Huawei Mate-serien samlingstråd

Permalänk
Huawei

Huawei Mate-serien samlingstråd

Den här tråden rör specifika frågor för serien oavsett modell.

För brådskande ärenden ber vi er kontakta vår ordinarie kundtjänst på 08-512 555 55

Serviceteamet på Huawei

Permalänk
Medlem

Hej,

På nya mate 10 Pro, är det passive eller active på dual sim?

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Huawei
Skrivet av Shamzin:

Hej,

På nya mate 10 Pro, är det passive eller active på dual sim?

Hej @Shamzin,

Det kommer vara Dual Standby på Mate 10 Pro.
Detta innebär att om du har ett samtal med ditt ena SIM kort så kommer det andra SIM kortet deaktiveras.
Båda är aktiva när inget används.

Mvh Christian

Permalänk
Medlem

@Huawei:

Hej,

Tack för info

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Hej!

Hur går det med Android 8 för oss i Sverige med Mate 9 Pro?
Finns det något planerat lanseringsdatum?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ni kanske kan svara på varför touchknapparna inte fungerar ibland? behövs en omstart av mobilen för att dem ska hoppa igång igen.
Mate 9 Pro, morsan har samma problem ;/

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Huawei
Skrivet av Calle:

Hej!

Hur går det med Android 8 för oss i Sverige med Mate 9 Pro?
Finns det något planerat lanseringsdatum?

Hej @Calle,

Beklagar det sena svaret!

Android 8 uppdateringen skickas ut nu via OTA i omgångar i norden till olika nummerserier baserade på IMEI-nummer så alla modeller får den inte samtidigt pga serverbegränsningar.
Jag kan tyvärr inte svara på exakt när du får den, men den är på G ut till alla Mate 9 Pro i Norden.

Mvh Christian

Permalänk
Huawei
Skrivet av Argybarg:

Ni kanske kan svara på varför touchknapparna inte fungerar ibland? behövs en omstart av mobilen för att dem ska hoppa igång igen.
Mate 9 Pro, morsan har samma problem ;/

Hej Argybarg,

Det låter lite konstigt, sker det ofta?
Räcker det alltid med en omstart för att gå igång dom igen?

Det låter enligt mig som ett mjukvarurelaterat fel och jag skulle egentligen vilja be dig att göra en fabriksåterställning av telefonen för att se om det blir någon skillnad.
Men vi har Android 8 på gång nu så jag skulle i första hand be dig vänta in den och se om det blir någon skillnad efter den uppdateringen.

Mvh Christian

Permalänk
Medlem

Kasst ljud

TJena! Är sjukt nöjd med min Mate 10 Pro men när man lyssnar på musik via bluetooth låter det som skräp!

Har provat fram och tillbaka mellan olika telefoner och lurar med samma resultat, det är min Mate 10 som är problemet.
Låter som det är extremt dålig kvalitet på ljudöverförningen.. Är beredd att göra en retur på luren pga detta. Finns det någon lösning på detta problem?

Visa signatur

| i7 2600K@4.6GHz | Noctua D-14 | Asus P8P67 Deluxe | 8gb Corsair XMS@1600mhz | Gigabyte 7970 Windforce@1200/1650 | 5,5TB | W7 Ultimate |

Permalänk
Medlem

Nån bekräftelse på huruvida Honor 8 kommer få Oreo eller ej? Eller blir det en ny LG historia där man först lovar en uppdatering och sen drar tillbaka löftet med argument som inkompatibel hårdvara osv?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nån bekräftelse på huruvida Honor 8 kommer få Oreo eller ej? Eller blir det en ny LG historia där man först lovar en uppdatering och sen drar tillbaka löftet med argument som inkompatibel hårdvara osv?

Det är "bekräftat" ifrån flera källor att det inte kommer få Oreo, utan enbart funktioner ifrån EMUI8.
I slutändan så kommer jag aldrig köpa en Honor modell igen iaf. Som sagt, folket på XDA varnade för just Honor, då den delen är separat ifrån Huawei även om dom sammarbetar. Och Honor delen har alltid varit sämre på uppdateringar än Huaweis "egna".

