Logitech Powerplay – musmatta med trådlös laddning

Permalänk
Melding Plague

Logitech Powerplay – musmatta med trådlös laddning

Logitech fortsätter sin satsning på trådlösa produkter med inbyggd trådlös laddning i musmattan Powerplay, som har fått bekänna färg i SweClockers testlabb.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan nog bli framtiden för trådlösa möss vid skrivbordet. Själv som sitter i soffan är lösningen inte lika lämpad för men kul att se att utveckling går framåt även på områden som man normalt inte lägger så mycket vikt vid (musmattor).

Permalänk

Framtidens mus?

Permalänk

Coolt!
Snäppet större än Steelseries QcK vilket är perfekt för mig. Ska absolut fundera på denna när min nuvarande mus går sönder.

Antar att man kan lägga en egen musmatta på själva laddplattan? Funkar till exempel en QcK?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Nice genomgång! Jag köpte nyligen både G903 och Powerplaymusmattan, har ej fått hem musmattan men musen är fantastiskt bra än så länge!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul! Jag köpte en logitech g403 wireless förra året så och den funkar utmärkt. Men när batteriet i den börjar svikta hoppas jag logitech förbättrat den här mattan något för fet lär bli min nästa mus. Gillar verkligen inte att koppla mog med sladd till datorn, känns som en kedja för fångar 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett det inbyggt i själva skrivbordet, och att det går igenom ens vanliga musmatta, oavsett vilken modell/storlek man använder. Plus att man då kan ladda andra enheter som ligger på skrivbordet med, telefoner, hörlurar, tangentbord etc.

Men det får man nog vänta på ett tag till, och att alla enas om en standard för tekniken.....

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Coolt!
Snäppet större än Steelseries QcK vilket är perfekt för mig. Ska absolut fundera på denna när min nuvarande mus går sönder.

Antar att man kan lägga en egen musmatta på själva laddplattan? Funkar till exempel en QcK?

Som jag förstod det så kan man välja valfri musmatta av samma storlek.

Först undrade jag varför de valt att ha en gummerad yta istället för bara vanlig plast. Det är för att musmattan man lägger på plattan inte ska glida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Coolt!
Snäppet större än Steelseries QcK vilket är perfekt för mig. Ska absolut fundera på denna när min nuvarande mus går sönder.

Antar att man kan lägga en egen musmatta på själva laddplattan? Funkar till exempel en QcK?

Skrivet av Gelantious:

Hade hellre sett det inbyggt i själva skrivbordet, och att det går igenom ens vanliga musmatta, oavsett vilken modell/storlek man använder. Plus att man då kan ladda andra enheter som ligger på skrivbordet med, telefoner, hörlurar, tangentbord etc.

Men det får man nog vänta på ett tag till, och att alla enas om en standard för tekniken.....

"Efter att ha konstaterat att inget av alternativen fungerade lades andra musmattor runt Powerplay-mattan som var i samma höjd, för att sedan lägga undertecknads vanliga stora matta ovanpå detta. Med ordningen återställd hamnade fokus på att spela som vanligt och kika på batterinivån mellan matcherna, som enligt programmerat alltid var mellan 70 och 95 procents batterikapacitet."

Om jag har tolkat det rätt så fungerade det för skribenten att lägga en musmatta ovanpå PowerPlay mattan. Det är ju ändå Qi som kan ladda ett objekt även om det ligger lite högre upp från plattan.

Ang. laddning av andra enheter så ska det väl gå att ladda övriga Qi enheter om det verkligen använder Qi? Hade gärna sett skribenten testa detta (de kanske gjorde det i videoklippet men har inte möjlighet att se det än p.g.a. att jag sitter på 4G med begränsad datamängd just nu).

EDIT: Ser nu att skribenten skrivit RUNT PowerPlay mattan och inte ovanpå.
Men hur hade det fungerat om man använt en ganska tunn musmatta (ca 1cm tjock)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

En väldigt intressant produkt som jag är väldigt sugen på. Dock så är det en sak som gör mig osäker på om jag vill sitta med denna produkt minst 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan och det är just hälsorisken. Tycker det är lite slappt av sweclockers (som ju alltid har väldigt hög standard på sine recensioner) att bara hänvisa till att en marknadschef på Logitech som säger att det är ok. Att den också är tillåten i alla länder säger ju inte så mycket. Vilka regler följer man här? Är dessa regler tillämpbara i denna produkt som ju egentligen inte liknar någon annan. Vilken annan produkt är tänkt att man skall ha direktkontakt konstant under flera timmar per dag med ett magnetiskt fält?
Hade varit grymt tacksam om sweclockers kunde forska i detta lite djupare och kanske ta kontakt med någon expert på området. Speciellt eftersom man också misstänker att det kommer fler tillvarkare av denna typ av produkt i framtiden.

