så en krympning på 10% av 10 ger 8nm och inte 9nm???

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Paddanx:

Magiskt 10% x 10% (då vi pratar om en yta) måste väl bli 20%

Vem fan vet vad samsung tänker... det är ju tekniskt sett inte 10nm heller så

10nm och 8nm är måttet på minsta strukturen, en transistor eller en ledare med isoleravstånd m.m. är betydligt större oavsett tillverkare.
Därav så minskar inte den totala strukturen i procent med storleken, har ingen betydelse om det är Samsung, GF, Intel med flera...
Fysikens lagar har sedan länge satt stopp för att allt ska skala, skulle man som ex. sätta ledare för närma varandra så skulle elektronerna tunnla (rulla över isoleringslagret) till nästa ledare och i bäst fall rendera en processor till en slumptalsgenerator, normat en icke fingerade krets.

Se mitt tidigare inlägg för en förklaring/förståelse, ännu så är det inte magiskt ala Harry Potter

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

10nm och 8nm är måttet på minsta strukturen, en transistor eller en ledare med isoleravstånd m.m. är betydligt större oavsett tillverkare.
Därav så minskar inte den totala strukturen i procent med storleken, har ingen betydelse om det är Samsung, GF, Intel med flera...
Fysikens lagar har sedan länge satt stopp för att allt ska skala, skulle man som ex. sätta ledare för närma varandra så skulle elektronerna tunnla (rulla över isoleringslagret) till nästa ledare och i bäst fall rendera en processor till en slumptalsgenerator, normat en icke fingerade krets.

Se mitt tidigare inlägg för en förklaring/förståelse, ännu så är det inte magiskt ala Harry Potter

Siffrorna de kommer fram med verkar vara just magiska ala Harry Potter, då hela sättet att mäta det är lite upp till företagen idag. Förr var just relationen mellan isoleringen och transistorn med i storleken, och då gick de att jämföra "äpplen mot äpplen". Idag är det päron, äpplen och apelsiner. Alla är kanske söta och alla är frukter, men de går inte att jämföra.

Om jag på mitt eget sätt mäter 10nm och minskar något så visst kan jag nu mäta det och få det till 8nm. Men kom inte o säg att det är logik bakom, för det har det inte varit på flera år nu. Man har bara börjat mäta... "något annat".
Artikeln du länkar är ju fan inget mer än reklam för vad dessa företag tror de ska klara av.

Att de kanske är närmare varandra än man kan tro är väl en sak, men 10nm är inte 10nm... det är "10nm" som "Bengt-Arne" är ditt namn. En godtycklig mätning på något som man kan namnge. Tror du inte mig kan du läsa din egen artikel:
"The names of process nodes have become marketing tools that no longer refer to any physical dimension in chips, said Jones."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Siffrorna de kommer fram med verkar vara just magiska ala Harry Potter, då hela sättet att mäta det är lite upp till företagen idag. Förr var just relationen mellan isoleringen och transistorn med i storleken, och då gick de att jämföra "äpplen mot äpplen". Idag är det päron, äpplen och apelsiner. Alla är kanske söta och alla är frukter, men de går inte att jämföra.

Om jag på mitt eget sätt mäter 10nm och minskar något så visst kan jag nu mäta det och få det till 8nm. Men kom inte o säg att det är logik bakom, för det har det inte varit på flera år nu. Man har bara börjat mäta... "något annat".
Artikeln du länkar är ju fan inget mer än reklam för vad dessa företag tror de ska klara av.

Att de kanske är närmare varandra än man kan tro är väl en sak, men 10nm är inte 10nm... det är "10nm" som "Bengt-Arne" är ditt namn. En godtycklig mätning på något som man kan namnge. Tror du inte mig kan du läsa din egen artikel:
"The names of process nodes have become marketing tools that no longer refer to any physical dimension in chips, said Jones."

Det är ingen trolldom

Citat "The size of the process node, measured in nanometers, describes the size of a processor’s smallest possible element."

Källa: https://www.maketecheasier.com/processors-process-size/

Eller varför inte använda google innan svar

Då med sökbegreppet "What does process size mean", som ex...
Kunskapen finns alltid ett tagenttryck iväg för en nörd, allt kan knappast vara reklam.