Senaste
http://www.androidpolice.com/2018/01/23/honor-8-get-emui-8-0-...

Vilket också stämmer med det som babblar om här ifrån 1/2, även om dom försöker dra med en ännu mer med ordet "yet"
https://www.gsmarena.com/future_honor_phones_to_come_with_189...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det är "bekräftat" ifrån flera källor att det inte kommer få Oreo, utan enbart funktioner ifrån EMUI8.
I slutändan så kommer jag aldrig köpa en Honor modell igen iaf. Som sagt, folket på XDA varnade för just Honor, då den delen är separat ifrån Huawei även om dom sammarbetar. Och Honor delen har alltid varit sämre på uppdateringar än Huaweis "egna".

Senaste
http://www.androidpolice.com/2018/01/23/honor-8-get-emui-8-0-...

Vilket också stämmer med det som babblar om här ifrån 1/2, även om dom försöker dra med en ännu mer med ordet "yet"
https://www.gsmarena.com/future_honor_phones_to_come_with_189...

Nix, är LG 2.0
Samma visa med G4 som fortfarande inte fått ens Nougat här i norden så vitt jag vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Installerade uppdateringen till 8,0 på min mate 9 pro för några dagar sedan men nu tycker jag den beter sig underligt när man ska låsa upp. Förr höll man bara på fingeravtrycksläsaren och den låstes upp direkt och det fungerade nästan 100% av gångerna. Nu upplever jag att den är långsammare och att det ibland missar. När den missar måste jag trycka på strömknappen efter någon sekund kommer det upp så jag kan slå in pin.
Sen kan jag inte påstå att jag märker av några förbättringar finns det någon lista på vad som tillkom med 8,0 mot 7,0?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Huawei
Skrivet av jOnÄTÄn:

Installerade uppdateringen till 8,0 på min mate 9 pro för några dagar sedan men nu tycker jag den beter sig underligt när man ska låsa upp. Förr höll man bara på fingeravtrycksläsaren och den låstes upp direkt och det fungerade nästan 100% av gångerna. Nu upplever jag att den är långsammare och att det ibland missar. När den missar måste jag trycka på strömknappen efter någon sekund kommer det upp så jag kan slå in pin.
Sen kan jag inte påstå att jag märker av några förbättringar finns det någon lista på vad som tillkom med 8,0 mot 7,0?

Hej @jOnÄTÄn,

Det är lite konstigt att fingeravtrycksläsaren blivit långsammare efter uppdateringen.
Det jag i första han skulle rekommendera dig att testa är att ta bort fingeravtrycket helt, starta om telefonen och aktivera det igen genom att sätta upp ett nytt fingeravtryck.

När det kommer till ändringar så ligger de flesta ändringar under huven så att säga, tyvärr så har vi inte en fullständig lista här på vad som ändrats i nya EMUI.
Men du kan läsa följande i ändringsloggen för EMUI 8 uppdateringen.

● Smarta funktioner: En ny svävande navigeringsfunktion låter dig utföra vanliga åtgärder var som helst på skärmen.
Med nya tillagda genvägar på startsidan kan du snabbt komma åt funktioner du använder mest. Peka och håll kvar på en appikon för att visa en snabbmeny.
● Snabbare: AI-baserade optimeringar ger bättre stabilitet, flexibilitet och hastighet. Systemet startar snabbare, videor blir mer sammanhängande och miniatyrbilder laddar snabbt även i om de är stora.
● Säkrare: Få ökat skydd av ditt system, sekretess och data med nya uppdateringar av systemsäkerhet och PrivateSpace.
● Coolare: Ta svepande tredimensionella panoramabilder, ange bakgrunder för tredimensionell dynamisk låsskärm och upptäck nya möjligheter med en mängd nya funktioner och inställningar.
Använd porträttläget för att ta glänsande kändislika porträttbilder med snygga bokeh-effekter.