Beklagar gnället på en i övrigt mycket intressant och bra recension.

Permalänk
Medlem

Alltid bra att produkten finns för de som vill ha den (samt att aktörer investerar i tekniken kring sladdlös laddning), personligen ser jag dock inte vilken funktion produkten fyller som inte en vanlig "mouse bungee" gör i praktiken. Man flyttar sladden från musen till musmattan, hurra?

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av Icte:

Om jag har tolkat det rätt så fungerade det för skribenten att lägga en musmatta ovanpå PowerPlay mattan. Det är ju ändå Qi som kan ladda ett objekt även om det ligger lite högre upp från plattan.

Ang. laddning av andra enheter så ska det väl gå att ladda övriga Qi enheter om det verkligen använder Qi? Hade gärna sett skribenten testa detta (de kanske gjorde det i videoklippet men har inte möjlighet att se det än p.g.a. att jag sitter på 4G med begränsad datamängd just nu).

Stämmer, Kenneth använde sin egen större matta med andra mattor som utfyllnad. Så det går att använda sin egen!

I videon sade han att det var en egen lösning för laddning, inte Qi. Så kan nog bara ladda musen just nu.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläkten:

En väldigt intressant produkt som jag är väldigt sugen på. Dock så är det en sak som gör mig osäker på om jag vill sitta med denna produkt minst 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan och det är just hälsorisken. Tycker det är lite slappt av sweclockers (som ju alltid har väldigt hög standard på sine recensioner) att bara hänvisa till att en marknadschef på Logitech som säger att det är ok. Att den också är tillåten i alla länder säger ju inte så mycket. Vilka regler följer man här? Är dessa regler tillämpbara i denna produkt som ju egentligen inte liknar någon annan. Vilken annan produkt är tänkt att man skall ha direktkontakt konstant under flera timmar per dag med ett magnetiskt fält?
Hade varit grymt tacksam om sweclockers kunde forska i detta lite djupare och kanske ta kontakt med någon expert på området. Speciellt eftersom man också misstänker att det kommer fler tillvarkare av denna typ av produkt i framtiden.

Beklagar gnället på en i övrigt mycket intressant och bra recension.

Fältets styrka minskar med kvadraten av avståndet om jag minns rätt (citera mig inte här). Hur som helst minskar det i styrka väldigt fort. Du måste upp i ganska extrema kraftfulla magnetfällt för det ska bli farligt (inget du kan generera hemma).

Jag orkar inte räkna då jag är lite trött men gissar att totala exponeringen av att laga mat vid en induktionshäll i 30 minuter är betydligt mera än att sitta 8h vid denna musmatta.

Sedan gissar jag den inte laddar konstant utan laddar i omgångar för att skona batteriet.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Synd att den var så liten bara. Har väldigt länge varit sugen på trådlös mus men minnet när man spelade MoHAA och musen stängde ner lever kvar, så detta är riktigt trevlig produkt. Hoppas fler tillverkare hänger på.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Hm... är det tendenser till Jonas jargong man börjar se hos dig @Kenneth?
Med andra ord, riktigt professionell recension!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (§1.2/§1.6)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga. Men funkar den med G900 eftersom det är samma som G903?

Visa signatur

AMD FX 8120 @ 4,5GHz, ASUS Sabertooth 990FX 2.0, 16gb Corsair XMS3, Sapphire Radeon 7950@1100/1575, 120+500gb SSD

Permalänk
Medlem

Tja om dom halverar priset (gärna sänka mer än så) och släpper en trådlös G600 med stöd för det så skulle det nog bli ett köp, tror ingetdera av det kommer hända tyvärr.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Yeah:

Kanske en dum fråga. Men funkar den med G900 eftersom det är samma som G903?

Nej det gör den inte. Så som jag förstår så finns G903 enbart för att lägga till stödet för Powerplay.
Samma gäller för G403 och nya G703.

Skrivet av YamahaDGX630:

Hm... är det tendenser till Jonas jargong man börjar se hos dig @Kenneth?
Med andra ord, riktigt professionell recension!

