Hjälp: Applekontot låst. "Förlorad ipad, write mail to (falskappleservice)@(tre bokstäver).com"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010

Hjälp: Applekontot låst. "Förlorad ipad, write mail to (falskappleservice)@(tre bokstäver).com"

Fick två mail ikväll från "Find my iphone" när jag klev innanför dörren och ipaden anslöts till wifit. Det ena med att "Förlorat läge har aktiverats" och den andra med "min ipad har hittats på (en adress jag bor på men ej är skriven)".

Ipaden är nu låst och kräver lösenord, på skärmen visas texten "Förlorad ipad, write mail to (falskappleservice)@(tre bokstäver).com". Vågar inte skriva den exakta mailen utifall den eventuella hackaren sitter och googlar sin egen mail.

Jag har samma lösen till alla viktiga inlogg och sajter (ja det är dumt, jag vet) så gick genast in via min dator och bytte lösenordet på alla dessa. Men på apple lyckas jag inte utan att fylla i mina kortuppgifter från mitt cc, vilket känns suspekt i mina ögon. Jag har verifierat med mail och nummer samt skrivit in koden jag fått via meddelande från apple, det borde väl räcka? Skulle verkligen apple själva fråga om kreditkortsuppgifter "av säkerhetsskäl"?

Jag har några ipods och iphones liggandes i en låda någonstans, skulle det fungera att ändra koden på apple-id:t med någon av dom eller kommer dom också hamna i borttappat läge så fort de ansluts till nätet?

Hur tycker ni att jag ska göra?

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Apr 2017
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010

Prima! Tack!

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Apr 2017

Ringa Apple är nog det enda att göra i det här läget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012

Kan nämna att detta hände min far igår också strax efter jobbtid (17:00). Han fick exakt samma mail och bytte lösenord osv så fort han kunde.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Apr 2017

av google att döma så är det här något som pågått fekvent senaste månaden. tror det är bäst att avaktivera find my iphone tillsvidare. ni som redan drabbats bör kontakta apple.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010

Jag har suttit i telefon med apple-supporten i 1,5 tim nu. Jag har återfått mitt konto men de lyckades inte hjälpa mig att få ipaden ur borttappat läge, utan enligt dom så är enda lösningen fabriksåterställning. Vilket är väldigt tråkigt, har inte haft ipaden ansluten till itunes eller uppdaterat den via icloud på 5-6 år så har väldigt mycket data jag inte vill gå miste om.

Någon som vet ett sätt att få ipaden ur förlorat läge? Jag är rätt emot "upplåsning" via jailbreak eller vad det heter, men det kanske är ett sätt att lösa det hela på?