● Med en förbättrad falsk beröringsskyddsfunktion minskas oönskade tryckningar på pekskärmen i många fall.
● Smarta tips ger dig snabbare och smartare sätt att hantera din telefon i olika situationer och efter dina behov.
● PrivateSpace-menyn har optimerats, vilket gör det lättare att skapa en PrivateSpace på enheten. Filer kan nu enkelt flyttas mellan MainSpace och PrivateSpace.
● Med kontakter och e-post kan du synkronisera karriärinformation med dina LinkedIn-kontakter. ● Inställningar har reviderats för tydligare och mer intuitiv uppdelning.
● Galleriet har nu en papperskorg som sparar borttagna foton i upp till 30 dagar. Foton raderade av misstag kan återställas med en enda knapptryckning.
● Telefon-hanteraren har förenklats för att göra hanteringen enklare. Standardrensning går snabbare och stora rensningar görs grundligare.
● Enheten kan nu anslutas till två olika Bluetooth-enheter samtidigt, t.ex. ett band och en bil.

Mvh Christian

Permalänk
Medlem

Man får ju äntligen se spotify-appen när man tänder skärmen så att man kan byta låtar / pausa utan att behöva låsa upp telefonen (efter Android 8-uppdateringen)

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huawei:

Hej @jOnÄTÄn,

Det är lite konstigt att fingeravtrycksläsaren blivit långsammare efter uppdateringen.
Det jag i första han skulle rekommendera dig att testa är att ta bort fingeravtrycket helt, starta om telefonen och aktivera det igen genom att sätta upp ett nytt fingeravtryck.

När det kommer till ändringar så ligger de flesta ändringar under huven så att säga, tyvärr så har vi inte en fullständig lista här på vad som ändrats i nya EMUI.
Men du kan läsa följande i ändringsloggen för EMUI 8 uppdateringen.

● Smarta funktioner: En ny svävande navigeringsfunktion låter dig utföra vanliga åtgärder var som helst på skärmen.
Med nya tillagda genvägar på startsidan kan du snabbt komma åt funktioner du använder mest. Peka och håll kvar på en appikon för att visa en snabbmeny.
● Snabbare: AI-baserade optimeringar ger bättre stabilitet, flexibilitet och hastighet. Systemet startar snabbare, videor blir mer sammanhängande och miniatyrbilder laddar snabbt även i om de är stora.
● Säkrare: Få ökat skydd av ditt system, sekretess och data med nya uppdateringar av systemsäkerhet och PrivateSpace.
● Coolare: Ta svepande tredimensionella panoramabilder, ange bakgrunder för tredimensionell dynamisk låsskärm och upptäck nya möjligheter med en mängd nya funktioner och inställningar.
Använd porträttläget för att ta glänsande kändislika porträttbilder med snygga bokeh-effekter.

● Med en förbättrad falsk beröringsskyddsfunktion minskas oönskade tryckningar på pekskärmen i många fall.
● Smarta tips ger dig snabbare och smartare sätt att hantera din telefon i olika situationer och efter dina behov.
● PrivateSpace-menyn har optimerats, vilket gör det lättare att skapa en PrivateSpace på enheten. Filer kan nu enkelt flyttas mellan MainSpace och PrivateSpace.
● Med kontakter och e-post kan du synkronisera karriärinformation med dina LinkedIn-kontakter. ● Inställningar har reviderats för tydligare och mer intuitiv uppdelning.
● Galleriet har nu en papperskorg som sparar borttagna foton i upp till 30 dagar. Foton raderade av misstag kan återställas med en enda knapptryckning.
● Telefon-hanteraren har förenklats för att göra hanteringen enklare. Standardrensning går snabbare och stora rensningar görs grundligare.
● Enheten kan nu anslutas till två olika Bluetooth-enheter samtidigt, t.ex. ett band och en bil.

Mvh Christian

Provat att lägga till och ta bort fingeravtryck men tycker fortfarande den missar betydligt mer än innan. Låter det gå några dagar sedan testar jag en fabriksåterställning.