<3

Permalänk
Medlem

Tar sig, Kenneth! Var det månne helt ny garderob också inför inspelningen? Man vet att man kan lita på omdömet när det kommer från någon som dels testat produkten i flera månader, dels spelar mycket fps.

Onekligen framtiden, men det känns som om vi är en eller ett par generationer ifrån innan de kommit ned i rimlig prisnivå. Musen i sig kanske inte är är extremdyr, men själva mattan med laddningsfunktion känns väldigt dyr.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Master of Overkill

Har både 603, 403, 900, 703 wireless.

Fan bästa möss jag haft.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläkten:

En väldigt intressant produkt som jag är väldigt sugen på. Dock så är det en sak som gör mig osäker på om jag vill sitta med denna produkt minst 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan och det är just hälsorisken.

Trodde det var allmänt känt att man ska försöka stå så mycket som möjligt. Har, med få undantag, inte använt stol på ett år snart just med tanke på hälsorisken

Ahh... du kanske tänker på strålningen? Det behöver du inte vara orolig för. All hemelektronik måste förhållas sig till flera regelverk som redan utmanats av foliehattar och gått segrande ur matchen eftersom det inte finns ETT ENDA VETENSKAPLIGT BEVIS av rang som kunnat påvisa skador.

Det jag reagerade i inslaget på var begreppet elektromekanisk resonans. Hörde jag fel eller har jag missat något från min utbildning? Trodde man använde sig av induktion?

typo
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av trickeh2k:

Tar sig, Kenneth! Var det månne helt ny garderob också inför inspelningen? Man vet att man kan lita på omdömet när det kommer från någon som dels testat produkten i flera månader, dels spelar mycket fps.

Onekligen framtiden, men det känns som om vi är en eller ett par generationer ifrån innan de kommit ned i rimlig prisnivå. Musen i sig kanske inte är är extremdyr, men själva mattan med laddningsfunktion känns väldigt dyr.

Faktiskt inte. Helt ärligt så tog jag en pull-over för att slippa stryka skjortan

Permalänk
Medlem

En sån här trådlös laddning kanske känns lite onödig och dyr men när man väl har det så misstänker jag att det blir svårt att gå tillbaka till sladdar och batteriflippande.

Permalänk
Medlem

@Kenneth: chef. den har jag själv kört med många gånger! lurigare att tillämpa under de varmare månaderna på året dock

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Keeper of Traditions

3000kr för mus och musmatta...

Logitech...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Alltid bra att produkten finns för de som vill ha den (samt att aktörer investerar i tekniken kring sladdlös laddning), personligen ser jag dock inte vilken funktion produkten fyller som inte en vanlig "mouse bungee" gör i praktiken. Man flyttar sladden från musen till musmattan, hurra?

Ja, det är ett av problemen. Dessutom har jag hört att mattan ska vara rätt omtölig. Om man lackar ur och dänger musen i musmattan efter att ha blivit hs:ad i CS så slutar laddaren fungera tydligen.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Trodde det var allmänt känt att man ska försöka stå så mycket som möjligt. Har, med få undantag, inte använt stol på ett år snart just med tanke på hälsorisken

Ahh... du kanske tänker på strålningen? Det behöver du inte vara orolig för. All hemelektronik måste förhållas sig till flera regelverk som redan utmanats av foliehattar och gått segrande ur matchen eftersom det inte finns ETT ENDA VETENSKAPLIGT BEVIS av rang som kunnat påvisa skador.

Det jag reagerade i inslaget på var begreppet elektromekanisk resonans. Hörde jag fel eller har jag missat något från min utbildning? Trodde man använde sig av induktion?

Hehe, jag försöker att stå så mycket som möjligt men när man dassar in på jobbet på morgonen och är snortrött så blir det lätt att man störtar ner i stolen och är sedan fast där resten av dagen:(

Ja, det finns säkert andra hälsorisker man kan fokusera på istället för denna, typ elektromekanisk resonans t ex;)

Oavsett så skall man aldrig använda en marknadschef på det aktuella bolaget som källa, inte mycket trovärdighet där inte:)

Permalänk
Medlem

Nu till den viktigaste frågan av alla, kan man ladda mobilen på denna?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd

Jag förstår verkligen inte poängen med detta. Varför pluggar man bara in in sladden i musen när den behöver laddas?