Du är välkommen att visa på motsatsen mot vad jag skrev, men undanber mig all godtycklig religöst hokuspokus såsom citat:'det är "10nm" som "Bengt-Arne" är ditt namn.' utan saklig fakta!

Bilden/diagrammet som är ovanför citatet från "Jones" som du hänvisar till visar måtten på poly och metal pitch som respektive tillverkare använt beroende på process, i förhållande till minsta möjliga mått i processen. Förhållanden som existerat i halvledarindustrin sen tidernas begynnelse långt före Intels 4004.
Skillnaden mellan minsta storlek från förr och nu är endast avhängig fysikens lagar, som att man inte kan gå ner linjärt i isoleringstjocklek i förhållande till minsta node storlek. Om det är rätt eller fel att mäta minsta storlek är upp till var och en, ett annat vore kanske antalet element per ytenhet, men då skulle det behöva en deffinition av vilken typ av beståndsdelar för en riktig angivelse.

Det intressantaste med diagramet är nog att Intel tror sig klara 22nm, hmm... Är dom inte förbi?

Men det är klart, den som vill kan ju komma upp med ett nytt sätt att mäta/ange process node. Ögonmått, kanske

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Det är ingen trolldom

Citat "The size of the process node, measured in nanometers, describes the size of a processor’s smallest possible element."

Källa: https://www.maketecheasier.com/processors-process-size/

Eller varför inte använda google innan svar

Då med sökbegreppet "What does process size mean", som ex...
Kunskapen finns alltid ett tagenttryck iväg för en nörd, allt kan knappast vara reklam.

Du är välkommen att visa på motsatsen mot vad jag skrev, men undanber mig all godtycklig religöst hokuspokus såsom citat:'det är "10nm" som "Bengt-Arne" är ditt namn.' utan saklig fakta!

Wow... så förnedrande dåligt svar.

Förlåt... men bara lägg ner. Du missar hela poängen ovan, med vad som verkar vara flit.
Hela diskutionen har varit med att du inte kan jämföra 14nm från en tillverkare och 14nm från en annan. Du själv har gett länkar på motsatsen till det du själv säger.

Hela poängen är att tidigare har det varit en fast storlek både på transistorer, avstånd och densitet. 32nm betyder 32nm oavsett om det är Intel eller TSMC tex. Detta stämde rätt bra upp till ca 28nm nivån, men när man med 22nm och under gick över till både 3D transistor (som också ser olika ut för olika företag) så är det idag är totalt borta, och sättet att räkna är lite upp till varje företag. Mao en 10nm nod kan vara mindre ekonomisk och ha mindre densitet av transistorer än 14nm. Detta gör att oavsett vad i tusan de mäter... är det totalt meningslöst utan alla andra detaljer.

Vad man gör idag är alla fulknep som att smalna av transistorn till att även om man gör den mindre, använda samma avstånd mellan nästa som tidigare, eller bara minska avståndet. Tom små ändringar på designen av transistorn gör nm+ och nm++. Vilket gör det ännu mer konstigt att jämföra. Om något så har det visat att första gen av en ny nod är totalt meningslös vs förfinad gammal.

Om du verkligen hade något mer än tid att lägga i en google sökning, hade du också sett detta.

Största problemet för allt "äkta" <10nm är ljuset. Enda sättet att göra det är med EUV laser, och dessa har inte ens funnits i den styrkan man behövt, utan har behövt utvecklas för detta. Ingen tvekan på att de når det, men som det är nu har man i år varit glad att nå några 100W med ca 5% effektivitet. Mao... de kan inte ens göra äkta <10nm tills denna är utvecklad nog för att kunna fungera.
2016 gjordes bla denna artikel som du kan börja med att läsa.

Så kanske du kan fråga dig själv... hur kan man göra process noder, när verktyget man ska använda, knappt ens är färdigt? Och till vilken kostnad?
Och när väl verktyget är färdigt, tar det åratal att kunna använda optimalt. Allt just nu är i test-stadie och 7nm är det största teknologiska hoppet vi kommer se på länge. För de måste återuppfinna delar av hela sin tillverkning.. igen, och när den är klar, bygga fabriken som kan använda den.

10nm... det är vad dagens teknik klarar av. Allt under 10nm idag är därför en gimmick, namn på något annat, eller bara rent skitsnack.