Tangentbordet fungerar däremot bättre förr kunde den ha svårt att registrera q och a om man skrev snabbt, men det har jag inte haft något problem med sedan uppdateringen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av K13asan:

TJena! Är sjukt nöjd med min Mate 10 Pro men när man lyssnar på musik via bluetooth låter det som skräp!

Har provat fram och tillbaka mellan olika telefoner och lurar med samma resultat, det är min Mate 10 som är problemet.
Låter som det är extremt dålig kvalitet på ljudöverförningen.. Är beredd att göra en retur på luren pga detta. Finns det någon lösning på detta problem?

Kör Mate 10 Pro själv med audio technica trådlöst och har klockrent ljud. Vad kör du för headset?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd

Tjenare precis blivit med en mate 10 pro, vilken inställning är det man vill stänga av så att ljudet ej sänks vid notifieringar?

Tex, lyssnar på spotify/kollar på netflix så sänks ljudet i 2-5s när det kommer en notis från discord/whatsapp eller whatever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fireflies:

Tjenare precis blivit med en mate 10 pro, vilken inställning är det man vill stänga av så att ljudet ej sänks vid notifieringar?

Tex, lyssnar på spotify/kollar på netflix så sänks ljudet i 2-5s när det kommer en notis från discord/whatsapp eller whatever.

Då jag själv vill ha dessa så har jag ej stängt av, men det går att ställa för varje enskild app om jag ser rätt här på luren. Under "inställningar - appar och meddelanden". Huawei-teamet kanske har en bättre lösning.

*edit* Kanske är så att det bara är Huawei som skall svara i tråden, ber om ursäkt om så är fallet.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Avaktiverade "Always on" klockan och nu är alla mina problem med att låsa upp telefonen lösta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Avaktiverade "Always on" klockan och nu är alla mina problem med att låsa upp telefonen lösta.

Bra att du skrev det. Höll på att bli vansinnig.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Bra att du skrev det. Höll på att bli vansinnig.

Samma symptom som på min alltså? Vilken modell kör du?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Samma symptom som på min alltså? Vilken modell kör du?

Japp. Mate 9 pro

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Japp. Mate 9 pro

Ok då är det inte bara mitt exemplar alltså. @Huawei kolla om ni kan fixa så vi kan köra Always on klockan igen utan att det buggar ur.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Huawei
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ok då är det inte bara mitt exemplar alltså. @Huawei kolla om ni kan fixa så vi kan köra Always on klockan igen utan att det buggar ur.

Hej @jOnÄTÄn

Vi är medvetna om felet och det kommer en uppdatering som fixar detta med Always on display.
Jag önskar att jag kunde säga när den kommer men tyvärr så har jag inte fått någon information om datum.

Du kan även testa om du vill att ha always on aktiverat och istället stänga av stegräknaren på låsskärmen.

I annat fall så kommer det snart en uppdatering som fixar felet.

Mvh Christian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huawei:

Hej @jOnÄTÄn

Vi är medvetna om felet och det kommer en uppdatering som fixar detta med Always on display.
Jag önskar att jag kunde säga när den kommer men tyvärr så har jag inte fått någon information om datum.

Du kan även testa om du vill att ha always on aktiverat och istället stänga av stegräknaren på låsskärmen.

I annat fall så kommer det snart en uppdatering som fixar felet.

Mvh Christian

Fick en uppdatering igår och den har åtgärdat problemet kan nu ha klocka och stegräknare igång på skärmen och har inte upplevt problem att låsa upp telefonen.

(Edit idag är den som innan uppdateringen)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Fick uppdatering men har kvar problemet.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Fick uppdatering men har kvar problemet.

Mm jag var nog för snabb nu är den lika seg. Konstigt att det blev bra igår kväll. Kanske bara hade tur att det inte uppstod.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med att "pinna" appar inte fungerar?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Nu funkar det med always on och stegräknare efter senaste uppdateringen. Går att låsa upp med ansiktet nu också.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |